A1 eller A2?

L

Liqo

Vad är skillnaden mellan A1 och A2 på hästinfluensa?

Vissa hästar är vaccinerad mot A2 och andra mot A1.
 
Hästinfluensa är ju ett samlingsnam över de två influensa(sub)typer som kan drabba hästar. Influensaviruset är av vad man kallar typ A, vilket man delar in i subtyper beroende på virusets sammansättning. Två subtyper är kända som sjukdomsframkallande hos häst (H7N7 eller equi-1 (A1-virus) och H3N8 eller equi-2 (A2-virus)).

Som jag förstår så vaccinerar man ALLTID mot båda subtyperna då vaccinerna består av representativa stammar av såväl H7N7 (A1) och H3N8 (A2) subtyper, antingen som inaktiverade helcellsvirus eller som subenheter.

Så att hästar är vaccinerade mot antingen A1 eller A2 tror jag är en missuppfattning.
 
Ok, så när veterinären kommer och ger en spruta så innehåller den sprutan båda 1&2 eller vad man ska säga?

Vaccinationen innehåller båda, el?

Tack för svaret! :bow:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
939
Senast: Zevzan
·
Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 677
Senast: AI62
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp