AA möten. Hur går dom till?

Det låter ju lovande! :)
Min hörsel hade blivit ännu sämre på bara 1 år...

Får be mamma om hjälp med håret 😂

Hennes blev också sämre snabbt. Hennes dåvarande sambon jobbade natt och sov hon på sidan med dåliga örat upp så hörde hon inte när han försökte väcka henne för att säga han var hemma. Blev många panikskrik på nätterna när hon vaknade av att han helt ljudlöst tagit sig in och plötsligt låg i sängen 😂
 
Hennes blev också sämre snabbt. Hennes dåvarande sambon jobbade natt och sov hon på sidan med dåliga örat upp så hörde hon inte när han försökte väcka henne för att säga han var hemma. Blev många panikskrik på nätterna när hon vaknade av att han helt ljudlöst tagit sig in och plötsligt låg i sängen 😂

Haha så hemskt!
Jag har fått lära mina vänner att gå på min högra sida på promenader så att jag kan uppfatta vad dom säger :D
 
Jo jag kanske borde. Men har ingen ork eller lust... det är inte jobbigt på det sättet att jag är sugen.
Det är att jag äter, sover och har ont i huvudet mest.

Plus operationen på det... det tar liksom aldrig slut känns det som.
Fattar att du har noll energi nu, men antar att det för framtiden kan vara vettigt med en sponsor inför sociala event där andra dricker och sådär?
 
Fattar att du har noll energi nu, men antar att det för framtiden kan vara vettigt med en sponsor inför sociala event där andra dricker och sådär?

Jag ska faktiskt ha en liten fest den 31:a... men jag tror det ska gå bra. Vet iallafall minst en till som kommer vara nykter :) och det är bara personer som jag träffar regelbundet och är bekväm med.
 
Jag ska faktiskt ha en liten fest den 31:a... men jag tror det ska gå bra. Vet iallafall minst en till som kommer vara nykter :) och det är bara personer som jag träffar regelbundet och är bekväm med.
Ta detta på rätt sätt nu, för jag har bara välvilja här.

Men jag tror inte detta är en bra idé, alls. Om det nu är vänner, och ni vill umgås, så ska de kunna gå med på att göra det på nyktert sätt. De borde tom insistera på det. Vem hade inte gjort det för en vän? Tror det helt enkelt enbart kommer skada dig att ha en fest där det förekommer alkohol och personer som dricker.

Du bör ge dig själv bra förutsättningar att lyckas. Detta är inte det.
 
Ta detta på rätt sätt nu, för jag har bara välvilja här.

Men jag tror inte detta är en bra idé, alls. Om det nu är vänner, och ni vill umgås, så ska de kunna gå med på att göra det på nyktert sätt. De borde tom insistera på det. Vem hade inte gjort det för en vän? Tror det helt enkelt enbart kommer skada dig att ha en fest där det förekommer alkohol och personer som dricker.

Du bör ge dig själv bra förutsättningar att lyckas. Detta är inte det.

De har frågat, och jag har sagt att det är okej att dricka.
Kommer hålla mig till läsk.
 
Ta detta på rätt sätt nu, för jag har bara välvilja här.

Men jag tror inte detta är en bra idé, alls. Om det nu är vänner, och ni vill umgås, så ska de kunna gå med på att göra det på nyktert sätt. De borde tom insistera på det. Vem hade inte gjort det för en vän? Tror det helt enkelt enbart kommer skada dig att ha en fest där det förekommer alkohol och personer som dricker.

Du bör ge dig själv bra förutsättningar att lyckas. Detta är inte det.
Håller med. Hade jag en vän som går igenom det du gör nu hade det varit självklart att umgänge sker utan alkohol.
 
De har frågat, och jag har sagt att det är okej att dricka.
Kommer hålla mig till läsk.

Jag hade aldrig accepterat ett sånt svar från en vän. Det är aldrig så viktigt att dricka alkohol. Jag förstår att du vill vara schysst, men det blir helt och hållet på din bekostnad, för den minimala "vinsten" för dem att de kan dricka alkohol en kväll. Det ger dig enbart problem, möjligen stora problem, och dem...ingenting egentligen.

Ledsen, kanske låter hård nu. Men nej, det är bara inte bra. Och inte schysst nånstans.
 
Jag hade aldrig accepterat ett sånt svar från en vän. Det är aldrig så viktigt att dricka alkohol. Jag förstår att du vill vara schysst, men det blir helt och hållet på din bekostnad, för den minimala "vinsten" för dem att de kan dricka alkohol en kväll. Det ger dig enbart problem, möjligen stora problem, och dem...ingenting egentligen.

Ledsen, kanske låter hård nu. Men nej, det är bara inte bra. Och inte schysst nånstans.

De får göra som dom vill, det är ett fritt land :) jag uppskattar att de åtminstone kollar att det är okej med mig.
Jag förstår inte vilka stora problem det ska vålla mig egentligen?

Som @karamelldrottningen skriver så är det ju bara att jag går ifrån om det nu skulle kännas jobbigt.
 
Samtidigt måste man väl ändå få prova och om @pepp tror och tänker att det kommer att gå att vara nykter så varför inte?! Om det känns för övermäktigt kanske gå ifrån tex med den nyktra kompisen?
Och att alla får ta med sig sin egen dricka, såklart.

Jag tänker inte säga åt nån vad de ska göra eller inte, man måste såklart ta sina egna beslut. Men detta resonemang håller jag helt enkelt bara inte med om. Ja, som nykter kommer det finnas situationer med alkohol man måste lära sig klara av. På sikt, det måste inte allt klaras av i början av "resan".

Du kan ju tex applicera samma tänk på att gå till en bar. Men det finns goda anledningar tillatt personer som precis börjat jobba med sina alkoholproblem & bli nykter inte går ut och hänger på barer.

Som sagt, jag bestämmer inte över nån. Men jag kommer säga min åsikt när jag ser nått jag tycker är rent destruktivt och farligt, för jag menar väl.

De får göra som dom vill, det är ett fritt land :) jag uppskattar att de åtminstone kollar att det är okej med mig.
Jag förstår inte vilka stora problem det ska vålla mig egentligen?

Som @karamelldrottningen skriver så är det ju bara att jag går ifrån om det nu skulle kännas jobbigt.

Jag har sagt min åsikt bara, och det är verkligen i syfte att hjälpa precis som allt annat jag skrivit här! Det är absolut ett fritt land, och jag bestämmer inte över dig eller dem. Jag hade reagerat likadant om du skrivit att du skulle gå ut till en pub med kompisar, men att du inte skulle dricka nått.

Problemen är som för alla som har nån slags beroendeproblematik, menar jag. Det lockar. Särskilt i början när man försöker sluta.
 
Jag tänker inte säga åt nån vad de ska göra eller inte, man måste såklart ta sina egna beslut. Men detta resonemang håller jag helt enkelt bara inte med om. Ja, som nykter kommer det finnas situationer med alkohol man måste lära sig klara av. På sikt, det måste inte allt klaras av i början av "resan".

Du kan ju tex applicera samma tänk på att gå till en bar. Men det finns goda anledningar till personer som precis börjat jobba med sina alkoholproblem & bli nykter inte går ut och hänger på barer.

Som sagt, jag bestämmer inte över nån. Men jag kommer säga min åsikt när jag ser nått jag tycker är rent destruktivt och farligt, för jag menar väl.
Pepp har redan visat att hon klarar av väldigt mycket både psykiskt och mentalt. Sen kan jag tycka att kanske alla kunde vara nyktra, eller iaf inte ta med sig alkohol till en början. Men det kanske är svårare att få fram i praktiken
 
Pepp har redan visat att hon klarar av väldigt mycket både psykiskt och mentalt. Sen kan jag tycka att kanske alla kunde vara nyktra, eller iaf inte ta med sig alkohol till en början. Men det kanske är svårare att få fram i praktiken

Jag föreslår att vi inte "debatterar" detta mer nu här, tror det kan vara negativt för tråden som sådant. Okej?

Min bestämda åsikt: Det har gått lite drygt två veckor, har jag för mig. Ja, det är starkt och som jag skrev så har jag bara välvilja. Men jag tror inte på att aldrig ge en lite mer obekväm åsikt om man tror att den kan behövas, därav gör jag det. Jag säger inte att hon nödvändigtvis kommer att börja dricka för att det är nån i närheten som gör det - men likväl som jag inte skulle rekommendera att köpa hem alkohol för att visa att man klarar att inte dricka det, så tror jag också att det är enbart destruktivt att ha påverkade personer runt sig. Tror de flesta nykterister faktiskt skulle säga exakt samma sak, iaf alla jag nånsin känt. Om man försöker sluta röka så lär det inte vara en bra idé att gå med rökargruppen på jobbet ut på rökpauserna heller. Samma sak.

Men som sagt, detta är mina åsikter rakt av, menat med välvilja till @pepp, och jag tror att vi inte hjälper nån eller nått genom att gå längre in i nån diskussion om detta här, så jag lämnar detta ämne nu. Och det har inget att göra med att jag skulle se henne som svag eller nån som inte klarar av det ena eller andra. Men vi är alla människor.
 
De får göra som dom vill, det är ett fritt land :) jag uppskattar att de åtminstone kollar att det är okej med mig.
Jag förstår inte vilka stora problem det ska vålla mig egentligen?


Jag tycker att det är egoistiskt av dina vänner att ens tänka tanken att dricka i ditt sällskap när du har slutat. Då tänker de bara på sig själva. Jag skulle blivit både arg, ledsen och framför allt besviken om mina vänner hade haft mage att fråga om de fick dricka i den situationen.
 
Jag föreslår att vi inte "debatterar" detta mer nu här, tror det kan vara negativt för tråden som sådant. Okej?

Min bestämda åsikt: Det har gått lite drygt två veckor, har jag för mig. Ja, det är starkt och som jag skrev så har jag bara välvilja. Men jag tror inte på att aldrig ge en lite mer obekväm åsikt om man tror att den kan behövas, därav gör jag det. Jag säger inte att hon nödvändigtvis kommer att börja dricka för att det är nån i närheten som gör det - men likväl som jag inte skulle rekommendera att köpa hem alkohol för att visa att man klarar att inte dricka det, så tror jag också att det är enbart destruktivt att ha påverkade personer runt sig. Tror de flesta nykterister faktiskt skulle säga exakt samma sak, iaf alla jag nånsin känt. Om man försöker sluta röka så lär det inte vara en bra idé att gå med rökargruppen på jobbet ut på rökpauserna heller. Samma sak.

Men som sagt, detta är mina åsikter rakt av, menat med välvilja till @pepp, och jag tror att vi inte hjälper nån eller nått genom att gå längre in i nån diskussion om detta här, så jag lämnar detta ämne nu. Och det har inget att göra med att jag skulle se henne som svag eller nån som inte klarar av det ena eller andra. Men vi är alla människor.
Knappast någon här som skriver av illvilja. Sen är det helt upp till pepp att avgöra hur det blir. Ett annat allternativ är att avskärma sig helt och undvika liknande tillställningar med risk för andra svårigheter istället (tex man tappar sitt umgänge och det i sin tur leder till ensamhet).
Jag vill mer få fram en större bild. Att allting inte är så svart eller vitt hela tiden utan att det finns alternativ.
 
Jag ska faktiskt ha en liten fest den 31:a... men jag tror det ska gå bra. Vet iallafall minst en till som kommer vara nykter :) och det är bara personer som jag träffar regelbundet och är bekväm med.
Det låter otroligt tufft att låta bli när det dricks runtomkring.
Jag själv tror inte jag hade vågat prova så tidigt, men jag har ju inte varit i situationen så jag vet inte hur man tänker och vad man klarar där och då.

Jag hoppas det går bra, och att du har flera vänner som väljer nyktert den kvällen än den du redan vet om.
 
Jag tänker att suget ökar när man ser andra dricka. Men å andra sidan måste du någon gång utsätta dig för det också, så lika bra att göra det på en gång. Det är nu du är som mest motiverad att hålla dig ifrån alkoholen. Så tänker jag.
Jag tänker ungefär samma, dessutom är det helt klart en fördel här eftersom @pepp dels är förberedd på att det kommer att finnas alkohol och det inte blir ett överraskningsmoment och dels har hon hela kontrollen och kan gå därifrån. Jag ser inte det här som ett omöjligt berg att ta sig över.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 367
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 644
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp