Ägare till hästen

Jag var otydlig barn får stå som äg men inte ha hela ansvaret.
Läst på dock och i vissa fall finns kryphål men det är svårt att som barn att ingå avtal utan vårdnadshavares godkännande.
Med juridiskt menar jag att det blir svårt och tex kräva ett barn på veträkning, eller att det ska ha koll på lagen kring att ha häst osv
Barn får inte ingå avtal nej. Därför skriver man som målsman på kontraktet att man har godkänt köpet. Nu minns jag inte exakt hur det var formulerat, det är 18 år sedan det var aktuellt men jag minns att vi under köpare och säljares namnteckning skrev typ köpet godkänt av målsman och min namnteckning.

Som målsman är man oavsett om man själv eller barnet är ägare på pappret alltid ytterst ansvarig för sina barns djur. Det innebär att man måste ha koll på lagar, dvs kunna ta hand om djuret på ett sätt som är förenligt med djurskyddslagen och att man följer de lagar och regler som finns t ex att ta ut veterinär vid behov.
 
Barn får inte ingå avtal nej. Därför skriver man som målsman på kontraktet att man har godkänt köpet. Nu minns jag inte exakt hur det var formulerat, det är 18 år sedan det var aktuellt men jag minns att vi under köpare och säljares namnteckning skrev typ köpet godkänt av målsman och min namnteckning.

Som målsman är man oavsett om man själv eller barnet är ägare på pappret alltid ytterst ansvarig för sina barns djur. Det innebär att man måste ha koll på lagar, dvs kunna ta hand om djuret på ett sätt som är förenligt med djurskyddslagen och att man följer de lagar och regler som finns t ex att ta ut veterinär vid behov.
Precis det där jag menade. Min ena dotter står som äg på ponnyn men jag står som den ansvarige äg så att säga
 
vem är juridiskt ägare till en häst?
Den som betalat för den, skrivit under köpekontraktet, står som ägare på tdb, står på försäkring?
Jag och en annan har betalat 50% av en häst var men han skrev på kontraktet när hästen köptes (jag var dock under 18) och står på försäkring. Jag står som ägare på tdb.
Vill flytta min häst till ett annat stall utan den andra personens godkännande. Är i detta stall som ägs av den andra personen rädd för min hälsa och vill inte lämna hästen där.
Kan jag flytta min häst?
Köp loss hästen? Är nog det lättaste i den situationen. Är det "bara" din hälsa som du oroar dig för eller är det hästens hälsa också? För om det är din hälsa det gäller så kanske det bästa är att låta honom köpa ut dig, förstår att det är svårt att lämna sin häst så men samtidigt om hästen har det bra där så kanske det är den bästa att göra nu. Att fortsätta att äga en häst tillsammans med en person man inte mår bra av är liksom inget alternativ..känner jag.

Sen är det ju så att ni har köpt hästen tillsammans, oavsett vem som ägare den så är det rätta tycker jag att köpa loss den eller sälja, även om det är en person som kanske inte är så trevlig. Sålänge då hästen inte far illa hos den personen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 045
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp