Myrstegen

Trådstartare
Jag har letat och letat men hittar inget bra ställe att läsa om det här förutom på FASS, några vetenskapliga artiklar och lite Flashback men Flashback gav jag upp, det var för oseriöst.

Men jag vill veta hur andra med Abilify har det. Är det en ovanlig medicin eller bara en sån som ingen skriver och pratar om? SSRI tycker jag är så vanligt att det skrivs och pratas om. Märker stor skillnad i öppenhet sen jag började med dom mot nu. Fast jag har inte kvar SSRI längre.

Men nu med Abilify har jag ingen att prata med, har flertalet udda mediciner som ingen har minsta aning om och eller såna som folk tror dom vet allt om från filmer och media men just nu gäller det Abilify. Att gå i behandling fast ingen märker det kan vara svårt. Mina mediciner är starkt förknippade med allvarliga psykiska störningar men alla ges inte för det som dom uppfanns förr så det går inte att veta genom att gissa. Jag är sjuk men jag är ju ändå mer än så,inte bara mina diagnoser. Om någon ber mig rabbla medicinerna får jag kämpa för att komma ihåg och det är inte alla doser jag har koll på alla heller.

Skäms sällan men ibland blir det lite jobbigt om någon frågar vad medicinerna är mot. Har slutat bry mig, i början smög jag runt och gjorde allt för att ingen skulle se 1 tablett.

Vet inte om Abilify är en medicin folk inte vill prata om eller om den är ovanlig? Någon med erfarenhet och om den hjälpt? Fick ni några biverkningar? Hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad?

Är psykofarmaka fortfarande en del laddat i samhället? Något som är ok så länge man tar en SSRI eller en sömnmedicin men där går gränsen?

Jag har satt mitt hopp på Abilify nu, orkar inte kämpa utan ett hoppas på något.
 
Jag äter abilify då min hjärna lätt blir kaosigt, lätt paranoid och hör röster ibland. Äter 30 mg nu och det hjälper riktigt bra!
Det hjälper inte bara mot det som för mig är gränspsykotiskt utan även mot ångest.
Är mycket nöjd med abilify, mitt liv har förbättrats avsevärt.

Jag har en vän jag pratar om min medicin med då han också har psykiska problem, men i övrigt så är det något jag bara pratar med vården om.
Men absolut är tyngre psykiatrisk ohälsa stigmatiserande.
 
Jag har letat och letat men hittar inget bra ställe att läsa om det här förutom på FASS, några vetenskapliga artiklar och lite Flashback men Flashback gav jag upp, det var för oseriöst.

Men jag vill veta hur andra med Abilify har det. Är det en ovanlig medicin eller bara en sån som ingen skriver och pratar om? SSRI tycker jag är så vanligt att det skrivs och pratas om. Märker stor skillnad i öppenhet sen jag började med dom mot nu. Fast jag har inte kvar SSRI längre.

Men nu med Abilify har jag ingen att prata med, har flertalet udda mediciner som ingen har minsta aning om och eller såna som folk tror dom vet allt om från filmer och media men just nu gäller det Abilify. Att gå i behandling fast ingen märker det kan vara svårt. Mina mediciner är starkt förknippade med allvarliga psykiska störningar men alla ges inte för det som dom uppfanns förr så det går inte att veta genom att gissa. Jag är sjuk men jag är ju ändå mer än så,inte bara mina diagnoser. Om någon ber mig rabbla medicinerna får jag kämpa för att komma ihåg och det är inte alla doser jag har koll på alla heller.

Skäms sällan men ibland blir det lite jobbigt om någon frågar vad medicinerna är mot. Har slutat bry mig, i början smög jag runt och gjorde allt för att ingen skulle se 1 tablett.

Vet inte om Abilify är en medicin folk inte vill prata om eller om den är ovanlig? Någon med erfarenhet och om den hjälpt? Fick ni några biverkningar? Hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad?

Är psykofarmaka fortfarande en del laddat i samhället? Något som är ok så länge man tar en SSRI eller en sömnmedicin men där går gränsen?

Jag har satt mitt hopp på Abilify nu, orkar inte kämpa utan ett hoppas på något.

Abilifys största målgrupp är ju oftast inte så pratglada.
 
Jag äter abilify då min hjärna lätt blir kaosigt, lätt paranoid och hör röster ibland. Äter 30 mg nu och det hjälper riktigt bra!
Det hjälper inte bara mot det som för mig är gränspsykotiskt utan även mot ångest.
Är mycket nöjd med abilify, mitt liv har förbättrats avsevärt.

Jag har en vän jag pratar om min medicin med då han också har psykiska problem, men i övrigt så är det något jag bara pratar med vården om.
Men absolut är tyngre psykiatrisk ohälsa stigmatiserande.
Tack, vad bra att den hjälper. Då hoppas jag den hjälper mig också, har verkligen satt mitt sista hopp till den för vi har snart provat allt.

Jag har nog lite liknande dig kanske men omöjligt att veta så här. Jag behöver inte prata med alla i hel samhället heller men ibland är man på vårdcentralen eller tandläkaren eller optikern eller typ överallt och dom frågar ut mig om alla mediciner. Då kan jag få höra saker som ” Tänk att lilla du ska ha det så svårt, det skulle man aldrig kunna tro” och liknande.

Och jag vill ha någon som håller koll på biverkningar som jag inte själv märker, så har berättat för mamma. Som när jag bad mamma hålla koll på mig ifall jag blev manisk när jag provade en annan ny medicin och en annan när jag faktiskt blev apatisk och slutade äta i princip helt i två veckor och inte gick upp ur sängen. Åt bara så att jag på gränsen överlevde.

Så jag behöver nog mest prata av mig med någon i min sits, hur det känns när man har rätt dos, märker man när man mår helt bra eller går det lite till, hur biverkningarna känns, förväntningar, hur det blev, hur lång tid tar det innan man märker något, skillnad nu mot förr och sånt.

Diskuterar inte mina mediciner till vardags men just det här med anhöriga och vården som frågar så mycket. Och när jag hade pojkvännen hemma och skulle ta alla mina mediciner, vad tusan ska man säga? Pratade förbi och bytte ämne. Men till slut fick jag ju förklara när jag lärt känna honom mer.
 
Jag har bipolär sjukdom och tar i dagsläget 20 mg abilify. Fungerar bra, jag håller mig stabil. Har aldrig haft psykos.

Min man får abilify i spruta en gång i månaden. Han är helt symptomfri idag (haft flera psykoser och depressioner).
 
Jag har bipolär sjukdom och tar i dagsläget 20 mg abilify. Fungerar bra, jag håller mig stabil. Har aldrig haft psykos.

Min man får abilify i spruta en gång i månaden. Han är helt symptomfri idag (haft flera psykoser och depressioner).
Åh, vad skönt! Behöver du också flera andra mediciner eller räcker det med abilify?

Jag har ett väldigt rörigt huvud,många diagnoser men också bipolär.
 
Åh, vad skönt! Behöver du också flera andra mediciner eller räcker det med abilify?

Jag har ett väldigt rörigt huvud,många diagnoser men också bipolär.
Jag klarar mig med abilify. Får justera dosen ibland, både uppåt och neråt, men oftast ligger jag på samma dos.
Det tog lång tid innan vi hittade något som fungerade för mig. Fick mycket biverkningar av andra läkemedel och nästan ingen effekt.
 
Jag tar abilify och har gjort sedan 2017 tror jag. Dos får jag kolla upp.
Äter sjukt mycket mediciner så har inte stenkoll på vilka biverkningar som beror på vilken men denna ”okontrollerbart överdrivet köpbeteende eller slösande med pengar” har jag haft extremt jobbigt med men jag har det nu under sådan kontroll att jag kan ha lite pengar på kontot utan att direkt handla upp dem, men mamma har fortfarande merparten av mina pengar ifall jag skulle få ett återfall
 
Jag tar abilify och har gjort sedan 2017 tror jag. Dos får jag kolla upp.
Äter sjukt mycket mediciner så har inte stenkoll på vilka biverkningar som beror på vilken men denna ”okontrollerbart överdrivet köpbeteende eller slösande med pengar” har jag haft extremt jobbigt med men jag har det nu under sådan kontroll att jag kan ha lite pengar på kontot utan att direkt handla upp dem, men mamma har fortfarande merparten av mina pengar ifall jag skulle få ett återfall
Jag visste inte att det fanns den påverkan men det låter inte bra för jag har redan det problemet.
 
Jag klarar mig med abilify. Får justera dosen ibland, både uppåt och neråt, men oftast ligger jag på samma dos.
Det tog lång tid innan vi hittade något som fungerade för mig. Fick mycket biverkningar av andra läkemedel och nästan ingen effekt.
Har bara haft Abilify i en vecka men jag har inte kännt av några biverkningar förutom att min dåliga sömn är tillbaka. Går upp vid 4 tiden ungefär eller ännu tidigare. Vet någon om det går över?

Undrar hur snabbt man ökar dosen, tog det lång tid för dig? Jag började med 5 mg och nästa vecka blir det 10. Det kommer ta en evighet. Märkte du gradvis förbättring när ni höjde dosen? Hur vet man att det man mår är okej och rätt när man så sällan fått chansen att veta hur det känns då?
 
Har bara haft Abilify i en vecka men jag har inte kännt av några biverkningar förutom att min dåliga sömn är tillbaka. Går upp vid 4 tiden ungefär eller ännu tidigare. Vet någon om det går över?

Undrar hur snabbt man ökar dosen, tog det lång tid för dig? Jag började med 5 mg och nästa vecka blir det 10. Det kommer ta en evighet. Märkte du gradvis förbättring när ni höjde dosen? Hur vet man att det man mår är okej och rätt när man så sällan fått chansen att veta hur det känns då?
Oj, ärligt talat minns jag inte. Har ätit abilify i flera år och minns inte hur det var vid insättningen.
Det vände inte över en natt så att säga. Det tog ett par veckor eller månader innan jag var helt stabil.
Jag upplever inga direkta biverkningar. Gick upp mycket i vikt men enligt läkaren berodde det inte på medicinen.
 
Oj, ärligt talat minns jag inte. Har ätit abilify i flera år och minns inte hur det var vid insättningen.
Det vände inte över en natt så att säga. Det tog ett par veckor eller månader innan jag var helt stabil.
Jag upplever inga direkta biverkningar. Gick upp mycket i vikt men enligt läkaren berodde det inte på medicinen.
Jag har varit livrädd för biverkningen att gå upp men är nog uppe i 10-15 + mediciner med den biverkningen. Och reagerat på Mirtazapin och lite på någon annan men inte är det många.Den som ska vara värst är ju Zyprexan men där hände inget. Men Litium blev en drastisk och hög viktuppgång som jag inte mått bra av. Så det kommer jag vara noga med.

Förstår att det är svårt att komma ihåg allt, jag vet knappt själv vilka mediciner jag haft. Ska skriva ner och se.

Är så orolig för jag vet inte vilken måldos vi har. Måste prata med min terapeut eller helst min läkare men vi har inte tid förrän om en månad. Läkaren är ju bäst, prata direkt med varandra. Tror terapeuten blir krångligt. Men vill veta, hatar ovisshet.
 
Jag har ätit Abilify något år emot mina psykotiska besvär (främst rösthallucinoser och starka overklighetskänslor) och det har tagit tid med successiv upptrappning, men den har definitivt hjälpt mig mycket när det kommer till förbättrad livskvalitet. Jag har två antipsykotiska mediciner - Abilify och Quetiapin - eftersom vi hittade av taket på rekommenderad maxdos med Abilify i och med dosökning till 30 mg utan att rösterna försvann helt, men det är absolut den medicin som har hjälpt mig mest. Jag har inte märkt av några biverkningar.
 
Jag har också ätit abilify. Kände inte av den så mycket, inga direkta biverkningar men inte optimal effekt heller. Som alltid dock svårt att utvärdera exakt när man har flera olika mediciner.
 
Har nog haft flera psykoser men har liksom vägrat acceptera att det är det, hittat på bortförklaringar och sagt till dom jag pratat med att det är ok och ingen fara och sagt samma till mig själv. Men en del går inte att förklara. Vågade berätta om 2 av dom när jag pratade med läkaren förra veckan. Saker som varit just nu. Men nu har dom varit borta ett par dagar.

Behöver Abilify även mot det bipolära, är i en djup depression nu till exempel men vet inte hur många människor en person kan behöva stoppa i sig, jag får bara fler och fler mediciner.

Vet ni om Abilify kan hjälpa mot totala katastroftankar? Jag är på riktigt besat av att man kan dö av saker och att man måste förebygga allt, jag bunkrar upp med vatten,mat, powerbanks och allt man kan behöva. Jag vågar inte cykla för att gruset kommer få mig att ramla och dö. Och då har jag tidigare haft ett jobb då jag cyklade överallt, grus, lera snö och is. Och nu skakade jag som ett löv första gången jag provade på ett år. Jag går och aktivt tänker på ifall att en av mina tänder skulle ramla ut och många såna läskiga tankar små detaljer i mitt liv. Jag är så rädd för i princip ALLT .

Märker att när omgivningen påfrestar mig för mycket stänger jag ner helt. Kan Abilify hjälpa mig klara av mer saker utan att stänga ner?

Var på ett möte idag med 4 till personer. Jag har ett litet uppmärksamhets spann och i princip som alltid när det blir flera som pratar samtidigt eller det händer saker så stänger hela jag ner. Jag tappar allt fokus, kollar åt andra håll eller ner i marken och har ingen aning om vad som händer eller inte ens några egna tankar för det är verkligen nerstängt. Andra får försöka få tillbaka mig till verkligheten många gånger, säger mitt namn eller andra saker flera gånger. Jag är helt borta. Varför blir det så? En sån sak kan väl inte Abilify hjälpa mot? Eller kan den hjälpa mot verklighetsuppfattningen? Eller hoppas jag på för mycket?
 
Jag har letat och letat men hittar inget bra ställe att läsa om det här förutom på FASS, några vetenskapliga artiklar och lite Flashback men Flashback gav jag upp, det var för oseriöst.

Men jag vill veta hur andra med Abilify har det. Är det en ovanlig medicin eller bara en sån som ingen skriver och pratar om? SSRI tycker jag är så vanligt att det skrivs och pratas om. Märker stor skillnad i öppenhet sen jag började med dom mot nu. Fast jag har inte kvar SSRI längre.

Men nu med Abilify har jag ingen att prata med, har flertalet udda mediciner som ingen har minsta aning om och eller såna som folk tror dom vet allt om från filmer och media men just nu gäller det Abilify. Att gå i behandling fast ingen märker det kan vara svårt. Mina mediciner är starkt förknippade med allvarliga psykiska störningar men alla ges inte för det som dom uppfanns förr så det går inte att veta genom att gissa. Jag är sjuk men jag är ju ändå mer än så,inte bara mina diagnoser. Om någon ber mig rabbla medicinerna får jag kämpa för att komma ihåg och det är inte alla doser jag har koll på alla heller.

Skäms sällan men ibland blir det lite jobbigt om någon frågar vad medicinerna är mot. Har slutat bry mig, i början smög jag runt och gjorde allt för att ingen skulle se 1 tablett.

Vet inte om Abilify är en medicin folk inte vill prata om eller om den är ovanlig? Någon med erfarenhet och om den hjälpt? Fick ni några biverkningar? Hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad?

Är psykofarmaka fortfarande en del laddat i samhället? Något som är ok så länge man tar en SSRI eller en sömnmedicin men där går gränsen?

Jag har satt mitt hopp på Abilify nu, orkar inte kämpa utan ett hoppas på något.
Äter Abilify och är väldigt nöjd, den har hjälpt mig med mycket. Har den för att undvika psykotiska tillstånd osv. Testat många antipsykotiska som haft tråkiga biverkningar men inte märkt av något sådant med Abilify faktiskt.
 
Äter Abilify och är väldigt nöjd, den har hjälpt mig med mycket. Har den för att undvika psykotiska tillstånd osv. Testat många antipsykotiska som haft tråkiga biverkningar men inte märkt av något sådant med Abilify faktiskt.
Ja det finns många mediciner med massor biverkningar. Litium är nog värst, svår att ställa in på rätt dos, hålla den stabil,kan bli livshotande om man ändrar sin kost eller blir magsjuk. Fått samtal från psykakuten flera gånger när mina värden visat på Lutiumförgiftning. Så lämnar blodprov på det 2-4 gånger i månaden,Så törstig och torr i munnen precis hela tiden så att jag ständigt bär med mig något att dricka. Och därmed behöver kissa helatiden,Och händerna, skakar och darrar hela tiden så kan vara svårt att skriva ibland och ryck i olika kroppsdelar. Minnesförluster hela tiden. Och en stor, stor viktuppgång. Jobbigt mycket. Och många andra mediciner med otäcka biverkningar.

Jag började med Litium för 13 år sedanoch det blev inte bra då så hade långt upppehåll, haft den två år nu och nu vill jag sluta med den men det är några av mina mediciner jag absolut inte får sluta med säger läkarna, ett flertal mediciner jag troligtvis behöver hela livet och Litium är en av dom. Men jag vet ju att det är en av mina viktigaste och mest hjälpsamma mediciner genom hela tiden, så får trots allt stå ut. Har så mycket biverkningar att jag ibland känner mig sjuk på grund av mixen mina mediciner.

Så ja, jag vet inte om några till biverkningar från Abilify kommer göra varken från eller till. Det verkar som att många sluppit biverkningar här?
 
Ja det finns många mediciner med massor biverkningar. Litium är nog värst, svår att ställa in på rätt dos, hålla den stabil,kan bli livshotande om man ändrar sin kost eller blir magsjuk. Fått samtal från psykakuten flera gånger när mina värden visat på Lutiumförgiftning. Så lämnar blodprov på det 2-4 gånger i månaden,Så törstig och torr i munnen precis hela tiden så att jag ständigt bär med mig något att dricka. Och därmed behöver kissa helatiden,Och händerna, skakar och darrar hela tiden så kan vara svårt att skriva ibland och ryck i olika kroppsdelar. Minnesförluster hela tiden. Och en stor, stor viktuppgång. Jobbigt mycket. Och många andra mediciner med otäcka biverkningar.

Jag började med Litium för 13 år sedanoch det blev inte bra då så hade långt upppehåll, haft den två år nu och nu vill jag sluta med den men det är några av mina mediciner jag absolut inte får sluta med säger läkarna, ett flertal mediciner jag troligtvis behöver hela livet och Litium är en av dom. Men jag vet ju att det är en av mina viktigaste och mest hjälpsamma mediciner genom hela tiden, så får trots allt stå ut. Har så mycket biverkningar att jag ibland känner mig sjuk på grund av mixen mina mediciner.

Så ja, jag vet inte om några till biverkningar från Abilify kommer göra varken från eller till. Det verkar som att många sluppit biverkningar här?
Ligger på maxdos eller över det på allt. Till exempel voxran ligger jag långt över normalt enligt FASS för att läkaren varit förtvivlad över att jag är så svår behandlad men jag tror det är därför jag är är så illamående, främst morgon och fram till efter lunch men ibland hela tiden.
 
Ja det finns många mediciner med massor biverkningar. Litium är nog värst, svår att ställa in på rätt dos, hålla den stabil,kan bli livshotande om man ändrar sin kost eller blir magsjuk. Fått samtal från psykakuten flera gånger när mina värden visat på Lutiumförgiftning. Så lämnar blodprov på det 2-4 gånger i månaden,Så törstig och torr i munnen precis hela tiden så att jag ständigt bär med mig något att dricka. Och därmed behöver kissa helatiden,Och händerna, skakar och darrar hela tiden så kan vara svårt att skriva ibland och ryck i olika kroppsdelar. Minnesförluster hela tiden. Och en stor, stor viktuppgång. Jobbigt mycket. Och många andra mediciner med otäcka biverkningar.

Jag började med Litium för 13 år sedanoch det blev inte bra då så hade långt upppehåll, haft den två år nu och nu vill jag sluta med den men det är några av mina mediciner jag absolut inte får sluta med säger läkarna, ett flertal mediciner jag troligtvis behöver hela livet och Litium är en av dom. Men jag vet ju att det är en av mina viktigaste och mest hjälpsamma mediciner genom hela tiden, så får trots allt stå ut. Har så mycket biverkningar att jag ibland känner mig sjuk på grund av mixen mina mediciner.

Så ja, jag vet inte om några till biverkningar från Abilify kommer göra varken från eller till. Det verkar som att många sluppit biverkningar här?
Detta får mig att vara lättad att jag inte fick prova litium när jag ville och sedan inte vågade när jag väl fick. Kanske hade den kunnat hjälpa mig mer än cocktailen av mediciner jag äter nu men med alla biverkningar så har jag svårt att se hur den skulle kunna göra det eftersom mina största problem är depression, ångest och koncentrationssvårigheter med enstaka hypomanier med ojämna mellanrum.

Det låter verkligen fruktansvärt för dig 😞 Jag äter som sagt också en massa olika mediciner så det är svårt att veta vilka biverkningar som hör till vilken medicin men förutom shoppandet så har abilify verkligen hjälpt mig mycket!
Voxra har jag ätit för en massa år sedan och funderar på att fråga om jag får prova den igen för jag tog aldrig den ihop med abilify
 
Detta får mig att vara lättad att jag inte fick prova litium när jag ville och sedan inte vågade när jag väl fick. Kanske hade den kunnat hjälpa mig mer än cocktailen av mediciner jag äter nu men med alla biverkningar så har jag svårt att se hur den skulle kunna göra det eftersom mina största problem är depression, ångest och koncentrationssvårigheter med enstaka hypomanier med ojämna mellanrum.

Det låter verkligen fruktansvärt för dig 😞 Jag äter som sagt också en massa olika mediciner så det är svårt att veta vilka biverkningar som hör till vilken medicin men förutom shoppandet så har abilify verkligen hjälpt mig mycket!
Voxra har jag ätit för en massa år sedan och funderar på att fråga om jag får prova den igen för jag tog aldrig den ihop med abilify
Hmm, Litium kan hjälpa många och hjälper mig med. Biverkningarna är många och jobbiga men den har räddat livet på mig, är så mycket stabilare nu. Har bara haft några korta hypomaniska och maniska skov sen jag började med den så nu jobbar vi för att lyfta upp och vara stabil på och behandla mina återkommande depressioner. Vilka biverkningar oroar du dig för?

Voxra var väldigt bra i början. Plötsligt städade jag källar och vindsförråd som var totalt, totalt fullpackade och alla byråer och bokhyllor och garderober och kläder och ALLA saker utvärderades och jag organiserade allt jag hittade och gick igenom ALLA papper i hela hemma och hade saker överallt i en röra enligt andra men tydligt för mig. Har aldrig hänt innan. Hade aldrig gjort det utan Voxra, fick energi av Voxranoch kände mig gladare av den och det var väldigt bra om man nu inte kallar 10 timmar per dag i en eller två veckor total fokuserad på gränsen till hypomanisk. Men inte fullt upp, bara nära.. Men trots röran av mediciner vet jag nu inte längre vad som är vad. Men maxdosen är 300 mg och jag äter 450 mg och den ökningen har gett mig illamående. Innan dess inga biverkningar, så kan ju vara värt att prova .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det var länge sen jag skrev och mycket har hänt sen dess. Jag hade/har en ätstörning och en del andra diagnoser. Mitt mående är svajigt...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 580
Senast: fejko
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 800
Senast: Motacilla
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp