adoptera hund?

Mammadutt

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter kring gatuhundar?
Känner ni någon eller har ni själv kanske en hund som adopterats från utlandet?

Har intresseanmält mig på två ställen, känner verkligen jag vill hjälpa en liten kärlekskrank vovve. Jag blev dock glatt överraskad då jag fick svar där dom berättade att många anmäler sitt intresse :)
 
Har du sett anonnsen på vovve om de polska hundarna????
Det är förjäkligt att man kan behandla hundar så!
Jag fick oxå ett blödande hjärta och ville göra en insats, men är dock orolig för att jag föder ju upp skogisar och jag vill inte ha dem på menyn,,,,
Jag menar, hunden kanske har livnärt sig på att döda andra djur och då är det kanske kört???? :confused:
 
börja leta på svenska hundstall först, billigare och enklare och dessa hundar behöver minst lika mycket hjälp.
 
jo jag kollar ofta där.... eg vill jag rädda alla hundar jag ser. Idag var det en vovve i lokaltidningen som behöver nytt hem, övergiven, ska ringa och prata med dom som har honom nu.

Gathundar verkar dock poppis att rädda, verkar inte lika poppis att rädda svenska hundar. Ska anmäla intresse på fler ställen ifall någon hund dyker upp som skulle passa hos oss.

tack för länktipsen :)
 
Tycker också att man ska rädda våra svenska hundar som har det dåligt först. Det är både dyrt och riskabelt att importera en gathund från ett annat land. Risken att det förs in ovanliga sjukdommar i vårt land ökar genom denna import och det kommer bara att skada våra svenska hundar i framtiden.

Det finns många hundar i sverige som behöver hjälp. :)
 
Jag vet inte, spelar det någon roll vilken nationalitet hunden har? En hund som behöver hjälp behöver hjälp....
 
ja, eftersom det kostar mer att ta in en hund från utlandet som dessutom måste sitta i karantän x antal månader.
 
Men om jag väljer att ta emot en hund från tex Hundstallet, eller lägga pengarna på karantän är ju min ensak, inte sant?

Säg att jag adopterar en hund från Norge, (som man får föra in hundar till Sverige ifrån utan karantän) kontra Spanien som kräver karantän. Då handlar det om resa Norge tor eller resa Spanien tor + karantän. Alltså ett antal tusenlappar mer eller mindre som är mitt eget val. Men bägge hundarna i exemplet blir förstås från utlandet....
 
Jag vet inte, spelar det någon roll vilken nationalitet hunden har? En hund som behöver hjälp behöver hjälp....

Då tycker jag att det är bättre att bidra med pengar till de som hjälper dessa hundar i dom länderna.
 
ja, eftersom det kostar mer att ta in en hund från utlandet som dessutom måste sitta i karantän x antal månader.

Jag har tänkt att importera en hund från ett hundhem i Polen, och enligt den information som jag har fått behöver hunden INTE sitta i karantän utan den skall vara vaccinerad mot rabies och ha intyg på att den inte är sjuk.
 
Saxat från jordbruksverkets hemsida:

Villkor för införsel av hund och katt från högrisktredjeländer (dvs alla de länder som inte klassas som lågrisktredjeländer) fr.o.m. den 3 juli 2004:

Om det land du vill importera ifrån inte finns med bland lågriskländerna, se ovan, är det ett högrisktredjeland, och följande regler gäller för införsel av hund och katt:


ID-märkning med mikrochip eller en klart läslig tatuering. Microchip av ISO-standard bör väljas. Om du använder annat chip måste du själv föra med dig en avläsare för ID-kontroll vid gränspassagen.


Avmaskning mot dvärgbandmask (Echinococcus spp) utförd av legitimerad veterinär i avsändarlandet med ett prazikvantel- eller epsiprantel-haltigt preparat inom tio dagar före införseln. Avmaskningsintyg för hund och katt ska fyllas in av veterinären och åtfölja djuret vid införseln. Intyget finns i PDF-form under Blanketter.


Djuret ska sättas i en av Jordbruksverket godkänd karantän under en period om minst 120 dagar. Efter karantäniseringen ska djuret hållas isolerat från andra djur under 60 dagar.


Jordbruksverkets införseltillstånd ska uppvisas vid gränspassagen. Du ansöker om tillstånd minst 30 dagar före beräknad införsel genom att skicka in en ifylld ansökningsblankett och kvitto på betald handläggningsavgift. Ansökningsblanketten finns i PDF-form under Blanketter.


Observera att djuret ska åtföljas av sin ägare eller denne ombud i form av fysisk person . Om djuret kommer som gods klassas det som handelsdjur, och då gäller ytterligare krav för införseln. Djuret måste då besiktigas av officiell veterinär inom 24 timmar före avresan, och införseln måste anmälas minst en arbetsdag i förväg till gränsveterinär på införselorten i Sverige. Ett särskilt handelsintyg ska åtfölja djuret vid införseln. Vid ankomsten besiktigas djuret av gränskontrollveterinären. Besiktningen är avgiftsbelagd.



Polen tillhör ett sk "högriskland" och därför skall hunden sitta minst 120 dagar i karantän.
 
ok! Tack för dina uppgifter :)

Men då är det kanske så att de får sitta av karantänen på hundhemmet. För enligt de uppgifter jag fått behöver hunden inte sitta i karantän vidd gränsen.
 
Satsa på våra svenskar voffsingar först!
Läs på Agria om utländska hundar http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/2075

Donera pengar eller nåt till föreningar utomlands, det finns många utsatta hundar i gamla Svedala oxå.

Kopierat från Agria: "Att adoptera och importera hittehundar från utlandet är inte rätt sätt att hjälpa dem. Det kan tvärtom vara både farligt och dumt. Hittehundar i medelhavsländerna har ofta parasiter och andra infektionssjukdomar som inte finns i Sverige. Det är en vanlig missuppfattning att den veterinärbesiktning och de vaccinationer som föreskrivs av Jordbruksverket och ombesörjs av de frivilliga organisationerna är samma sak som att hunden är frisk."
 
Polen är inte tredje land utan som alla vet numera ett EU-land därför är det vacc, blodprov, avmaskning o hundpass som gäller.
Jag gillar inte att vi ökar smittriskerna i sverige genom importerade gatuhundar.
PL
 
Lusläste hela sidan nu och du har rätt. :)

Men det är ändå dyrare, mer omständigt och långdraget att importera än att ta en hund i sverige.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 876
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Vi väger mellan att skaffa en svensk rasvalp och att adoptera en hund från utlandet. Är med i en FB-grupp som heter Ta mig hem-...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 612
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 731
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp