elarn

Trådstartare
Nån som planerar att vara med i A9-ritten?
Jag har precis börjat med distans. Jag testade på första gången i höstas, en 20km, sen var jag med i sydnärkeritten i PP-klassen 19km. Allt gick jättebra, och min häst klarade av det jättebra, hans puls gick snabbt tillbaka till normal.-
Dom har en clear round på 40km på A9-ritten, ska nog försöka vara med på den :)

Men sist jag var iväg så hade mina medhjälpare/hinknissar så tråkigt när jag var borta i 2 timmar. Har ni nåt tips på vad dom kan hitta på under tiden? :)
 
Sv: A9-ritten

Jag funderar på att starta CR med min nya och ev 80km dagen efter med min andra.

Dina hinknissar åker så klart ut och möter upp dig i skogen! Fotar och vattnar hästen + dig. :)
 
Sv: A9-ritten

okej. :) ja, dom får göra de nästa gång. Sist red jag ju bara 19km och det stog vatten efter vägen så då behövde dom inte åka ut :P
 
Sv: A9-ritten

Jag och Mysc kommer även på denna ritt, rider40km clear round folksam cup.
Red samma på Sydnärke och det var hennes första ritt nånsin, godkänd med bra puls. Hon skötte sig galant, lite seg andra slingan. Skulle uppskatta lite mer fart i tjejen men de kommer de kommer försöker jag intala mig ialf.
 
Sv: A9-ritten

*knapplån*

Va roligt att det är flera som planerat in A9-ritten!
Jag och Enar va iväg till tävlingsplatsen imorse och kikade. Blir lika bra som förra året känns det som, vi hoppas lyckas med lika smidig parkering/viloområde som Sydnärke hade, men också stor plats för snabbgroomningen!
 
Sv: A9-ritten

Jag kommer förhoppningsvis också till start på A9 - red inte där förra året, och gillar ritten, så jag jobbar på att vara i form till dess i år... ;)
 
Sv: A9-ritten

Det finns hur mycket som helst att göra som hinknisse. Ställ krav på dem ;) "möt mig där och var beredd med det och det och det! Fort ska det gå!" ;) det är det som är det bästa när man rider. Längs banan träffar man som hinknisse även massa roliga människor. Nu är det ju inte samma tempo på en pp och cr men du kan ju förbereda dem inför tävlingsklasserna så du har proffsgroomar sen.
 
Sv: A9-ritten

Det finns hur mycket som helst att göra som hinknisse. Ställ krav på dem ;) "möt mig där och var beredd med det och det och det! Fort ska det gå!" ;) det är det som är det bästa när man rider. Längs banan träffar man som hinknisse även massa roliga människor. Nu är det ju inte samma tempo på en pp och cr men du kan ju förbereda dem inför tävlingsklasserna så du har proffsgroomar sen.

okej tack. :) Får se om dom är nå sugna på att följa med igen, men jag får väl övertala och muta med glass eller nåt :P
 
Sv: A9-ritten

okej tack. :) Får se om dom är nå sugna på att följa med igen, men jag får väl övertala och muta med glass eller nåt :P

Hej! :)

Du ska muta dom med en god matsäck som dom kan frossa i hela dagen! ;)

Sen tror jag på att det är positivt att ha inställningen att man är ett team som tävlar/presterar, teamet består av häst, ryttare & groomar. :banana:

/Camilla
 
Sv: A9-ritten

Mina groomar i lördags åkte hem till morsan och fikade när jag red Sydnärke i lördags. Man ska inte överdriva groomarnas betydelse i lägre klasser.
 
Sv: A9-ritten

Fast det kan vara trevligt att möta sina groomar ute i skogen. Man kanske behöver ta av sig lite kläder? eller fixa med andra saker. Med mitt sto tex vill jag plocka av bettet efter ca en mil, för hon går så mycket bättre utan bett. Men jag vill ha det vid starten för att ha lite extra kontroll.

Kan vara trevligt att veta hur långt före täten är eller liknade. Groomarna kan se i farten att skorna(hästens) är med tex. Det finns mycket en groom kan hjälpa till med även fast man rider korta sträckor. Det är bra träning för hästen om inte annat, att öva sig på att dricka och få vatten över sig medans andra hästar springer förbi, sånt kan vara svårt att öva på hemma.
 
Sv: A9-ritten

Trevligt kan det vara, men absolut inte nödvändigt. ;)
Jag hör ibland folk som gärna skulle börja med distans, men de törs inte åka iväg, eftersom de tror att man måste ha med sig hela bilen med folk.

Jag fattar inte att hinknissar behöver åka flera mil ut på banan för att ge ryttaren en banan efter 1 mils ridning. Det finns ju fickor, och midjeväskor.
 
Sv: A9-ritten

Självklart kan man rida de kortare utan groom, men har man lyckats lura med sig någon stackare kanske den tycker det är trevligare att åka ut och hjälpa till, att bara vara i vilområdet hela dagen skulle kännas segt.

Fast ibland kanske det blir lite överdrivet...
 
Sv: A9-ritten

:bump:planerar att komma med min scandal giggolo på 80 km, en fin bana med bra arr. mvh anne brückner:banana:
 
Sv: A9-ritten

:)instämer, när jag och erich började för många års sedan tillbaka, hadde vi inga medhjälpare, det blev till att repa banan dagen innan och hinka oss skjälva men det gick det med med god vilja och vi klarade oss:banana:
 
Sv: A9-ritten

Kl.

Nu är det ungefär en månad kvar.. :) Hur lägger ni upp träningen med era hästar? :)
 

Liknande trådar

Distans Det slog mig precis att det nu är mindre än två månader kvar till Vedemaritten där jag hade tänkt ha min distansdebut och rida en PP...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
29 865
Senast: hermulen
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 489
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 383
Hästvård På måndag inväntar jag svar på blodproverna om min shetlandsponny har diabetes. Mycket kortfattat. Hon fick kraftig fång förra året...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 333
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp