A-traktorer och Epatraktorer

Scata

Trådstartare
Jag hoppas att det finns några användare här som har A-traktor/Epa eller vars barn har A-traktor/Epa och skulle vilja hjälpa mig att få koll på vad det egentligen kostar att ha en?

Helt plötsligt så har junioren här hemma fått för sig att det vore något. Men då står ju jag mig slätt på att försöka göra en budget på att äga en, jag kan verkligen inget om dessa fordon (mer än skillnaderna på vad som är vad) :o

Skatt? Försäkring?
Hur mycket soppa drar dom?
Drar dom olika mycket om det är en h-reggad eller en ombyggd?

P.s Moppe-bilar går helt bort, dom är alldeles för farliga anser jag. Så frågorna gäller ombyggda "riktiga" bilar ;)
 
Jag hoppas att det finns några användare här som har A-traktor/Epa eller vars barn har A-traktor/Epa och skulle vilja hjälpa mig att få koll på vad det egentligen kostar att ha en?

Helt plötsligt så har junioren här hemma fått för sig att det vore något. Men då står ju jag mig slätt på att försöka göra en budget på att äga en, jag kan verkligen inget om dessa fordon (mer än skillnaderna på vad som är vad) :o

Skatt? Försäkring?
Hur mycket soppa drar dom?
Drar dom olika mycket om det är en h-reggad eller en ombyggd?

P.s Moppe-bilar går helt bort, dom är alldeles för farliga anser jag. Så frågorna gäller ombyggda "riktiga" bilar ;)
H-regg drar ju mindre, den största kostnaden är ju inköp. De är ju tyvärr rätt dyra och köpa färdiga, kolla noga så de inte finns knappar som tar bort spärren. Min grabb är helt inne på 740/940 d24 diesel, jag hade hellre velat att han har typ pickup, de känns ännu säkrare och få lite höjd på fordonet.
 
Jag hoppas att det finns några användare här som har A-traktor/Epa eller vars barn har A-traktor/Epa och skulle vilja hjälpa mig att få koll på vad det egentligen kostar att ha en?

Helt plötsligt så har junioren här hemma fått för sig att det vore något. Men då står ju jag mig slätt på att försöka göra en budget på att äga en, jag kan verkligen inget om dessa fordon (mer än skillnaderna på vad som är vad) :o

Skatt? Försäkring?
Hur mycket soppa drar dom?
Drar dom olika mycket om det är en h-reggad eller en ombyggd?

P.s Moppe-bilar går helt bort, dom är alldeles för farliga anser jag. Så frågorna gäller ombyggda "riktiga" bilar ;)
En volvo 945:a omgjord med flak småtaskig hemma lack Ligger nog runt 50 000kr.
 
Min avkomma gav 40 000:- för en Volvo 740. För oss var det viktigt att den var okapad. Ville inte ha några hemmasvetsade balkar ifall hen skulle bli påkörd bakifrån.
Det fanns lite fix att göra på den men hen går fordonsprogrammet och har garage så fixet var halva nöjet. Dock småsaker.
I övrigt är den i jättefint skick.
 
En bekants son betalade 20’ för en som knappt gick att starta och växellådan var helt åt skogen. Skotthål i lacken och rostig som få. Lämnades in på verkstad och fixades i växellådan för ungefär samma pris dom köpte för.

Det är hutlösa pengar för ”skrot”.
 
Såg denna på annons i våras tror jag.
Detta är en fd taxi som gått ~40.000 mil...
Screenshot_20210617-191031_Facebook.jpg
 
Årsskatten på de jag har kontrollerat ligger mellan 400 kr och 1000 kr, där VW Golf var billigast och pick-up modellerna dyrast.
 
Kostar ungefär som en bil, skatten är billigare än för bil men försäkringen något dyrare. Samma med förbrukning, drar som en bil kanske något mindre i och med att man mest ligger på låga varvtal. För 30000 kr får man en ok a-traktor, t.ex. en volvo v70.
 
Kostar ungefär som en bil, skatten är billigare än för bil men försäkringen något dyrare. Samma med förbrukning, drar som en bil kanske något mindre i och med att man mest ligger på låga varvtal. För 30000 kr får man en ok a-traktor, t.ex. en volvo v70.
Jag menar att dom fasta kostnaderna är ungefär samma som för en bil och inköpspriset är så klart högre än för motsvarande personbil, det kostar ju att bygga om dom...men på blocket finns en hel del ok Volvo v70 för lite drygt 30000 kr.
 
En volvo 945:a omgjord med flak småtaskig hemma lack Ligger nog runt 50 000kr.
Åh nej. Jag har en till salu (inte på marknaden än) och värderar den till ca hälften. Köpte den för 44’ för två år sen men sen lagstiftningen gjordes om har priserna rasat på dem.
 
Kostar ungefär som en bil, skatten är billigare än för bil men försäkringen något dyrare. Samma med förbrukning, drar som en bil kanske något mindre i och med att man mest ligger på låga varvtal. För 30000 kr får man en ok a-traktor, t.ex. en volvo v70.
Drar den inte mer än bil eftersom den bara körs på låga växlar?
 
Svar till Cherarriduracell:



Jag vet inte vad du menar men jo man kör en a-traktor på låga varvtal.....och eftersom den endast går i 30 så kör man ju inte i femte växeln men tredje och i vissa bilar fjärde växeln fungerar i 30 km/h....diesel bilar med högre vridmoment orkar ofta ligga i fjärdeväxeln när det är plant.

I princip alla a-traktorer som säljs idag är hastighetsbegränsade med h-reg(eller motsvarande) alternativt om programmerad ECU så dom går på låga varv när dom kör i 30....


Det är ju inte vilken växel man har i som avgör bränseförbrukningen utan varvtalet. Mvh
 
Senast ändrad:
Jag upplever inte att a-traktorerna i de två små bruksorter jag regelbundet är i körs på låga varvtal, så det verkar inte vara något man automatiskt gör i en a-traktor?
 
Jag upplever inte att a-traktorerna i de två små bruksorter jag regelbundet är i körs på låga varvtal, så det verkar inte vara något man automatiskt gör i en a-traktor?

Det går så klart att gasa runt om man vill leka och sen kanske du stött på olagliga a-traktorer som går fortare än 30?

I princip alla a-traktorer som byggts om dom senaste åren går lagligt på låga varvtal även många äldre har konverterats med h-reg så dom går på låga varv.
 
Svar till Cherarriduracell:



Jag vet inte vad du menar men jo man kör en a-traktor på låga varvtal.....och eftersom den endast går i 30 så kör man ju inte i femte växeln men tredje och i vissa bilar fjärde växeln fungerar i 30 km/h....diesel bilar med högre vridmoment orkar ofta ligga i fjärdeväxeln när det är plant.

I princip alla a-traktorer som säljs idag är hastighetsbegränsade med h-reg(eller motsvarande) alternativt om programmerad ECU så dom går på låga varv när dom kör i 30....


Det är ju inte vilken växel man har i som avgör bränseförbrukningen utan varvtalet. Mvh
Jag läste att det var både varvtals- och hastighetsbegränsare inmonterat där max varvtal var det varvtal som på högsta växeln gav 30 km/h. Så låg hastighet behöver man bara något över tomgångsvarvtal för att kunna köra men man sätter väl varvtalet betydligt högre för för att få en bil som inte blir helt orkeslös?
 
Jag läste att det var både varvtals- och hastighetsbegränsare inmonterat där max varvtal var det varvtal som på högsta växeln gav 30 km/h. Så låg hastighet behöver man bara något över tomgångsvarvtal för att kunna köra men man sätter väl varvtalet betydligt högre för för att få en bil som inte blir helt orkeslös?

Du har missuppfattat lite, varvtalsbegränsaren går endast in om hastighetsbegränsaren gått sönder som en backupfunktion som aldrig används i normalfallet, en nybyggd a-traktor idag är som att köra en vanlig personbil med farthållaren ställd på max 30 km/h(dom flesta bilar har ju farthållare med funktion på maxhastighet).

(dock är ju fartbegränsningen på 30 km/h inprogrammerad i bilens dator(ECU) eller med en utanpåliggade datamodul(H-regg) som gör att fordonet aldrig går fortare än 30, går ju dock att manipulera och göra fordonet olagligt).
 
Senast ändrad:
Åh nej. Jag har en till salu (inte på marknaden än) och värderar den till ca hälften. Köpte den för 44’ för två år sen men sen lagstiftningen gjordes om har priserna rasat på dem.
Håller med här. Priserna har rasat rejält. För 30 000:- får man en fin epa idag. Nu kan man ju bygga på precis allt.

Finns bla en Prosche och en v90 som epa. Fråga mig inte varför 🙄
 
Du har missuppfattat lite, varvtalsbegränsaren går endast in om hastighetsbegränsaren gått sönder som en backupfunktion som aldrig används i normalfallet, en nybyggd a-traktor idag är som att köra en vanlig personbil med farthållaren ställd på max 30 km/h(dom flesta bilar har ju farthållare med funktion på maxhastighet).

(dock är ju fartbegränsningen på 30 km/h inprogrammerad i bilens dator(ECU) eller med en utanpåliggade datamodul(H-regg) som gör att fordonet aldrig går fortare än 30, går ju dock att manipulera och göra fordonet olagligt).
Då är jag med, trodde båda begränsningar alltid var inkopplade.
 
Sonen har en okapad 940, köptes för 35 000 kr vilket är billigt häromkring. Okunniga som vi är på regler kring A-traktorer så blev vi blåsta och den visade sig vara helt olaglig. Så en ny konvertering kostade 11 000 kr. Men nu är den laglig med h-reg. Vilket innebär att den endast går att "trimma" genom att klippa upp lådan men då blir den direkt olaglig och polisen ser direkt att kablarna är klippta. Kan inte ta kort på hur det ser ut då jag är inlagd på neonatalen.

Den kostar 500 kr i månaden i helförsäkring, sonen står själv som ägare på den. Nu kör han bara till och från skolan/bussen men vi tankar för mellan 500- 1000 kr i månaden. Då kör han ca 4 mil om dagen, enstaka tillfällen längre. Den har låg skatt, inget jag noterat hur lite.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 427
Senast: Torktumlare
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 242
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite kloka bukefalos-funderingar om hur jag ska/kan göra och tänka i situationen jag är i nu. Det är ohållbart som det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 513
Senast: Liten
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 502
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp