Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har själv tagit upp den frågan med vården för flera år sedan och också blivit utredd för det. Men psykologen hänvisade alla besvär till autism (som jag inte heller fick diagnos på den gången).

Idag fick jag frågan av arbetsterapeuten angående add för hon såg att det fanns tecken på det. Men ja, vården tycker ju inte att jag har add.

That´s it liksom.
 

Jag har själv tagit upp den frågan med vården för flera år sedan och också blivit utredd för det. Men psykologen hänvisade alla besvär till autism (som jag inte heller fick diagnos på den gången).

Idag fick jag frågan av arbetsterapeuten angående add för hon såg att det fanns tecken på det. Men ja, vården tycker ju inte att jag har add.

That´s it liksom.

Man behöver inte ha add för att det finns tecken på det, sen så har autism och add har många symtpom/saker som överlappar så det är mycket möjligt att tecknen din arbetsterapeut ser är just autismen men att hen kopplar det till add.
 
Man behöver inte ha add för att det finns tecken på det, sen så har autism och add har många symtpom/saker som överlappar så det är mycket möjligt att tecknen din arbetsterapeut ser är just autismen men att hen kopplar det till add.
Är det vanligt att tankarna hela tiden går hos autister eller folk i allmänhet?
 
Har troligtvis ADHD/Autism och de enda gånger det är tyst är när jag tränar eller rider. Annars spinner tankarna i huvudet i hundraåttio.

Det här är exakt så som min hjärna funkar

Monkey, monkey, underpants
 
AUDHD är ju en grej.

Många symtom/tendenser överlappar rejält, speciellt för kvinnor verkar det som.

Jag tycker att vi ska komma ihåg att psykologi inte är en objektiv vetenskap, och neurovetenskap är i sin linda. Gränser kan flyttas, namn kan bytas ut, sjukdomar ses inte längre som sjukdomar, och så vidare.
 
Sen är det ju det här med startsvårigheterna. Jag kan sitta i timmar, eller hela dagen, för att klara av att komma igång med en uppgift, även när uppgiften är jätteviktig att få gjord. Det tar så mycket energi.
 
Min hjärna är aldrig tyst. Den går på högvarv dygnet runt.
Har ingen diagnos men misstänker autism. Har inte orkat ta tag i det för att få en utredning.

KL egentligen : Men är det inte fullt med tankar hos alla? Kan det ens va tomt i huvudet?:eek: För min del känns det vid vila som det är en massa mindre pingpongbollar som stutsar runt, fram och tillbaka, alla bärande på en tanke, planering, ide,utbildningar, planering, strukturering osv.
 
KL egentligen : Men är det inte fullt med tankar hos alla? Kan det ens va tomt i huvudet?:eek: För min del känns det vid vila som det är en massa mindre pingpongbollar som stutsar runt, fram och tillbaka, alla bärande på en tanke, planering, ide,utbildningar, planering, strukturering osv.

Min sambo som har ADD är det typ tyst i huvudet på. :laugh: Han är liksom aldrig stressad, men glömmer allt. 😅
 
KL egentligen : Men är det inte fullt med tankar hos alla? Kan det ens va tomt i huvudet?:eek: För min del känns det vid vila som det är en massa mindre pingpongbollar som stutsar runt, fram och tillbaka, alla bärande på en tanke, planering, ide,utbildningar, planering, strukturering osv.
Nej, det är mycket svårt att tysta sina tankar. Det är ju bland annat det som man sysslar med i mindfulness. Att träna på att vara här och nu utan att låta tankarna vandra iväg... :) Och att man behöver träna på det innebär ju att det är ett "problem" för många.
 
Nej, det är mycket svårt att tysta sina tankar. Det är ju bland annat det som man sysslar med i mindfulness. Att träna på att vara här och nu utan att låta tankarna vandra iväg... :) Och att man behöver träna på det innebär ju att det är ett "problem" för många.

Ja träna måste man men jag har ingen aning om hur andra gör eller hur man ska göra.......på dagtid spelar ju ingen roll om det jobbas med arbete struktur och planering samtidigt som man gör annat, men jag tycker det kan ställa till det , eller rättare sagt, har ställt till det på natten-för min del att komma till ro. Jag gör som så att jag har tränat hårt för att hålla kvar en enda tanke och under koncentrationen inte släppa in annat. Det har tagit tid och envishet. Hur gör andra?
 
Jag har ADD (konstant fullt av tankar i huvudet som bara mal på i all evinnerlighet, kallat inre hyperaktivitet) och har åtminstone drag av autism. Uppfattar via sociala medier att det inte är helt ovanligt att ha bägge. Jag kommer inte be om utredning för autism men ser det som positivt att kunna läsa om autism för att se vilka delar som överensstämmer hos mig och ta del av strategier andra använder för att fungera.
 
Jag har aldrig varit aktuell för någon utredning, men har definitivt fullt ös i huvudet non stop :) Det var först för några år sedan som jag insåg att det är många som har det… tomt. Inga röster, musik, filmer och tja, konstant brus. Att vissa inte tänker i ljud och bild alls.
 
Jag har aldrig varit aktuell för någon utredning, men har definitivt fullt ös i huvudet non stop :) Det var först för några år sedan som jag insåg att det är många som har det… tomt. Inga röster, musik, filmer och tja, konstant brus. Att vissa inte tänker i ljud och bild alls.
Är det sant? Att det finns folk som inte har en massa tankar i huvudet hela tiden?
 
@Wille Arbetsterapeuten kanske kan hjälpa dig få en second opinion. Minns inte om du fått det.

Vissa som utreder kan ju påverkas av sina egna tankar och åsikter och kanske diagnosticerar fel pga det. Någon annan tolkar det den ser på ett annat sätt och sätter diagnos.
Själv fick jag nog ADD-diagnosen mkt pga av det min familj svarade på frågorna de fick, men när jag fick se en del av svaren och ifrågasatte det inför läkaren så sa hon att "det är bara vad de sagt", ungefär som att det inte spelade nån stor roll egentligen.
För mig har medicineringen av min ADD inneburit att jag inte sover hela dagarna utan kan faktiskt få saker gjorda. Fast jag har fortfarande igångsättningsproblem och svårt att planera och genomföra saker men det kan bero på att jag tar flera mediciner mot ångest och sömnstörning som sänker dopaminet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 049
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 966
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp