Abortvirus

Skye

Trådstartare
Med tanke på att det poppat upp nya fall av EHV-1 de senaste dagarna så undrar jag hur ni gör för att att slippa denna hemska smitta (förutom vaccination då)? Sätter ni stopp för besökare i stallet etc? Vet ni hur era hovslagare, veterinärer, terapeuter eller andra personer som reser runt och träffar olika hästar ser på smittspridning och hur man ska undivika den? Gissar på att många som jag är rätt nojig såhär vid föltider.

Beklagar verkligen till de som redan har hästar som blivit smittade.

Denna tråd är tänkt att man kan ge tips på grejer man kan göra för att förebygga och vid redan konstaterad smitta och ställa frågor och ha funderingar angående virusabort.
 
Eftersom inte enbart dräktiga ston drabbas av denna hemska smitta flyttar jag tråden till vård.

/moderator
 
Jag är alltid hård med att ingen privatperson som varit i annat stall/träffat andra hästar träffar mina utan att ha bytt kläder/rengjort utrustning innan och jag kommer inte bli mindre hård på den punkten nu. Hovslagare och veterinärer är svårare helt klart. Jag läste att distriktsveterinären någonstans rekommenderade att hästägare skulle ha en tunn jacka att låna ut och visst, det låter bra i teorin men hur gör man i praktiken? Hur många storlekar ska man ha och bara jacka räcker ju inte heller. Engångsoveraller och skoskydd? Det var längesedan jag läste smittlära nu men vi diskuterade just engångsoveraller till yrkeskategorier som behöver åka från stall till stall men det känns inte så lockande med tanke på miljön heller.
 
Stränga regler om klädbyte, desinfektion etc. Totalt förbud för utomstående hästar att besöka anläggningen och för våra egna att lämna den. Inga "behandlare" av något slag, förutom sådana som är helt nödvändiga, såsom veterinär och hovslagare, får komma till anläggningen.
 
Jag är alltid hård med att ingen privatperson som varit i annat stall/träffat andra hästar träffar mina utan att ha bytt kläder/rengjort utrustning innan och jag kommer inte bli mindre hård på den punkten nu. Hovslagare och veterinärer är svårare helt klart. Jag läste att distriktsveterinären någonstans rekommenderade att hästägare skulle ha en tunn jacka att låna ut och visst, det låter bra i teorin men hur gör man i praktiken? Hur många storlekar ska man ha och bara jacka räcker ju inte heller. Engångsoveraller och skoskydd? Det var längesedan jag läste smittlära nu men vi diskuterade just engångsoveraller till yrkeskategorier som behöver åka från stall till stall men det känns inte så lockande med tanke på miljön heller.

Alla mjölk/gris/fjäderfäbönder har skyddskläder till alla eventuella besökare. Overaller och stövlar. Det är eg inte alls komplicerat.

Engångs finns också såklart.
 
Någon här som har koll på hur varmt kläderna måste tvättas i för att viruset ska dö?
Tänker mest om det visar sig personen som kommer har overall under besöket, för att det sedan ska visa sig att de haft viruset på stället innan. Eller eldar man upp det då.. 🙄
 
Våra dräktiga går ensamma på lösdrift. Men det är ändå svårt att det inte kan smitta i luften då tävlingshästar går i hagar brevid. De går så de inte kan nosa varandra men det är tyvärr ändå en risk, men vi har inte mer mark än så. Vi virkona boxarna då och då. Utomstående får inte klappa o träffa de dräktig a.
Sambon som är hovslagare slänger sina kläder i tvätten oftast direkt vid hemkomst. Jag tvättar mina handskar ofta och undviker att "klappa" vid näsan.
Våra hästar lämnar knappt gården under vintertiden
 
Någon här som har koll på hur varmt kläderna måste tvättas i för att viruset ska dö?
Tänker mest om det visar sig personen som kommer har overall under besöket, för att det sedan ska visa sig att de haft viruset på stället innan. Eller eldar man upp det då.. 🙄

Nej men jag antar att det är minst 60 grader
 
Nej men jag antar att det är minst 60 grader
För kan man köra det i vanlig tvätt så är det ett väldigt enkelt problem att lösa tänker jag.
Blå tossor och lånekläder (i någon studie var det väl framförallt överkroppen som risk att sprida smitta?). Men en rock och ett par överdragsbyxor kan inte vara så svårt om man har ett lite större ställe. Framförallt om man har avelsston.
 
Jag står i det stallet där EHV-1 härjar och som det skrivits mycket om. Jag vet också om att sjukdomen går i flera stall just nu men vi är ett väldigt stort stall (63 hästar) och det är otroligt svårt att begränsa smittspridningen i besättningen när den väl fått ta fart.
Jag kan säga så här att denna sjukdomen vill ni inte ha! Alla måste tänka på hur man kan minimera smittspridning och att man inte tar lätt på 21-dagarsregeln. Har man haft t ex feber i stallet så stannar man hemma, punkt. Jag vet att många inte riktigt bryr sig om detta utan åker på tävling och gör hästägarförsäkran (där de intygar just sjukdomsfrihet) trots att det kan finnas hästar i stallet som är eller varit halvkrassliga den senaste tiden. Hoppas dock att dessa utbrott kan få folk att börja tänka om och faktiskt ta detta på allvar.
 
Fy vad jobbigt att råka ut för detta!

Jag kan inte ens börja tänka på hur jobbigt det måste vara, både mentalt och kroppsligt.

Jag hoppas verkligen ni blir friska snarast och inga fler hästar blir sjuka.

Jag står i ett litet stall, där de flesta stannar på hemmaplan om det inte är besök på klinik. Däremot är det några som har hästar i olika stall och rider i olika stall.

Jag brukar tempa min häst dagligen och folk tycker jag är helt dum i huvudet "varför det, hon är ju sitt vanliga pigga jag"... Jag tror många inte ens vet att deras hästar haft feber :-(.

Skyddskläder vore kanske inte en så dum idé...

Jag står i det stallet där EHV-1 härjar och som det skrivits mycket om. Jag vet också om att sjukdomen går i flera stall just nu men vi är ett väldigt stort stall (63 hästar) och det är otroligt svårt att begränsa smittspridningen i besättningen när den väl fått ta fart.
Jag kan säga så här att denna sjukdomen vill ni inte ha! Alla måste tänka på hur man kan minimera smittspridning och att man inte tar lätt på 21-dagarsregeln. Har man haft t ex feber i stallet så stannar man hemma, punkt. Jag vet att många inte riktigt bryr sig om detta utan åker på tävling och gör hästägarförsäkran (där de intygar just sjukdomsfrihet) trots att det kan finnas hästar i stallet som är eller varit halvkrassliga den senaste tiden. Hoppas dock att dessa utbrott kan få folk att börja tänka om och faktiskt ta detta på allvar.
 
Fy vad jobbigt att råka ut för detta!

Jag kan inte ens börja tänka på hur jobbigt det måste vara, både mentalt och kroppsligt.

Jag hoppas verkligen ni blir friska snarast och inga fler hästar blir sjuka.

Jag står i ett litet stall, där de flesta stannar på hemmaplan om det inte är besök på klinik. Däremot är det några som har hästar i olika stall och rider i olika stall.

Jag brukar tempa min häst dagligen och folk tycker jag är helt dum i huvudet "varför det, hon är ju sitt vanliga pigga jag"... Jag tror många inte ens vet att deras hästar haft feber :-(.

Skyddskläder vore kanske inte en så dum idé...
Vi tempar kanske inte varje dag men iaf flera gånger i veckan.
Bara något år sedan två hästar strök med här pga av just abortvirus. De hade stängt i flera månader har jag för mig.
 
Jag tycker det är så oerhört beklämmande att alltför många inte tar smittspridning på allvar utan chansar för att ”tävlingen är viktig” osv. Det är helt oacceptabelt tycker jag, och ändå känner jag till ett par högt tävlande ryttare som tar ” rejält lätt på problemet” , samt har även min nära vän som jobbar på veterinärstation, som titt som tätt redovisar att de blir fullständigt nedringda av hästägare med friska hästar i samma stall som vill veta provsvaren på annan uppstallad häst varje gång det tagits prover på en sådan utifrån sjukdomssymptom . De ”måste ha svaren NU innan helgen för de ska tävla och det går INTE att skippa tävlingen” osv.
(Det handlar i det senare fallet om vanliga hobbyryttare som tävlar lätt klass).
 
Jag tycker det är så oerhört beklämmande att alltför många inte tar smittspridning på allvar utan chansar för att ”tävlingen är viktig” osv. Det är helt oacceptabelt tycker jag, och ändå känner jag till ett par högt tävlande ryttare som tar ” rejält lätt på problemet” , samt har även min nära vän som jobbar på veterinärstation, som titt som tätt redovisar att de blir fullständigt nedringda av hästägare med friska hästar i samma stall som vill veta provsvaren på annan uppstallad häst varje gång det tagits prover på en sådan utifrån sjukdomssymptom . De ”måste ha svaren NU innan helgen för de ska tävla och det går INTE att skippa tävlingen” osv.
(Det handlar i det senare fallet om vanliga hobbyryttare som tävlar lätt klass).

Herregud. Hur kan det vara så viktigt med tävlingar före hästarna välbefinnande 😢
 
Jag tror helt enkelt inte de senare nämnda tänker så/förstår ? Det är iaf det närmsta jag kan komma ang motivering.

Du har säkert rätt. Tycker bara det är synd att det är så "viktigt" med att tävla att mm riskerar sin häst och andras hästars hälsa för det.
 
Jag har stått i ett stall där vi fick kvarka - det var helt horribelt hur vissa höll på. De var helt vansinniga för att de fick sin tävlingsäsong förstörd. De ville till och med kräva stallägaren eller de med sjuka hästar på hyra för att de inte kunde tävla. Tackolov så flyttade de värsta efter att isoleringen hävts.
 
Hade en inackordering som hälsade på vänner o tig med hästen ca 1 månad. Kom tillbaka. Hörde hennes häst hosta lite o fyra fem dagar senare började våra. Så råkade hon försäga sig att hästen hostat innan hon tog den hem till oss igen. Då blev jag ledsen o sa ifrån!Hennes svar : han hostar ju lite då o då. Samt att hon kände sig ledsen och anklagad för att vi ville få de till att det var hennes fel. Ja man slutar då aldrig o förvånas!
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp