Adoptera hund från Ryssland?

Jag kollade den gruppen nu, skummade de första 7-8 annonserna. Det måste vara ett mirakel att just dessa ryska gatuhundar har fler positiva egenskaper än någon annan hund på planeten? ALLT är ju positivt med dem! De är rumsrena går fint i koppel kan kommandon kan vara ensamma kan åka bil älskar barn är vänliga och kontaktsökande har aldrig gjort en fluga förnär. Det mest negativa jag hittar är en som kan vara "något lat". Du kan ju bara blunda och peka, oavsett vem du landar på så får du din drömhund.
Det låter ju bättre än alla familjehundar jag känner 🙄
 
Det låter ju bättre än alla familjehundar jag känner 🙄

Tycker man ska dra åt öronen när en organisation som tar in gatuhundar skriver om dom som perfekta hundar. Ingen hund är perfekt och en gatuhund (om det är sådana) är inte den typiske hundägaren beredd på att ta hand om. F.ö trådsämnet så har vi svenska omplaceringar allt genom Hundstallet, Länsstyrelsen, privata och rasklubbar som inte behöver vara några problemhundar alls.
 
Tycker man ska dra åt öronen när en organisation som tar in gatuhundar skriver om dom som perfekta hundar. Ingen hund är perfekt och en gatuhund (om det är sådana) är inte den typiske hundägaren beredd på att ta hand om. F.ö trådsämnet så har vi svenska omplaceringar allt genom Hundstallet, Länsstyrelsen, privata och rasklubbar som inte behöver vara några problemhundar alls.
Om du kollar i tråden så ser du att vi tipsat om både Hundstallet, kontakta uppfödare och rasföreningarna om omplaceringar ☺️
 
Hundstallet är ärliga på sin hemsida. De beskriver vilka svårigheter varje hund har så att de ska nå rätt köpare - och sen är de även noga i matchningen. De kanske inte ens skulle vilja sälja en hund till dig.

Med en rescue kan du inte lita på samma ärlighet. På en del sidor skriver de lyriskt om vilken fin familjehund en hund kommer bli så fort den får chansen - trots att hunden många gånger har ett tio gånger trassligare bagage än en genomsnittlig hundstallshund. De lyckas alltid vända perspektivet till framtiden, då hunden ska ha alla de fantastiskt fina egenskaper som den hittills inte visat.

Jag hänger i en del tränings- och omplaceringsgrupper på facebook. I träningsgrupperna kan någon beskriva hur hennes rescue äntligen kunnat gå en 20 minuters promenad utan att bli rabiat när den möter en hund, en människa eller en barnvagn - och det tog bara nåt år av minutiös träning. I omplaceringsgrupperna hamnar i stället de som träningen misslyckats med, nu söker de ett nytt hem på landet helt utan grannar och ljud och där matte/husse inte lämnar dem en enda sekund på dygnet. Tar du risken att få en sån hund?
Ofta ÄR ju en hund, från såna förhållanden, väldigt tyst, stillsam och nästan "bortkopplad" mentalt till en början. Det är en försvarsmekanism. Det tar ett bra tag innan den slappnar av och känner sig tillräckligt trygg för att visa sin verkliga personlighet. Och den kan komma som en chock.
 
Jag har träffat rätt många så kallade gatuhundar och samtliga har haft problem med rädslor som gör att jag inte hade litat på dem med barn. De kan vara glada och roliga och smart men problemen finns där.
Sen är det ju så att vi vet att det förekommer otroligt mycket skit och ren människohandel inom adoption (av barn alltså). Det är orimligt att tro något annat än att det är mycket värre på djursidan där kontrollerna är minimala i jämförelse. Om jag var kriminell skulle jag föda upp hundar på löpande band i nåt mindre nogräknat europeiskt land och forsla till Sverige som rescues genom några mellanhänder. Givetvis med tillhörande snyfthistoria.

En bra grundregel för om en omplaceringsorganisation är seriös är om de avböjer och avlivar djur. De som tar emot alla och aldrig avlivar har sannolikt dåligt omdöme.

Själv ville jag inte ha valp så jag köpte min hund via en annons på rasklubbens hemsida. Jag fick en väluppfostrad och trygg ung hund med precis de rasegenskaper jag sökte och kunde ta ett informerat beslut efter mycket kontakt med ägaren.
 
Jag har träffat rätt många så kallade gatuhundar och samtliga har haft problem med rädslor som gör att jag inte hade litat på dem med barn. De kan vara glada och roliga och smart men problemen finns där.
Sen är det ju så att vi vet att det förekommer otroligt mycket skit och ren människohandel inom adoption (av barn alltså). Det är orimligt att tro något annat än att det är mycket värre på djursidan där kontrollerna är minimala i jämförelse. Om jag var kriminell skulle jag föda upp hundar på löpande band i nåt mindre nogräknat europeiskt land och forsla till Sverige som rescues genom några mellanhänder. Givetvis med tillhörande snyfthistoria.

En bra grundregel för om en omplaceringsorganisation är seriös är om de avböjer och avlivar djur. De som tar emot alla och aldrig avlivar har sannolikt dåligt omdöme.

Själv ville jag inte ha valp så jag köpte min hund via en annons på rasklubbens hemsida. Jag fick en väluppfostrad och trygg ung hund med precis de rasegenskaper jag sökte och kunde ta ett informerat beslut efter mycket kontakt med ägaren.
Det är tom ett känt faktum att väldigt många organisationer har kopplingar till valpfabriker. Det ÄR en lukurativ marknad.

Dessutom saknar en fjärdedel godkända vaccinationer. Det både fifflas med falska intyg och inte fullföljda vaccinatiner. Jordbruksverket avråder från adoption.
 
Jag har träffat rätt många så kallade gatuhundar och samtliga har haft problem med rädslor som gör att jag inte hade litat på dem med barn. De kan vara glada och roliga och smart men problemen finns där.
Sen är det ju så att vi vet att det förekommer otroligt mycket skit och ren människohandel inom adoption (av barn alltså). Det är orimligt att tro något annat än att det är mycket värre på djursidan där kontrollerna är minimala i jämförelse. Om jag var kriminell skulle jag föda upp hundar på löpande band i nåt mindre nogräknat europeiskt land och forsla till Sverige som rescues genom några mellanhänder. Givetvis med tillhörande snyfthistoria.

En bra grundregel för om en omplaceringsorganisation är seriös är om de avböjer och avlivar djur. De som tar emot alla och aldrig avlivar har sannolikt dåligt omdöme.

Själv ville jag inte ha valp så jag köpte min hund via en annons på rasklubbens hemsida. Jag fick en väluppfostrad och trygg ung hund med precis de rasegenskaper jag sökte och kunde ta ett informerat beslut efter mycket kontakt med ägaren.

Jag tänker bara på när några år sen i USA då det var populärt att ta in gatuhundar från Turkiet... som i ett fall var till synes var renrasiga golden retrievers, vuxna och valpar, som inte alls verkade skygga på något vis. Folk verkade såklart köpa det också. Och ett annat fall där dom hade "räddat" en massa franska bulldogs där många var "modefärger" såsom blå och merle, vuxna och valpar, och folk köpte ju också den bakgrundshistorian till hur dom "hittades och räddades". Tror inte varenda organisation kan automatiskt litas på, det är mycket lurendrejeri och snyfthistorier går tyvärr många på alldeles för lätt.
 
Organisationen menar att den är väldigt seriös och att hundarna provbor flera månader i barnfamiljer m andra djur och att dom inte säljer problemhundar. Min fråga är väl om man kan lita på detta. Din argument för att inte köpa på distans tar jag till mig!
Menar du att du sett organisationer som påstår sig inte vara seriösa??

Var lite smart nu och låt hjärnan vara med när du ska skaffa hund. Hjärtat vet ingenting, så låt huvudet vara med och köp en bra valp från en bra uppfödare i Sverige, där du kan få all support och hjälp du kan behöva (jodå, det kan man behöva även om man ägt hundar i 100 år). Vill du på riktigt hjälpa hundar i andra länder, så stöd de som hjälper på plats. Att köpa en hund (adoptera är ett konstigt ord här eftersom du betalar för hunden och alltså köper den) från en sådan här utländsk organisation är ju att gynna deras affärsverksamhet och det är en mycket lönsam verksamhet! Okunniga blödiga människor i väst betalar pengar för att "rädda" hundar. Av någon anledning är det inte lika hjälteaktigt att rädda svenska hundar som behöver ett nytt hem. Vill du absolut ha en omplacering som behöver en ny chans i livet så kontakta Hundstallet. Då vet du vad du får, du slipper stödja oseriös verksamhet, du slipper importera hundar som tar med sig sjukdomar till Sverige.
 
Jag har sett en ”seriös” organisation adoptera ut hundar från Irland med allvarliga defekter i höfter/femur. Hundarna har på något sätt gått igenom veterinärbesiktning ua men de har varit tydligt halta när de landat i Sverige. Mycket märkligt…
 
Menar du att du sett organisationer som påstår sig inte vara seriösa??

Var lite smart nu och låt hjärnan vara med när du ska skaffa hund. Hjärtat vet ingenting, så låt huvudet vara med och köp en bra valp från en bra uppfödare i Sverige, där du kan få all support och hjälp du kan behöva (jodå, det kan man behöva även om man ägt hundar i 100 år). Vill du på riktigt hjälpa hundar i andra länder, så stöd de som hjälper på plats. Att köpa en hund (adoptera är ett konstigt ord här eftersom du betalar för hunden och alltså köper den) från en sådan här utländsk organisation är ju att gynna deras affärsverksamhet och det är en mycket lönsam verksamhet! Okunniga blödiga människor i väst betalar pengar för att "rädda" hundar. Av någon anledning är det inte lika hjälteaktigt att rädda svenska hundar som behöver ett nytt hem. Vill du absolut ha en omplacering som behöver en ny chans i livet så kontakta Hundstallet. Då vet du vad du får, du slipper stödja oseriös verksamhet, du slipper importera hundar som tar med sig sjukdomar till Sverige.

"Av någon anledning är det inte lika hjälteaktigt att rädda svenska hundar som behöver ett nytt hem" Intressant nog verkar dom ha samma problem i USA. I USA bokstavligt talat översvämmas härbärgen, men ändå sitter det organisationer som importerar gatuhundar och hundar från härbärgen över mexikanska gränsen. I Sverige har vi inte lika kritiskt med herrelösa hundar så jag kan se hur folk kan anse att vi har tid och plats att ta hand om utländska hemlösa djur, men att man gör så i USA förbluffar mig lite. Ibland känns det som fokuset är på att vara en "hjälte" som räddar djur, men glömmer att oftast har dessa djur särskilda behov och problem som man kanske själv inte kan hantera på det bästa sätt och/eller kanske inte ens kan anpassa sig till ett typiskt hem här.
 
"Av någon anledning är det inte lika hjälteaktigt att rädda svenska hundar som behöver ett nytt hem" Intressant nog verkar dom ha samma problem i USA. I USA bokstavligt talat översvämmas härbärgen, men ändå sitter det organisationer som importerar gatuhundar och hundar från härbärgen över mexikanska gränsen. I Sverige har vi inte lika kritiskt med herrelösa hundar så jag kan se hur folk kan anse att vi har tid och plats att ta hand om utländska hemlösa djur, men att man gör så i USA förbluffar mig lite. Ibland känns det som fokuset är på att vara en "hjälte" som räddar djur, men glömmer att oftast har dessa djur särskilda behov och problem som man kanske själv inte kan hantera på det bästa sätt och/eller kanske inte ens kan anpassa sig till ett typiskt hem här.
Länsstyrelsen säljer regelbundet hundar som omhändertagits pga missförhållanden. Men dessa verkar inte vara lika intressanta att hjälpa.
Såg idag att de sålde 3 valpar som dumpats. Övergivna, misshandlade, vanvårdade hundar har vi här också. Men man är mer godhjärtad om man tar hem en hund från Spanien O_o
 
Länsstyrelsen säljer regelbundet hundar som omhändertagits pga missförhållanden. Men dessa verkar inte vara lika intressanta att hjälpa.
Såg idag att de sålde 3 valpar som dumpats. Övergivna, misshandlade, vanvårdade hundar har vi här också. Men man är mer godhjärtad om man tar hem en hund från Spanien O_o
Jag tror att hundarna ändå oftast får nya hem. Katterna däremot, där finns det stora möjligheter att göra en insats!
 
Länsstyrelsen säljer regelbundet hundar som omhändertagits pga missförhållanden. Men dessa verkar inte vara lika intressanta att hjälpa.
Såg idag att de sålde 3 valpar som dumpats. Övergivna, misshandlade, vanvårdade hundar har vi här också. Men man är mer godhjärtad om man tar hem en hund från Spanien O_o
Länsstyrelsen Skåne är inte mera seriösa än div organisationer o blocket säljare, varför avlivar dom inte denna?
326394476_885193222699252_3961521976866842106_n.jpg
 
Länsstyrelsen Skåne är inte mera seriösa än div organisationer o blocket säljare, varför avlivar dom inte denna?
Visa bifogad fil 110790
Antagligen för att lagstiftningen säger att man ska försöka sälja i första hand.
Dock ska även hundars fysiska och mentala status granskas, så en enklare veterinärbesiktning borde vara gjord kan jag tycka. Men det kanske är gjort också, annonsen är lite luddigt skriven på den punkten tycker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp