ADHD hos 3,5 åring?

BitterAss

Trådstartare
Hur gör man för att söka om utredning av ADHD hos småbarn? Hur tidigt kan man ställa diagnos ?

Det känns juh som ganska svår gräns mellan trots & adhd.. Fast vi har haft en väldigt långvarig trots nu.

( ADHD finns på båda mina föräldrars sida, dock ingen av mina föräldrar , mamma misstänker sig själv men ingen diagnos och min halvsyster har fått diagnos för 3 år sen )
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Men trots och ADHD visar sig ju inte på samma sätt.
4-åringar är mycket påfrestande i standardutförande.
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Jag skulle vilja påstå att skillnaden mellan trots och ADHD är milsvid. Trots kan vara en del av ADHD, men det är aldrig enbart trots.
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Nä, jag håller med övriga, det är ingen tunn linje mellan trots och ADHD.

Går barnet på förskola och vad säger de där? Alla förskolor har ju tillgång till specialpedagog, så visar barnet samma problematik på förskolan skulle jag börja med att försöka koppla in specialpedagogen som kan göra en första koll av läget.

En diagnos kommer du inte få så här tidigt, däremot är det bra att "sätta bollen i rullning" så tidigt som möjligt (om man nu anser att det behövs), eftersom det i de flesta fall är en väldigt lång process från misstanke tills utredningen är klar.
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Finns väl olika grader av ADHD om man tänker att en del får diagnos först som vuxen...
Men det är väl först efter 4 års ålder man börjar testa misstänkta barn?
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Många förespråkar att barn ö h t inte ska få diagnos. De ska inte bli stämplade, utan få den hjälp de behöver ändå. Tyvärr funkar det ju inte riktigt så med resurser osv... På en av våra grannavdelningar blev det så att en pedagog hela tiden var tvungen att punktmarkera ett speciellt barn, och resten av barnen fick dela på två pedagoger :(
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Diagnos kan vara bra också, istället för ett barn ska gå hela livet och undra varför denne är annorlunda, varför denne inte kan relatera till andra barn.... denne ska inte behöva gå och ha som högsta önskan att "bli nomal". Med en diagnos kan man få veta att det inte är "fel" på en utan att det finns andra och att man är precis lika bra och duktig som andra barn man bara använder hjärnan på lite annat sätt och kan behöva annan pedagogik.

Jag önskar jag hade fått min diagnos som barn så kanske jag inte hade gått genom livet och trott jag var en "utomjording".
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Jag har alltid tänkt i de banorna som du skriver. Och att man med diagnos kan få förklaring till olika saker och beteenden som kanske är specifika för just det man har. Men jag har inte träffat på någon annan som också tyckt det... De ska inte stämplas. Punkt. Eftersom du är vuxen med diagnos ska jag faktiskt lägga det du skriver bakom örat och komma ihåg det. Hur kan vi utan "specifika problem" veta bäst? Sen finns det så klart undantag, så man ska ju alltid försiktigt känna sig fram. Men säger min magkänsla att en diagnos vore bra, ska jag iaf dra i trådar och kontakta andra för att eventuellt gå vidare. Jag har ju läst på många ställen att folk skriver "äntligen föll pusselbitarna på plats".
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Har du tagit upp dina funderingar på BVC? Det är de du ska kontakta i första hand. Sedan kan det se lite olika ut i olika landsting hur och vart man remitteras vidare.

Om du nu har starka misstankar att det skulle kunna vara ADHD så är det inte alls fel att starta processen tidigt (i många landsting är det dessutom långa köer). Men, man sätter ogärna dessa diagnoser alltför tidigt. Det viktiga är att ni föräldrar tas på allvar och inte bara viftas bort på BVC som tyvärr många har varit med om. Även om ingen diagnos sätts nu har kanske barnet uppvisat så många symptom att misstanke kvarstår, och då behöver man ändå se på vilket stöd som kan underlätta för barnet och föräldrarna. Verkligheten ser ibland ut så att diagnosen blir "biljetten" till hjälpen, men det går även utan diagnos om man är inne i "systemet" med utredningar och har papper på vissa symptom iaf.

"Vanlig" trots är något annat än trotssyndrom, som igen är något annat än ADHD. Även om det inte är helt ovanligt att vara diagnostiserad med både trotssyndrom och ADHD.

Oavsett vad orsaken nu visar sig vara så verkar du vara en uppmärksam förälder som vågar se och ställa viktiga frågor. Jag hoppas verkligen att du får rätt bemötande inom vården :)
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Många förespråkar att barn ö h t inte ska få diagnos.

Ja, visst är det tråkigt ..
Då är man ju med och skapar en massa "drama" runt diagnoser och gör sig själv till "stämplaren".
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Ja... Så har jag också tänkt... Jag tänker inte att en diagnos är en stämpel, utan att det kan ge en "förklaring" så man kan släppa det och jobba vidare framåt med de förutsättningar man har. Det är väl det man ska göra ändå, men då kommer det alltid spekuleras i att någon kanske är "annorlunda". Eller? osv.
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Svarar Alla

Uttryckte mig kanske lite luddigt i första inlägget.

Jag vill absolut inte stämpla min son & han är ingen odåga i vanliga fall ( om man får uttrycka det så ) men ; han får otroliga utbrott *pang* som varar allt från 5-20 min och han vet inte varför. Han blir okontaktbar och slåss, och det är oftast jag som får ta utbrottet. Han går inte att lugna, och efteråt mår han apa över detta men vet inte varför han blev arg.

Han är mkt aktiv, går på montessori där de upplever honom som "urgo, sitter i sin egen värld & pysslar, blir han störd av någon annan när han arbetar blir han vansinnig" säger de ( jag har inte tagit upp misstankarna med dagis för jag skäms att vilja stämpla honom ).

Han lyssnar inte i affärerna..... det är ett rent helvete att handla med honom. Fast men ger honom uppgifter, han klarar det i början men sen smashar det.

Vill poängtera att han inte är ouppfostrad! :( Men folk skakar ofta på huvudet åt den jobbiga ungen...

Jag själv har hela livet levt med en känsla av att inte passa in, som en alien men alltid upplevts som smart, men jag klarar inte att studera & hoppade av skolan som 14 åring. Har gömt mig bakom det jag kan & de jag kan prata med ; hästarna.

Har sökt hjälp hos läkare ( han skrattade mig rakt upp i fejjan) i Juli men ej fått hjälp ännu. HUr lång tid tar det? ( för att knapplåna mig själv)
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Man FÅR ingen hjälp gratis. Men om man SKRIKER och GRÅTER hos tillräckligt många så får man hjälp.
Min son är autistisk, det visste jag i många år innan han fick sin diagnos, jag läste allt jag kunde om det och behandlade honom som att han hade autism redan innan de började utreda honom. Så jag skulle råda dig till att läsa om ADHD och behandla honom därefter (BENHÅRDA fasta regler med tydliga orubbliga, konsekvenser) och samtidigt KRÄVA utredning.
ADHD är ju medicinerbart, går inte att "uppfostra" utan medicin i egentlig mening men diagnosen gör det lättare att leva med barnet, för det är INGEN dans på rosor..

Mitt barns pappa har ADHD (bland annat....) och han fick sin diagnos som 33 åring..... Det tog 1 år av medicinering ca innan han fungerade "normalt" (så normalt HAN kan då) och idag bannar han omgivningen som INTE ställde en diagnos på honom utan bara lät honom vara den där jobbiga ungen...

//Linda, med mängder av bekanta med ADHD och som har barn med ADHD.....Känner mig som värsta ADHD experten......:grin:
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Han är mkt aktiv, går på montessori där de upplever honom som "urgo, sitter i sin egen värld & pysslar, blir han störd av någon annan när han arbetar blir han vansinnig" säger de ( jag har inte tagit upp misstankarna med dagis för jag skäms att vilja stämpla honom ).

Just det här tyder på att det INTE är ADHD, då ADHD innefattar koncentrations- och uppmärkssamhetssvårigheter.

Barn med ADHD blir ofta vad vi kallar "fladdriga", kan inte fokusera på en viss uppgift, kan inte sortera intryck och så vidare och det verkar han ju kunna i och med att han är så fokuserad.
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Undantag om det är något som barnet är extremt intresserat av.
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Fast står inte ADHD för Attention Deficit Hyperactivity Disorder?

Isf hamnar ju både uppmärksamhet och koncentration under Attention?
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Just det här tyder på att det INTE är ADHD, då ADHD innefattar koncentrations- och uppmärkssamhetssvårigheter.

Barn med ADHD blir ofta vad vi kallar "fladdriga", kan inte fokusera på en viss uppgift, kan inte sortera intryck och så vidare och det verkar han ju kunna i och med att han är så fokuserad.

Ja koncentrerad är han när han gör något han "kan". Att få honom till att hitta på något annat är svårt, fast man gjort en sak "tusen ggr" med honom så "kan han inte" och blir som om man trycker på en knapp - ARG! och man sitter där som en förälder som ett stort "O".... Om jag går tillbaka till mig själv ( som jag skrev tidigare ) är jag helt inne & fokuserad när det gäller hästar/trav, något annat kan jag inte trots otaliga instruktioner. Jag känner mig som en mupp.

Jag vill om jag kan, hjälpa min pojk innan det ev går för långt.
 
Sv: ADHD hos 3,5 åring?

Jag är inte så insatt eller så men hamnade av misstag igår på en föreläsning med en tjej från det här företaget liten länk och blev helt såld. Hon berättade om fantastiska forskningsresultat för personer med typ ADHD som arbetsminnestränat.

Kanske en variant om man inte vill gå en lång väg utan har möjlighet att lägga tid och pengar själv.

Mvh
Miks
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 541
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 275
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hejsan! Finns de fler föräldrar här till barn som misstänkts ha en npf diagnos?( adhd,add,autism mm) som känner att de vill ha någon...
Svar
10
· Visningar
1 381
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 120
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp