Abortmotståndare - jag?

Aureola

Trådstartare
Jag har läst lite i tråden om barnmorskan och tänkte skriva där men känner att detta håller för en alldeles egen tråd.
Jag ser mig själv som en hyffsat "modern" människa; socialliberal, inte speciellt religiös och allt annat än konservativ. Därtill är jag feminist och har en fast övertygelse om kvinnans rätt att göra som hon vill med sin kropp. Därför blir det en sån fenomenal frontalkrock med mina etiska värderingar när det gäller aborter - och då sena sådana. Det är något som vänder sig i mig när jag "ska" eller "måste" tycka att det är rätt att ta det här lilla lilla barnet som det ju nästan är, se hens små händer och fötter, veta att det lilla hjärtat slår.
Döda det och sen slänga det i en sophink. Det går liksom inte. Jag har nog aldrig varit med om ett sånt etiskt/moraliskt dilemma. Jag övervägde själv abort men valde att föda - något jag aldrig ångrat och jag älskar mitt barn över allt annat, men jag skulle aldrig få för mig att döma en kvinna som väljer att göra annorlunda. Men ändå känns det så fruktansvärt fel.
Hur tänker ni kring detta. Är det något ni kan "vifta bort" eller är det något som berör djupt? Känns det ändå okej?
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Låt alla som fått tillstånd att göra sena aborter göra det och skit i att göra det själv?
Svårare än så är det inte.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Även om man tycker att det är en rättighet så måste man ju inte älska handlingen i sig.
Jag tycker inte att tanken på abort/sen abort är särskilt tilltalande eller trevlig, men likväl så viktig.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag har valt att avbryta en graviditet för att den kom högst opassande för mig. Har aldrig ångrat det valet och aldrig tänkt sånt som nu skulle det ha fötts nu skulle den ha vart si och så gammal. För mig var det ett lätt beslut och jag 'r tacksam att det valet fanns.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Lånar knapp. Ingen som har åsikter om barnets rätt att få leva..? (Jag vet mycket väl skillnaden på min egen kropp och någon annans - min fråga var om någon annan känner något inför detta etiska dilemma och hur den i så fall har lyckats ta ställning eller känner sig okej med det ställningstagandet - jag gör inte det!)
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Men vilket liv blir det? Oälskad, oönskad och kanske med grova fysiska/psykiska handikapp?
Om vi pratar sena kan det dessutom vara så att det är ett moderslöst barn eller i värsta fall att de båda dör
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

KL
Min åsikt om aborter är att kvinnan har rätt att göra ett val. Det val hon gör grundar sig på de fakta hon känner till, hennes känslor och hennes situation, JUST DÅ.

Hennes situation kan förändras i framtiden, men det kan hon inte veta i det ögonblicket hon gör sitt val! Jag tror att alla gravida kvinnor gör ett val, utifrån de förutsättningar de har, och att samtliga baserar sitt val på vad som är bäst både för dem själva och det ofödda barnet.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

För det första så är inte "liv" något som är så där fasligt heligt för mig.
Jag äter kött, jag avlivar mina husdjur när jag tror att det är "dags" och jag har egentligen inga problem med aktiv dödshjälp.
Sen så är ett foster i min föreställningsvärld inte en "person".

Därför så är inte abort någon stor och svår fråga för mig över huvud taget...
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag håller med i allt du skriver och är tacksam att jag själv sluppit valet.
I viss mån håller jag med barnmorskan, jag tycker att de som inte vill göra just den uppgiften skall få slippa eftersom det är så speciellt. Det finns ju andra som kan tänka sig att göra det, låt dem få göra det, kanske med lönetillägg.
Jag har en kompis som skulle blivit barnmorska, men hon var med vid en sen abort under praktiken och hoppade av för hon ville inte utföra detta.
Det är ändå synd, för det behövs barmorskor på BB och på ivf-mottagningar, så hon hade kunnat göra ett bra jobb utan att jobba med aborter.
Jag gick samma utbildning och stod inför samma dilemma. Kan heller inte tänka mig utföra aborter även om jag inser att de behövs och någon måste utföra dem. Det är ett stort dilemma, men lyckligtvis finns det folk som fixar att göra det.

Nu lägg jag krutet på sex och samlevnadsundervisning istället. Jag tror inte att tidiga aborter är lika traumatiska, så jag informerar ungdomarna om pventivmedel, dagen-efterpiller och vikten av att hålla koll tidigt så man inte går och förnekar i månader att man är gravid. Kanske hjälper barnmorskorna lite iaf... ;)
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Det känns absolut ok, ett foster är inte en människa. Barn har rätt att få leva, men inte cellklumpar eller embryon. När man gör IVF t ex så kan det ofta bli fler än ett ägg som blir befruktat, ibland 4-5 stycken. Är det synd om alla dem också, då, som inte får växa sig till människor?

Sen skulle jag inte vilja jobba med att utföra aborter, men det har mindre med moral och med mer att det verkar blodigt och slaskigt att göra. Jag skulle under inga villkor vilja jobba med förlossningar heller, eller operationer eller sår av något slag.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

På bekostnad av mammans liv/livskvalité? Nej, då har inte ett ofödd foster "livsrätt".

Att förbjuda aborter minskar inte mängden aborter. Det minskar bara mängden säkra aborter.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

De varken dödas eller slängs i sophinkar.

Mammans rätt måste gå först, levande kuvöser vore en mardröm :crazy:
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

För det första så är inte "liv" något som är så där fasligt heligt för mig.
Jag äter kött, jag avlivar mina husdjur när jag tror att det är "dags" och jag har egentligen inga problem med aktiv dödshjälp.
Sen så är ett foster i min föreställningsvärld inte en "person".

Därför så är inte abort någon stor och svår fråga för mig över huvud taget...

Tack! Det var lite den här sortens svar jag tror jag ville läsa när jag startade tråden. Hur man så att säga kan förklara detta för sig själv.

Lite knapplån..
Jag är jättekluven och säkert gör jag många moraliska felkliv men försöker så gott jag kan. Är veg men ger mitt barn kött och har inga problem med att maken äter. Jag avlivar mitt husdjur om det lider och inget annat alternativ finns. Jag vet inte var gränsen går för mig för att någon ska räknas som person, men det börjar kännas väldigt knepigt när man så att säga ser att det är en människa... jag VET att det är väldigt subjektivt och jag vill återigen understryka att jag inte vill ändra på några lagar, skulle inte på något sätt övertala någon att göra på det ena eller det andra sättet. Men jag har fruktansvärda problem med att förklara det här för mig själv. Min inre röst säger :arghh:.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag är 100% för att varje kvinna ska få välja själv.

Men jag skulle aldrig själv göra abort pga min situation (självklart ska andra ha rätten att få göra det valet, men jag vet i mitt hjärta att inte JAG skulle göra det).

Enda sena aborten jag kan tänka mig är om fostret är så skadat att om det överlever till födseln så skulle barnet inte ha ett värdigt liv. Downs skulle jag vara ok med, men superallvarliga gomspalter och andra missbildningar som kräver många operationer och har dålig prognos...

Usch, det låter så hemskt när man säger det i det här sammanhanget....

Men dött foster lider inte.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag förstår dig.
Jag läste och svarade i den andra tråden.
I början blev jag upprörd pga att det ens finns sena aborter.
Men ju längre tråden gick och ju fler svar och inblick jag fick, så fick jag ändra mig. Jag tycker fortfarande att det känns jobbigt att sena aborter utförs, men jag förstår varför de måste utföras. Jag tänkte inte längre än till mig själv och jag skulle aldrig, ja jag säger aldrig, sätta mig själv i en situation där en sen abort krävs, med undantag för ett mycket svårt skadat barn eller risk för mitt liv.
Men det finns människor som lever helt andra liv än mig.
Då kanske en sen abort är bättre än alternativet.
En tidig abort däremot har jag inga problem med.
Anledningen är skillnaden på utvecklingsgrad.
Sedan har jag funderat på en annan sak.
Dagen efter piller. Är inte det också en slags abort?
Undrar om abortmotståndare är emot dem också?
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Ja, det är synd om embryon som slängs :( men man kan ju inte plantera in alla...
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Ja, det är synd om embryon som slängs :( men man kan ju inte plantera in alla...

Allvarligt? Jag försöker inte förringa din åsikt eller något, men jag har så svårt att föreställa mig tänket att jag inte riktigt kan ta till mig det... Synd om embryon? Hur då?
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag är inte abortmotståndare i meningen att jag vill förbjuda aborter, däremot är jag för en sänkning av vår nuvarande gräns. Har inga problem med tidiga aborter, och skulle kunna göra en själv utan att ha etiska eller känslomässiga betänkligheter över det.

Däremot har jag insett att jag, trots att jag inte kommer skaffa barn, nog faktiskt skulle ha just emotionella svårigheter med att abortera om pappan var någon jag verkligen tyckte om. Kan inte svara på varför, det handlar naturligtvis endast om oförklarliga känslor och ingen rationalitet, men när jag nyligen var rädd för att ha hamnat i den situationen (falskt alarm, tack och lov) kände jag att en abort skulle ha varit otänkbar.
I det fallet hade jag förmodligen istället försökt utstå graviditeten, snittat och adopterat bort.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 598
Senast: alazzi
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 173
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp