Administrations/sekreterare utbildning

Bufera

Trådstartare
Börjar bli sugen på att göra något annat i livet.
Bakgrund: jobbat som uska i snart 9 år, älskar mitt jobb och min arbetsplats. Men har tröttnat, kan dock inte sätta fingret på vad som gjort att jag tröttnat. Chefen tror/tycker att jag borde utbilda mig vidare.

Jag har funderat på 2 olika utbildningar.

Administration: plus att det finns på distans och man kan ev styra hur fort man blir färdig. Kan jobba bredvid!

Medicinsk sekreterare: kan vara kvar i vården men på ett annat sätt, älskar som sagt vården(drömmen hade varit sekreterare på mitt nuvarande jobb men finns ingen sådan tjänst)
2 års utbildning på heltid, kan inte jobba under tiden(ev mina helger på jobbet om man orkar)

Någon som jobbar inom dessa yrken? Gillar ni jobbet och vad gjorde ni innan? Lön?

Känner att det blir svårare och svårare att ta tag i det ju mer åren går:D:rofl:
 
Jag är inte sekr själv men är fullständigt beroende av min kollega. Från vad jag ser så kan jobbet se väldigt olika ut beroende på typ av verksamhet. Våran sköter i stort sett all admin (bokningar, telefontider, registrering, inköp/leveranser, post, statistik etc) för hela mottagningen, men har ingen reception och skriver aldrig diktat. På andra ställen så ser det helt annorlunda ut.

Jag tycker att jag ser en del stress hos de med.sekr jag träffat. De är ofta ovärderliga i verksamheterna och har ofta väldigt många mindre men olika ansvarsområden. Känns ofta underbemannat.

Så, från en som egentligen inte vet: jätteviktigt, omväxlande, brett och stressigt (?).
 
Jag är inte sekr själv men är fullständigt beroende av min kollega. Från vad jag ser så kan jobbet se väldigt olika ut beroende på typ av verksamhet. Våran sköter i stort sett all admin (bokningar, telefontider, registrering, inköp/leveranser, post, statistik etc) för hela mottagningen, men har ingen reception och skriver aldrig diktat. På andra ställen så ser det helt annorlunda ut.

Jag tycker att jag ser en del stress hos de med.sekr jag träffat. De är ofta ovärderliga i verksamheterna och har ofta väldigt många mindre men olika ansvarsområden. Känns ofta underbemannat.

Så, från en som egentligen inte vet: jätteviktigt, omväxlande, brett och stressigt (?).
En mycket bra beskrivning av mitt yrke.
Lägger till att lönen är hyfsat låg, och att statusen där man jobbar KAN vara rätt långt ner på stegen=man glömmer lätt bort sekreterarna när allt fungerar, men vi är ovärderliga när det krisar och då kan andra ur personalen inklusive chefer vara halvt hysteriska och oförstående för att man inte kan trolla med knäna. Bra arbetsplatser är guld värda, och det finns många sådana, dock är man nog underbemannade nästan överallt, stressade och har kollegor som inte förstår hur mycket tid allt tar, det finns nog på varje arbetsplats hur bra den än är.

Jag trivs bra med både var jag jobbar (på en vc) och med vad jag jobbar med, har en anpassad anställning pga funktionsnedsättningar och jobbar halvtid och känner tyvärr dock ofta att det är plågsamt att se stressen hos de andra- och så ska jag gå hem till lunch eller inte kan avlösa med deras arbetsuppgifter. Men det är vad det är trots allt!
 
Jag är medicinsk sekreterare. Gick utbildningen 2017-2019. Utbildningen var plättlätt. Jobbade lite under sista året. Jobbar nu på hälsocentral där vi är tre sekreterare som skriver journaler, tar hand om posten, sköter receptionen och stöttar cheferna med en del administration. Ganska många olika arbetsuppgifter att hålla reda på, men det är varierande i alla fall! Älskar att jobba i vården utan att behöva "ta hand om patienter" 😅 men lönen är ett skämt. Som min chef sa när hon meddelade min nya lön efter förra årets revision "det är ju pinsamt att lönen ligger så här för någon som har högskoleutbildning". Min plan är att försöka knipa en tjänst på någon privat hälsocentral där lönen är bättre.
 
En mycket bra beskrivning av mitt yrke.
Lägger till att lönen är hyfsat låg, och att statusen där man jobbar KAN vara rätt långt ner på stegen=man glömmer lätt bort sekreterarna när allt fungerar, men vi är ovärderliga när det krisar och då kan andra ur personalen inklusive chefer vara halvt hysteriska och oförstående för att man inte kan trolla med knäna. Bra arbetsplatser är guld värda, och det finns många sådana, dock är man nog underbemannade nästan överallt, stressade och har kollegor som inte förstår hur mycket tid allt tar, det finns nog på varje arbetsplats hur bra den än är.

Jag trivs bra med både var jag jobbar (på en vc) och med vad jag jobbar med, har en anpassad anställning pga funktionsnedsättningar och jobbar halvtid och känner tyvärr dock ofta att det är plågsamt att se stressen hos de andra- och så ska jag gå hem till lunch eller inte kan avlösa med deras arbetsuppgifter. Men det är vad det är trots allt!
Håller verkligen med om att sekreterarna glöms bort och värderas lägre än övrig personal.
 
Jag är medicinsk sekreterare. Gick utbildningen 2017-2019. Utbildningen var plättlätt. Jobbade lite under sista året. Jobbar nu på hälsocentral där vi är tre sekreterare som skriver journaler, tar hand om posten, sköter receptionen och stöttar cheferna med en del administration. Ganska många olika arbetsuppgifter att hålla reda på, men det är varierande i alla fall! Älskar att jobba i vården utan att behöva "ta hand om patienter" 😅 men lönen är ett skämt. Som min chef sa när hon meddelade min nya lön efter förra årets revision "det är ju pinsamt att lönen ligger så här för någon som har högskoleutbildning". Min plan är att försöka knipa en tjänst på någon privat hälsocentral där lönen är bättre.
Äsch då, hade hoppats på att kunna öka på lönen iom utbildning. Vad ligger den på ungefär före skatt?
 
Börjar bli sugen på att göra något annat i livet.
Bakgrund: jobbat som uska i snart 9 år, älskar mitt jobb och min arbetsplats. Men har tröttnat, kan dock inte sätta fingret på vad som gjort att jag tröttnat. Chefen tror/tycker att jag borde utbilda mig vidare.

Jag har funderat på 2 olika utbildningar.

Administration: plus att det finns på distans och man kan ev styra hur fort man blir färdig. Kan jobba bredvid!

Medicinsk sekreterare: kan vara kvar i vården men på ett annat sätt, älskar som sagt vården(drömmen hade varit sekreterare på mitt nuvarande jobb men finns ingen sådan tjänst)
2 års utbildning på heltid, kan inte jobba under tiden(ev mina helger på jobbet om man orkar)

Någon som jobbar inom dessa yrken? Gillar ni jobbet och vad gjorde ni innan? Lön?

Känner att det blir svårare och svårare att ta tag i det ju mer åren går:D:rofl:
Jag har jobbat som medicinsk sekreterare. Hade världens bästa jobb, alltså verkligen drömjobbet - men inte för mig. Men visst, gillar man kontorstider, sitta framför en dator hela dagen, ett aldrig sinande patientflöde och knepiga läkare så kör :D Själv gick jag tillbaka till att arbeta som undersköterska och har inte ångrat mig.
 
Jag är medicinsk sekreterare. Gick utbildningen 2017-2019. Utbildningen var plättlätt. Jobbade lite under sista året. Jobbar nu på hälsocentral där vi är tre sekreterare som skriver journaler, tar hand om posten, sköter receptionen och stöttar cheferna med en del administration. Ganska många olika arbetsuppgifter att hålla reda på, men det är varierande i alla fall! Älskar att jobba i vården utan att behöva "ta hand om patienter" 😅 men lönen är ett skämt. Som min chef sa när hon meddelade min nya lön efter förra årets revision "det är ju pinsamt att lönen ligger så här för någon som har högskoleutbildning". Min plan är att försöka knipa en tjänst på någon privat hälsocentral där lönen är bättre.
Jag jobbade inte som sekreterare på somrarna under tiden jag gick utbildningen, det var annars vanligt att göra förstod jag av de andra. De ställde sig frågande till varför jag valde att låta bli. För mig var det enkelt. Jag jobbade vanligtvis halvtid, på somrarna gick jag upp till heltid. Och tjänade därmed MER i lön (även utan mitt kvälls-ob) än vad jag skulle göra som nyanställd sekreterare i Region Skåne. Jag jobbade som städerska. Min grundlön var alltså några tusenlappar högre än en sekreterarlön och än i dag vet jag städerskor som har högre lön än sekreterare, men det förvånar många, städerskor är ju så lågbetalda. Japp, och det är sekreterare också uppenbarligen.

Jag minns när jag gjorde min LIA så så sa min handledare (sekreterare) att jag skulle hälla vatten i en kaffekokare, det var vår tur att fixa frukost den gången (sekreteraruppgift). Just då gick det förbi en lång läkare, vilket jag fann praktiskt då jag är kort. För att nå den här toppen där vattnet skulle i skulle jag behöva stå på en stol, men han som lång behövde bara hälla i utan att klättra på något.... så jag frågade snällt om han ville hälla i vatten åt mig. Han sa "Javisst" och hällde i vatten och gick vidare. Min handledare däremot blev förfärad och tillrättavisade mig med att man inte GÖR så, han är ju LÄKARE, man frågar inte en LÄKARE om en sådan sak! Och på så sätt markerade den stora skillnaden på läkare och sekreterare och att vi på något vis inte är lika mycket värda. jag höll inte riktigt med då, och jag håller inte med om det i dag, vad för harm gjorde det att jag bad en KOLLEGA hälla i lite vatten i kokaren, till kaffe som jag inte ens själv dricker, men han gör?
 
Jag jobbar som sekreterare på en hälsocentral och trots att stressen är hög och vi alltid, alltid ligger efter så älskar jag mitt jobb. Ingen dag är den andra lik och vissa dagar hinner man knappt sitta ner och andra dagar har du träsmak i rumpan för du skriver så fingrarna värker. Lönen är ett skämt men jobbet är underbart!
 
Jag jobbade inte som sekreterare på somrarna under tiden jag gick utbildningen, det var annars vanligt att göra förstod jag av de andra. De ställde sig frågande till varför jag valde att låta bli. För mig var det enkelt. Jag jobbade vanligtvis halvtid, på somrarna gick jag upp till heltid. Och tjänade därmed MER i lön (även utan mitt kvälls-ob) än vad jag skulle göra som nyanställd sekreterare i Region Skåne. Jag jobbade som städerska. Min grundlön var alltså några tusenlappar högre än en sekreterarlön och än i dag vet jag städerskor som har högre lön än sekreterare, men det förvånar många, städerskor är ju så lågbetalda. Japp, och det är sekreterare också uppenbarligen.

Jag minns när jag gjorde min LIA så så sa min handledare (sekreterare) att jag skulle hälla vatten i en kaffekokare, det var vår tur att fixa frukost den gången (sekreteraruppgift). Just då gick det förbi en lång läkare, vilket jag fann praktiskt då jag är kort. För att nå den här toppen där vattnet skulle i skulle jag behöva stå på en stol, men han som lång behövde bara hälla i utan att klättra på något.... så jag frågade snällt om han ville hälla i vatten åt mig. Han sa "Javisst" och hällde i vatten och gick vidare. Min handledare däremot blev förfärad och tillrättavisade mig med att man inte GÖR så, han är ju LÄKARE, man frågar inte en LÄKARE om en sådan sak! Och på så sätt markerade den stora skillnaden på läkare och sekreterare och att vi på något vis inte är lika mycket värda. jag höll inte riktigt med då, och jag håller inte med om det i dag, vad för harm gjorde det att jag bad en KOLLEGA hälla i lite vatten i kokaren, till kaffe som jag inte ens själv dricker, men han gör?
Haha men what?? 😂 Som tur är har vi (nästan) bara vettiga läkare hos oss, men det har kommit och gått ett och annat rötägg. Överlag tycker jag att den hierarkin är på väg bort, men äldre läkare kan fortfarande komma och tycka att sekreterarna är deras små betjänter. Blev också ifrågasatt av en sköterska en gång varför vi inte gick in på läkarnas rum och städade deras skrivbord på papper. Varför i hela friden skulle vi göra det?? undrade jag. De papper som ska till oss får de snällt lägga i vår låda, vilket jag inte hört någon läkare haft någon invändning om, men sköterskan tyckte synd om de stackars doktorerna som måste bära sina papper helt själva flera steg bort och lägga i en låda märkt "SEKRETERARE" 😂
 
Haha men what?? 😂 Som tur är har vi (nästan) bara vettiga läkare hos oss, men det har kommit och gått ett och annat rötägg. Överlag tycker jag att den hierarkin är på väg bort, men äldre läkare kan fortfarande komma och tycka att sekreterarna är deras små betjänter. Blev också ifrågasatt av en sköterska en gång varför vi inte gick in på läkarnas rum och städade deras skrivbord på papper. Varför i hela friden skulle vi göra det?? undrade jag. De papper som ska till oss får de snällt lägga i vår låda, vilket jag inte hört någon läkare haft någon invändning om, men sköterskan tyckte synd om de stackars doktorerna som måste bära sina papper helt själva flera steg bort och lägga i en låda märkt "SEKRETERARE" 😂
Den verkade inte tro att de är utbildade i hur man på enklaste vis bär papper till sekreterarlådan! :D Och VEM skulle vilja att någon rotade bland deras papper, man har ju sin egen ordning! Jag skulle bli tokig om jag inte hittade bland mina papper! :eek:

Mitt största problem är att det kan ta två veckor innan man får svar på ett papper man lagt i deras fack. Som en simpel journalanteckning som är ett klockrent svar på en remiss- dock ej uttalat, varför vi då lägger det i doktorns fack och skriver "Funkar det som svar på remissen?" (som också ligger ihop med svaret för enkelhetens skull) och får då tillbaka papperna efter två veckor typ med "ja" kort och gott på. Jag skrev tidigare för en läkare som alltid ordnade remisserna bums- kom det en remiss och som så klart skulle ha svar så sa han det direkt i diktatet sedan och då ordnade jag det, ett sätt som jag gillade att arbeta på.
 
Börjar bli sugen på att göra något annat i livet.
Bakgrund: jobbat som uska i snart 9 år, älskar mitt jobb och min arbetsplats. Men har tröttnat, kan dock inte sätta fingret på vad som gjort att jag tröttnat. Chefen tror/tycker att jag borde utbilda mig vidare.

Jag har funderat på 2 olika utbildningar.

Administration: plus att det finns på distans och man kan ev styra hur fort man blir färdig. Kan jobba bredvid!

Medicinsk sekreterare: kan vara kvar i vården men på ett annat sätt, älskar som sagt vården(drömmen hade varit sekreterare på mitt nuvarande jobb men finns ingen sådan tjänst)
2 års utbildning på heltid, kan inte jobba under tiden(ev mina helger på jobbet om man orkar)

Någon som jobbar inom dessa yrken? Gillar ni jobbet och vad gjorde ni innan? Lön?

Känner att det blir svårare och svårare att ta tag i det ju mer åren går:D:rofl:
Men ”administration” kan ju vara vad som helst, det leder ju liksom inte till något specifikt yrke. En medicinsk sekreterare är ju administratör t ex. Vad är det för inriktning på den utbildningen du tittat på som heter ”administration”? Man kan vara administratör inom vård, juridik, logistik, löner, skatter etc. Ja du fattar. Så frågan går inte att besvara. Administratörer finns överallt.
 
Också utbildad som medicinsk sekreterare i grunden, men har idag valt att byta bana, dels på grund av lönen men också arbetsmiljön.
Jag upplevde arbetet för ostimulerande för min smak, men hade många kollegor som inte alls kände så utan älskade sitt jobb! Hur som är det en oumbärlig roll inom hälso- och sjukvården, märktes fort i verksamheten om det var många frånvarande sekreterare, man har som sekreterare trots allt koll på väldigt mycket av det som sker bakom ett patientbesök, hela logistiken från schemaläggning, bokning till vidareskjutsning, uppföljningar och kölistor.
Jag arbetade på ett av våra största sjukhus, ingångslönen var ok men lönehöjningen ett skämt.

Tycker man om administratörssysslor och att ha datorn som sitt främsta arbetsverktyg samt agera lite spindeln i nätet kan det vara en bra väg att gå! Sen finns det ju även vissa ställen som sekreterare står i receptionen, stället jag arbetade på under mina studier fick jag stå i reception och det var jättekul med patientkontakten (oftast).
 
När det gäller "vanliga" administratörs-/sekreterar-/ekonomiassistenttjänster så är det ett skrå som har decimerats stort de senaste decennierna (läs datorernas intåg). Idag förutsätts de flesta vara sin egen administratör/sekreterare/ekonomiassistent oberoende av yrke/utbildning/anlag. Ibland med resultat därefter. Andra delar robotiseras. En period var det många administratörer som blev övertaliga, men efter en ganska stor pensionsavgång bland dem som blev kvar finns det kanske behov av en viss nyrekrytering? Mitt råd är att undersöka arbetsmarknaden innan du går utbildningen.
Även om det går lite i vågor vad var och en förväntas klara själv och när man tycker administratörer gör det bäst så är min bedömning att arbetsmarknaden inte är så stor, speciellt inte om man jämför med hur det var före 2000. Men även sista åren har det förändrats. Om vi på min arbetsplats hade en ekonomiadministratör/15-20 personer för tio år sedan så klarar en administratör idag kanske 60-80 personer beroende på komplexitet i verksamheten (konsultföretag så det handlar om tidrapporter, fakturor etc). Till det kommer t ex löneadministratörer och inköp, men de är inte så många.
På min arbetsplats har flera med administratörs-/sekreterartjänster helt egna ansvarsområden, de arbetar alltså inte alltid "mot" någon annan. Jag tror att det kan vara roliga jobb, och själv älskar jag "min" ekonomiadministratör högt. Finns inte ett problem som inte hon kan lösa, och för att det inte ska bli problem planerar vi ibland tillsammans Men det är olika hur mycket man "blandar in" administratörerna i "verksamheten", och alla administratörer vill det inte heller.
 
Jag jobbade som läkarsekreterare/teamsekreterare/forskningssekreterare under 15 år. Valde till sist att lämna yrket och pluggade systemvetenskap. Jag fixar inte det enformiga flödet av jobb som medicinsk sekreterare. Antingen sitta i kassan, ta hand om labsvar eller skriva journalanteckningar så fingrarna blödde. Slet ut mina axlar och fick en kronisk tennisarmbåde på köpet. Nu jobbar jag som informatiker, vilket det är superbrist på inom hälso- och sjukvården. Så ett tips är att plugga hälsoinformatik om du vill jobba kvar inom vården och ha användning för din verksamhetskunskap, men få ett stimulerande arbete. Dessutom med dubbla lönen jämfört som medicinsk sekreterare :idea: .

/Lizzie
 
Jag gick från förskollärare till skoladministratör, men har valt att gå tillbaka igen. För mig blev det lite enformigt. Det var bitvis superstressigt, för att ha "dalar" (under lov, t.ex.) där man knappt hade något att göra. Jag tycker om att utvecklas och att känna att jag kan påverka mitt arbete i hyfsat hög grad. Det tyckte jag fattades när jag var administratör. Man får dessutom så väldigt mycket mer feedback och uppskattning när man jobbar med barnen, än när man sitter ensam vid en dator i ett rum..... :)
 
Jag jobbade som läkarsekreterare/teamsekreterare/forskningssekreterare under 15 år. Valde till sist att lämna yrket och pluggade systemvetenskap. Jag fixar inte det enformiga flödet av jobb som medicinsk sekreterare. Antingen sitta i kassan, ta hand om labsvar eller skriva journalanteckningar så fingrarna blödde. Slet ut mina axlar och fick en kronisk tennisarmbåde på köpet. Nu jobbar jag som informatiker, vilket det är superbrist på inom hälso- och sjukvården. Så ett tips är att plugga hälsoinformatik om du vill jobba kvar inom vården och ha användning för din verksamhetskunskap, men få ett stimulerande arbete. Dessutom med dubbla lönen jämfört som medicinsk sekreterare :idea: .

/Lizzie
Det låter mer intressant, jag har ingen större lust att plugga i 2 år för att sänka lönen som det verkar bli med medicinsk sek.
Ska genast googla. :up:
 
Det låter mer intressant, jag har ingen större lust att plugga i 2 år för att sänka lönen som det verkar bli med medicinsk sek.
Ska genast googla. :up:
Exakt. Jag brukar tänka på det när det är ramaskri bland USK:or och deras dåliga löner. Jag säger absolut ingenting om att de inte ska ha högre lön, men jämför man då med de som har 2-3 års högskoleutbildning som får LÄGRE lön än USK:or så funderar man hur saker och ting fungerar.

Jag har en kompis som snart går i pension från sitt arbete som medicinsk sekreterare. Skulle tippa på att hens lön ligger runt 25 000 kr nu - efter 20 i yrket....

/Lizzie
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 760
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 488
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp