AE tömkörningsdäckel

fejt

Trådstartare
Jag har ett stort russ och en nsv åring och ska köpa Anders Erikssons tömkörningsdäckel. Det jag funderar över är om jag kan använda en strl full på ett russ om jag köper varsin däckelgjord åt dem? Jag tömkör russet flera gånger i veckan och kommer att göra det även med nordsvensken när det blir dags.
 
Ja. Så länge omkretsen (med respektive maggjord till däckeln) funkar för de båda hästarna så finns det ingenting som hindrar att du använder samma däckel till båda dina hästar. :)
 
Ja. Så länge omkretsen (med respektive maggjord till däckeln) funkar för de båda hästarna så finns det ingenting som hindrar att du använder samma däckel till båda dina hästar. :)

Men bra där, jag läste visst frågan lite väl snabbt..! Och har tyvärr dålig koll på bröstomfånget på hästar i russ-storlek även om kollen på däckelns storlek är skaplig.
 
Jag har ett stort russ och en nsv åring och ska köpa Anders Erikssons tömkörningsdäckel. Det jag funderar över är om jag kan använda en strl full på ett russ om jag köper varsin däckelgjord åt dem? Jag tömkör russet flera gånger i veckan och kommer att göra det även med nordsvensken när det blir dags.
Jag säger, fråga Tärnsjö, de kan säkert svara på frågan men jag har för mig att ponnysizen tillverkades till typ shettis och att alla andra rekommenderades full med olika lång maggjord.
 
Jag har ett stort russ och en nsv åring och ska köpa Anders Erikssons tömkörningsdäckel. Det jag funderar över är om jag kan använda en strl full på ett russ om jag köper varsin däckelgjord åt dem? Jag tömkör russet flera gånger i veckan och kommer att göra det även med nordsvensken när det blir dags.
Jag har storlek cob på till min häst på 158 cm. När han inte är sommartjock som nu, har han den på innersta hålet på båda sidor med den korta gjorden som följer med. Jag tror betvivlar att du kan använda storleken större på en liten ponny.
 
Jag har storlek cob på till min häst på 158 cm. När han inte är sommartjock som nu, har han den på innersta hålet på båda sidor med den korta gjorden som följer med. Jag tror betvivlar att du kan använda storleken större på en liten ponny.
Den finns inte i cob. Bara Full och ponny...
 
Jag har storlek cob på till min häst på 158 cm. När han inte är sommartjock som nu, har han den på innersta hålet på båda sidor med den korta gjorden som följer med. Jag tror betvivlar att du kan använda storleken större på en liten ponny.
Jag tänkte köpa strl full på däckeln samt två olika storlekar på gjorden så egentligen handlar det bara om själva däckeln i strl full kan passa på ett russ. Om den kan sitta ok fast man har en kortare gjord.
 
Jag säger, fråga Tärnsjö, de kan säkert svara på frågan men jag har för mig att ponnysizen tillverkades till typ shettis och att alla andra rekommenderades full med olika lång maggjord.
Det låter bra! :) Jag har mejlat Tärnsjö också och väntar nyfiket och hoppfullt på svar. Har INTE råd att köpa två däcklar.
 
Be om att få måtten på tömkörningsdäckeln så kan du ju kontrollmäta mot russet. Det är nog enklast.
 
Jag har storlek cob på till min häst på 158 cm. När han inte är sommartjock som nu, har han den på innersta hålet på båda sidor med den korta gjorden som följer med. Jag tror betvivlar att du kan använda storleken större på en liten ponny.

Aha, du kanske menar att det inte finns någon kortare gjord än den du har? Enligt hemsidan säljs gjorden separat. Har du koll på vilken storlek du har?
 
Be om att få måtten på tömkörningsdäckeln så kan du ju kontrollmäta mot russet. Det är nog enklast.

Ja, det är nog smart. Jag är så himla hopplös på att mäta bara. Hade himla sjå när jag skulle köpa bröstsele sist. Men däckel lär ju helt klart vara lättare :)
 
Ja, det är nog smart. Jag är så himla hopplös på att mäta bara. Hade himla sjå när jag skulle köpa bröstsele sist. Men däckel lär ju helt klart vara lättare :)
Ja, det är nog enkelt. Om du får måtten på däcken från ”manken” och ner till kanten (inte inkl rem för gjord) så kan du kolla sen på russet hur långt ner på sidan den kommer gå.
 
Jag har full på min. Funkar på stoora hästar. Araben har en cobmaggjord. Tvivlar på att det blir bra med full till russ tyvärr.
 
Fanns iallafall cob när jag köpte den. Enligt kvittot så fanns den i storlekarna x-full, full, cob, ponny och shetland då.
Är du säker på att det gäller själva däckeln och inte bara maggjorden? Jag har haft min i flera år och det har under den tiden bara funnits full och ponny i däckel och sedan flera längder på gjord.
 
Är du säker på att det gäller själva däckeln och inte bara maggjorden? Jag har haft min i flera år och det har under den tiden bara funnits full och ponny i däckel och sedan flera längder på gjord.
Jag skrev bara vad som stod på kvittot vid däckeln. Kan säkert vara som du skriver att de räknar däckel plus gjord som en storlek.
 
Finns en gjord som i princip är två ihopsydda spännen, den fungerar till russ. Det går att göra fler hål i däckeln också.

Den är ju inte optimal på russ men absolut good enough!
 
Tack för alla svar! Jag väntar på mejl från Tärnsjö och hoppas på det bästa. Om det inte går att få till det så att den passar båda blir det en till nordsvensken. Här har ni dem. Vilken färg skulle ni välja?

36367
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
949
Senast: Miingla
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 331
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 234
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp