Ååh.. mitt jobb!

S

SessCa

Några kanske vet att jag för 4 veckor sen åkte till norrland i hopp om att ha hittat drömjobbet. Och ja, jag hade delvis rätt. Jag trivs så underbart bra där uppe, har fått massa vänner och gillar hästarna som tusan. Har dessutom hittat min drömhäst!!! :love:

Men däremot så visade det sig att själva arbetsvilkoren inte är dom bästa. bla så jobbar jag ensam mest hela tiden. (är bara praktikant än så länge så det är ju inte tillåtet att jobba ensam om jag minns rätt).
Har egentligen inget emot att jobba själv. Men efter en massa konstigheter som hänt (går att läsa om på "gnägg") så känns det olustigt och rent av otäckt att vara ensam i stallet.

Sen har min arbetsgivare hel konstiga ideer för sig. Hon fodrar helkonstigt. (går att läsa om på foder) Hagarna ser rent av fördjävliga ut. det ligger plastpåsar och hö-plast överallt. sticker ut spikar och på många ställen är inte hagarna hela. :crazy: och detta förväntar dom sig att jag ENSAM ska hinna med att ordna. Jag sliter så gott jag kan men jag får inte tiden att räcka till. för 2 veckor sen fick min kompis hjälpa mig fram till kl 12 på natten att spika upp en grind som lossnat, och dra loss spikar som var livsfarliga.

det dumma är att jag inte har något emot hårt arbete egentligen. Men när jag sätter mig ner och tänker efter, så är det INTE kul att behöva bära allt detta ensam. Dom ringer från div ställen i sverige och säger "gör det, gör det" Jag älskar det här stället, verkligen! Om inte min arbetsgivare var så konstig skulle jag älska det ännu mera.

Nu känns det som om jag kanske ska skita i det här. Börja kolla efter ett annat jobb. (vilket inte blir det lättaste, eftersom jag inte har gymnasieutbildning och det enda jag "kan" är travet, vilket jag inte ÄR så himla duktig med)

Jag behöver råd!!
Vad skulle ni göra i mitt ställe?

Känns så dumt och meningslöst allt just nu. :(
 
Jag behöver råd!!
Vad skulle ni göra i mitt ställe?

Känns så dumt och meningslöst allt just nu. :(

Tjena tjejen.
Jag tycker du ska prata med din arbetsgivare/ledare. Säg precis som du tycker. Att du inte kan sköta ditt jobb på det sätt du vill. Bl a för att det är så mycket att göra, att det helt enkelt inte finns tid för allt.

Jag har jobbat i dressyrstall i tyskland 8mån och första veckan var jag helt slut pga av att det va så otroligt mycket hela tiden. Men det ordnade upp sig.. i början är allt nytt och tungt men det är viktigt att du berättar för din arbetsledare vad du känner.

Om du vill våga nåt nytt så kan jag rekommendera mitt stall i tyskland. Hör av dig om du är intresserad!
 
Saken är ju den att jag har försökt att prata med henne om det här med jobbet. Att jag skulle behöva lite ledigt ibland. Har haft 1 dags ledigt sen jag kom för fyra veckor sen, den här veckan jag är ledig nu fick jag tjata mig till. Trotts att jag bröt ihop i stallet när Hon var hemma för att min mamma ligger på sjukhus. Jag tror inte hon ser hur mycket man sliter. Hon vill nog väl innerst inne, för ibland kommer hon med jätte snälla komentarer om arbetet och en extra slant i plånboken. Men för det mesta känns det som om hon inte är nöjd. För det finns alltid något att gnälla på. alltid något som inte är som det borde. :(

Jag VET ju att jag skulle klara det här jobbet galant. Jag har jobbat ensam i stall tidigare utan problem. Men det skulle inte sitta dumt med lite uppmuntran åtminstånde.


När jag åkte hem i Lördags för att hälsa på mamma på sjukhuset hade jag inte ens hunnit lämna stallbacken fören jag får ett sms som det står "du får komma tillbaka redan på onsdag. Du ska inte tro att det är ett sommarläger"

Nej, jag tror inte att det är ett sommarläger. Men en veckas ledighet för sin sjuka mamma är väl inte allt för mycket begärt?


Det kanske rent av är jag som inte klarar av arbetet. Tvivlen börjar komma att jag ska byta yrke.
 
Alltså.. om du gett det fyra veckor och fortfarande bara tycker det är skit så är det kanske dax att packa sina väskor. Det måste finnas bättre ställen, eller de finns bättre ställe.
 
Jag vet ett ställe du skulle älska! Där jag är! Men tyvärr måste jag säga så har de kanske möjligen plats för en prektikant genom kommunen men inget boende att erbjuda.

Jag skulle kunna ta emot dig om jag haft ett företag men inte heller jag har boende att erbjuda. Tyvärr.

Men var i norrland befinner du dig? Vi norrlänningar kanske kan hjälpa dig? Vi kan ju kolla runt på traven här uppe! :idea:
 
:confused: Inget sommarläger???

Får du betalt av HENNE för att vara där? I annat fall tycker jag att hon ska vara evigt tacksam!

De jag jobbar åt är helt underbara (även om mannen ör lite speciell och det tar ett tag att lära sig hur man ska bemöta han). Jag får alltid höra hur duktig jag är med hästar, hur bra jag sköter stallet, hur fint jag gjorde det och hur bra det där gick! Och de berömmer mig inför andra också! :crazy: :)

De är toppen att arbeta för! Äslakr stället och önskar att det var söderut för då skulle allt vara mer än perfekt!


Och att du ska få fara till din mamma som är sjuk är väll inte ens något att diskutera om?!

Du har rätt till 2 dagars ledighet/vecka. Och om du jobbat 4 veckor är det 8 minus en som du varit ledig vilket ger 7 dagar! Inget att snacka om!

Jag tycker du tar och packar ihop dina väskor och hittar dig en ny praktikplats.

Om du inte har praktik genom kommun, skaffa dig det!
Det du kan göra är att du pratar med arbetsförmedlingen i din stad och säger att du vill ha 1 års praktik för det behöver du för att komma in på Wången/strömsholm/flyinge.
Det brukar de mer än gärna gå med på! Om du är smart vänder du dig först till kommunens växel och frågar vem det är som har hand om kommunal ungdomspraktik och pratar med den/dom om du kan få praktikplats. Säg att det finns massor med hästjobb men att alla är svarta och du vill inte jobba svart.


Du kanske måste bo hemma i en-två veckor men det är det värt för att få en bra praktikplats! annonsera här på buke (även om annonssystemet blivit dåligt) och övriga siter på nätet. Sätt sedan in en förfrågan här om de ställen som svarar och hör om nån varit där. Alt. frågaom det finns någon som kan ge dom referenser och säga hur det var att jobba för dom. Det är väl värt det. Jag kan dock namnge en person på mantorps travbana som du INTE skall ha praktik hos! Bara du pmar mig så får du dens namn.

Men jag kan även ge dig ett namn på en travtränare på mantorp som är toppen och som brukar kunna erbjuda boende.
Pma bara! :)
 
Det är inte tillåtet att jobba ensam som praktikant, man ska ju bara gå brevid och lära sig egentligen! De utnyttjar ju din arbetskraft! Hoppas det ordnar sig eller att du tar dig därifrån!
 
Tar mig därifrån gör jag ju alltid, men vad ska jag göra sen?

det som gör det svårt för mig att få en anställning på travstall är ju att jag varken har hästskötarutbildning eller körlicens. Att försöka mig på att jobba i ridstall skulle aldrig gå eftersom jag inte "kan" rida på det sättet. :crazy:
 
Jag vet flera som jobbat i ridstall, men de fick inte ens rida hästarna, möjligen skritta av. Stallägarna var bara intresserade av att få hjälp med själva hästskötardelen. Så nog finns det en del ridstall som inte har krav på att man är en jätteduktig ryttare.

Utifrån det du beskrivit tycker jag att du skall se dig om efter ett nytt ställe att jobba på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 687
Senast: Dorinda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 174
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 415
Senast: Nixehen
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 307
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp