Adoption, familjehem etc.

Massor. Ska man adoptera utomlands ifrån så måste du räkna med massvis av semester eller tjänstledigt och kostnad för resor och förutom alla annat omkring.

Det fanns en alldeles fantastiskt tråd på buke om en som till sist, efter många sorger och lååång tid, fick adoptera. Ska se om den går att hitta ännu.

Det förstår jag såklart, men kostar själva adoptionen något? Och hur mycket är det vi pratar om? 100.000? En miljon?
Jag har som sagt absolut ingen aning men är nyfiken bara men skäms lite att fråga. Tilläggas kan att jag inte har några planer på att adoptera.
Ska läsa tråden :)
 
Det förstår jag såklart, men kostar själva adoptionen något? Och hur mycket är det vi pratar om? 100.000? En miljon?
Jag har som sagt absolut ingen aning men är nyfiken bara men skäms lite att fråga. Tilläggas kan att jag inte har några planer på att adoptera.
Ska läsa tråden :)
Vet inte om det är olika i olika länder eller om det finns annat som gör att det skulle skilja. En vän till mig kunde inte få egna barn så hon och hennes man började jobba för att kunna adoptera och då skulle det kosta runt 250 000.
 
Absolut kan det spela roll vart en bor, minst hälften i min klass på min första skola var utlandsfödda och/eller hade föräldrar som var utlandsfödda. Men de från samma land grupperade ihop sig och då hjälpte det inte att vi hade gemensamt att vi var utlandsfödda. Jag var ändå den annorlunda fågeln som inte såg ut som "alla andra". Inte pratade jag deras språk heller (som de envisades med att prata på raster och i klassrummen, trots att skolans trygghetsregler var emot det).
Som sagt adopterades jag när jag var 10 månader, så jag har liksom inga minnen av Kina eller maten där. Inte heller några minnen av kulturen där. I mitt fall handlade inte mobbningen om kultur, det handlade om mitt utseende.

Jag tänker att om en bor i en kommun där många är utlandsfödda, från olika länder, så kan det nog bli bättre. Men är majoriteten av de utlandsfödda från samma land spelar det knappt någon roll. Då blir det liksom Svenskarna, personerna från land X och jag. Dvs, det hade kvittat om alla var Svenskar, Amerikaner eller Spanjorer. Jag är ändå den ensamma. Svenskarna ser ut på "samma sätt", de från land X på ett sätt och jag på ett tredje sätt.
Det kan jag tänka mig! Den miljö jag pratar om är alltså just precis en blandning. Med barn från flera olika länder, eller med en förälder från ett annat land, eller adopterade, eller med en förälder med utomeuropeiskt utseende. Inte att alla barn är antingen t ex syrianer eller svenskar, och så är där ett barn adopterat från Afrika som inte passar in nånstans. Utan att barnen är vana vid att barn ser ut på en massa olika sätt och har olika typer av anknytningar till olika länder.
 
Det förstår jag såklart, men kostar själva adoptionen något? Och hur mycket är det vi pratar om? 100.000? En miljon?
Jag har som sagt absolut ingen aning men är nyfiken bara men skäms lite att fråga. Tilläggas kan att jag inte har några planer på att adoptera.
Ska läsa tråden :)
Det kan ju vara rätt mycket kringkostnader. Jag har en kollega som adopterat från Kenya (vill jag minnas, eller något grannland), där villkoren för att få adoptera var att de med någon veckas varsel kunde flytta till Kenya och bo där minst det första halvåret med barnet. Tror de var standby nästan ett år medan de väntade på besked om att de skulle åka ner. Jag vet inte vad notan för ett halvårs boende i Kenya för hela familjen blev, men gratis var det ju knappast, särskilt som de såklart var tvungna att vara tjänstlediga under tiden och alltså inte hade någon lön medan de var där.
 
Det kan ju vara rätt mycket kringkostnader. Jag har en kollega som adopterat från Kenya (vill jag minnas, eller något grannland), där villkoren för att få adoptera var att de med någon veckas varsel kunde flytta till Kenya och bo där minst det första halvåret med barnet. Tror de var standby nästan ett år medan de väntade på besked om att de skulle åka ner. Jag vet inte vad notan för ett halvårs boende i Kenya för hela familjen blev, men gratis var det ju knappast, särskilt som de såklart var tvungna att vara tjänstlediga under tiden och alltså inte hade någon lön medan de var där.
Oj, hade ingen aning att det kunde vara så!
 
Oj, hade ingen aning att det kunde vara så!
Ja precis. Hon som skrev på buke fick ju också ett barn, bild och allt, och jag tror de fick åka ner och hälsa på också men plötsligt fick de inte barnet heller utan vsr tillbaka på noll. Det tog nog minst fem år innan de faktiskt fick ett barn. Och få måste de bo på obestämd tid i nåt annat land i väntan på att alla papper och tillstånd och sånt (kanske) skulle gå igenom. Så fruktsnsvärt
 
Jag hittar inte tråden men Poppinella skrev en massa om sin resa mot adoption. Hon är nog inte aktiv här ifall hon inte skriver under annat nick.
 
Ja precis. Hon som skrev på buke fick ju också ett barn, bild och allt, och jag tror de fick åka ner och hälsa på också men plötsligt fick de inte barnet heller utan vsr tillbaka på noll. Det tog nog minst fem år innan de faktiskt fick ett barn. Och få måste de bo på obestämd tid i nåt annat land i väntan på att alla papper och tillstånd och sånt (kanske) skulle gå igenom. Så fruktsnsvärt
Ja, jag minns den tråden...
 
Jag hittar inte tråden men Poppinella skrev en massa om sin resa mot adoption. Hon är nog inte aktiv här ifall hon inte skriver under annat nick.

Länken finns i inlägg 20 här. En fantastisk historia som jag sträckläste igår.
De träffade aldrig det första barnet de blev tilldelade :)
 
Länken finns i inlägg 20 här. En fantastisk historia som jag sträckläste igår.
De träffade aldrig det första barnet de blev tilldelade :)

Har också sträckläst! Gav mig verkligen insikt i hur det känns och hur det är att gå igenom en adoptionsprocess. TS i tråden skrev så himla öppet och fint och känslosamt om det hela så det var svårt att sluta läsa.
 
För den som är intresserad kring kostnader och tid i landet finns mycket info på adoptionsorganisationernas (Adoptionscentrum, Barnens vänner och Barnen framför allt) hemsidor. Det varierar för de olika länderna men ett riktmärke kan tex vara 200 000 kr, exklusive resa och andra kringkostnader. I vissa länder stannar man 2 veckor, i andra 3 månader.
 
Bara en nyfiken fråga, men vad kostar det att adoptera egentligen?:o
Det kostar lite olika beroende på vilket land man väljer, men mellan 150-300.000 kr. Utöver det står man för resan till och från landet samt boende och mat när man är på plats. Så det kostar tyvärr en hel del...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 505
Senast: Gunnar
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 537
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 454
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp