Å, han är så snäll. Eller...?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gick jag åter på promenad med grannens islandshäst. Vi är nu uppe i 50 minuter promenad. Han kändes väldigt lugn och trevlig idag. På vägen bortåt mötte vi sopbilen. Spännande. Chauffören var dock en hygglig man så han stannade. Det var lite läskigt att gå förbi men när vi gjort det så stannade vi och tittade på lastbilen. Han nervöstuggade lite på spöets knopp men i övrigt var allt frid och fröjd. Vi gick vidare och islänningen fortsatte att vara lugn och snäll. En bit längre fram mötte vi samma sopbil. Då hade den stannat vid några soptunnor och chauffören klev ut. Det var lite läskigt att gå förbi och han sprätte iväg, men stannade sedan. Vi stannade och tittade. Jag tog fram en morot jag råkade ha i fickan och gav honom.

Sopbilschauffören kom fram och pratade. Han var en äldre grånad man och sa att hästen verkade ganska lugn. Hästarna förr var minsann mer rädda/hispiga, enligt honom. Han var synnerligen sympatisk och jag tackade lite extra för den hänsyn han visat. Innan vi gick vidare sa han att han skulle vända lite längre fram så han skulle komma ikapp oss. Vi gick vidare. Hästen var fortfarande supersnäll. När jag skymtade sopbilen bakom oss ledde jag ut herr häst vid sidan av vägen och stannade. Där dök han ner med mulen i backen (matvrak) och han rörde inte en fena när sopbilen passerade. Vi gick vidare. Hästen var fortfarande snäll men lite pigg då vi snart var hemma igen.

Lite längre fram stod sopbilen parkerad. Den hade backat in på en väg och på andra sidan av vägen stod en annan lastbil som också hade backat in på en väg där. Den hade motorn igång. Det var lite spänt att gå förbi, men ingen fara.

Så där. Nästan hemma igen. Då blev herr häst kissnödig och klev ut vid sidan av vägen och lättade på trycket. Jag stod lugnt och väntade på att han skulle bli klar. Och så blev han klar. Då, från ingenstans, drog han iväg som ett skott och bockade vilt. Jag tappade honom och hade inte en chans att få fatt i busen. Sen drog han järnet, testade en genväg där han inte kom fram, men tog sedan en annan väg och sprang hem.

Jag traskade efter i rask takt och när jag kom till stallplanen stod ägarens man och höll i hästen. Han hade sett hur hästen kommit farande som ett skållat troll. När han hörde vad busen hade gjort garvade han så han kiknade.

Knashäst. Jag som idag gick och tänkte att han nog kommit ur stallmodigheten nu och börjat hitta tillbaka till det normala. Tji fick jag.
 

Jag har varit med om samma när jag ridit. Vi skrittade lugnt på lång tygel, tror vi var 4 st. Novan stannade och kissade och de övriga väntade 20-30m bort. Precis då hon var klar gjorde hon en jättebock och drog iväg. Jag hade fullt sjå att hålla mig kvar i sadeln och tyglarna hängde och slängde överallt. Hade jag inte haft Westernsadel hade jag åkt av. Det var enda gången hon gjorde så trots att hon inte hade några problem att kissa då jag red.
 
Jag har varit med om samma när jag ridit. Vi skrittade lugnt på lång tygel, tror vi var 4 st. Novan stannade och kissade och de övriga väntade 20-30m bort. Precis då hon var klar gjorde hon en jättebock och drog iväg. Jag hade fullt sjå att hålla mig kvar i sadeln och tyglarna hängde och slängde överallt. Hade jag inte haft Westernsadel hade jag åkt av. Det var enda gången hon gjorde så trots att hon inte hade några problem att kissa då jag red.
Läskigt. Tur du satt kvar. Jag hade nog åkt av.

När jag red i somras så stannade han ofta under turen och kissade. Han kunde bli lite piggare efteråt, men han bockade aldrig då. Jag hoppas slippa det även framöver.
 
Ja, det är ju ingen höjdare direkt och jag hann ju tänka att "hoppas han inte springer och gör illa sig på något". Tur i oturen så var vi bara 200-300 meter från stallet och det var ingen skada skedd.
Det där hände en pappa som ledde en liten shettis och jag ser att den kommer farande ensam med grimskaftet hängandes. Jag tar fast honom och pappan säger att han går inte att leda. Jo sa jag om man gör rätt från början. Så jag tar rymlingen och går iväg från stallet under protester såklart och pappan bara står kvar. En bra bit bort vänder vi och pålle tror att han ska få göra som han vill. Nänä , varje ansats att dra får han stanna och gå bredvid och inte en centimeter för mig. Blev många volter kan jag säga tills han förstod att nä henne kan man inte lura. va fint han går nu sa pappan när vi kom tillbaka, jag minns inte om jag gav honom hela berättelsen. Så även en lite shettis kan dra om man inte är uppmärksam , man orkar inte hålla om man tappar första sekunden.
 
Det där hände en pappa som ledde en liten shettis och jag ser att den kommer farande ensam med grimskaftet hängandes. Jag tar fast honom och pappan säger att han går inte att leda. Jo sa jag om man gör rätt från början. Så jag tar rymlingen och går iväg från stallet under protester såklart och pappan bara står kvar. En bra bit bort vänder vi och pålle tror att han ska få göra som han vill. Nänä , varje ansats att dra får han stanna och gå bredvid och inte en centimeter för mig. Blev många volter kan jag säga tills han förstod att nä henne kan man inte lura. va fint han går nu sa pappan när vi kom tillbaka, jag minns inte om jag gav honom hela berättelsen. Så även en lite shettis kan dra om man inte är uppmärksam , man orkar inte hålla om man tappar första sekunden.
Shettisar är skitstarka så visst kan även de dra.

I det här läget hade jag långt grimskaft (som jag brukar ha) och allt gick så snabbt, så jag hade inte en chans.

Men han har kompenserat för buset idag och varit snäll som ett lamm och lufsat efter mig. När vi passerade en motorsåg som var igång så tog han några travsteg och jag sa åt honom att hålla sig på sin plats och sen var det inte mer med det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 280
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok B hojtade upp mig på messenger igår och undrade om jag kunde ha Fille från lunch till halv tio idag och det kunde jag ju. Han kom runt...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig. Dag 1. I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS. Tog båten över...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 234
Senast: ptr
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp