Ägarbyte, rättigheter

Mile

Trådstartare
Hej. Behöver er hjälp kring det juridiska. Jag tog över en äldre häst för några år sedan. Ägaren avliden pga sjukdom. Jag har pass men inget ägarbyte. Jag blir lite orolig gällande det rättsliga om jag en dag måste välja att ta bort hästen. Vist måste jag stå som ägare för att en avlivning skulle vara okej?
 
Hej. Behöver er hjälp kring det juridiska. Jag tog över en äldre häst för några år sedan. Ägaren avliden pga sjukdom. Jag har pass men inget ägarbyte. Jag blir lite orolig gällande det rättsliga om jag en dag måste välja att ta bort hästen. Vist måste jag stå som ägare för att en avlivning skulle vara okej?
Har du någon form av dokumentation att du övertagit hästen?
 
Om den avlidne fortfarande står som ägare, skall hästen tas upp som tillgång i dödsboet. Även om den inte är värd så mycket.
Rätta mig om jag har. fel.
 
Hej. Behöver er hjälp kring det juridiska. Jag tog över en äldre häst för några år sedan. Ägaren avliden pga sjukdom. Jag har pass men inget ägarbyte. Jag blir lite orolig gällande det rättsliga om jag en dag måste välja att ta bort hästen. Vist måste jag stå som ägare för att en avlivning skulle vara okej?
Har du något papper som visar att du tog över hästen?
 
Jag har avlivat ganska många hästar och har heller aldrig tillfrågats om ägarbevis. Dock tänker jag att det kan bli otroligt tråkiga efterspel om det skulle uppdagas att man har avlivat någon annans häst? Både rättsliga och andra. Så jag skulle verkligen aldrig våga göra det om jag inte hade en (skriftlig) direkt uppmaning från ägaren.
 
Jag har avlivat annans häst och då hade jag en fullmakt som ägaren skrivit under.
När jag har tagit bort hästar har passet kontrollerats noga först men det beror nog på vilken aktör man väljer.

Går det att prata med den som skött dödsboet? Blev hästen testamenterad till dig borde det väl räcka med an kopia av det?
 
Min erfarenhet är att det beror på var hästen avlivas.
Lantbrukstjänst har aldrig kollat några pass hos mig i alla fall.
Däremot var det väldigt viktigt med ägarskapet när jag för några år sedan lämnade en häst för avlivning på Skånes djurpark.
Minns inte hur det var med ägarskapet senast jag lämnade på ett slakteri, men de behöll i alla fall passet.
 
Jag har två hästar utan ägarbevis och aldrig tänkt att det skulle kunna krångla...
Funderade på att skicka in och få mig som ägare i passet, men då det är ett par steg tillbaka sen man ändrade något där sist verkade det för krångligt.

(En ridskola säljer hästarna till Kalle, Kalle till Greta, Greta till Stina, Stina till mig. Ridskolan är senaste registrerade ägaren).
 
Hej. Behöver er hjälp kring det juridiska. Jag tog över en äldre häst för några år sedan. Ägaren avliden pga sjukdom. Jag har pass men inget ägarbyte. Jag blir lite orolig gällande det rättsliga om jag en dag måste välja att ta bort hästen. Vist måste jag stå som ägare för att en avlivning skulle vara okej?
Jag har avlivat en häst som jag inte stod som ägare på någonstans. Ett liknade scenarion som det här jag fick hästen med pass och försäkring. Ägaren dog i cancer innan ägarbyteshandlingen fylldes i.
Aldrig något prat om det i bouppteckningen, sambon var helt införstådd med att jag tagit över hästen.
Jag har sedan haft hästen i nästan 10 år innan den togs bort i vintras. Aldrig någon som har frågat efter vem som stått som ägare någon gång. Då har hästen varit med om en del skador som krävt veterinärvård och till sist avlivningen. Det som har någon har frågat efter har varit passet.
Helt ärligt har jag inte ens tänkt tanken på att det skulle vara något problem under hela tiden jag haft hästen.
 
Har faktiskt aldrig gjort ägarbyte någon gång när jag köpt häst. Det har inte gjorts innan mig heller så t.ex. hästens förr-förra ägare eller uppfödare har stått i ägarbeviset och då har jag inte fått tummen ur att höra av mig bakåt i ledet så att säga. "Har hört" (minns inte källan) att det är kvittot på att jag har köpt hästen som gäller, också därför jag inte har brytt mig om att ändra i ägarbeviset. Aldrig har någon ifrågasatt mig som ägare eller försökt kolla upp det, trots veterinärbesök, avlivningar m.m.
 
Jag har två hästar utan ägarbevis och aldrig tänkt att det skulle kunna krångla...
Funderade på att skicka in och få mig som ägare i passet, men då det är ett par steg tillbaka sen man ändrade något där sist verkade det för krångligt.

(En ridskola säljer hästarna till Kalle, Kalle till Greta, Greta till Stina, Stina till mig. Ridskolan är senaste registrerade ägaren).
det beror lite på vad det är för ras. Jag tror att det har ändrats för flera raser och numera räcker att skicka med någon form av bevis för att du äger (har köpt) hästen för att regga dig som ägare. Att ägarna mellan ridskolan och dig inte spelar någon roll. Men, kontakta den avelsorganisation det gäller för klart besked.
 
det beror lite på vad det är för ras. Jag tror att det har ändrats för flera raser och numera räcker att skicka med någon form av bevis för att du äger (har köpt) hästen för att regga dig som ägare. Att ägarna mellan ridskolan och dig inte spelar någon roll. Men, kontakta den avelsorganisation det gäller för klart besked.
Det är shettisarna men blev inte riktigt klok på det när jag mailade förbundet sist.
 
Det är shettisarna men blev inte riktigt klok på det när jag mailade förbundet sist.
Där räcker det att du har ett kvitto som visar att du köpt ponnyn, om du inte har fått en ägarbytesblankett. Tidigare var det viktigt med en obruten ägarkedja, vilken kunde ställa till med problem. Idag spelar det ingen roll om det varit femton ägare mellan...
 
Där räcker det att du har ett kvitto som visar att du köpt ponnyn, om du inte har fått en ägarbytesblankett. Tidigare var det viktigt med en obruten ägarkedja, vilken kunde ställa till med problem. Idag spelar det ingen roll om det varit femton ägare mellan...
Ska rota och se om jag har något.. det skrevs inte så mycket papper.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 124
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp