Absolut tåligaste täcket

villhöver

Trådstartare
Frågar åt en vän som har en täckesstrimlande häst, ihop med en annan täckesstrimlande häst (ingen annan vill ha sin med de där två gangstrarna :angel:).
De strimlar täcken på löpande band och har haft lite mer budgettäcken - eftersom de ändå går sönder, men idag var det lite uppgivet, täcket som var nytt i tisdags var idag helt sönderslitet över rumpan och vi diskuterade kevlar, jutesäck osv...:meh:

Vilka täcken är absolut tuffast?
 
Höga denier.
Allt annat är bortkastat med pengar.

Sen kan de få tag i kantband och annat och ändå gå sönder så,
men jag hade inga täcken under 1000 denier och alltid ihop med antibit-kräm på utsatta delar (svanslappar, kantband, vid höft och kors ffa)

Rambo tex med deras yttertyg gör att det blir svårt att få tag i med tänderna. Toppenbra!
Finns ju fler sorter, som ovan skriver!
 
Frågar åt en vän som har en täckesstrimlande häst, ihop med en annan täckesstrimlande häst (ingen annan vill ha sin med de där två gangstrarna :angel:).
De strimlar täcken på löpande band och har haft lite mer budgettäcken - eftersom de ändå går sönder, men idag var det lite uppgivet, täcket som var nytt i tisdags var idag helt sönderslitet över rumpan och vi diskuterade kevlar, jutesäck osv...:meh:

Vilka täcken är absolut tuffast?
Ett ofodrat gammalt regntäcke över det ”riktiga”. Jag har samlat ihop gamla halvtrasiga som folk tänkt slänga så har ett lager att ta av. :D
 
Jag lagar täcken flera gånger i veckan då min häst och hans hagkompis leker mycket och täckena åker på stryk på vägen. Har testat billigare (typ Bucas Freedom, Hööks osv), då blir oftast revorna så stora att det är tidskrävande och jobbigt att laga om det ens går. HW Amigo & Bucas Irish har jag ett par stycken, de ser ut som prickig korv och med en del större lagningar, Bucas nyare täcken är lite glansigare i tyget och har hållt lite bättre än Amigo. Har nu ett Premier Equine Titan som jag testar men det har också blivit en reva (dag2). Dock verkar det som att jag slipper alla småhål som måste limmas för att hålla täcket tätt så täcket ser iallafall helt okej ut i jämförelse med Amigo och prismässigt är de ju inte så fasligt mycket dyrare.
 
Min äldsta häst biter gärna sönder täcket på den yngre. Köper täcken med minst 1200D. Då håller det längre. Kollar också efter rea o har köpt regntäcken med 1200D för ca 700:-
 
Jag hade också en sådan period ett tag med mina hästar. Det som fungerade bäst var att ha vanliga täcket på och sedan slänga på ett billigt tunt täcke ovanpå. Då spelade det ingen roll att det blev hål. Fyllde sin funktion och skyddade originaltäcket även när övertäcket såg ut som kriget.
 
Bucas är väldigt hållbara tycker jag, speciellt de dyrare varianterna som Smartex och Power turnout.
 
Ballistiskt nylon. Det togs ursprungligen fram för att stoppa granatsplitter.

Jag använder Rambo men upplever att Bucas smartex och atlantic är absolut slitstarkast. Premier Equine titan är också i ballistiskt nylon men jag har ingen egen erfarenhet.

Och det gör all skillnad i världen att köpa riktigt tåliga täcken.

Min har alltid gått i busiga valackflockar och det finns inte ett enda hål i hans Rambo. Men han skyddar sina täcken litegrann eftersom han inte uppskattar att kompisar biter sig fast såsom vissa andra tycker är buskul.
 
Krubnix penslat på täckena på alla utsatta ställen. Tyvärr är enda sättet att rädda täckena att få hästarna att hitta på en annan lek än att dra i täckena.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 563
Senast: Emine
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Har köpt "världens" bästa täcken på Hööks till min häst som måste för det mesta gå med täcke pga ryggproblem. Har både regntäcket och...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: troxel
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 676
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp