Adventsfika

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag ska få hem lite folk i em på fika. Först tänkte jag ta det vanliga med glögg, lussebulle, pepparkaka. Men började fundera på om man kan göra något roligare av det? Det får dock inte vara för komplicerat eller ta för mkt tid...Funderar tex på att baka en kladdkaka eller cheesecake med saffran eller pepparkaka...

Sen tänkte jag använda mitt pariserhjul som kakfat dvs tanken är att man i korgarna ska kunna lägga något. Men vad? Muffins? Jag har haft den länge men glömmer använda så tänkte göra det nu.
 

Bifogade filer

  • 20191201_093121.jpg
    20191201_093121.jpg
    324,3 KB · Visningar: 77
Jag ska få hem lite folk i em på fika. Först tänkte jag ta det vanliga med glögg, lussebulle, pepparkaka. Men började fundera på om man kan göra något roligare av det? Det får dock inte vara för komplicerat eller ta för mkt tid...Funderar tex på att baka en kladdkaka eller cheesecake med saffran eller pepparkaka...

Sen tänkte jag använda mitt pariserhjul som kakfat dvs tanken är att man i korgarna ska kunna lägga något. Men vad? Muffins? Jag har haft den länge men glömmer använda så tänkte göra det nu.

Vi ska ha glöggmingel nästa helg och planen är att bjuda på glöggdrink, glögg, saffransrutor, pepparkaksrulltårta, lussebullar, en typ av tysk julcookie, smördegssnittar med ricotta, päron och prästost samt valnötter, blandade nötter, ostbricka med pepparkakor och chips med syrad grädde och tångcaviar.
 
Vi ska ha glöggmingel nästa helg och planen är att bjuda på glöggdrink, glögg, saffransrutor, pepparkaksrulltårta, lussebullar, en typ av tysk julcookie, smördegssnittar med ricotta, päron och prästost samt valnötter, blandade nötter, ostbricka med pepparkakor och chips med syrad grädde och tångcaviar.
Oj så ambitiöst.. Men tack för lite tips!
Mitt blir nog lite enklare.. är bara några personer som kommer.
 
Oj så ambitiöst.. Men tack för lite tips!
Mitt blir nog lite enklare.. är bara några personer som kommer.
Vi är två som fixar och det blir en 15 personer som kommer. Det är dock absolut inget måste, jag hade nöjt mig med lite pepparkakor, glögg och kanske någon kaka om jag var bjuden på liknande :)
Istället för lussebullar kanske funkar göra saffransmuffins eller cupcakes istället till ditt ställ!
 
Jag tror muffins eller cupecake får plats i hjulet. Himla festligt pariserhjul :). Om du hinner/vill skulle du kunna göra typ muffins med saffrans smak eller pepparkakssmak. Vill du göra det enkelt för sig eller om du har dåligt med tid eller så så har Kungsörnen en kakmix för mjukpepparkaka. Jag gjorde denna igår till mitt Glöggmingel och gjorde en kaka i en stor form men på paketet stod det hur man kunde göra muffins av smeten. Kakan blev mkt god :)

På mitt Glöggmingel jag hade igår (hade dock drygt 25 personer här därav en del mat) hade jag: lussekattet, små ost och skinkpajer, pepparkakor och ostar, fetaost- och grönkålssnittar, lax- och Philadelphia snittar, mjukpepparkaka, clementiner, choklad, torron (spansk julgodis), glögg av olika sorter, mosserande glögg, julmust, vinternmust.

Jag hade förberett en del innan men fetaost- och grönkålssnittar, lax- och Philadelphia snittar och den mjukpepparkakan gjorde jag igår. Men rekommenderar som sagt den mjukpepparkakasmixen från Kungsholmen som förslag på muffins till parisehjulet.
 
Cheesecake med saffran lätt ju smarrigt också! Bör definitivt finnas ngt recept för det. 🙂. Jag har dock inte gjort så mkt cheesecake så vet inte hur lång tid det tar. Tårtan måste vara i frysen en stund.
 
Cheesecake med saffran lätt ju smarrigt också! Bör definitivt finnas ngt recept för det. 🙂. Jag har dock inte gjort så mkt cheesecake så vet inte hur lång tid det tar. Tårtan måste vara i frysen en stund.

Det går att göra gräddad cheesecake med saffran också, det blir vansinnigt gott :d

Mitt standardrecept till cheesecake som jag smaksätter med det jag känner för:

Jag gillar inte digestivebotten så jag gör en botten på smuldeg som jag förgräddar. Till saffranskakan passar det bra att smaksätta med pepparkakskryddor om man känner för det.
100g smör
2 msk socker
3 dl av vetemjöl och havregryn (jag brukar ta en lite större andel havregryn än mjöl)

Blanda och tryck ut i en springform. Grädda i 200 grader i 5-10 min

500 g färskost av något slag (kesella, kvarg eller Philadelphia... jag tar det jag har hemma)
1 dl socker
3 ägg
1-2 pkt saffran

Vispa ihop och grädda i 150 grader i 40 min och låt sedan svalna (perfekt att göra det ute nu). Det är gott med en skvätt rom eller konjak i smeten också.
 
Det går att göra gräddad cheesecake med saffran också, det blir vansinnigt gott :d

Mitt standardrecept till cheesecake som jag smaksätter med det jag känner för:

Jag gillar inte digestivebotten så jag gör en botten på smuldeg som jag förgräddar. Till saffranskakan passar det bra att smaksätta med pepparkakskryddor om man känner för det.
100g smör
2 msk socker
3 dl av vetemjöl och havregryn (jag brukar ta en lite större andel havregryn än mjöl)

Blanda och tryck ut i en springform. Grädda i 200 grader i 5-10 min

500 g färskost av något slag (kesella, kvarg eller Philadelphia... jag tar det jag har hemma)
1 dl socker
3 ägg
1-2 pkt saffran

Vispa ihop och grädda i 150 grader i 40 min och låt sedan svalna (perfekt att göra det ute nu). Det är gott med en skvätt rom eller konjak i smeten också.
Det låter riktigt smarrigt :d. Får ta och testa det receptet under december! 👍🏻
 
Vilket underbart pariserhjul! :love:
Jag hade nog gjort saffransmuffins med vit choklad-toppning, och en cheesecake med pepparkaksbotten (bara byt ut digestive mot pepparkakor), vaniljfyllning och lite lingon i smeten.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
7 979
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 574
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp