Äga häst utan ägarbyte?

Andersson

Trådstartare
Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst.
Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde själv och jag tyckte att ägaren hade bristfällig tillsyn och omvårdnad om hästen så jag gick in och gjorde lite extra för hästen som ägaren knappt inte ens märkte eller brydde sig om.
Ägaren är ganska gammal och hästen hade hon kvar bara för att kunna ta ett föl, men komplikationer tillstötte vid fölning och detta blev föl nr 2 som ej klarade sig.
Ägaren kom några veckor efter och frågade mig om jag ville ha hennes häst och jag sa då ja!
Det var lite långdraget med övertagandet av ägarbyte då hästen skulle triangelmärkas och försäkringsbolag var inblandat för en utförsäkring antar jag. Någon månad senare så frågade jag om vi skulle ordna ägarbyte nu när allt var klart. Jag hade då redan ”tagit över” hästen och skötte den fullständigt då vi avtalat om det muntligt sen en tid tillbaka. Hon hade då även sagt att jag får inte sälja eller ge hästen till någon annan utan då ville hon ha den tillbaka. Ja sa att det var okej.
Visserligen anser jag att hon inte borde ha tillbaka hästen då hon varken har orken, pengarna eller den fysiska hälsan att ha en häst.
Men sa ändå att det var okej då jag inte har några planer på att göra mig av med henne.
När vi en dag skulle skriva papper så hade hon ändrat sig och tog fram ett leasingavtal och jag kunde inget annat än att gå med på detta.
Först efter några dagar kom jag att tänka på att hon är triangelmärkt och läste i texten att leasingavtalet gäller endast tävlingshäst.
Fick sen besked från svensk travsport att dom gjort avslag på ansökan och det berodde då delvis på detta och även en skuld hos hästens ägaren till svensk travsport.
Nu vill hon inte göra något ägarbyte.
Är det någon annan som ”äger” en häst som ni inte står som ägare på.
Foderavtal var inte heller ett alternativ då en bekant till henne som är insatt i hästvärlden sa att måste ha en jurist/advokat för att få till ett lagligt kontrakt.
Hur hade ni gjort ?
Lämna tillbaka hästen till en person som inte är bra för hästen eller låta det vara ?
Ska tillägga att jag står på försäkringen sen 2 månader tillbaka och har hästens pass.
Köpte utrustningen tillhörande hästen för 3000 kr, ej värt dom pengarna men tyckte kan kunde betala det då jag fick hästen gratis.
Att hästen skulle triangelmärkas framgick inte från början utan det beskedet kom ungefär 1.5 månad efter att jag tagit hand om den efter vårat muntliga avtal.
 
Hade sagt till ägaren att hen får skriva över hästen omedelbums på dig som avtalat. Om denna inte gör detta så säger du upp allt med hästen och lämnar set bakom dig. Du kan ju informera ägaren om denna inte fixar dig som ägare NU så får personen själv stå för alls kostnader med hästen. Gissar på att det kanske kan få personen att fixa det. Verkar ju som denna har utnyttjat dig maximalt. Så du betalat allt men denna ägar hästen fortfarande. Personen verkar inte särskilt frisk.
 
"Ska tillägga att jag står på försäkringen sen 2 månader tillbaka och har hästens pass."

Man äger inte hästen förrän man står som ägare på ett köpeskontrakt som både köpare och säljare har undertecknat. Vad som sen står på svensk travsport, blå basen, blup etc är fullständigt ovidkommande egentligen för det enda juridiska dokumentet som gäller är köpeskontraktet. Det spelar inte heller någon roll vem som har hästens pass (då passet alltid ska följa hästen). Så rent krasst är det ju inte din häst då hennes ord står mot ditt enligt ert muntliga köpeskontrakt om jag tolkat din text rätt. Jag hade lämnat tillbaka den till ägaren då ägaren verkar tjorva ofantligt mkt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp