A-kassa / facket, ja eller nej?

Milene

Trådstartare
Är på väg att bli utförsäkrad från A-kassan. har en fast deltidstjänst i botten som jag vill behålla. Funderar nu på att gå ur. Har s a s uppnått mogen ålder... ;)

Hur tänker NI?
 
Är på väg att bli utförsäkrad från A-kassan. har en fast deltidstjänst i botten som jag vill behålla. Funderar nu på att gå ur. Har s a s uppnått mogen ålder... ;)

Hur tänker NI?
Du har alltså ersättning från A-kassan upp till heltid?

Finns det chans att du kvalificerar dig för A-kassa igen och kan få ersättning om du förlorar ditt deltidsjobb? I så fall hade jag stannat kvar! Själv är jag med i A-kassan men inte facket, har haft det så i hela mitt arbetsliv.
 
Jag är med i både A-kassan och facket. Facket gör väl rätt lite för min yrkesgrupp säger folk, speciellt lönemässigt. Men jag tänker att de gör ännu mindre om man inte är med och skulle behöva någon form av hjälp från dem. Jag har fått lite råd när jag behövt i alla fall.
 
Är på väg att bli utförsäkrad från A-kassan. har en fast deltidstjänst i botten som jag vill behålla. Funderar nu på att gå ur. Har s a s uppnått mogen ålder... ;)

Hur tänker NI?
Ska du in i jobb och utvecklingsgarantin nu eller vad händer?

Det var i alla fall vad som hände mig och jag fick mer pengar om jag stannade kvar i a-kassan. Vet inte hur lite jag hade fått annars.
 
Beroende på hur bra din lokala avdelning är för lönebiten, är mitt tips.
Jag arbetar 50% är med i A-kassa (ifallatt) men inte facket just för att lokalavdelningen är :turd:
 
Själv är jag med i facket för utan får man sämre lönehöjningar på mitt jobb, däremot är jag inte med i A-kassan. :meh:
 
Jag är också med i båda, har såpass bra rabatter på försäkringar via facket att det väger upp kostnaden + att de haft bra bidrag för kurslitteratur till utbildningar så det har vägt upp avgiften helt utan att de skulle gjort något. Sen har min arbetsplats en väldigt bra och engagerad klubb så helt klart värt det. A-kassa vill jag inte vara utan, speciellt inte nu när jag bytt jobb rätt nyligen.
 
Jag är med i båda. Tycker som ovanstående att man får bra rabatt på försäkringar och dylikt. Mitt fackförbund (Sveriges Lärare) har dessutom intressanta inspirationsföreläsningar som man kan anmäla sig till. Gratis för medlemmar :) ! Så jag tycker nog att det är värt för mig att vara med. A-kassan är dessutom billig, så den skulle jag aldrig slopa.
 
Bara med i A-kassan nu förtiden klivit ur facket när jag började studera men som sagt har kvar A-kassan. Kostar mig en så pass liten summa i månaden att jag anser att jag lika väl kan betala den.
 
Du har alltså ersättning från A-kassan upp till heltid?

Finns det chans att du kvalificerar dig för A-kassa igen och kan få ersättning om du förlorar ditt deltidsjobb? I så fall hade jag stannat kvar! Själv är jag med i A-kassan men inte facket, har haft det så i hela mitt arbetsliv.
Jag har ersättning upp till 70 %.
Fasta tjänsten är på 45 %. Tror inte jag kan få ersättning igen.
 
Ska du in i jobb och utvecklingsgarantin nu eller vad händer?

Det var i alla fall vad som hände mig och jag fick mer pengar om jag stannade kvar i a-kassan. Vet inte hur lite jag hade fått annars.
Nej, jag är varken ensamstående eller har minderåriga barn boende hemma, vilket var krav för den.
 
Jag har aldrig varit med i facket. Det har aldrig varit ekonomiskt värt det för mig. Försäkringarna som är på rabatt går redan på sambons fack. Det är för många tusenlappar för att jag skulle prioritera det. Har dock varit med i akassan sen jag började jobba och tänker "aldrig" gå ur.
 
Jag är med i både facket och a-kassan och har inga planer på att gå ur. Just för tillfället är det ju inte direkt någon arbetsbrist för lärare, så egentligen kanske jag skulle kunna spara in den dryga hundralappen i månaden på A-kassa, men man vet ju aldrig. Har tidigare varit med i LR och det blir ju nu i stället Sveriges lärare. Mitt lokalombud är så jävla bra, så jag har helt klart fått valuta för mina pengar. Dessutom får jag en massa käcka erbjudanden både på försäkringar och föreläsningar och så via facket. Plus att jag kan låna pengar till mer förmånlig ränta på min bank.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 152
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
9 883
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp