Adoptera hund från Ryssland?

Ja det var det genuint, eftersom jag trodde att du uttalade dig om just den organisationen som jag pratade om som seriös. Att de inte har något vinstintresse är en förutsättning för att jag ska beskriva dem som sådana.

Därför blir mitt svar till dig @SiZo ungefär att ”jaha, och?” Jag uttalar mig ju just om den organisation jag vet inte har den modellen.
Bara för att en organisation har en dålig eller annorlunda affärsmodell så betyder det inte att den inte är en del av branschen. Givetvis är de det ändå.
 
Bara för att en organisation har en dålig eller annorlunda affärsmodell så betyder det inte att den inte är en del av branschen. Givetvis är de det ändå.
Dålig affärsmodell? Vad pratar du om? Det är ju ingen affärsmodell eftersom de inte är vinstdrivande. Och nej, det finns inget ”givetvis” här, det stämmer helt enkelt inte överens med vad ordet bransch betyder.
 
Varför inte adoptera en hund från SVENSKA hundhem i stället. Det finns massor av svenska hundar som behöver nya hem. Och många av hundarna på svenska hundhem kommer från Rumänien, Ungern, Ryssland och gud vet var... för att nya ägarna inte orkat med de psykiska och fysiska svårigheterna man kan möta med att ta hand om en adoptionshund. Det ser man ju i stort sett dagligen på diverse borttappade hundsidor, skygg, adopterad importhund... bla bla bla.
 
Tack för bra råd. I så fall lutar det åt valp från bra svensk uppfödare. Är orolig att hundstallet främst har omplacerade problemhundar.
En hund från utlandet löper ännu större risk för att ha problem i bagaget. Dessutom är iaf Hundstallet supernoga med att utvärdera och rehablitera samt sen matcha hunden rätt.

Välj en valp från en seriös uppfödare ist. Då har du oddsen för minst problem.
 
Tack! Är orolig att det främst är problemhundar samt på deras hemsida står det att ingen av hundarna just nu passar för katter eller mindre barn :(
Hundstallet är ärliga på sin hemsida. De beskriver vilka svårigheter varje hund har så att de ska nå rätt köpare - och sen är de även noga i matchningen. De kanske inte ens skulle vilja sälja en hund till dig.

Med en rescue kan du inte lita på samma ärlighet. På en del sidor skriver de lyriskt om vilken fin familjehund en hund kommer bli så fort den får chansen - trots att hunden många gånger har ett tio gånger trassligare bagage än en genomsnittlig hundstallshund. De lyckas alltid vända perspektivet till framtiden, då hunden ska ha alla de fantastiskt fina egenskaper som den hittills inte visat.

Jag hänger i en del tränings- och omplaceringsgrupper på facebook. I träningsgrupperna kan någon beskriva hur hennes rescue äntligen kunnat gå en 20 minuters promenad utan att bli rabiat när den möter en hund, en människa eller en barnvagn - och det tog bara nåt år av minutiös träning. I omplaceringsgrupperna hamnar i stället de som träningen misslyckats med, nu söker de ett nytt hem på landet helt utan grannar och ljud och där matte/husse inte lämnar dem en enda sekund på dygnet. Tar du risken att få en sån hund?
 
Och jag menar att det inte är givande att klumpa ihop de olika organisationerna som ”sådana” när de bedrivs på så olika fundament. Men jag tror inte vi kommer komma någon vart.

Du skrev från början att du blev chockat över svepande uttalanden och beskriver "din" organisation som så seriös. Min poäng hela tiden att man kan anse fenomenenet "importera och sälja omplaceringshundar" som bedrövligt oavsett hur verksamhetsmodellen ser ut.
 
Just den organisationen som nämns tycker jag man ska undersöka om de har tillstånd för sin verksamhet hos länsstyrelsen först och främst. Dock skulle jag välja en svensk omplacering, aldrig från andra länder.
Har en bekant med hund därifrån. Nu är det ett tag sen de tog hem hunden men då hade de inte tillstånd utan hade fått avslag, trots det stod på hemsidan att de hade tillstånd. Jag kollade nämligen upp den.
 
Hej!

Vi väger mellan att skaffa en svensk rasvalp och att adoptera en hund från utlandet. Är med i en FB-grupp som heter Ta mig hem- Friend som förmedlar hundar från Ryssland. Ska vara en seriös org som transporterar till Sthlm.
Hundarna testas först i jourhem med barn och katter. I beskrivningarna låter de flesta hundar som rena drömmen , dom är ofta ganska stora blandraser o beskrivs passa perfekt med små i stora barn. På och av knapp, lugna inne, lydiga, tålmodiga, väntar på sin tur, rumsrena, inte aggressiva etc.. Någon som har erfarenhet av liknande adoption eller tankar kring hur trovärdiga dessa presentationer är?

Bifogade ett exempel på beskrivning som låter som vår drömhund..
Mvh Hanna
Jag kollade den gruppen nu, skummade de första 7-8 annonserna. Det måste vara ett mirakel att just dessa ryska gatuhundar har fler positiva egenskaper än någon annan hund på planeten? ALLT är ju positivt med dem! De är rumsrena går fint i koppel kan kommandon kan vara ensamma kan åka bil älskar barn är vänliga och kontaktsökande har aldrig gjort en fluga förnär. Det mest negativa jag hittar är en som kan vara "något lat". Du kan ju bara blunda och peka, oavsett vem du landar på så får du din drömhund.

Tror du på allvar på det där eller trollar du? 🤷‍♀️
 
Jag kollade den gruppen nu, skummade de första 7-8 annonserna. Det måste vara ett mirakel att just dessa ryska gatuhundar har fler positiva egenskaper än någon annan hund på planeten? ALLT är ju positivt med dem! De är rumsrena går fint i koppel kan kommandon kan vara ensamma kan åka bil älskar barn är vänliga och kontaktsökande har aldrig gjort en fluga förnär. Det mest negativa jag hittar är en som kan vara "något lat". Du kan ju bara blunda och peka, oavsett vem du landar på så får du din drömhund.

Tror du på allvar på det där eller trollar du? 🤷‍♀️
Det är tyvärr massor av folk som tror på de där annonserna, så det är inte shyst att kalla ts troll. Ts ställer faktiskt följdfrågor här! Det är nog fler än de flesta gör.
 
Det är tyvärr massor av folk som tror på de där annonserna, så det är inte shyst att kalla ts troll. Ts ställer faktiskt följdfrågor här! Det är nog fler än de flesta gör.
Jag har inte kallat någon något, jag frågade. Eftersom de där hundbeskrivningarna var det mesta snömos jag sett i sammanhanget.
 
Ex:et hade en stor svart blandras från hundstallet när vi träffades, hon skulle avlivats veckan efter han tog henne om de inte hittade någon som ville ha henne. Underbar hund, lämnades in av en familj som separerade och inte längre kunde behålla henne. Hon var inte kattvan men det gick bra att introducera henne för mina som hade utrymme att gå undan för henne om de ville vara ifred.

Hundstallet utvärderar alla hundar och de flesta står det att de inte kan bo med katt, helt enkelt för att de flesta av hundarna aldrig bott med katt och det testas inte för katternas skull ifall något skulle gå galet, så därför skrivs det att de inte kan bo med katt. Samma sak när det gäller barn. De vill inte ge några garantier de inte kan hålla, enklast då om de kommer från hem utan barn eller katt att skriva att de inte kan bo med dem.

Jag var inne och tittade nyss och tycker det var flera hundar som verkar vara mycket trevliga. Annars så om ni vet vilken ras ni vill ha så kolla med uppfödare om det finns omplaceringar, en kollega hittade deras hund den vägen. Den skulle gått i avel men blev för stor så nu lever den livet i en barnfamilj istället.
 
Jag kollade den gruppen nu, skummade de första 7-8 annonserna. Det måste vara ett mirakel att just dessa ryska gatuhundar har fler positiva egenskaper än någon annan hund på planeten? ALLT är ju positivt med dem! De är rumsrena går fint i koppel kan kommandon kan vara ensamma kan åka bil älskar barn är vänliga och kontaktsökande har aldrig gjort en fluga förnär. Det mest negativa jag hittar är en som kan vara "något lat". Du kan ju bara blunda och peka, oavsett vem du landar på så får du din drömhund.

Tror du på allvar på det där eller trollar du? 🤷‍♀️

Började läsa o skulle just hålla med. Sen såg jag din sista rad och inser att du är här av andra anledningar ;) Lägger ej min tid på folk som inte kan läsa 🤷🏻‍♀️
 
Började läsa o skulle just hålla med. Sen såg jag din sista rad och inser att du är här av andra anledningar ;) Lägger ej min tid på folk som inte kan läsa 🤷🏻‍♀️
Bra om du håller med. Då låter det som om du släppt tanken på att hitta din drömhund hos den där organisationen, vilket är det enda rimliga.
 
Bra om du håller med. Då låter det som om du släppt tanken på att hitta din drömhund hos den där organisationen, vilket är det enda rimliga.
Läs gärna tråden! Jag är inte här för tjafs och otrevligheter. Då skulle du också se att jag tagit till mig kloka råd och inte kommer adoptera från utlandet. Tipsar dig också om att googla troll/trolla för bättre kunskap samt för att själv undvika att framstå som ett 😉
 
Oavsett om du frågat mig Är du ett troll eller Trollar du så hade jag svarat Nej. Känt något hade jag sannolikt inte gjort. Slut på det spåret för min del.
Ok men det är väldigt vanligt att använda det som förolämpning och att ta det som en förolämpning, så vet du det i framtiden :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp