Accepterat att tävla på färgat schabrak???

A

Annas

Vad tycker EGENTLIGEN domarna om man kommer in i en MSV dressyrklass på en häst med ett svart schabrak? Det är väl inte allmänt accepterat hos dem, även om det är tillåtet enligt TR?

Jag rider en skimmel som är mycket snyggare i färgade schabrak än i vita, men har hittills bara tävlat i vita schabrak (med undantag för de lätta klasserna) för att inte "sticka ut" mer än vi redan gör av andra anledningar.

Skulle man våga sig på att rida in i ett svart eller är man då dömd på förhand?
 
Jag har sett ett flertal på nationell nivå som rider sina skimmlar på svarta schabrak, men andra färgglada schabrak kanske inte är så poppis. Själv tycker jag att det är snyggare att ha svarta schabrak på skimmlar/vita. :)
 
Domarna bryr sig inte om vilket schabrak man har. Personligen tycker jag att vitt är snyggast, men domarna tittar inte på schabraket utan på hur hästen går och hur man rider.
På en skimmel tycker jag att vitt är helt ok om man tex. har ett grönt kantband till en grön kavaj, eller ett vinrött kantband till en vinröd kavaj. Mångar matchar så. Är det bara genomtänkt och stilrent är det ju helt okej tycker jag! :) På tävlingen i helgen vann en skimmel MSV klass, den hade vinrött shabrak och ryttaren vinröd kavaj ;)

Nirak
 
Jag tycker du ska ha svart, vitt är som så vanligt och smälter in om hästen är vit också. Så hitta ett snyggt svart schabrak, här har du ett från Mias: snyggt
 
Tack för era svar! Det låter ju bra, då vågar jag nog prova! :)
 
hej ja har en kompis som har en skimmel c-ponny som tävlar med färgat schabrak å hon har vunnit en nationell i år så ja tycker du ska prova :rofl: :cool:
 
Jag har samma fundering. Jag har en brunskimmel, han är vit med bruna fläckar över hela kroppen (som Pippis Långstrumps häst fast mindre prickar), jag har svart kavaj, vita ribyxor och svarta stövlar - vad har man för schabrak? Först hade jag ett vitt schabrak med svart kant men vill inte använda just det schabraket just nu, I vår har jag haft ett helvitt schabrak - men vad är eg. snyggast?
 
Har du svart kavaj tycker jag att det är snyggast att ha vitt shabrak, tex. med svart och mässing på kantbandet! Har man färg på schabraket tycker jag att det är snyggast om färgen "går igen" tex. i kavajen! :) Men smaken är som baken! ;)

Nirak
 
i så fall tycker jag att man kna ha creme färgade schabrak ridbyxor m.m. på en skimmel tycker man ksa ha ljusa vid tävling även om man har skimmel!! :)
 
Matchat å välsittande - nästan alltid bra.

På DEN fronten. Sen är det ju ridningen som räknas, men det har nog dom flesta förstått. :p

Oasen: :d :d Var köpt?? Skiiitfiiint! :love:
 
Jag tycker (som åskådare) att det är "kul" med lite färger. Har man en "tävlings färg" där hästens chabrak och tex ryttarens kavaj är typ samma färg (givet vis helt och rent) så är det trevligare att titta på än att bara sitta och kolla på hästar med samma färger. Detta gör allt lite mera personligt.
 
Tycker personligen också det är snyggare men någon annan
färg än vit, på en skimmel. Speciellt om det verkligen
är en Vit häst. Är det en skimmel som är mkt gråaktig i färgen, tycker jag det kan vara snyggt med vitt då också.

Men har man en vit häst tycker jag man kan ha antingen typ
beige eller cremefärgat schabrak eller svart schabrak. Eller
samma färg på schabrak som på kavajen/hjälmen.

Men är du osäker på vad som gäller, kan du väl fråga domaren innan tävlingsstart, om vad som verkligen gäller?
Och ta med två schabrak för säkerhetsskull. :)


Men som sagt har man t.ex. en väldigt ljusskimmel/vit så
tycker jag att om man har vita ridbyxor, vit skjorta och
svart eller marin kavaj samt hjälm, så tycker jag också man kan matcha med samma färg på schabrak som på kavaj/hjälm.
Åtminstone om man har marinblått eller svart, vilket ju
brukar vara vanligast. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
M
Dressyr Jag hade tänkt att tävla pollen i början april så nu har jag några frågor och funderingar som jag tänkte att nån kan hjälpa mig med :)...
Svar
9
· Visningar
1 167
Senast: Mandh
·
Dressyr Jag är så gammal så jag kommer ihåg att man förr tävlade i ljusbeiga ridbyxor. Jag tycker dessutom att det är vrålsnyggt. Nu undrar...
Svar
12
· Visningar
1 135
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: castle_bar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp