Acacio (Acagion) och Robin Z? Stammen i övrigt?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort.

Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är även 25% fullblod (UU: Make Me Wild xx).
Han är född 2001 och en riktig läromästare, utbildad MsvB-A dressyr och kan hoppa enstaka hinder på typ 150-160 cm. Tävlad upp t.om. MsvA (140 cm) i hoppning typ.
Exteriört är han väldigt lätt i typ och ordentligt högrest. Runt 170-174 cm i mkh skulle jag tippa på.
Är en extremt snäll häst som alltid ställer upp för sin ryttare, det finns verkligen inte en droppe ont blod i honom! :love:
Kan vara lite tittig ute, men annars stabil att rida. Framåt och pigg men gör inte det minsta.

Det jag undrar över är på vilket sett hingstarna (Acacio och Robin Z) har "bidragit" till ovanstående och hur de är osv.
Jag har hört att Acacio ska lämna små avkommor, och om Robin Z vet jag typ ingenting om frånsett att han är en extremt känd hopphingst som bl.a. Lämnat avkommor som Mynta och Butterfly Flip...

Det jag skulle veta om dessa hingstar är hur de är (temperament), deras svagheter/styrkor, om de har några egna tävlingsmeriter och lite hur deras avkommor brukar bli (få bra gångarter/hoppa bra/bra tävlingshästar) etc.

Och kan man säga något mer om ovanstående hästs stam? Är det vanligt att SWB är 25% fullblod t.ex.?
 
Sv: Acacio (Acagion) och Robin Z? Stammen i övrigt?

Nu går jag efter mitt minne. (Hade som plan att betäcka mitt första sto med Robin Z, han var superhet just då.) R var en mycket meriterad hopphingst som präglade sina avkommor mycket med sin typ: Något tung och grov men med stor hoppkapacitet. Användes därför med fördel på fullblodsston. (Mitt eget sto var själv grovt i typen och därför föll R bort från hingstlistan)

Så bland R´s avkommor finns många med fullblodsinslag. :)
 
Sv: Acacio (Acagion) och Robin Z? Stammen i övrigt?

Kring Acacio så har jag för mig att många avkommor blev mindre än genomsnittet? De jag har stött på har hoppat mycket bra och haft hyfsade gångarter för "hopphästar". Lite ädlare i typen. Så jag kan tänka mig att han matchade en R avkomma bra. :)
 
Sv: Acacio (Acagion) och Robin Z? Stammen i övrigt?

Robin Z är ju känd för att lämna extremt stabila avkommor, riktigt trevliga och oftast lugna! Just därför han var poppis på "heta" fullblodsmärrar! :)

Jag är ju extremt förtjust i Robin och även om det kanske inte är aktuellt att betäcka med honom nu så skulle jag mer än gärna ha MINST ett sto efter honom! :d:love:
 
Sv: Acacio (Acagion) och Robin Z? Stammen i övrigt?

Alla Robin Z-avkommor jag haft lite närmare koll på har varit relativt tunga i sin typ. Antagligen därför man väljer honom på ston med fullblod.

Har bara träffat en Acacioavkomma. Trevlig modell, ganska liten och relativt nätt (halvsyskonet på mammans sida är stor som ett hus). Lite speciell skalle, men det kan ju lika gärna komma från mammans sida.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nästan ingen här i Sverige kan väl undgått att någon gång träffa på ett SWB. Men till vilka hingstar känner just du en avkomma? Kanske...
Svar
13
· Visningar
1 661
D
Avel Enligt Tidningen Ridsport har Robin Z avlivats pga hälsoskäl. http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=90034
2 3
Svar
41
· Visningar
6 684
Senast: Pazuzu
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 305
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp