AA möten. Hur går dom till?

Hade jag haft det minsta ångest eller oro för festen så hade jag såklart inte haft den.
Men nu ser jag fram emot den och har en klockren utklädnad också :D

Jag kommer som sagt inte dricka så länge jag käkar medicin, jag varken vågar eller vill.
 
Knappast någon här som skriver av illvilja. Sen är det helt upp till pepp att avgöra hur det blir. Ett annat allternativ är att avskärma sig helt och undvika liknande tillställningar med risk för andra svårigheter istället (tex man tappar sitt umgänge och det i sin tur leder till ensamhet).
Jag vill mer få fram en större bild. Att allting inte är så svart eller vitt hela tiden utan att det finns alternativ.
Nä ingenting är svart eller vitt - alltså finns det många nyanser mellan att avskärma sig helt (som du skriver) och att bjuda in till fest med alkohol (som är @pepp s plan).

Pepp är bara precis i början av sin starka resa och då är "ingenting" som förr.
 
Hade jag haft det minsta ångest eller oro för festen så hade jag såklart inte haft den.
Men nu ser jag fram emot den och har en klockren utklädnad också :D

Jag kommer som sagt inte dricka så länge jag käkar medicin, jag varken vågar eller vill.
...och du tänker väl fortsätta med medicinen? Varje dag (eller hur ofta den nu ska intas)?
 
Det tror jag inte @Sezziyanen menade heller. Mera upplysa om att bergsbestigning är riskfyllt och att det med tajmingen kanske finns lite extra hög risk. Och att det är lite konstigt att vänner ber någon vara med att bestiga berget just nu.

Det är ingen som bett om nånting, det är jag själv som styrt upp allt :)
 
Jag tror också att det är lika bra att vänja sig vid att avstå alkohol snarare än att undvika den. Gärna tidigt. Finns risk att man faktiskt skulle dricka på antabus är det ju annorlunda, det kan ju vara farligt på riktigt!
Att sluta dricka handlar givetvis om att vara nykter men det handlar också om att vara nykter även när det finns goda skäl att dricka. Och som @Ramona skrev så är det ju nu du är motiverad :)

Jag har en kompis som köpte hem en flaska vodka när hon bestämde sig för att sluta. För att sluta på riktigt. Efter ett par månader öppnade hon flaskan och bjöd någon på ett glas så att steget att dricka ur den skulle bli lite mindre, som

Några månader senare drack hon igen faktiskt. Men vodkaflaskan lät hon vara, hon skaffade hem annan alkohol att dricka. Nu tror jag inte hon dricker något, och flaskan står såvitt jag vet där än :)
 
Känns som det lätt blir mycket spekulationer och gissningar här. Tråden startade med att prata om AA, jag skulle råda till att ta hjälp av dem i såna här fall och kanske inte spekulationer av alla oss som kanske har/kanske inte har relevant erfarenhet/kunskap i den utsträckningen som ändå finns inom AA.

Dvs, varför inte gå på möte, och ta upp såna här saker i det forumet? Där finns nog bra och relevanta råd och folk att prata med om hur det kan vara bra att tänka och hantera sociala situationer, bla detta, när man slutar dricka. Tror det skulle vara mycket värdefullt. Tillsammans med att faktiskt ha en sponsor, som tidigare tagits upp.
 
Känns som det lätt blir mycket spekulationer och gissningar här. Tråden startade med att prata om AA, jag skulle råda till att ta hjälp av dem i såna här fall och kanske inte spekulationer av alla oss som kanske har/kanske inte har relevant erfarenhet/kunskap i den utsträckningen som ändå finns inom AA.

Dvs, varför inte gå på möte, och ta upp såna här saker i det forumet? Där finns nog bra och relevanta råd och folk att prata med om hur det kan vara bra att tänka och hantera sociala situationer, bla detta, när man slutar dricka. Tror det skulle vara mycket värdefullt. Tillsammans med att faktiskt ha en sponsor, som tidigare tagits upp.

För att jag inte är bekväm med att prata öppet inför folk? Har aldrig varit.
Det kommer ta mig ÅR innan jag kommer dit, därför använder jag nu forum och vänner som bollplank.

Och ja tråden startade med AA. Men ser inget fel med att den utvecklas på andra sätt?
 
Jag föreslår att vi inte "debatterar" detta mer nu här, tror det kan vara negativt för tråden som sådant. Okej?

Min bestämda åsikt: Det har gått lite drygt två veckor, har jag för mig. Ja, det är starkt och som jag skrev så har jag bara välvilja. Men jag tror inte på att aldrig ge en lite mer obekväm åsikt om man tror att den kan behövas, därav gör jag det. Jag säger inte att hon nödvändigtvis kommer att börja dricka för att det är nån i närheten som gör det - men likväl som jag inte skulle rekommendera att köpa hem alkohol för att visa att man klarar att inte dricka det, så tror jag också att det är enbart destruktivt att ha påverkade personer runt sig. Tror de flesta nykterister faktiskt skulle säga exakt samma sak, iaf alla jag nånsin känt. Om man försöker sluta röka så lär det inte vara en bra idé att gå med rökargruppen på jobbet ut på rökpauserna heller. Samma sak.

Men som sagt, detta är mina åsikter rakt av, menat med välvilja till @pepp, och jag tror att vi inte hjälper nån eller nått genom att gå längre in i nån diskussion om detta här, så jag lämnar detta ämne nu. Och det har inget att göra med att jag skulle se henne som svag eller nån som inte klarar av det ena eller andra. Men vi är alla människor.

Du ber folk att sluta debattera och fortsätter sedan med din "bestämda åsikt"? Snygg diskussionsteknik.
 
För att jag inte är bekväm med att prata öppet inför folk? Har aldrig varit.
Det kommer ta mig ÅR innan jag kommer dit, därför använder jag nu forum och vänner som bollplank.

Och ja tråden startade med AA. Men ser inget fel med att den utvecklas på andra sätt?

Menade självklart inte att den inte får utvecklas, eller ska utvecklas. Menade enbart att jag tror AA har betydligt bättre råd för såna här saker, och betydligt bättre samling av erfarenhet och stöd, än slumpmässiga onlineforum. Även om det också är bra.

Dvs, detta är också bra. Men de är ännu bättre. Hoppas du förstår att jag inte är emot dig.


Du ber folk att sluta debattera och fortsätter sedan med din "bestämda åsikt"? Snygg diskussionsteknik.

Jag var rätt tydlig med att jag inte vill dra igång nån hätsk diskussion här, av respekt för vad tråden faktiskt handlar om. Exakt, jag framförde min åsikt, och min förhoppning var att vi alla kunde framföra vår åsikt utan nån pajkastning sinsemellan som bara förstör en sån här rätt viktig tråd, IMO. Om du har problem med mig så får du gärna framföra det via PM eller i separat tråd.
 
@pepp kan det inte vara ett alternativ att gå på mötena, kanske en gång i veckan, men utan att prata? Så blir du mer bekväm med hela situationen och kanske vågar du prata en dag i framtiden :)
Jag hoppas att din fest blir kul och att du såklart vågar skriva här även om det inte skulle gå bra. Det är nog jättebra att ha en plats att vara ärlig på oavsett vad som händer. Heja dig!
 
@pepp kan det inte vara ett alternativ att gå på mötena, kanske en gång i veckan, men utan att prata? Så blir du mer bekväm med hela situationen och kanske vågar du prata en dag i framtiden :)
Jag hoppas att din fest blir kul och att du såklart vågar skriva här även om det inte skulle gå bra. Det är nog jättebra att ha en plats att vara ärlig på oavsett vad som händer. Heja dig!

Jo det är ju en plan. Tänker isf bara gå på kvinnomötena :) får försöka sikta på nästa onsdag!

Kommer absolut skriva här efter festen!
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
889
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 623
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 956
Senast: mars
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 401
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp