Coop

Trådstartare
Någon som har en flicka som bara uppvisar ADHD problematik hemma? Vår flicka är nu 7½ år och hennes problematik visas bara här hemma. Dock kan hon uppvisa den även när andra är här hemma hos oss men aldrig hemma hos en kompis, i skolan, hemma hos min mamma osv. Hon kan även visa det när hon är med oss och handlar tex men aldrig med någon annan än oss.

Hon har blivit utredd en gång i våras och diagnos kunde inte sättas eftersom hon inte uppvisade problematiken i 2 miljöer. Det är även fastställt att vi som föräldrar inte gör något fel som vi var rädda för att det var. Vi har fått gå förstärkt kometutbildning för att kunna hjälpa henne och oss.

Vi begärde att få remiss till BUP och väntar nu på att få en tid att få komma dit och förhoppningsvis kommer de fram till att de tycker att en ny utredning behöver göras.

Vad jag har förstått så är det svårt att få diagnos på flickor särskilt då de inte uppvisar problematik i flera miljöer, men har även hittat på nätet där just detta tas upp att man måste börja se och tänka på ett annat sätt när det gäller flickor. Vet dock inte om "vårt" BUP har detta synsätt, får se då vi verkligen behöver hjälp.

coop
 
Sv: Adhd

Min syster har en flicka som snart är 13 år och som har ADHD. Hon uppvisar nog vissa saker i andra miljöer men det svåraste, dvs hanteringen av förändringar, besvikelser osv uppvisar hon bara hemma. Detta medför att rektor och lärare inte förstår konsekvenserna det innebär för detta barn när de inte informerar föräldrarna eller barnet inför förändringar. Det innebär att det blir mycket aggressionsutbrott hemma som ingen annan ser och då tror rektorn att inga problem finns, trots diagnostiserad grav ADHD. :grin:
 
Sv: Adhd

Hej och tack för att du ville dela med dig.

Förståelsen för att hon är på ett sätt hemma och ett annat borta är svår att greppa för andra. Skräcksenariot är just nu när skolan drar igång för henne för hon är den snälla, rara lilla flickan som inte syns eller hörs. Och när man berättar litegrann så får man alltid tillbaka att jamen så gör ju barn. :grin:

Skönt att höra i allafall att vi inte är ensamna.

Coop
 
Sv: Adhd

Vad jag förstår på min syster så måste man kämpa med näbbar och klor för att få till det inom "systemet".

Jag skulle gärna berätta mer men jag vill inte göra det så här offentligt, kanske min syster vill hjälpa till att diskutera. Jag kan fråga om du vill, skicka PM i så fall!
 
Sv: Adhd

Min dotter har ADHD.

Hon är extremt snäll och väluppfostrad då hon är hos kompisar, mormor, morfar eller någon annan.

I skolan är hennes ända problem att hon inte har självförtroendet att tro att hon klarar saker utan ger gärna upp om hon inte förstår.

Många i min närhet förstår inte hur jobbigt vi faktiskt kan ha det hemma. Dock går det i vågor så klart.
 
Sv: Adhd

Här hemma är varje dag en berg- och dalbana. Man vet aldrig hur hon reagerar på ett nej tex. Ena stunden glad andra arg som ett bi, gapar och skriker. I värsta fall stänger hon in sig på rummet och har sönder saker.¨

Lekis har gått bra, säger fröken i allafall. Har inte så stort förtroende för skolan så vi har valt att flytta henne till en annan som i allafall vet vad ADHD är. De verkar ha några fler barn som också har svårt att sitta stilla som det heter ;) så de är inne i tankebanorna.

Något som jag lagt på minnet som rektorn sa vid vårt första möte var att om barnet har lite spring i benen så kan det få gå in på lekis och leka en stund eller om det behöver åla runt på golvet ett tag så får barnet göra det så länge som det inte stör sina kamrater. :banana: Tyckte att det kändes väldigt bra i allafall :)

Coop
 
Sv: Adhd

Vad är det som gör att du misstänker ADHD?

Är det en ärlig fråga? Måste fråga då man ofta får anklagande blickar och frågor när man undrar om något kring en NP-diagnos.

Jag kan säga så här, allt jag läst och lyssnat på från andra föräldrar är vår flicka upp i dagen. "Problemet" är att hon inte uppvisar det störiga beteendet i två miljöer, vilket är ett starkt kriterium.

Coop
 
Sv: Adhd

Varför skulle inte frågan vara ärlig?

Jag ställer mig också frågande till att man bara visar symtom i en miljö. Barn med ADHD har ju i de flesta fall stora problem med impulshanteringen, och att då kunna "tygla" sin ADHD talar emot att det är det.

För övrigt, den här misstron du pratar om beror nog lite på att många anser att det har gått lite trend i det här med bokstavsdiagnoser. Finns massor av fall där man jagat en diagnos, just för att det är lättare att säga att barnet har NP-diagnos än att det kanske handlar om hemmiljön/uppfostran.

Och, nu säger jag inte det för att jag tror att det är så här, ville bara ge en förklaring till att en del drar öronen åt sig när man börjar snacka diagnoser.

Likadant har det gått lite trend i det här med laktosintolerans. (Och nu får jag förmodligen halva Buke på mig..) När läkarna inte vet vad som är fel råder man föräldrarna att ta bort laktos, och vips har man en diagnos där också.

Inte nödvändigtvis rätt, men man har i alla fall fått en förklaring på det man inte förstår.
 
Sv: Adhd

Laktosintolerans köper jag lättare, jag anser att vi inte är gjorda för att konsumera så mycket mjölkprodukter som vi gör. I Asien äter man inte mjölkprodukter på samma sätt, och är betydligt känsligare för laktos (nära 100% i många länder) Det handlar om tillvänjning, och i omgivningen tycker jag mig märka att minsta lilla barnet reagerar på något så är man snabb att plocka bort livsmedel, istället för att långsamt vänja in magen vid olika saker. Värt att tänka på är ju att laktosintolerans och mjälkallergi inte är samma sak. Många tror jag är intoleranta, men inte så det stör dem i vardagen, men jag tror det allmäna fisandet skulle minska kraftigt om vuxna slutade dricka mjölk till maten.


Laktosintolerans allt vanligare bland barn i Sverige
2007-04-03
När allt fler svenska barn har utlandsfödda föräldrar ökar andelen barn som drabbas av primär laktosintolerans. Enligt SCB har andelen barn med utomeuropeiska föräldrar ökat med 40 procent sedan 1998. Barn med primär laktosintolerans saknar helt eller delvis det enzym som krävs för att bryta ner laktos, även kallat mjölksocker. Primär laktosintolerans är genetiskt betingad och innebär oftast att enzymet som bryter ner laktos försvinner efter hand som barnet blir äldre. I länderna kring Medelhavet och i Sydamerika kan upp till hälften av befolkningen vara primärt laktosintolerant och i Asien är andelen ännu högre, upp mot 100 procent i vissa regioner.

I Sverige har mellan tre och fem procent av befolkningen primär laktosintolerans men andelen ökar i takt med att allt fler barn har utomeuropeiska föräldrar. Enligt SCB fanns det 1998 179 000 barn under 18 år med utomeuropeiska föräldrar. År 2006 hade antalet ökat till 251 000 barn – en ökning med 40 procent.

Nestlés majsvällning med låg laktoshalt är den enda låglaktosvällingen på den svenska marknaden, skriver man i ett pressmeddelande från Nestlé. Vällingen, som dessutom är naturligt fri från gluten, är avsedd för barn över sex månader. Den innehåller endast en procent mjölksocker eller laktos vilket motsvarar ett gram per deciliter välling. Som en jämförelse innehåller mjölk 4,5 gram laktos per deciliter och vanlig välling mellan tre och fyra gram per deciliter. Nestlés låglaktosvälling ges efter råd av läkare eller barnhälsovård samt då glutenfri kost rekommenderas.

http://medicinskaccess.se/index.php/Nyheter/Laktosintolerans-allt-vanligare-bland-barn-i-Sverige.html
 
Sv: Adhd

Jag har ADHD av kombinerad typ och fick diagnos i vuxen ålder. Jag visade i princip bara utåtagerande problematik hemma, aldrig i skolan, hos kompisar o.s.v. och så är det fortfarande, i den grad jag är utåtagerande vill säga. Jag är inte lika utåtagerande nu som när jag var liten, vilket nog säger sig självt: med stigande ålder lär man sig ju att hantera sitt funktionshinder.

Det är mycket vanligt att flickor med ADHD blir inåtagerande och överkompenserar för sin problematik, till skillnad från pojkar som ju ofta blir utåtagerande och inte kompenserar alls. Tyvärr håller psykiatrin fast vid sina diagnoskriterier som ju ofta passar på pojkar men inte så ofta på flickor - för varje spaltmeter om pojkar med ADHD skrivs det väl en spaltmillimeter om flickor med ADHD - och det är först nu som psykiatrin har börjat få upp ögonen för hur det faktiskt ligger till.
 
Sv: Adhd

Jag frågar just därför att jag inte vill få de menande "blickarna" om vår lilla flicka. Att vi som föräldrar falerar. Vi har dock fått bekräftat från psykolog att så INTE är fallet.
Vi har vänt ut och in på oss själva i och med hjälp och råd vi fått från psykolog, BUP. Har gått förstärkt komet vilket betyder att vi fått all hjälp vi kunnat få. Men ingenting hjälper i längden.

Jag är väl medveten om trenden kring att sätta diagnoser men vet också att de diagnoskriterier som finns i dag är gjorda efter pojkar och att det arbetas med att ändra tankegångarna kring flickor och ADHD, just därför att de inte alltid uppvisar samma/lika mycket problematik som pojkar.

Coop
 
Sv: Adhd

Jag har ADHD av kombinerad typ och fick diagnos i vuxen ålder. Jag visade i princip bara utåtagerande problematik hemma, aldrig i skolan, hos kompisar o.s.v. och så är det fortfarande, i den grad jag är utåtagerande vill säga. Jag är inte lika utåtagerande nu som när jag var liten, vilket nog säger sig självt: med stigande ålder lär man sig ju att hantera sitt funktionshinder.

Det är mycket vanligt att flickor med ADHD blir inåtagerande och överkompenserar för sin problematik, till skillnad från pojkar som ju ofta blir utåtagerande och inte kompenserar alls. Tyvärr håller psykiatrin fast vid sina diagnoskriterier som ju ofta passar på pojkar men inte så ofta på flickor - för varje spaltmeter om pojkar med ADHD skrivs det väl en spaltmillimeter om flickor med ADHD - och det är först nu som psykiatrin har börjat få upp ögonen för hur det faktiskt ligger till.

Ett STORT tack! :bow:

Precis vad jag ville veta.

Coop
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 456
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 812
Senast: Sasse
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp