Ägare till hästen

Hästtjejen555

Trådstartare
vem är juridiskt ägare till en häst?
Den som betalat för den, skrivit under köpekontraktet, står som ägare på tdb, står på försäkring?
Jag och en annan har betalat 50% av en häst var men han skrev på kontraktet när hästen köptes (jag var dock under 18) och står på försäkring. Jag står som ägare på tdb.
Vill flytta min häst till ett annat stall utan den andra personens godkännande. Är i detta stall som ägs av den andra personen rädd för min hälsa och vill inte lämna hästen där.
Kan jag flytta min häst?
 
Jag vet inte riktigt men skulle gissa att det är personen som skrivit på köpekontraktet som juridiskt äger hästen. Densamme borde dessutom vara försäkringstagare då man inte kan (eller i alla fall bör) försäkra saker som andra äger. Tdb tror jag inte spelar någon roll alls. Möjligtvis att man med hjälp av banktransaktion kan bevisa att man betalat för hästen och på så viss luckra upp ägandefrågan om någon annans namn står på kontraktet(?).

Den viktigaste läxan att lära är väl att undvika sådana här situationer, det är som bäddat för problem. Är man omyndig och därmed inte kan signera kontrakt och äga en häst, då är min uppfattning att föräldrar bör ta helhetsansvar för betalning, kontrakt och ägande. Sedan får man köpa hästen själv när man fyllt 18.
 
Rimligen är det det namn som står på köpeskontraktet som är ägaren eftersom det är det enda juridiska dokumentet. Inte ens innehav av hästpasset räknas som ägande. Alla hästar tävlas inte, och alla hästar är inte försäkrade- så vad som står i tdb och hos försäkringsbolaget är ju skitsamma.
 
Den som står på köpekontraktet är ägaren och det kan vara ett barn under 18 år. Då skriver man som målsman under också för att bekräfta att man har godkänt köpet.

Vem som står för försäkring och dylikt spelar ingen roll. Som fodervärd t ex kan det vara mycket klokt att teckna en egen försäkring på den häst man har på foder så att man inte står där utan försäkring om något händer och passet ska alltid följa hästen.

Om det är en förälder till dig som står på kontraktet och du är rädd för denne bör du ta hjälp om denne inte går att prata med ens med hjälp av medlare. Först och främst av din andra förälder om hen finns. Om du har betalat halva hästen så bör kontoutdrag eller liknande kunna styrka att halva hästen är din. Dock kan det bli klurigt att flytta hästen utan att den andre ägaren godkänner det.

Var rädd om dig, ta emot hjälp från andra och ta hand om dig :heart
 
Den som står på köpekontraktet är ägaren och det kan vara ett barn under 18 år. Då skriver man som målsman under också för att bekräfta att man har godkänt köpet.

Vem som står för försäkring och dylikt spelar ingen roll. Som fodervärd t ex kan det vara mycket klokt att teckna en egen försäkring på den häst man har på foder så att man inte står där utan försäkring om något händer och passet ska alltid följa hästen.

Om det är en förälder till dig som står på kontraktet och du är rädd för denne bör du ta hjälp om denne inte går att prata med ens med hjälp av medlare. Först och främst av din andra förälder om hen finns. Om du har betalat halva hästen så bör kontoutdrag eller liknande kunna styrka att halva hästen är din. Dock kan det bli klurigt att flytta hästen utan att den andre ägaren godkänner det.

Var rädd om dig, ta emot hjälp från andra och ta hand om dig :heart
Får barn verkligen själv äga häst?Eller menar du att den vuxne som skriver på är juridiskt ansvarig?
 
Får barn verkligen själv äga häst?Eller menar du att den vuxne som skriver på är juridiskt ansvarig?
"Alla, oavsett ålder, kan äga tillgångar. Men barn under 18 år är omyndiga och har begränsad rättshandlingsförmåga. Att inte ha rättshandlingsförmåga betyder att man inte får ta hand om eller bestämma över sin egendom och inte heller kan åta sig olika förpliktelser."
https://www.konsumenternas.se/konsu...de--pension/spara-till-barn/barn-ar-omyndiga/

Annars hade det inte behövts förvaltare för barns egendom - om de inte kan äga något.
 
"Alla, oavsett ålder, kan äga tillgångar. Men barn under 18 år är omyndiga och har begränsad rättshandlingsförmåga. Att inte ha rättshandlingsförmåga betyder att man inte får ta hand om eller bestämma över sin egendom och inte heller kan åta sig olika förpliktelser."
https://www.konsumenternas.se/konsu...de--pension/spara-till-barn/barn-ar-omyndiga/

Annars hade det inte behövts förvaltare för barns egendom - om de inte kan äga något.
Man har alltså inte det juridiska ansvaret
 
Det finns inget formkrav på skriftligt avtal vid köp av häst så ägare kan man vara ändå. I det här fallet borde båda vara ägare till hästen med hälften var utifrån TS berättelse, problemet är att bevisa det utan skriftlig dokumentation.
 
Får barn verkligen själv äga häst?Eller menar du att den vuxne som skriver på är juridiskt ansvarig?
Såklart de får. Målsman skriver enbart under att hen har godkänt köpet. Vad du menar med juridiskt vet jag inte men som målsman är man alltid ansvarig för sina barns djur.
 
Såklart de får. Målsman skriver enbart under att hen har godkänt köpet. Vad du menar med juridiskt vet jag inte men som målsman är man alltid ansvarig för sina barns djur.

Jag var otydlig barn får stå som äg men inte ha hela ansvaret.
Läst på dock och i vissa fall finns kryphål men det är svårt att som barn att ingå avtal utan vårdnadshavares godkännande.
Med juridiskt menar jag att det blir svårt och tex kräva ett barn på veträkning, eller att det ska ha koll på lagen kring att ha häst osv
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 683
Senast: lizzie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 190
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 048
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 093
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp