Abortvirus

Maris_

Trådstartare
Tydligen har grannstallet åkt på abortvirus och jag undrar lite om hur det smittar. Vårat stall ligger kanske 200 meter därifrån. Kan det färdas genom luften på något vis? Jag tror att det dräktiga stoet i vårat stall är vaccinerat mot abortvirus (för visst vaccinerar man väl mot det?), är det lugnt då, eller kan hon få det ändå?

Bör man tänka på något speciellt, förutom att inte gå till grannens stall osv?

/ Maris
 
Stallet jag jobbade i fick abortvirus 2002 även min häst blev smittad.
Alla som vart sjuka fick hög feber, vissa hosta, vissa jättemycket snor. Då snackar jag snor, det flög loskor :o.
Och till trådskaparen , ja ni kan bli smittade det är luftburet. Stoet som är vaccinerat borde ju klara sig.
 
Finns olika abortvirus...resperatorisk form,, abortform och paralytisk form. Den respiratoriska formen ger förkylningssymtom som: ögininflammation, hosta, näsflöde, feber...smittar via vätskedroppar då hästen hostar. De äldre hästarna får svagare symtom än de yngre. Isolering brukar inte vara speciellt nödvändigt vid denna form då symtomen är ganska lindriga och risken för sekundär infektion liten. Är inte behandlingsbar. Abortformen smittas via moderkaka/fostervätskor...dessa sprider stora mängder virus i sin omgivning. ca 60% av aborterna inträffar oftast mellan månad 9-10...men även i månad 5 kan inträffa....Dräktiga ston med dåligt immunförsvar eller ingen immunitet kan givetvis smittas av den repiratoriska formen och därmed abortera. Abortformen går inte behandla...men man kan vaccinera i 5:e, 7:e och 9:e dräktighetsmånaden. . Abortformen är allmälningspliktig. Slutligen finns den paralytiska formen som utvecklar rörelsestörningar eller förlamningssymtom. Är inte behandlingsbart, men man kan undvika sekundär infektion genom att ge antibiotika. Denna form kräver isolering.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 996
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 722
Senast: Rie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 233
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp