Adapter till släpvagn

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag har köpt en ny bil och urtaget passar inte till min transport. Var på Biltema igår för att köpa en adapter men de hade ingen som verkade passa. På min bils urtag är det 13 ”hål” och den adapter som fanns hade inte så många piggar och personalen vågade inte svara på om det räckte.

Så jag undrar om det räcker med färre piggar eller om någon vet var jag kan hitta en som passar.

Urtagen som ska passas ihop
BD715228-4822-430E-98B5-9099C4E5AF15.jpeg
 
Det var exakt en sån jag tittade på! Funkar den fast antalet piggar inte är tillräckligt många?

Det ska den göra, de extra hålen styr ju funktioner som inte finns på släpet. Men gå in på en riktig reservdelsbutik (jag räknar inte Biltema dit...) och fråga. Har du en AD Bildelar i närheten kan jag rekommendera dem, jag har alltid fått suverän service hos dem.
 
Det ska den göra, de extra hålen styr ju funktioner som inte finns på släpet. Men gå in på en riktig reservdelsbutik (jag räknar inte Biltema dit...) och fråga. Har du en AD Bildelar i närheten kan jag rekommendera dem, jag har alltid fått suverän service hos dem.

Det verkar finnas en i kommunen där jag bor! Tyvärr funkar inte öppetiderna med mina arbetstider :(
 
Det roligaste jag sett i den här vägen var en (modern) bil med 13-polig kontakt, med en adapter till 7 poler påmonterad. Till denna bil skulle en (modernt) släp med 13-polig sladd anslutas, varför en adapter ned till 7 poler anförskaffades.

Resultatet blev inte det allra bästa, vare sig rent stabilitetsmässigt eller funktionsmässigt.
Utan två extraadaptrar gick det dock mycket bättre.


Eftersom det är egen bil och egen släpvagn det gäller, så tycker jag att man vinner på att byta släpvagnskontakt till 13-polig. Det är rätt lätt att göra själv, om man klarar av att läsa ett elementärt kopplingsschema. (vinner bl.a att antal felkällor - kontaktytor - minskar med 50%)
Fråga annars en verkstad eller elektriker vad de ska för att byta. Mer än ett par hundra är ett rån.
 
Det roligaste jag sett i den här vägen var en (modern) bil med 13-polig kontakt, med en adapter till 7 poler påmonterad. Till denna bil skulle en (modernt) släp med 13-polig sladd anslutas, varför en adapter ned till 7 poler anförskaffades.

Resultatet blev inte det allra bästa, vare sig rent stabilitetsmässigt eller funktionsmässigt.
Utan två extraadaptrar gick det dock mycket bättre.


Eftersom det är egen bil och egen släpvagn det gäller, så tycker jag att man vinner på att byta släpvagnskontakt till 13-polig. Det är rätt lätt att göra själv, om man klarar av att läsa ett elementärt kopplingsschema. (vinner bl.a att antal felkällor - kontaktytor - minskar med 50%)
Fråga annars en verkstad eller elektriker vad de ska för att byta. Mer än ett par hundra är ett rån.

Jag ska precis köra transporten till verkstad, det är därför jag behöver en adapter, och hade tänkt kolla byte.
 
Det roligaste jag sett i den här vägen var en (modern) bil med 13-polig kontakt, med en adapter till 7 poler påmonterad. Till denna bil skulle en (modernt) släp med 13-polig sladd anslutas, varför en adapter ned till 7 poler anförskaffades.

Resultatet blev inte det allra bästa, vare sig rent stabilitetsmässigt eller funktionsmässigt.
Utan två extraadaptrar gick det dock mycket bättre.


Eftersom det är egen bil och egen släpvagn det gäller, så tycker jag att man vinner på att byta släpvagnskontakt till 13-polig. Det är rätt lätt att göra själv, om man klarar av att läsa ett elementärt kopplingsschema. (vinner bl.a att antal felkällor - kontaktytor - minskar med 50%)
Fråga annars en verkstad eller elektriker vad de ska för att byta. Mer än ett par hundra är ett rån.

Fantastiskt :rofl: :rofl: :rofl:
 
Det stämmer som alla skrivit i tråden. På mitt släp som har 13-polig fungerar inte backljuset om jag använder adapter till 7-polig. I övrigt är funktionaliteten bra med adapter :).
 
Det roligaste jag sett i den här vägen var en (modern) bil med 13-polig kontakt, med en adapter till 7 poler påmonterad. Till denna bil skulle en (modernt) släp med 13-polig sladd anslutas, varför en adapter ned till 7 poler anförskaffades.

Resultatet blev inte det allra bästa, vare sig rent stabilitetsmässigt eller funktionsmässigt.
Utan två extraadaptrar gick det dock mycket bättre.


Eftersom det är egen bil och egen släpvagn det gäller, så tycker jag att man vinner på att byta släpvagnskontakt till 13-polig. Det är rätt lätt att göra själv, om man klarar av att läsa ett elementärt kopplingsschema. (vinner bl.a att antal felkällor - kontaktytor - minskar med 50%)
Fråga annars en verkstad eller elektriker vad de ska för att byta. Mer än ett par hundra är ett rån.
Jag fick 7-polig kontakt monterad på min bil förra året :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 254
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp