Adoption, familjehem etc.

cambodia

Trådstartare
Vi har ett biologiskt barn och tankarna börjar vandra mot ett syskon. Min sambo vill, och jag vill också men jag är inte säker på att jag vill genomgå en förlossning till...

Jag har alltid haft i bakhuvudet att jag vill adoptera ett barn, men hur hemskt det än låter verkar det både fruktansvärt krångligt och dyrt :(

Sen har jag börjat tänka på hur det fungerar att vara tex familjehem? Men som jag förstår får man inte behålla barnet, eller? Jag erkänner att jag inte är särskilt påläst.

Vad finns det mer för alternativ? Det vore så underbart att få ett syskon till vår pojke och samtidigt hjälpa ett barn som har det svårt :heart
 
Vad fint tänkt av er.

på vår kommuns hemsida finns massor med information om hur det är att vara familjehem. Kanske finns samma information hos er kommun.
 
Att adoptera ett barn eller vara familjehem är två helt skilda saker. Jag personligen tror inte att man ska se ett familjehemsplacerat barn som alternativ till syskon.Det är alltid ett mål att det placerade barnet ska återförenas med sina biologiska föräldrar,och det måste man vara inställd på.Sedan ska man vara klar över att det inte bara är barnet man ”får” utan hela barnets familj- med allt vad det innebär.....Man måste också vara beredd på att ha mycket kontakt med socialtjänsten,och att det alltid är deras ord som gäller. Det här lät ju inte så muntert ser jag nu,men det är väldigt jobbigt känslomässigt att knyta an till ett barn men samtidigt vara tvungen att ha som mål att barnet ska försvinna. Vi har två adopterade barn och två familjehemsplacerade barn som växt upp hos oss,det har inte varit lätt men jag skulle ju aldrig byta bort någon av dem för alla pengar i världen❤️
 
Att det är krångligt och dyrt att adoptera är utifrån vad mina adoptionskritiska (själva adopterade) vänner säger för att det är större "efterfrågan" än "utbud" på adopterbara barn. Adoptionsbranschen funkar visserligen bättre nu, men har en smutsig historia då barn stulits, sålts, fått papper förfalskade o.s.v. eftersom det funnits en så stor efterfrågan från barnlösa i rikare delar av världen. Och det finns andra moraliska aspekter också.
Att låta ett barn vara kvar i det hemland hen känner till även om det innebär lite lägre levnadsstandard och kanske boende på barnhem är nog i många fall bättre än att flyttas till en familj på andra sidan jorden, behöva utstå annorlundaskap och rasism. Inte alla men många adopterade mår också mycket dåligt över sin känsla av rotlöshet och att de "bara borde vara tacksamma".
Jag tänker mig in i att något hände mig så jag inte kunnat ta hand om mitt barn - att mitt barn då skulle hamna hos några främmande människor som talar ett annat språk, äter annan mat i en helt ny ovan miljö, det är en hjärtskärande tanke. Jag hade såklart velat att han togs om hand här hemma i Sverige, bibehållit kontakt med familj och släktingar.
Det kan vara värt att fundera kring detta.
 
Att adoptera ett barn eller vara familjehem är två helt skilda saker. Jag personligen tror inte att man ska se ett familjehemsplacerat barn som alternativ till syskon.Det är alltid ett mål att det placerade barnet ska återförenas med sina biologiska föräldrar,och det måste man vara inställd på.Sedan ska man vara klar över att det inte bara är barnet man ”får” utan hela barnets familj- med allt vad det innebär.....Man måste också vara beredd på att ha mycket kontakt med socialtjänsten,och att det alltid är deras ord som gäller. Det här lät ju inte så muntert ser jag nu,men det är väldigt jobbigt känslomässigt att knyta an till ett barn men samtidigt vara tvungen att ha som mål att barnet ska försvinna. Vi har två adopterade barn och två familjehemsplacerade barn som växt upp hos oss,det har inte varit lätt men jag skulle ju aldrig byta bort någon av dem för alla pengar i världen❤
Jag förstår hur du menar och det är det som får mig att tveka angående det alternativet :(
 
Att det är krångligt och dyrt att adoptera är utifrån vad mina adoptionskritiska (själva adopterade) vänner säger för att det är större "efterfrågan" än "utbud" på adopterbara barn. Adoptionsbranschen funkar visserligen bättre nu, men har en smutsig historia då barn stulits, sålts, fått papper förfalskade o.s.v. eftersom det funnits en så stor efterfrågan från barnlösa i rikare delar av världen. Och det finns andra moraliska aspekter också.
Att låta ett barn vara kvar i det hemland hen känner till även om det innebär lite lägre levnadsstandard och kanske boende på barnhem är nog i många fall bättre än att flyttas till en familj på andra sidan jorden, behöva utstå annorlundaskap och rasism. Inte alla men många adopterade mår också mycket dåligt över sin känsla av rotlöshet och att de "bara borde vara tacksamma".
Jag tänker mig in i att något hände mig så jag inte kunnat ta hand om mitt barn - att mitt barn då skulle hamna hos några främmande människor som talar ett annat språk, äter annan mat i en helt ny ovan miljö, det är en hjärtskärande tanke. Jag hade såklart velat att han togs om hand här hemma i Sverige, bibehållit kontakt med familj och släktingar.
Det kan vara värt att fundera kring detta.
Jo, visst. Men det tycker jag är ett något tråkigt sätt att se på det hela. Om jag inte kunde ta hand om mitt barn (gud förbjude) så skulle jag naturligtvis vilja att han fick det allra bästa möjliga - även om det skulle betyda ett nytt språk och ny mat. Men har man ett kontaktnät med släktingar torde väl adoption heller inte vara ett första alternativ?

Sen apropå känslor som adoptivbarn så pratar man väl med sitt barn om känslor osv? Inte skulle jag låta mitt barn behöva gå runt med sådana känslor ensam.
 
Snälla, bagatellisera inte hur adoption påverkar de adopterade. Det finns jättemycket att läsa om detta, utifrån de adopterades perspektiv. Adopterade ligger högt i självmordsstatistiken.
Nu tar du väl i, jag bagatelliserar ingenting. Självklart förstår jag hur det påverkar.
 
Att det är krångligt och dyrt att adoptera är utifrån vad mina adoptionskritiska (själva adopterade) vänner säger för att det är större "efterfrågan" än "utbud" på adopterbara barn. Adoptionsbranschen funkar visserligen bättre nu, men har en smutsig historia då barn stulits, sålts, fått papper förfalskade o.s.v. eftersom det funnits en så stor efterfrågan från barnlösa i rikare delar av världen. Och det finns andra moraliska aspekter också.
Att låta ett barn vara kvar i det hemland hen känner till även om det innebär lite lägre levnadsstandard och kanske boende på barnhem är nog i många fall bättre än att flyttas till en familj på andra sidan jorden, behöva utstå annorlundaskap och rasism. Inte alla men många adopterade mår också mycket dåligt över sin känsla av rotlöshet och att de "bara borde vara tacksamma".
Jag tänker mig in i att något hände mig så jag inte kunnat ta hand om mitt barn - att mitt barn då skulle hamna hos några främmande människor som talar ett annat språk, äter annan mat i en helt ny ovan miljö, det är en hjärtskärande tanke. Jag hade såklart velat att han togs om hand här hemma i Sverige, bibehållit kontakt med familj och släktingar.
Det kan vara värt att fundera kring detta.


Jag har funderat mycket på detta. I vårt fall kan jag säga att det inte fanns något alternativ för vårt barn att stanna kvar där hen ( och många,många fler)föddes.När du skriver” innebär lite lägre levnadsstandard”,så låter det inte så illa,i vårt fall handlade det om att leva eller dö. Hade alternativet bara varit att sänka standarden lite hade dom flesta barn kunnat stanna i sitt ursprungsland,men så är det oftast inte. En adoption ska och MÅSTE alltid handla om att ett barn behöver föräldrar,aldrig tvärt om!! Jag ser det Inte som negativt att det är krångligt att adoptera,det behövs många och mycket kontroller. Jag är fullständigt klar över statistiken om adopterades psykiska mående,men dom nu fyra unga vuxna i min omedelbara närhet( samt många fler eftersom vi behållit kontakten med många som var samtidigt i samma land) har klarat sig relativt bra. Kanske beror det på att det inte fanns något alternativ för dem att stanna,eller att dem var mycket små vid adoptionen,jag vet inte. Narurligtvis pratar vi mycket om detta med barnen,och har alltid gjort. Jag vill verkligen inte bagatellisera adopterades mående,att bli lämnad är ett av dom största trauma en människa kan vara med om och naturligtvis sätter det spår som personen kommer att leva med hela livet.Men,detta måste sättas mot att i vissa fall få leva eller inte.

="kolblakkur, post: 19150952, member: 41435"]
Snälla, bagatellisera inte hur adoption påverkar de adopterade. Det finns jättemycket att läsa om detta, utifrån de adopterades perspektiv. Adopterade ligger högt i självmordsstatistiken.
[/QUOTE]
 
Jag är ofrivilligt barnlös och har därmed funderat på alla möjliga alternativ. Landade för ett tag sedan i familjehem/fosterfamilj. Ända tills en kompis berättade hur det var. Hon älskar givetvis barnet som placerats hos henne för tio år sedan. Dock är barnet fortfarande inte hennes, och årligen utvärderas situationen. Många av barnen har dessutom olika problem som det biologiska hemmet fört med sig. Det handlar ofta om droger eller missbruk, ibland redan under graviditetatiden.
Barnet som är placerat hos henne är mycket krävande, och den kompensation som fås är ett skämt (hon går givetvis minus hela tiden, samt att barnet borde ha övervakning 24/7.

Hon tyckte absolut INTE att fosterbarn kan vara ersättning för biologiskt barn, utan enbart om man vill hjälpa en annan familj med deras barn ett tag.

Adoption känns för krångligt och svårt och dyrt och också där är barnens historia ofta svår och för med sig problem.
 
Som familjehem är man en tillfällig familj för ett barn som inte kan bo hos sina föräldrar men ska ändå ge den stabilitet, kärlek och omsorg som man hade gett sina egna barn. Ett placerat barn ska inte ses som ett alternativ till egna barn för målet är alltid att barnet ska återförenas med sina biologiska föräldrar. Flera jag har pratat med, både personer som är familjehem och personer som jobbar med placeringar inom socialtjänsten är mycket noga med att poängtera det och några av de jag har pratat med inom socialtjänsten ger avslag om de får vibbar av att familjen vill ha egna barn egentligen. Det är inte enkelt att vara familjehem och att ständigt leva med vetskapen om att barnet vid nästa prövning kan flytta därifrån och man måste vara medveten om att det är så det är men trots det vara villig att ge barnet allt hen behöver.

I vissa fall vet man redan från början att föräldrarna aldrig kommer bli kapabla att ta hand om sitt barn själva men trots det finns det inga garantier för att barnet får bo kvar. Man bör också vara medveten om att många barn är traumatiserade på ett eller annat sätt och behöver väldigt mycket mer än det genomsnittliga barnet behöver. Ett fåtal familjehemsplacerade barn blir adopterade av familjehemmet men det är som sagt väldigt väldigt få.

Jag är på riktigt imponerad av de som tar sig an ett barn trots att de vet premisserna och som kan ge barnet allt det hen så väl behöver men det är verkligen inte för alla.
 
Både jag, min syster och pappa är adopterade. Pappa adopterades inom Sverige när han var liten och jag och syrran kom från Korea som spädbarn, och nu har även jag min man har valt att adoptera. Vi går just nu i väntan på barnbesked :) utifrån detta kan jag med säkerhet säga att JA, det är en krånglig och dyr process men värt det i slutet. Jag är fruktansvärt tacksam att min biologiska mamma valde att adoptera bort mig, då ett liv kvar i Korea garanterat inneburit utanförskap och skam då mina biologiska föräldrar inte var gifta. Jag har aldrig upplevt något rasism eller liknande utifrån mitt ursprung men är fullt medveten om att det och psykisk ohälsa är vanligare bland adopterade barn.

jag och min man har såklart tänkt mycket på de moraliska aspekterna i att adoptera, men i slutändan handlar det om en önskan att ge ett barn ett bättre liv och en mamma som adopterar bort sitt barn gör det av kärlek och med samma önskan. Man försöker alltid hitta adoptivföräldrar inom landet eller hos barnets släktingar i första hand, och då fler länder nu har det bättre ställt ekonomiskt nu än för 40 år sedan har det lett till att färre barn adopteras till andra länder.

Om du har några funderingar kring adoption får du jättegärna höra av dig:)
 
Sen apropå känslor som adoptivbarn så pratar man väl med sitt barn om känslor osv? Inte skulle jag låta mitt barn behöva gå runt med sådana känslor ensam.
Tyvärr är det långt ifrån alla som pratar med sina barn om känslor. Många känner skam över att inte kunna få egna barn och att barnet inte är deras biologiska. Bara för att du inte skulle låta ditt barn bära på sånna känslor ensam, betyder det inte att alla resonerar som dig. Många föräldrar som adopterat bär på skamkänslor undermedvetet och agerar med en typ av skam undermedvetet. Jag har alltid vetat om att jag är adopterad och personerna jag kallar mamma och pappa inte är mina biologiska föräldrar - men ändå är mina föräldrar - vilket det är långt ifrån alla som vet.
---------
Jag är adopterad och har tyvärr blivit mobbad pga det, jag är glad för min svenska familj, även om ingen är lik mig till utseendet. Men jag kan ändå sakna min kinesiska familj, även om jag vet att levnadsstandarden där jag kommer ifrån troligen hade gjort att jag inte hade levt idag. Jag adopterades samtidigt som tre andra tjejer. Vi alla var 10 månader vid adoptionen, tre av oss fyra har haft/har problem med psykisk ohälsa. Tre av oss har syskon från samma land (dessa är ej adopterade samtidigt) och av dem är det två som haft/har problem med psykisk ohälsa.

Vi alla känner att vi inte riktigt passar in någon stans, inte i kina, inte i Sverige. Kina är fårat födelseland, men inget land vi har några andra kopplingar till. Det kommer alltid att vara Sverige som är vårat hemland, men "riktiga" svenskar (vad klassas ens som riktig svensk?) kommenterar saker som att vi egentligen inte hör hemma här, att vi ska sluta låtsas att vi är något och att vi skulle haft det mycket bättre i vårat hemland eftersom de då inte skulle veta om våran existens har inte någon positiv inverkan på vårat självförtroende. Min erfarenhet säger att det är mycket adopterade barn döljer och inte talar om för andra än personer som också är adopterade, för att de skäms och/eller inte vill vara annorlunda. För annorlunda leder till utfrysning och utfrysning leder till att en passar in ännu mindre och så vidare.

Jag tror att föräldrarnas umgängeskrets stor roll, jag har (tack och lov) alltid känt mig trygg hemma. Och jag tror att det till stor del beror på att jag alltid haft många olika kulturer, länder och språk omkring mig. I min närmaste släkt så har vi traditioner från bland annat Grekland, Finland, Kina, USA och Canada. Sedan har vi haft grannar från bland annat Polen, Korea och Vietnam. Det har gjort att jag och min bror aldrig har varit omgiven av endast "svenskar" och svensk kultur - vilket jag tror har varit och är en stor del av att jag aldrig känt mig som ett UFO hemma. Det har liksom alltid funnits fler personer som på ett eller annat sätt är annorlunda.

Jag tror absolut inte att det är något fel i adoption i sig, men jag tycker att man ska vara väl påläst om riskerna det medför och vilka problem som kan uppstå. Jag tycker inte att man ska fördöka dölja barnets ursprung, det kommer alltid att finnas där och en adopterad kommer alltid att se annorlunda ut jämfört med en "normal svensk". Det är inget som går att dölja. Det jag menar är att även om man vill barnet väl, genom att få hen att på alla sätt och vis passa in, så blir det inte alltid rätt. Vissa saker går inte att anpassa och utseende och födelseland är en sån grej som inte går att ändra. Däremot går det att ändra på tankesätt. Det går att ändra tankesätt från att annorlunda är fel och dåligt till att annorlunda är okej eller till och med bra. Det jag syftar på är vad som är möjligt och vad som är omöjligt, inte vad en vill och inte vill.

Det går bra att höra av sig på PM med frågor eller funderingar även till mig. Jag kan givetvis inte svara ur något föräldrar-perspektiv, utan endast ur ett barn-/tonåring perspektiv :)
 
Tyvärr är det långt ifrån alla som pratar med sina barn om känslor. Många känner skam över att inte kunna få egna barn och att barnet inte är deras biologiska. Bara för att du inte skulle låta ditt barn bära på sånna känslor ensam, betyder det inte att alla resonerar som dig. Många föräldrar som adopterat bär på skamkänslor undermedvetet och agerar med en typ av skam undermedvetet. Jag har alltid vetat om att jag är adopterad och personerna jag kallar mamma och pappa inte är mina biologiska föräldrar - men ändå är mina föräldrar - vilket det är långt ifrån alla som vet.
---------
Jag är adopterad och har tyvärr blivit mobbad pga det, jag är glad för min svenska familj, även om ingen är lik mig till utseendet. Men jag kan ändå sakna min kinesiska familj, även om jag vet att levnadsstandarden där jag kommer ifrån troligen hade gjort att jag inte hade levt idag. Jag adopterades samtidigt som tre andra tjejer. Vi alla var 10 månader vid adoptionen, tre av oss fyra har haft/har problem med psykisk ohälsa. Tre av oss har syskon från samma land (dessa är ej adopterade samtidigt) och av dem är det två som haft/har problem med psykisk ohälsa.

Vi alla känner att vi inte riktigt passar in någon stans, inte i kina, inte i Sverige. Kina är fårat födelseland, men inget land vi har några andra kopplingar till. Det kommer alltid att vara Sverige som är vårat hemland, men "riktiga" svenskar (vad klassas ens som riktig svensk?) kommenterar saker som att vi egentligen inte hör hemma här, att vi ska sluta låtsas att vi är något och att vi skulle haft det mycket bättre i vårat hemland eftersom de då inte skulle veta om våran existens har inte någon positiv inverkan på vårat självförtroende. Min erfarenhet säger att det är mycket adopterade barn döljer och inte talar om för andra än personer som också är adopterade, för att de skäms och/eller inte vill vara annorlunda. För annorlunda leder till utfrysning och utfrysning leder till att en passar in ännu mindre och så vidare.

Jag tror att föräldrarnas umgängeskrets stor roll, jag har (tack och lov) alltid känt mig trygg hemma. Och jag tror att det till stor del beror på att jag alltid haft många olika kulturer, länder och språk omkring mig. I min närmaste släkt så har vi traditioner från bland annat Grekland, Finland, Kina, USA och Canada. Sedan har vi haft grannar från bland annat Polen, Korea och Vietnam. Det har gjort att jag och min bror aldrig har varit omgiven av endast "svenskar" och svensk kultur - vilket jag tror har varit och är en stor del av att jag aldrig känt mig som ett UFO hemma. Det har liksom alltid funnits fler personer som på ett eller annat sätt är annorlunda.

Jag tror absolut inte att det är något fel i adoption i sig, men jag tycker att man ska vara väl påläst om riskerna det medför och vilka problem som kan uppstå. Jag tycker inte att man ska fördöka dölja barnets ursprung, det kommer alltid att finnas där och en adopterad kommer alltid att se annorlunda ut jämfört med en "normal svensk". Det är inget som går att dölja. Det jag menar är att även om man vill barnet väl, genom att få hen att på alla sätt och vis passa in, så blir det inte alltid rätt. Vissa saker går inte att anpassa och utseende och födelseland är en sån grej som inte går att ändra. Däremot går det att ändra på tankesätt. Det går att ändra tankesätt från att annorlunda är fel och dåligt till att annorlunda är okej eller till och med bra. Det jag syftar på är vad som är möjligt och vad som är omöjligt, inte vad en vill och inte vill.

Det går bra att höra av sig på PM med frågor eller funderingar även till mig. Jag kan givetvis inte svara ur något föräldrar-perspektiv, utan endast ur ett barn-/tonåring perspektiv :)
Jag tänker att det kanske spelar ganska stor roll på var man bor? I min kommun är 25% födda utomlands, ännu många fler har en eller två utrikesfödda föräldrar. Barnens skolklass är en enda soppa av etniciteter och utseenden. Jag tror det skulle krävas betydligt mer än ett asiatiskt utseende för att sticka ut och avvika från normen.
 
Jag tänker att det kanske spelar ganska stor roll på var man bor? I min kommun är 25% födda utomlands, ännu många fler har en eller två utrikesfödda föräldrar. Barnens skolklass är en enda soppa av etniciteter och utseenden. Jag tror det skulle krävas betydligt mer än ett asiatiskt utseende för att sticka ut och avvika från normen.
Absolut kan det spela roll vart en bor, minst hälften i min klass på min första skola var utlandsfödda och/eller hade föräldrar som var utlandsfödda. Men de från samma land grupperade ihop sig och då hjälpte det inte att vi hade gemensamt att vi var utlandsfödda. Jag var ändå den annorlunda fågeln som inte såg ut som "alla andra". Inte pratade jag deras språk heller (som de envisades med att prata på raster och i klassrummen, trots att skolans trygghetsregler var emot det).
Som sagt adopterades jag när jag var 10 månader, så jag har liksom inga minnen av Kina eller maten där. Inte heller några minnen av kulturen där. I mitt fall handlade inte mobbningen om kultur, det handlade om mitt utseende.

Jag tänker att om en bor i en kommun där många är utlandsfödda, från olika länder, så kan det nog bli bättre. Men är majoriteten av de utlandsfödda från samma land spelar det knappt någon roll. Då blir det liksom Svenskarna, personerna från land X och jag. Dvs, det hade kvittat om alla var Svenskar, Amerikaner eller Spanjorer. Jag är ändå den ensamma. Svenskarna ser ut på "samma sätt", de från land X på ett sätt och jag på ett tredje sätt.
 
Både jag, min syster och pappa är adopterade. Pappa adopterades inom Sverige när han var liten och jag och syrran kom från Korea som spädbarn, och nu har även jag min man har valt att adoptera. Vi går just nu i väntan på barnbesked :) utifrån detta kan jag med säkerhet säga att JA, det är en krånglig och dyr process men värt det i slutet. Jag är fruktansvärt tacksam att min biologiska mamma valde att adoptera bort mig, då ett liv kvar i Korea garanterat inneburit utanförskap och skam då mina biologiska föräldrar inte var gifta. Jag har aldrig upplevt något rasism eller liknande utifrån mitt ursprung men är fullt medveten om att det och psykisk ohälsa är vanligare bland adopterade barn.

jag och min man har såklart tänkt mycket på de moraliska aspekterna i att adoptera, men i slutändan handlar det om en önskan att ge ett barn ett bättre liv och en mamma som adopterar bort sitt barn gör det av kärlek och med samma önskan. Man försöker alltid hitta adoptivföräldrar inom landet eller hos barnets släktingar i första hand, och då fler länder nu har det bättre ställt ekonomiskt nu än för 40 år sedan har det lett till att färre barn adopteras till andra länder.

Om du har några funderingar kring adoption får du jättegärna höra av dig:)

Bara en nyfiken fråga, men vad kostar det att adoptera egentligen?:o
 
Bara en nyfiken fråga, men vad kostar det att adoptera egentligen?:o
Massor. Ska man adoptera utomlands ifrån så måste du räkna med massvis av semester eller tjänstledigt och kostnad för resor och förutom alla annat omkring.

Det fanns en alldeles fantastiskt tråd på buke om en som till sist, efter många sorger och lååång tid, fick adoptera. Ska se om den går att hitta ännu.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 718
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 513
Senast: Gunnar
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 537
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 456
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp