Adventskalender till nybliven mamma/höggravid

Mineur

Trådstartare
Moderator
En av mina bästa vänner är gravid och beräknad till den 10 december. Jag tänkte ge henne en adventskalender i baby shower-present, som ett sätt att göra de sista tunga (bokstavligen talat!) dagarna av graviditeten lite roligare, och de första dagarna med en liten bebis lite lättare. Problemet är dock att jag inte har erfarenhet av varken graviditeter eller föräldraskap, så jag behöver hjälp med inspiration!

Kalendern jag tänkte använda har 24 lådor som är 5x5 cm stora, så det behöver vara små saker. Enstaka saker kan kanske vara större, tänker att jag i så fall ber hennes man gömma presenten och så lägger jag en lapp i luckan där det står att hon får fråga honom ;) Jag har redan kommit på följande:

  • Småpåsar med hennes favoritgodis
  • Presentkort på motsv. Foodora så de kan beställa hem mat
  • Muslinfilt till bebis
  • Strumpor till bebis
  • Lyxig handkräm
  • Mössa till bebis
  • Lyxiga chokladpraliner
  • Miniflaska bubbel (den här tänkte jag kanske ha på julafton då ungen garanterat är ute eftersom det är 14 dagar efter beräknat datum)
Sedan står det alldeles still... Någon som har några bra idéer? :)
 
En av mina bästa vänner är gravid och beräknad till den 10 december. Jag tänkte ge henne en adventskalender i baby shower-present, som ett sätt att göra de sista tunga (bokstavligen talat!) dagarna av graviditeten lite roligare, och de första dagarna med en liten bebis lite lättare. Problemet är dock att jag inte har erfarenhet av varken graviditeter eller föräldraskap, så jag behöver hjälp med inspiration!

Kalendern jag tänkte använda har 24 lådor som är 5x5 cm stora, så det behöver vara små saker. Enstaka saker kan kanske vara större, tänker att jag i så fall ber hennes man gömma presenten och så lägger jag en lapp i luckan där det står att hon får fråga honom ;) Jag har redan kommit på följande:

  • Småpåsar med hennes favoritgodis
  • Presentkort på motsv. Foodora så de kan beställa hem mat
  • Muslinfilt till bebis
  • Strumpor till bebis
  • Lyxig handkräm
  • Mössa till bebis
  • Lyxiga chokladpraliner
  • Miniflaska bubbel (den här tänkte jag kanske ha på julafton då ungen garanterat är ute eftersom det är 14 dagar efter beräknat datum)
Sedan står det alldeles still... Någon som har några bra idéer? :)
Tur det är nuförtiden så man inte går över längre än 2 veckor generellt- född 3 veckor för sent själv 😁.

Hudlotion? Napp med barnets namn om du vet namnet?
 
Vilken jättefin present! Det jag tänker på på rak arm är ett par fina napphållare. Typ:

D76DF42F-57D4-41F4-9554-C2AAB1D47D6A.jpeg
 
Tur det är nuförtiden så man inte går över längre än 2 veckor generellt- född 3 veckor för sent själv 😁.

Hudlotion? Napp med barnets namn om du vet namnet?

Vilken jättefin present! Det jag tänker på på rak arm är ett par fina napphållare. Typ:

Visa bifogad fil 102155
Jag tänkte också på nappar m. tillbehör men har fått för mig att det är lite blandade åsikter när det gäller napp och att vissa föräldrar inte vill använda det? Jag har minst två småbarn i min närhet där föräldrarna inte vill introducera napp. Men det är kanske något jag kan luska lite försiktigt i för att se om det är aktuellt i detta fall...
 
Jag tänkte också på nappar m. tillbehör men har fått för mig att det är lite blandade åsikter när det gäller napp och att vissa föräldrar inte vill använda det? Jag har minst två småbarn i min närhet där föräldrarna inte vill introducera napp. Men det är kanske något jag kan luska lite försiktigt i för att se om det är aktuellt i detta fall...
Det är ju sant förstås!
 
Tänk gärna på att produkter för huden bör vara parfymfria, speciellt när barnet är ute. Mamman bör lukta så mkt mamma som möjligt :) Sen vet jag att folk gör annorlunda också, läste om någon som tipsade om produkter från Rituals i BB-väskan, för att sjukhustvålen (oparfymerad) inte luktade gott. Det är dock inte vad jag personligen hade valt!

Jag tipsar om bra hårsnoddar, jag har dåligt med tid att borsta håret, så blir ofta knut på huvudet!
 
Jag tänkte också på nappar m. tillbehör men har fått för mig att det är lite blandade åsikter när det gäller napp och att vissa föräldrar inte vill använda det? Jag har minst två småbarn i min närhet där föräldrarna inte vill introducera napp. Men det är kanske något jag kan luska lite försiktigt i för att se om det är aktuellt i detta fall...
vi använder napphållarna även till att sätta fast hennes små leksaker när vi är ute med henne. Så vi sätter fast en leksak och sen knäpper vi på napphållaren på barnvagnen eller hennes jacka. Då kan hon inte tappa den på marken ute. Så bra grej oavsett tycker jag ☺️.
 
Vilken fin idé!

Jag röstar för mest saker till din vän, bebis kommer få mycket och typ all uppmärksamhet ändå 😬😁
Efter förlossningen älskade jag mina is-bindor, gjorde egna men finns att köpa. Samma märke har ett efter förlossnings-kit som skulle kunna delas upp på flera dagar. Sen typ ätbara saker, praliner eller lite lyxigare power bars. Påse med olika sorters nötter. Sånt som är lätt att stoppa i sig
 
Jag fick ett paket med grejer på min baby shower med fokus på sådant som är najs för en nyförlöst kvinna! Jag fick förutom saker som redan nämnts amningsinlägg, bröstvårtekräm, de där lapparna för bättre läkning av bröst och underliv (från Multi-Mam tror jag?), förlossningsbindor och sådana saker jag ALDRIG hade listat ut är göttiga som nyförlöst (jag trodde vanliga maxibindor skulle räcka efter förlossningen 😂😂😂), men som jag hade stor glädje av efter förlossningen 😊
 
Kul, jag håller också på att klura på innehåll till kalender åt en gravid kompis! Har i mycket tänkt samma som du + lite tråkiga måste ha-grejer som hon inte hunnit skaffa eftersom hon inte är lika långt gången som din kompis.

Annat i rätt storlek för mindre paket:
-Tossor
-Vantar
-Leksaker (IKEA har ett par väldigt fina billiga små skallror)
-Mjuka tvättlappar (ok, kanske lite för stora, men man underskattar hur många man behöver 😅 )
-Hårband till bebis (helt onödigt, men supergulligt)

Sedan är man ju helt olika, men jag uppskattade som gravid helt klart saker till bebisen mer än saker till mig själv, var djupt inne i gravidbubblan så allt bebisrelaterat var rosaskimrande 😁
 
Så fin idé 😍 hade nog blivit glad för det mesta ,, både till mig och till kommande bebis. Men den sista tiden och efter födsel är tung och man är så trött på att vara gravid,... allt gör ont 🙈 så man förtjänar helt klart att bli bortskämd med saker till en själv 🥰


-Kanske en tidning om inredning, mode eller något annat kul
- 2 tidningar relaterat barn som jag tycker är bra är Mama och Vi föräldrar, dom kan ha en del spännande artiklar om familje liv men även lite annat typ relationer, födselhistorier, mode dvs ganska blandat men ändå som relaterar till familj och mamma livet
-Ansiktmask
- Mjuka gosiga sockar
-handkräm
- lepsyl
- fina hårsnoddar och klämmor
- nagelolja
- hårinpackning
- vitaminer
- järn tabletter
- Goba bars och snacks påsar med nyttigheter
- Presentkort på en fika med dig en dag/laddat kaffekort som ska användas i sällskap av dig
- En härlig duschkräm
- Allt som är till för att kyla ner fiffi är uppskattat
-Purelan, till ömma bröstvårtor finns i liten tub. Är så skönt att ha när man ska försöka börja amma ^^ 😅
- nånting jag uppskattar jätte mkt men som kostar lite mer är, ett par "vantar" som man fäster på handtaget till vagnen. Dom är så sköna på vintern och finns alltid där när det är kallt, om man som jag alltid glömmer ta med sina egna vantar 🙈
- vattenflaska som håller vatten kallt
 
Åh vad ni är bra, tack allihop! Bra input om att fokusera mer på mamman än bebisen, det gör dessutom mitt jobb lite enklare :D

Fortsätt gärna brainstorma ifall ni kommer på något mer, men nu är jag på ganska god väg känns det som :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp