aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

vdb

Trådstartare
Bara en fundering. Om man utger sig för att vara en aahncp(minns inte den korrekta bokstavskombinationen) och hävdar på allvar att djurskyddsmyndigheten har godkännt deras metod, men när man kollar med myndigheten och det visar sig att det bara är ren lögn.
Är inte det olagligt, eller åtminstonde en anledning att bli avstängd från forumet och bukefalos?
Följande står att läsa på forumets reglar:
"Följ alltid svensk lag. Inlägg får inte innehålla uppmaningar till brott eller beskriva olagliga aktiviteter."
"Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet"
"Om du ser trådar eller inlägg på forumet som du anser bryter mot dessa regler eller på annat sätt är olämpliga skall du tipsa moderatorn"

Jag försökte orma mig igenom 28sidor dito, men orkade bara 6 sidor. Försökte även lägga in detta inlägget där, men det gick inte.

Hur som helst lär man väl vara ute på jävligt tunn is(sula) när faktumet uppdagas vilket det alltid gör att det faktiskt var lögn...eller har jag helt missuppfattat?
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Jag har också undersökt dessa "fakta" och något officiellt godkännande av denna metod från Djurskyddsmyndigheten föreligger INTE. Däremot har en av dess främste förespråkare förevisat metoden för myndigheten, en del var bra, en del var föremål för diskussioner. Men som sagt, något godkännande har den inte.
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Ja jag läste oxå den tråden där trådstartaren påstår att aahcnp är godkänd som metod enligt djurskyddsmyndigheten...
Det är som sagt LÖGN.. Klantigt och stötande att starta en tråd med en sån felaktig uppgift..dessutom får man inte göra reklam för någon och nämna någons namn om jag tolkatforumets regler rätt,det förekommer oxå där.. men vad vet jag? jag är ingen moderator..


Har oxå tagit reda på fakta, det är endast hovslagare med riktig hovslagareutbildning som kan bli certifierade hovslagare enligt Djurskyddsmyndigheten..



Håller med, lögner gör att man har svårt att få förtroende för vissa..rätt ska vara rätt! :mad:
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Fortfarande inga svar?? har du fått nåt svar vdb om vad man får o inte får skriva? Jag är lite nyfiken jag.. :confused: :angel:
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Här får man skriva det mesta, bara man inte försöker sätta moderator i arbete, eller undrar var nån borttagen tråd, eller inlägg tagit vägen.

:smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk:
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Lägg denna tråd på bukefalos hjälp istället för där diskuteras det sådana här saker mer.
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Jag är ganska säker på att de det berör läser detta, men de verkar vara rätt tysta...
Jag är bara nyfiken på deras egna kommentarer, för nåt måste de väl ändå ha att säga till sitt försvar?
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Jag tycker det är lite överdrivet att diskutera olaglighet bara för att ngn okunnig internetutbildad barfotaverkare kommer med felaktig information. Folk på forumet var ju kompetenta nog att ifrågasätta o sedan kolla upp.
PL
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Varför skall någon försvara sig, förstår inte vad du menar med ditt inlägg? :confused: Ser du att något strider mot regler så måste du ju meddela det, så är det ju på vilket forum du än vänder dig till. Själv är jag på flera forum än här, inte så ofta här kanske men lite då och nu men reglerna skiljer sig inte så mycket mellan varann.
Hittar du olagligheter så meddela det då, personligen tycker jag att även du kan ha ett visst ansvar här om du upptäcker saker som inte är ok. Jag har förstått att det kan vara snudd på omöjligt att övervaka allt, och därför finns knappen för meddela moderator om man upptäcker sådant som inte borde stå skrivet.
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

:bow: :bow: helt rätt.

Citat från tråden ni säkert syfftar på:

"Ove Lind som är certifierad AANHCP verkare med Mästar Diplom från USA hade föredrag om vår typ av verkning för Djurskyddsmyndigheten, då det uppstod frågor om vi inte bryter mot lagen, där det står att man inte får utsätta hästen för mer en obetydlig smärta. Han bevisade för dem att vår verkning går aldrig in i levande material, hästarna blöder aldrig och vi har faktiskt än så länge haft 100% framgång. Hästarna mår bättre, kan röra på sig direkt efter behandling och läker. Han visade på några kadaver hovar hur vi verkar just fång hästar. De har lovat att de kommer ut med officiel utlåtande att vår metod är godkänd ur djurskyddssynpunkt som behandlingsmetod."

(för att alla ska se vad som stog.)

Ett litet tillägg är att jag har mailat och frågat så vi verkligen får ett riktigt svar från dem så behöver vi inte deskutera saken mer sen och slipper att spekulera i all evighet! :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Detta fick jag av djurskyddsmyndigheten.

"Vi har inte godkänt metoden och vi har heller inget bemyndigande från regeringen att godkänna andra utbildningar inom området än traditionell hovslagarutbildning. Vi har endast handlagt ett ärende som rör den verksamhet en enskild person som använder metoden, bedriver."

Sådär då då var den saken klar.
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Det är just det jag menar, det skapar osäkerhet hos i första hand hästägaren. Tänk er själva Frida 14år, hästägare. Blir övertalad av nån välsmord barfotaverkare(obs! Inget fel i barfota i sig!), eller läser det nämnda exemplet om snubben/snubban som påstår att djurskyddsmyndigheten har godkänt. Verkar hästen några gånger och det i värsta fall skiter sig rejält och det tråkigaste av tråkigt måste ske, en avlivning. Frida 14år vänder sig till försäkringsbolaget som replikerar -"Har du använt dig av en utbildad hovslagare?"
-"Nej, men en godkänd barfotaverkare"
-"Sådana finns inte, han/hon har lurat dig, du får inte ut nån ersättning..."

Tycker nog inte saken är helt är klar.
Men jag kan ju ha fel.
Och om du (putte_nutte) inte förstår att jag tycker det här är fel, ja då vet jag inte hur jag ska uttrycka mig på ett klarare sätt. För inte kan väl du tycka att det är helt i sin ordning att folk faktiskt påstår att en myndighet gett klartecken när så inte är fallet?
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Jag undrar var 14-åriga Fridas föräldrar är. :angel: Vidare är det Fridas ansvar (eller i det här fallet hennes föräldrars) att kolla upp substans och sanningshalt i barfotaverkarens påstående.
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Det kan knappast vara en nyhet att det finns mängder med helt hästokunniga och hästointresserade föräldrar som inte skulle kolla upp sånt det här trots att de är de som har ansvaret i slutänden, det överlåter ansvarat på ungen som lyckats tjata till sig en häst och betalar bra snällt så länge de tinte blri för mycket pengar, och om nu barafotaverkaren (har ingen aning om vad en sådann kostar) är billigare så kommer detta intre ifrågasättas.
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Nej, det är verkligen ingen nyhet. Än större anledning att undra var dessa föräldrar (främst deras intresse och engagemang) finns.
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

De finns på mängder av platser och ställen, jag skulle kunna rada upp en hel rad...
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Frågan är om den 14-åriga Frida ens har kommit så långt i tankegångarna att använda alternativa verkningsmetoder. Jag tror att alla måste använda sunt förnuft när det gäller verkning överhuvudtaget. Den sk aanchp verkningen skiljer sig inte så mycket från den traditionella verkningen. Det är väl mer i mode att man ska planverka hovarna oavsett hur hoven ser ut.

Jag har själv haft häst sen -92 och det är nu som först jag vågat röra hovarna själv. Jag har raspat enligt aanchp och även använt lite av strassers metod just för att få ordning på ett par plattfotade fånghovar. Däremot hade jag ut en utbildad hovslagare som skor traditionsenligt nu i veckan och jag hörde inte negativa kommentarer över hovarna.

Som jag ser det som så måste alla hovslagare titta på hur hoven ser ut när dom verkar, för annars orsakar dom extra lidande för hästen.
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Jag skiter högaktningsfullt i om man kallar si tant strasser eller aahpfhjkd eller "jagverkarenligtdenmetodendomanvändersigaviBortreLångtbortistan", det är oväsentligt. Det är bara det om de nu påstår att en myndighet har godkänt dem vilket de inte har, måste väl det bryta mot någon lag eller åtminstoden forureglerna!?
Trådar raderas ju hejvilt här med mer eller mindre vettig grund...så jag anser att somliga påståenden borde utraderas.
 
Sv: aanhcp eller vad det nu heter vs. lagen?

Man kan inte radera allt bara för att någon kan tro på det. Du såg själv hur snabbt påståendet ifrågasattes.
PL
 

Liknande trådar

Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 541
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp