Abonnemang på e-böcker

Islandshästryttare

Trådstartare
Är det någon här som har abonnemang på e-böcker? Är alltså inte ute efter ljudböcker utan e-böcker som man kan ladda ner till läsplatta. Vad har ni, vad kostar det och är ni nöjda med utbudet? Hur länge får ni ha böckerna? Har kommit igång ordentligt med läsplattan som jag fick i julklapp och hittills har jag lånat böcker från biblioteket. Men funderar ändå på om något abonnemang kunde vara kul med för att framförallt få lite nyare böcker.
 
Trist abonnemangen fungerar inte på läsplatta, varken bookbeat, nextory, storytel eller bokus play. :( Känns inte värt att betala för ljudböcker då jag lyssnar på böcker väldigt sällan. Så då får jag fortsätta låna från biblioteket och köpa de böcker jag inte hittar där.
 
Nej det är synd att man inte kan använda något av de abonnemangen på "egen" läsplatta så att säga. Jag har köpt Storytels läsplatta och den är bra, väldigt nöjd med den. Där kan man även lägga in andra böcker i epub-format t.ex. köpta e-böcker och läsa i plattan, blir nästan aldrig att jag använder min Kindle längre för att Storytels är så himla smidig.
Har knappt köpt böcker sedan jag började använda storytel eftersom de har ett såpass stort utbud så blir väldigt prisvärt om man slår ut det.
 
Trist abonnemangen fungerar inte på läsplatta, varken bookbeat, nextory, storytel eller bokus play. :( Känns inte värt att betala för ljudböcker då jag lyssnar på böcker väldigt sällan. Så då får jag fortsätta låna från biblioteket och köpa de böcker jag inte hittar där.
Hur menar du? Vi läser böcker på vår iPad via deras app?
 
Är det någon här som har abonnemang på e-böcker? Är alltså inte ute efter ljudböcker utan e-böcker som man kan ladda ner till läsplatta. Vad har ni, vad kostar det och är ni nöjda med utbudet? Hur länge får ni ha böckerna? Har kommit igång ordentligt med läsplattan som jag fick i julklapp och hittills har jag lånat böcker från biblioteket. Men funderar ändå på om något abonnemang kunde vara kul med för att framförallt få lite nyare böcker.
Du blir säkert inte gladare av det här kanske, men om du skulle vilja ha äldre böcker istället för nyare tror jag dessa går att få till läsplattan

Project Runeberg
 
Du blir säkert inte gladare av det här kanske, men om du skulle vilja ha äldre böcker istället för nyare tror jag dessa går att få till läsplattan

Project Runeberg

Tack för tipset! Känner till det sen tidigare men alltid bra med en påminnelse. Får väl köpa en del men blir lite trött i de fall som e-boken kostar mer än pocketen som jag sett på en del böcker.
 
Får nästan lite dåligt samvete när jag såg hur otroligt dyrt det kan vara för bibliotek att låna ut e-böcker. Tydligen kan det kosta upp till 80 kronor för varje gång de lånar ut en e-bok som förlaget tar betalt.

Det tär på deras budget i hög grad. Många bibliotek har begränsat utlåning av e-böcker och har inte nyare böcker som e-böcker på grund av att de är så dyra för bibliotek.

Jag gillar bibliotek och tycker de har en viktig roll i samhället.
 
Är det någon som har gjort någon jämförelse mellan storytel/nextory/bookbeat (finns det fler?)??? Jag såg att en hade begränsat antal timmar på sitt abonnemang, t ex. Är det någon skillnad i utbudet mellan dem? Eller är någon av dem mer användarvänlig t ex?
 
Jag älskar att man kan låna e-böcker på bibblan eftersom mina ögon inte pallar vanliga böcker och jag är en bokälskare av rang. Tycker också att det är tråkigt att förlagen tar så saftigt betalt för varje gång en bok lånas ut. Blir dessutom irriterad på att de envisas med pdf format eftersom det är ungefär det värsta programmet för att läsa böcker som finns.

Jag erkänner att jag köpt böcker från Kindle och sedan konverterat dem till epub/kepub. Jag har köpt boken, den är min, då ska jag fasiken kunna läsa den på min läsplatta (Kobo) och i den för mig bästa formatet på datorn och surfplattan, epub via calibre. Att låsa en e-bok till ett format där man bara kan använda Amazons dedikerade läsplatta är verkligen inte ok, särskilt som vissa böcker bara finns som Kindle.
 
@MJLee jag håller helt med, pdf är verkligen ett uruselt format att läsa böcker i. Jag tycker också Amazons sätt att låsa sina användare är helt förkastligt.

Jag letade själv efter jämförelser @Karfitsa men hittade enbart såna med prisjämförelser och ingen verkar direkt ha gjort någon jämförelse på utbud eller om det finns några begränsningar. Den jag hittade utöver de du nämner var Bokus play de tar 79 kronor per månad för sitt abonnemang, Det tyckte jag var ganska konkurrenskraftigt pris men jag gick inte vidare och jämförde utbudet eftersom jag kom till den tråkiga insikten att inget abonnemang med e-böcker stödjer läsplatta. De verkar inte heller ha några planer på att anpassa dem till läsplattor enligt hemsidorna. En gåta för mig, det borde ju ge en ännu större marknad tycker jag.
 
Jag hittade några sidor med jämförelser genom att googla. Problemet är att de tycker olika... för min del verkar Storytel vara det mest intressanta alternativet. Någon hade ett billigare abonnemang men då var utbudet eller tiden begränsade.
 

Liknande trådar

IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
889
Senast: Trasten
·
IT & mobiler Jag fick en Kindle för inte så länge sedan, men blir inte riktigt klok på hur den fungerar. Jag vet att jag kan köpa böcker via Amazon...
Svar
7
· Visningar
594
Senast: marytwice
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp