ADHD-diagnos?

Camilla82

Trådstartare
För att göra en lång historia superkort så var jag på en föreläsning om bla ADHD för ett tag sen och efter det har jag fått en konstig ide i huvudet som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
Jag vill inte skriva mer nu för att inte påverka någon, men jag undrar hur uppväxten ser ut för barn med ADHD-diagnos. Så alla ni som har eller känner någon som har barn med ADHD, skriv en rad och berätta.
Jag lovar att återkomma när jag vet om det finns något tydligt mönster, vilket jag tror...

Tack för hjälpen!
Camilla
 
Sv: ADHD-diagnos?

Börjar själv...
Min mans son har en diagnostiserad ADHD sedan fem år, han är tretton snart. Hans mamma och pappa separerade innan han var ett år. Under de första åren bodde han med pappa (och sedan han fyllde två även med mig) och vara bara hos mamma varannan helg. När han var åtta ungefär övergick han till att bo varannan vecka hos oss och varannan vecka hos mamma. Föräldrarna har peridovis varit oense om sina barn. Det finns två äldre syskon.
 
Sv: ADHD-diagnos?

Så alla ni som har eller känner någon som har barn med ADHD, skriv en rad och berätta.
Jag lovar att återkomma när jag vet om det finns något tydligt mönster, vilket jag tror...

Om jag hade en nära relation till ett barn med ADHD hade jag inte velat lämna ut dess uppväxtförhållanden till någon slags "forumforskning".
 
Sv: ADHD-diagnos?

Det gjorde den till viss del, eftersom jag själv "har" barn med ADHD är jag redan ganska påläst i ämnet och detta bekräftade i viss mån min teori (som jag inte vill berätta om ännu...)
 
Sv: ADHD-diagnos?

Främst familjeförhållanden men även andra "stora händelser" i barnets liv. Ville inte begränsa mig till att skriva familjeförhållanden, men det kanske egentligen är vad jag borde ha skrivit.
 
Senast ändrad:
Sv: ADHD-diagnos?

Ingen tvingar dig... :)
Jag är bara nyfiken, är lärare och träffar därför dagligen flera barn med ADHD. Vi kan väl säga att min "teori" ännu är oemotsagd.
Jag kommer inte på något sätt att använda informationen på ett oetiskt sätt men tänker inte heller kalla min nyfikna fråga för forskning...
 
Sv: ADHD-diagnos?

Jag har ADHD själv och kan nästan lova att jag kommer emotsäga dina teorier, vad de än går ut på ;).

Uppväxt i en extremt kärleksfull och stöttande familj. visserligen skiljdes mina föräldrar när jag var 6 år, men jag träffade ändå min pappa varje dag, då han alltid kom för att äta middag och umgås med oss :). Har en storebror (neurotypisk) som är 9 år äldre. Har i vuxen ålder en nära och öppen relation med samtliga familjemedlemmar :). Hade också en nära relation med mor- och farföräldrar då de fortfarande var i livet.
 
Sv: ADHD-diagnos?

Vi kan väl säga att min "teori" ännu är oemotsagd.
Det hade onekligen underlättat om du talat om vad det är för "teorier" du har.

Fair play om inte annat. Och jag tror det ökar sannolikheten för att du får några svar alls.
 
Sv: ADHD-diagnos?

*kl*

Min mellersta dotter har ADHD och vi lever i en s.k kärnfamilj dvs mamma, pappa, storebror och lillasyster. Hon har inte varit med om några större förändringar i sitt liv förutom byte av skola när hon började högstadiet (alla gör det i den här byn för vi har högstadiet i grannbyn), gymnasiet (är också på annan del i kommunen) och nu när hon tog studenten. Skulle tro att hennes största förändring blir om hon får jobbet hon sökt.
 
Sv: ADHD-diagnos?

Börjar själv...
Min mans son har en diagnostiserad ADHD sedan fem år, han är tretton snart. Hans mamma och pappa separerade innan han var ett år. Under de första åren bodde han med pappa (och sedan han fyllde två även med mig) och vara bara hos mamma varannan helg. När han var åtta ungefär övergick han till att bo varannan vecka hos oss och varannan vecka hos mamma. Föräldrarna har peridovis varit oense om sina barn. Det finns två äldre syskon.

Ingen tvingar dig... :)
Jag är bara nyfiken, är lärare och träffar därför dagligen flera barn med ADHD. Vi kan väl säga att min "teori" ännu är oemotsagd.
Jag kommer inte på något sätt att använda informationen på ett oetiskt sätt men tänker inte heller kalla min nyfikna fråga för forskning...

Nej, du har uppenbarligen en egen teori som du nu söker anekdotiska bevis för. Utifrån din egen "fallbeskrivning" låter det som att teorin innebär att ADHD beror på a) föräldrarnas separation, och därefter b) hur vistelsen hos de separerade föräldrarna varit upplagd, c) eller att de separerade föräldrarna inte dragit jämnt, eller d) en kombination av faktorerna a-c. Om jag hade ett barn med ADHD skulle jag inte uppskatta att dess lärare satt och analyserade våra familjeförhållanden som grund för diagnosen.
 
Sv: ADHD-diagnos?

Jag kan berätta lite om ämnet då jag skrivit en uppsats om ADHD (fick högsta betyg) och mina frågeställningar berörde bl.a. barnets uppväxt. Jag vet ju inte vad din "teori" är men om jag var du skulle jag läsa om det hela på bibloteket - finns en massa bra böcker där. Bla.a "Fräknar på hjärnan" "ADHD" och dylikt.
Du kan även läsa om ADD då det nästan står mera om det på internet. ADD (= ADHD utan hyperaktivitet).
 
Sv: ADHD-diagnos?

Nej, du har uppenbarligen en egen teori som du nu söker anekdotiska bevis för. Utifrån din egen "fallbeskrivning" låter det som att teorin innebär att ADHD beror på a) föräldrarnas separation, och därefter b) hur vistelsen hos de separerade föräldrarna varit upplagd, c) eller att de separerade föräldrarna inte dragit jämnt, eller d) en kombination av faktorerna a-c. Om jag hade ett barn med ADHD skulle jag inte uppskatta att dess lärare satt och analyserade våra familjeförhållanden som grund för diagnosen.

...och jag skulle önska att jag slapp veta allt om vissa barns privatliv... Vissa föräldrar har en tendens att berätta ALLT som man inte vill veta. Just deras barn är ju alltid väldigt speciella, synd bara att vi har 25 stycken väldigt speciella individer i en klass...:)
 
Sv: ADHD-diagnos?

Som sagt så har iaf inte jag hört just detta som denna föreläsning berörde tidigare, trots att jag både professionellt och privat är ganska påläst...
 
Sv: ADHD-diagnos?

Svarar alla:
Det var svårare att få hjälp här än vad jag hade hoppats på...
I alla fall lyssnade jag på en psykolog som menade att de flesta fall av diagnostiserad ADHD kan beskrivas som "anknytningsskador", dvs barn med ADHD som på olika sätt haft en "känslomässigt torftig uppväxt" eller hur jag ska beskriva det kort (inte bästa formuleringen kanske). Eftersom det berörde mig personligen kopplade jag genast till föräldrarnas separation i mitt fall och när jag började fundera på de barn jag har i skolan slogs jag av tanken att separerade föräldrar var jättevanligt bland dem. Faktum är att jag inte kunde komma på något barn som hade ADHD som hade sammanboende föräldrar... Det satte i alla fall griller i huvudet på mig! Till slut kom jag på att jag vet ett barn, som har ADHD vars föräldrar lever ihop... Tänkte då kolla med er om ni kunde hjälpa mig att komma ur mina tankebanor och det har jag delvis gjort, jag tänker iaf inte fördjupa mig mer i ämnet just nu.
Är någon nyfiken så kan jag via PM berätta vem psykologen är.

Tack för hjälpen!
 
Sv: ADHD-diagnos?

Faktum är att jag inte kunde komma på något barn som hade ADHD som hade sammanboende föräldrar... Det satte i alla fall griller i huvudet på mig! Till slut kom jag på att jag vet ett barn, som har ADHD vars föräldrar lever ihop... Tänkte då kolla med er om ni kunde hjälpa mig att komma ur mina tankebanor
Mina föräldrar är fortfarande gifta (30+ år) och deras ADHD-unge (jag, 26 år) är vid det här laget vuxen, utflyttad och själv gift.
 
Sv: ADHD-diagnos?

Det kan inte vara så att de som får diagnosen ADHD i sådana familjer/uppväxtförhållanden är sådana barn som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder som grund och blir sämre av uppväxtförhållandet än vad de skulle blivit i en "normal" familj? Det hade kanske inte märkts så tydligt med "normal" uppväxt?

Jag menar, det finns ju barn som växer upp under gräsliga förhållanden, maskrosbarn, och ändå blir normala.
 
Sv: ADHD-diagnos?

I alla fall lyssnade jag på en psykolog som menade att de flesta fall av diagnostiserad ADHD kan beskrivas som "anknytningsskador"

Fast är det inte bara gammal "fakta" i ny förpackning? ADHD är ju ett neuropsykiatriskt funktionshinder, som autism. Förr trodde man att autism berodde på "kylskåpsmödrar" - mammor som inte kunde knyta an till sina barn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 668
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp