Bukefalos 28 år!

abortspruta

M

martina

När kan man som senast ta och ge tiken abortspruta?
Blev en tjuvparning i dag på kvällen. Är det för sent att åka till veterinär på måndag eller måste jag ta det i morgon.

Inga påhopp nu tack... jag vet att hela situationen är katastrof... :cry:
 
Sv: abortspruta

Lugn, lugn.
Ring till vetten på måndag, ingen panik!
Många väntar o UL tiken innan abortspruta, men om du sett parning/hägning så skulle jag iaf utgå från att tiken är dräktig o sprutat henne.
Rådgör med vet för när tiken skall sprutas.
Det är två sprutor som ges med ett dygns mellanrum, fostren absorberas o tiken märker ingenting.

mvh
 
Sv: abortspruta

Det är ett ögonblicks verk. Får hem min hane några timmar som är utlånad pga löptik. Kommer inte chansa utan låser in tjejerna i bur medans han är här.

Man kan även vänta till 30 dygn o ta ultra. Det behöver ju inte ha tagit sej. Enl min veterinär så spelar det för tiken ingen roll ( nu eller om 30 dagar) o onödingt om det inte tagit sej att ge dom spruta.
 
Sv: abortspruta

Det vanligaste är nog att man väntar tills löpet är över och sprutar tiken då, så du kan ta det lugnt.

/Swat
 
Sv: abortspruta

Det var ingen hägning så jag undra igentligen om han ens kom till ordenligt innan kompisen min såg dem o hanen stack sin kos.

Min dam är på väg ur löpet nu...

Men tack för era svar... nu kan jag andas lite lugnare...
 
Sv: abortspruta

Då tycker jag absolut du ska vänta 30 dagar o ultra henne istället. Förhoppningsvis tog det sej inte o du sparade några kronor. Eller så kostade dej det ca 500kr mer. Onödigt att ge dom spruta om det inte tagit sej.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp