Aaa!!!!!!!!!

Buck

Trådstartare
förlåt men måste få skriva av mig,

idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag last tränat henne varje dag nu sedan i fredags (tis idag). alla gånger så har hon gått in, hon har fått frukost och kvällsmat i släpet och varit jätte lugn hela tiden. vi kunde till och med köra henne en runda efter första last träningen.
jag har lockat ombord henne och varit lugn hela tiden, och även i morse då jag var skit nervös och började skaka av att ens tänka på tävlingen ikväll så gick hon ombord och åt lugnt sin mat.

men nu då jag lastat allting och till och med tog hästen direkt från hagen för att hon inte skulle ta detta som mer än en last träning, så vägrade hon...
hon gick först in som vanligt men när pappa lyfte rampen så gick det snett, hon backade och rampen gick ner med en smäll. efter detta så ville hon inte in mer och om vi fick in henne så att hon bara hade ett steg halvt kvar från att vara helt inne och jag rörde mig mot upp bindnings ringen så började hon backa igen. efter att ha tagit till mera drastiska metoder för att få in henne, dvs longerlina runt rumpan och ett misslyckat försök till join up så sitter jag nu här med en hand full med blodblåsor och en häst stående i sin box lugnt tuggande på hö.
förra gången jag försökte lasta henne inför tävling i släp så hade hon inte åkt släp på 2år, med undantag på att hon slet sig och sprang ett varv runt huset då så blev resultatet det samma, en Buck gråtande av frustation och en pappa som upprepar att "den j****a hästen borde skjutas" och "f*n vad dum hästen är som inte går in i transporten".

det har gått så bra på last träningarna då jag hållit fodret framför henne och låtit henne ta ett steg i taget och berömt varenda steg framåt, och gett henne maten då hon står korrekt vid fram bommen och alla hovarna inne i transporten.

jag känner att jag behöver ta hjälp av en bra häst människa som kan hjälpa mig, och jag hade chansen till det då grannens bekant(som är super bra på att lasta) var där och hjälpte till att lasta en unghäst, men jag tog aldrig hans telefon nummer.

all träning till spillo! jag ville last träna hästen redan 3 veckor innan tävlingen, men då vi inte fick tag på min moster som vi skulle låna transporten av och mina föräldrar åkte på semester så fick jag inte tag på någon transport förens i fredags, transporten är ljus och rymlig det finns ett stort fönster fram och 2 på sidorna. rampen är super stabil, nackdelen är främst att min moster inte hittade bak bommarna och mellanväggen är lite trasig i plasten. då min häst inte ville gå in med mellanväggen inne så tog vi ut den och lastade och körde henne den lilla rundan utan. hon stod som ett ljus och backade ut igen någorlunda lugnt då vi var hemma.

kan ni ge mig lite tips inför morgondagen då jag ska last träna igen?
pollan har åkt lastbil de senaste 3 åren och går någorlunda lätt upp(med undantag på nån gång då hon smällt huvudet i taket)

hästen är 9år gammal, sv halvblod och tävlad 120-130 hoppning.
innan lastbils åkandet så åkte hon uteslutande släp till tävlingar och åkte med mellanvägg.
jag är 19år och har hållit på med hästar sen 4års ålder.

min hand är full av blodblåsor och jag känner för att ge bort hästen då jag inte ens kan komma iväg till en tävling med henne och än mindre komma till grannens ridhus nu i sommar då det finns kor på vägen dit och pollan är ko rädd. kan jag inte komma förbi korna så vill jag kunna åka och träna för en annan tränare på ryttar föreningen där jag är medlem, men kan jag inte lasta henne så går hon inte att rida under sommaren!
jag har kämpat med hästen i ett år nu få jag haft henne hemma, hon skenade som en toka och blev halt efter första avd b tävlingen(åkte lastbil dit med en annan häst), nu ett år senare så är pollan lugn och riktigt mysig att hantera, men är för jäklig ibland då hon blir stressad av ko dofter och dylikt. men det är inget jämfört med hur hon var hos förra och förrförra ägaren.

det må vara en roman men jag mår riktigt dåligt nu.. hjälp?
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Tröstkram till dig Buck! Jag förstår att du är ledsen och besviken. Det finns en massa råd och tips att ge för att pållen ska dansa upp på transporten utan problem i framtiden (och att se på korna med milt förakt) - men just nu skulle jag råda dig att ringa grannen och fråga om telefonnumret till bekantingen.

Fast jag tror kanske att du fått insikter redan genom att skriva av dig.

......och kanske vore det bra om pappa höll sig på avstånd.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

hih^_^ ja pappa tycker inte om min lilla polle direkt, och jag ska fråga grannen om hennes bekants nummer och ev testa att lasta hemma hos dem då, man kan köra upp släper så att det står intill porten och lasta därifrån, det blir nog mer inbjudande då att komma från ett mörkt stall och in i en ljus transport.

uch räknade blåserna på handen nu, det är 13 st varav en är spräckt och varar:/
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Vilken frustrerande situation - när du och hästen gjort framsteg, så kommer en onödig händelse och drar tillbaka utvecklingen... Jag förstår att du blir ledsen och arg, och hoppas att det kommer lösa sig för er!

För praktiskt hjälp tror jag det är jättebra om ni kan få någon på plats som kan komma upp och hjälpa till. Det är bättre än allmänna råd. Och angående ridhusträningen - hur långt är det till manegen? Kan du leda henne dit, istället för att rida? Saker tenderar att bli mindre otäcka om människan går före :).

Håller tummarna för att det ska bli bra till sist!
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

det är ca 900m till grannens ridhus, och kanske en mil till ryttar föreningens ridhus.

jag har försökt leda pollan förbi korna men då har hon slitit sig. och då man leder henne så att hon ser korna så stannar hon , frustar, snurrar runt mig och fortsätter så en meter i taget. ska få hjälp av en annan granne med ko van häst (ko-gårdens dotter) och försöka ta mig förbi så ofta som möjligt
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

hon gick först in som vanligt men när pappa lyfte rampen så gick det snett, hon backade och rampen gick ner med en smäll.

Aldrig någonsin lasta en häst utan bommar bak, kan bli helt livsfarligt både för häst och människa. Annars så är det väl bara att börja om igen, träna på varje dag in och ur transporten med mycket tålamod och inget tvång.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

ja jag ska försöka ordna fram bak bommar och ev installera bak dörrar så att hon inte kan ta ett steg bak på rampen då dörren är stängd innan man stänger rampen.
får kolla med släp ägaren om hon går med på att sätta upp inner dörrar bak till och ha som bom. hennes familj använder släpet ganska sällan och de har tappat bort bak bommarna + att mellan väggen är lite trasig. så ska höra om de är intresserade av att rusta upp släpet lite, det är annars ett super fint rymligt släp med inbyggd garderob och sadelkammare och stora fönster. och jag får göra det och låna släpet till tävlingar så blir det ju en trygghet för hästen också, dvs att hon får åka med samma släp varje gång istället för att byta mellan diverse hyr släp.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Övningslasta inte utan en bom bak. Bra backa upp så du har en vägg på en sida eller som du skrev ovan. Havre eller godis när hon står bra. Bom på. Försiktigt upp med luckan så det inte smäller, lugnt och fint. Kör en kort sväng och åk hem. Viktigt att inte snabbt lasta ur när ni kommit hem. Försök att pausa lite eller stå utanför och prata med hästen och medhjälparen innan hästen lugnt får backas ur. Bra om hon trivs och kan äta därinne i trsp att hon inte är för stressad. Sen när det funkar bra kan det vara läge att lasta ur henne på en plats och sen åka hem. Du får lugna dig med tävlingarna! Men det är jätteviktigt att du fortsätter träna lastning - hon kan ju i värsta fall bli sjuk o måste transporteras till sjukhus! Ha gott om strö och godis i transporten så det blir trevligt.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

du har fått bra svar redan men glöm inte handskar nästa gång!! Och gärna hjälm också.

Och viktigast, aldrig stänga en ramp utan att hästen har en bom eller dörr bakom sig!!
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

alltid bommar eller dörrar bak om ni inte vill riskera att ha ihjäl er!!!

När vi hämtade min ena häst som aldrig åkt transport höll vi på i två timmar o provade allt innan han tillslut gick på. Efter det lastade jag några gånger hemma eller snarare försökte lasta eftersom han inte klev på.
Sen läste jag Lovisaeleonras tips här o nu är problemet borta.
Jag är bara helt tydlig med att det bara finns en väg o det är framåt, en kedja under hakan för att han inte ska bära iväg med mig o för att det ska bli obehagligt att resa sig sen ett dressyrpö, när han stannar så retar jag honom genom att knacka på tex korset eller ett framknä. Nu kliver han bara rätt på utan spö o kedja, safear dock med båda om vi inte åkt på ett tag.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Jag ska inte ge några lastningsråd, det finns det gott om och dessutom så tror jag inte det är där det ligger. Du lastade ju hästen innan!

MEN Det finns nya bommar att köpa till transporterna om hon inte hittar de gamla. Får du låna transporten så kan du ju köpa bommarna själv om det är så. Det hade aldrig hänt om ni haft bommar. Tur att det gick så bra som det gick.

Så ta och kolla vilket fabrikat det är och så ringer du runt och kollar vad nya bommar kommer att kosta.

(En annan sak jag reagerade på var att du tog hästen direkt från hagen, jag hoppas du satte på benskydd av något slag ändå. Tänk på säkerheten till både dig och hästen när du lastar och lasttränar. :))
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

jag har aldrig benskydd när jag lastar, om jag inte ska uväg o hoppa då sitter senskydden på fram. Annars utan, mina blir mer störda av det, speciellt den som varit svår.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Jag har inte heller skydd på när jag lastar, jag sätter fast transportskydden när hon är inne i transporten, den är stängd och hon sitter fast.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

pollan vägrar gå in i transport om hon har transport shydd/lindor/boots på sig, hon får panik direkt. vanliga rid skydd accepterar hon ibland och det använde förra ägaren då hon lastades.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Jo, fast jag har inte sagt att man tvunget ska ha höga transportskydd. Använder själv Bara senskydd och boots. Men att lasta häst, som "kastar" sig ut och som inte är 100 100 att lasta och köra, utan någonting alls ser jag bara som dummt. I de fall vi pratar vuxen normalhanterad häst.

oskodd fölunge/unghäst är en annan sak.

Som att använda hjälm och handskar till sig själv. Spar många onödiga skador.
Ett par senskydd kan vara skillnaden mellan lättare skrapsår och boxvila X antal månader.

Jag tycker bara det är dumt att inte använda det. Är hästen ovan vid skydd så kan maan ju lätt vänja den vid det, ta på dom vid vanlig ridning/promenad hemma några gånger så är det bra sen. :idea:
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

om hästen inte tycker om skydd är risken betydligt större att den skadar sig med än utan....
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

jag använde hjälm då jag lasttränade och lastade inför tävling, som sagt är det riktigt idiotiskt att inte ha det. hästen är lugn då man kör i släp och lastbil det är bara lastningen och tills man fått upp rampen som är jobbigt för henne.

att rida med lindor och ha henne lindad i boxen går jätte bra, rör inte en min. inte ens då hon har boots i hagen. det är endast i transporten/på väg upp som hon vägrar ha ngt på benen.
t ex då vi skulle till vetrinär klinik och åkte med grannens lastbil. hon hade boots fram och vägrade sätta en enda hov på rampen, då jag fattade att det var bootsen och tog av dem så hoppade hon upp som ingenting. (japp, hoppade^_^med öronen framåt och stod som ett ljus tills man bundit upp henne, svårt att tro det om henne nu när man försökt få in henne i släp)
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Du har fått massa bra tips, ta vara på dem och jag håller tummarna för att allt löser sig :)

Mina korn för att få en lättlastad häst är tålamod, träning, träning, träning. Och pappor är totalförbjudna. Jag skickar in min far in i bilen med kaffet och en tidning, då går det alltid lugnast till.

Om du var lika nervös dagen innan tävlingen, kanske det var problemet. Så är det för mig, pappsen blir stressad då han inte har en aaning ifall hästen kommer hem inatt eller om en vecka. Då är det ju klart att pållan väljer det sistnämnda. Så ja, se till att inte bara du, utan även alla andra som hjälper till vid lastningen är lugna :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 966
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp