A-traktorer och Epatraktorer

Håller med! Känns ju som ett riktigt vettigt intresse (de som sköter sig, vilket är de flesta såklart)!

Jag tänker lite som så att många är ju irriterade på ryttare (trots att de flesta sköter sig) och som fd ryttare tycker jag att jag kan ge dem samma respekt som jag ville få som ryttare. Det är som sagt ett intresse som är förståeligt plus att här på landet är det nästan nödvändigt om en ska kunna ta sig någonstans. Sedan har jag flera ungdomar i min närhet som är EPA-ungar (och med noll tolerans för dumheter från sina föräldrar).
 
Jag tänker lite som så att många är ju irriterade på ryttare (trots att de flesta sköter sig) och som fd ryttare tycker jag att jag kan ge dem samma respekt som jag ville få som ryttare. Det är som sagt ett intresse som är förståeligt plus att här på landet är det nästan nödvändigt om en ska kunna ta sig någonstans. Sedan har jag flera ungdomar i min närhet som är EPA-ungar (och med noll tolerans för dumheter från sina föräldrar).
Bra liknelse! Har verkligen inget emot dem öht, bara orolig för dessa som kör i dom hastigheterna. Stor risk för en allvarlig olycka, både för dem själva men också för andra. Sambon har blivit omkörd på cykeln av dessa mitt i skarpa kurvor osv, känns som att det bara är tur att inget hänt än..
 
Hade du klickat på min länk hade du sett.

Och jo, här gör ungdomarna så att de köper en fin bil, tex en Audi eller liknande och konverterar om. När de sen får körkort konverterar de tillbaka den.
Som sagt det går inte att "konvertera om" en a-traktor till bil igen.... Troligtvis har dom köpt en likadan bil när dom fått körkort.

Har du ens läst länken? Läs speciellt sista meningen i stycket, sen är det inte bara att koppla upp en dator och ändra så bilen går i 30 eller hur du skrev. Köper man en modul som man kopplar utanför bilens dator så finns det inga färdiga kontakter att koppla in sig på, man måste själv ta reda på vilka av alla hundra sladdar som går in i bilens dator man ska koppla in sig på och dessutom göra detta på rätt sätt. Sen skall det plomberas så man inte ska kunna ändra tillbaka så att den går över 30 igen plus en massa andra saker som krävs för att klara en registreringsbesikting.

Mvh
 
Jo, det är faktiskt lite "bara". Min kollega och hans son sysslar med att programmera om vanliga bilar till a-traktorer. De är "bara" att sätta datorn på och sätta maxhastigheten på 30 km/h, men högsta hastigheten på ettan får inte vara mer än 10 km/h. Och med den enheten kan de ändra maxhastigheten igen sen när ungdomen fått b-körkort. De tar typ 10.000:- för att programmera om en bil, inkl konverteringsintyget, men är man lite klipsk klarar man nog det där själv om man köper konverteringskittet själv, vilket ligger på ca 7-8.000:- beroende på bil.

https://sv.bsr.se/a-traktor

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/a-traktor/

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=162907&start=40

Bsr verkar inte vara direkt professionella....
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 462
Senast: Torktumlare
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 250
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite kloka bukefalos-funderingar om hur jag ska/kan göra och tänka i situationen jag är i nu. Det är ohållbart som det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Liten
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 520
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp