Bukefalos 28 år!

aahh....ohyra i manen!!!???

T

Tess82

uhh så äckligt,jag är lite fånig men ser jag småkryp så kryper det på hela mig sedan.nu är det så att en ponny jag fått hem för ca 3v sedan har något äckligt i manen,avlånga kryp som är randiga på kroppen!!men döda.+ att vi sett ägg sitta fast i manen uppe i nacken.Misstankarna började när hon attackerade plaststolpen :eek: i hagen och ställde sig gränsle över och kliade sig mellan bakbenen+frambenen.vi hade tidigare sett att hon hade gamla sårskorpor där, men tänkte inte mer på det eftersom de var läkt.men nu är det sår igen.och igår såg vi dessa kryp.bläää.ska ringa veterinären.är inte så insatt i småkrypsvärlden....någon annan som kanske vet vad det kan vara?några kryp som trivs i detta klimat kanske??vad vet jag...i boken så såg den ut som "pälsätande lus"men som sagt jag vet inte. :confused: /Tess :bump:
 
Det låter helt klart som löss.
Tack och lov är det lätt att behandla med switch pour on.
Alla andra hästar i stallet behöver oxå behandlas.

// Anna
 
smittar det till människor??måste man göra rent hela stallet?är inte medlet du beskrev flugmedel?? /tess :confused:
 
Nej det smittar inte människor.
Medlet jag beskrev är ett medel mot fästingar, knott mm och används ju oftast på sommaren. Men när våra hästar för några år sedan fick löss blev vi rekomenderade av vet. att använda oss av switch. På det viset skulle vi slippa allt blaskande med vatten och olika medel som dessutom inte funkar lika bra. (Switch hälls ju bara i en linje från öron till svans)
Jag blev skeptisk eftersom det ju är ett insektsmedel men ringde iallafall tillverkaren och frågade.
De sa att det funkar även mot löss, men att de inte fick skriva det på paketet eftersom det inte gjorts några vetenskapliga forskningar mot löss.
Sagt och gjort. Jag använde switch pour on och efter tre behandlingar av hästarna med en intervall på tre veckor vill jag minnas (fråga din vet, eller ring tillverkaren och fråga) Så var lössen helt borta.
Jag tvättade inte stallet eftersom det inte ska behövas. När lössen är kläckta överlever de väldigt kort tid utanför en djurkropp och äggen är bara ägg 3 eller 4 veckor. Detta är nu tre år sedan och lössen har inte kommit tillbaka :D

Kycka till!

// Anna
 
tack för det lugnande beskedet.jag får svar på analysen imorgon em. /Tess :)
 
Vi har avmaskat lushästar med Ivomec, det tar även bort lus. Prova det!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp