Adventskalendrar - eftersnack

Görel

Trådstartare
Moderator
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa igen, och ge varandra tips.

Själv tar jag gärna emot tips på hästkalender, Hade Hööks som jag tyckte innehöll alldeles för mycket konstiga och onödiga saker. Älskar dock vantarna som var i första luckan.

Jag uppskattade verkligen delikatesskalendern, trots att det var flera saker som jag inte gillade. Den var rolig och omväxlande, och risken finns att jag köper en även nästa år, om jag har råd.
 
Kahls kaffekalender får 10/10. Vi har haft den i många år och alltid varit nöjda men i år var den sjukt bra! Så trevligt med en varsin kopp nytt kaffe varje morgon (i varje lucka finns kaffe till 1/2 liter vatten).

Gillade även min bok-kalender Kvinnornas Jul. En berättelse eller dikt varje dag i december 🎄
 
Jag är väldigt nöjd med hööks kalender. Mycket bättre iår än förra året.
Är några saker som jag ska ge bort för jag har inget behov eller för att det inte passar mig.

Maybelline är inte klar än men den är jag nöjd med (hade dock kollat en video på vad som va är i den) den kommer jag köpa nästa år om jag hittar den.

Nivea är jag sådär nöjd med. Lite väl mycket samma saker i den
 
Kopierar från mitt inlägg i öppningstråden:

Sammanfattningsvis för våra 7 kalendrar (vi hade varsin Ikea):

Ikea - supernöjda, första året vi har den men inte sista, mycket god choklad och presentkorten gör ju att kalendern blir gratis

After Eight - dålig variation men man vet i alla fall vad man får och maken gillar mintchoklad

Lakrids by Bülow - tror det är tredje året vi har den, vi gillar den väldigt mycket

Anthon Berg - marsipankalender och likörkalender - maken gillar sin marsipankalender, jag gillar min likörkalender, de kan vi nog gärna ha även nästa år

Ostkalendern - mycket trevlig, den tar vi gärna även nästa år!

Compagnie de Provence - njae... gillade deras handkrämer väldigt mycket men resten... inte så kul och inte i klass med l'Occitanes kalender, jag är glad att jag inte betalde fullpris (995 kr) för den, tror jag betalade 495 eller nåt sånt. Men det blir inte den igen, däremot kommer jag nog beställa en del av deras handkrämer separat.
 
Jag har fortfarande tretton luckor kvar att öppna på delikatess och glossgods, så avvaktar summering på dem.

Däremot var Pärlans kolakalender med på min resa och jag är väldigt nöjd. Varierande smaker, vissa godare än andra. Kommer förmodligen köpa den igen nästa år.
 
Jag är väldigt nöjd med hööks kalender. Mycket bättre iår än förra året.
Är några saker som jag ska ge bort för jag har inget behov eller för att det inte passar mig.
Jag skriver under på det, de hade verkligen skärpt till innehållet i år! :) Nästa år blir det nog något annat dock.
 
Rituals lilla - nöjd. Det är första gången jag har en kalender av den här typen överhuvudtaget och det var kul! Men nästa år kanske jag kör någon annan eller har ytterligare en. En del saker var toppen men det var också lite dålig variation, t ex 4 olika duschprodukter som mest skiljer sig åt på lukten. Sedan var det också några saker som jag personligen inte har någon glädje av(4 doftljus...) men så är det ju alltid.

Ostkalender - supernöjd! Måste definitivt ha en nästa år också. Jag gillade inte sorterna med lök i, peppar och mex var väl inget att jubla över men resten var fantastiska! Double Gloucester var min favorit.

Nästa år funderar jag på att ha någon form av pralinkalender, men jag kanske måste göra den själv. Jag vill ha något roligt och avancerat efter att ha sett allt spännande i öppningstråden, men jag är allergisk mot hasselnötter(spår går bra) och jag misstänker att många kalendrar innehåller nougatpraliner o dyl. Det lättaste är nog att be min man fixa en sådan kalender åt mig...om jag hotar honom tillräckligt för att det ska bli gjort i tid.
 
Rituals lilla - nöjd. Det är första gången jag har en kalender av den här typen överhuvudtaget och det var kul! Men nästa år kanske jag kör någon annan eller har ytterligare en. En del saker var toppen men det var också lite dålig variation, t ex 4 olika duschprodukter som mest skiljer sig åt på lukten. Sedan var det också några saker som jag personligen inte har någon glädje av(4 doftljus...) men så är det ju alltid.

Ostkalender - supernöjd! Måste definitivt ha en nästa år också. Jag gillade inte sorterna med lök i, peppar och mex var väl inget att jubla över men resten var fantastiska! Double Gloucester var min favorit.

Nästa år funderar jag på att ha någon form av pralinkalender, men jag kanske måste göra den själv. Jag vill ha något roligt och avancerat efter att ha sett allt spännande i öppningstråden, men jag är allergisk mot hasselnötter(spår går bra) och jag misstänker att många kalendrar innehåller nougatpraliner o dyl. Det lättaste är nog att be min man fixa en sådan kalender åt mig...om jag hotar honom tillräckligt för att det ska bli gjort i tid.
Halvt kl

Malmö choklads kalender var nötfri har jag för mig! Dock inte några direkta praliner, endast riktigt god kvalitetschoklad med olika smaksättningar. Kommer nog köpa igen, kanske komplettera med en pralinkalender.
 
Jag är väldigt nöjd med grötkalendern som vanligt trots att jag i år varit dåliga på att äta dom så får fortsätta i januari:D

Nivea är helt okej trots alla Labello men "med repair" var faktiskt bra, resten kommer skänkas/ges bort med några andra saker. Hade den för två år sedan och visst fanns det nyheter som blir kul att testa! Lär inte bli den nästa år för jag hinner inte förbruka allt men ångrar det inte:)
 
Ångrar verkligen inte att jag skippade Ikeas trots att den egentligen går plus. Förra året blev det mest halvätna bitar för chokladen faller mig inte alls i smaken:p Teddy Lindt var mycket bättre!
 
Compagnie de Provence - njae... gillade deras handkrämer väldigt mycket men resten... inte så kul och inte i klass med l'Occitanes kalender, jag är glad att jag inte betalde fullpris (995 kr) för den, tror jag betalade 495 eller nåt sånt. Men det blir inte den igen, däremot kommer jag nog beställa en del av deras handkrämer separat.
Jag å andra sidan skulle klarat mig med färre handkrämer, och gillade allt det där andra :) Min hud (speciellt vintertid) gillar inte uttorkande sulfater, så därför vågade jag prova denna då jag såg att det inte fanns några i deras såpor och tvålar. Jag är dock, som du, glad att jag inte betalade fullt pris för min, för jag tycker kanske att någon av duschgeler skulle ha kunnat bara full storlek, eller iaf större än de var.
 
Jag satsade på choklad i år med mina 4 st. Är nöjd med både AD70 och Pärlans. AD70 hade jättefina praliner och tydliga smaker, och Pärlans var mer kolabitar, men jättegoda dem med. Kan tänka mig båda dessa igen.

Sedan Michael Cluizel köpte jag efter att ha läst att det var en av de bästa chokladkalendrarna detta år. Jag håller inte med om det, men det beror kanske på vad man är ute efter. Med det sagt var den helt ok, med blandat ljus/mörk choklad. Helt ok smakmässigt, men lite samma grundsmak i en del. Inget överraskande.

MrCake kommer jag inte heller köpa igen. Det var rätt mycket samma grundsmak i det mesta, och rätt ”tråkigt”. Är förvånad att de inte har/haft kolor med alls, de som är så goda. Kommer i framtiden beställa från deras webbshop, det jag gillar istället.

Jag gillade Penstore detta år, även om det tog mig till sista dagarna att fatta att de hade ett tema i sin kalender denna gång - som jag helt missade för att jag inte skannade den djävulska koden på ritblocken. Hur som, har fått en massa bra-att-ha-prylar och kan absolut tänka mig köpa om.


Delikatesskalendern hade jag velat testa nästa år, om jag har råd. Ostkalendern verkar också toppen. Sedan vill jag ha någon pralinkalender igen, och en spritkalender.

Om man har tur kanske någotdera finns att hitta nu på rea dock :angel:
 
Ost-kalendern - En hit både hos mig och maken och bitarna var stora nog att dela på. Jag var inte förtjust i löken men maken var då bara glad att få ha dem i fred. Definitivt nästa år igen om jag hittar.

Glossybox- jättenöjd, köpte den till 20% rabatt och då är den verkligen värd. Höjdpunkterna var för mig: sol de janeiro body mist, Björn Axen heat spray, hickup sminkborste rituals body mist, fransböjare m.m. Vissa saker jag provat kommer jag köpa sen och några saker jag kände att jag kunde avstå hamnade i julklapp till familjemedlem. Fick en rejäl ögonskuggs palett i sista luckan som jag håller på testar, inte helt säker på vad jag tycker än men det var många färger om än jag hade velat ha ännu mer färgglatt.

Harry Potter kalender med jelly beans och quizz som maken fick. Trevlig kalender och kul med lite frågor, kan tänka mig köpa igen till Harry Potter älskaren 🙂.

Hundkalender Cupid & Comet, trevlig kalender med väl inslaget godis som även den kräsna misstänksamma hunden åt så kan definitivt tänka mig qtt köpa igen.
 
Mr Cake: håller med @Sasse att det känns som samma grundsmak. Plus I kanten att det inte alls var lika mycket dragerade mandlar i år, men den kändes tråkig. Inte värd nästan 900 kr.

Praliner från Cakes by Anna G: väldigt vackra, och olika smak i varenda pralin, några inte så goda och vissa jättegoda. Rimlig peng, 430 kr, så det kan jag tänka mig igen. Och plus i kanten att man kan välja original, utan alkohol (det tog jag) och utan nötter. Ett minus att det blev fel kalender till min mamma som jag beställt en utan nötter (hon är känslig men inte allergisk som tur är) men hon fick samma som mig upptäckte vi.

Kinder: onödigt köp, God choklad så inte det, men jag tröttnade.

Egengjord: onödigt köp, kommer inte göra en nästa år då det kändes som jag bara gjort den för öppnandet skull.

Min tygkalender som min vän hjälpte fixa: kul grej, och mer personlig än att köpa en, men också lite onödiga pengar även om jag själv bestämde hur mycket hon fick handla för. Tveksamt om jag ordnar en sån nästa år också.

Jag har dock blivit sugen på en ostkalender efter tråden, så om jag ser den i affären nästa år kan det hända att jag köper en sån :)
 
Just det! Jag hade ju en till, som jag slet upp halvvägs.

Oreo - Hade hoppats på fler oreos, men det var bara en (24:e luckan) och sedan två dragerade i choklad. Så tre oreos i hela kalendern + femtioelva choklader med oreofyllnad och femtioelva marabous traditionella… Nää.
 
Jag har bara haft Horze i år och Rituals lilla (som jag fortfarande öppnar). Tycker också Hööks verkar varit bättre i år än förra och Horsebrands en riktig lyx!

Återkommer med fullständig Horze-recension när mina beställda grejer kommit fram.
Rituals är hittills en rätt ny men trevlig bekantskap :)
 
Var mycket nöjd med Ikeas kalender. Haft den flera år. I princip gratis tack vare presentkort.

Sen har jag fått Rukkas tekalender och den gillar jag . Många goda sorter.

Bülows lakritskaleder är yummi. Dyr men absolut värd priset.

Eftersom jag gillar marsipan så fick jag en marsipankalender från Lübeck. Gottigott.
 
Just ja, jag hade ju Kahls kaffekalender också, och den var helt okej (första gången jag haft en kaffekalender), men det var nog bra att jag köpte den på rea, då jag fortfarande har lite svårt för en del kaffe, de mörkrostade var oftast inte min grej, men vissa andra sorter var verkligen jättegoda!
 
Jag hade Cliniques för första gången. Har inte hunnit testa så mycket ännu, men verkar vara vettiga och användbara produkter. Det jag testat har jag gillat, förutom ett ansiktsvatten med skarp lukt.

Plus för att det helt saknades konstiga utfyllnadsprodukter, men minus för snåla storlekar i en del luckor.

Förra året hade jag Glossybox, jättebra och varierad och kul med olika märken. Sedan hade jag sminkkalender från Essence, som var ganska kul men som nog var riktad till yngre personer. Jag har året dessförinnan haft Yves Rocher och Make Up Revolution. Yves Rocher skickade med en stor flaska parfym som gåva vid köpet, det har blivit en riktig favorit och den kommer jag nog att köpa igen när den tar slut. Det var det bästa med kalendern som för övrigt också var helt OK! Make Up Revolution var lite samma stuk som Essence.

Nästa år är jag sugen på en ätbar kalender, kanske Ikeas eller någon lakrits. Eller varför inte en med ost eller vin... har varit tämligen avundsjuk på allt gott när jag läst i öppningstråden!
 
Horsebrands kalender var riktigt bra! Visst finns det saker som jag kanske inte har så stor användning för såsom täckesgjorden men flera saker kommer att bli använda varje vecka. Schabraket är fantastiskt fint! Kvalitet à la Eskadron och tyget glimmar som en stjärnhimmel. :love: Väl värd €170.

Niederegger kalendern med nougat kommer jag försöka få tag i nästa år, likaså är IKEAs självskriven.

Lite besviken på Johannas iår, flera såklart jättegoda men flera med alkohol i och ingen variation mot förra året.

Javas kalender med svarta teer kommer jag sannolikt att köpa nästa år igen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 510
Senast: Mabuse
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 524
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 030
Kropp & Själ Jag har varit sambo i lite över ett år. Kunde inte vara nöjdare med min partner, så det är inte en fråga om stanna eller gå. Problemet...
Svar
5
· Visningar
1 761
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp