Ägaren tar inte tillbaka hästen...

B

Benzon_lover

Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om...
Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och provred den, tyckte vi att den var förvånansvärt pigg för sin ålder. Den var inte så musklad, lite för mager men inga synliga revben. I övrigt hittade vi inget att anmärka på och dottern red både i paddock och uteritt i över en timme och hästen var framåt hela tiden. Den var dessutom väldigt duktig i dressyr och trevlig i sitt sätt, förrutom att den inte ville få sadelgjorden spänd. Hästen uppfyllde våra önskningar och då vi bara vill ha den i ca ett år så betydde det inte så mycket att hästen var äldre än vi tänkt oss.
När den tre veckor senare levereras till oss ser det inte ut som samma häst. Den är jättemager, har tappat allt och man ser i princip vartenda ben i kroppen på den. Vi blir givetvis förskräkta och frågar ägaren vad som hänt men han menar på att hästen inte alls är för mager och han har då inte sett nån förändring. Men är det verkligen ok att rida honom, när han är så mager undrar vi och ägaren intygar återigen, med en fnysning, att det är inge som helst problem.
...Det var nu jag gjorde min största tabbe...Jag lät hästen vara kvar...Vi hade ju fallit pladask för den och det kändes hårt att bara skicka tillbaka den för att den var för mager. Tanken var att vi göder upp den och får den fin igen men då visste vi inte om alla andra proble...
Hästen ville inte alls bli hanterad och högg och sparkade så fort vi petade på den. Ok, han är väl bara osäker inför den nya situationen tänkte vi och försökte att inte hetsa upp oss. När han sen anföll dottern i hagen tog vi återigen kontakt med ägaren och rådfrågade.
Nejdå, hästen brukar inte uppföra sig så här men...det har hänt förut, bara en tillvänjningsfas. Ok! Vi får väl stå ut ett tag till då och använda all psykologi vi bara kan.
Sen märker jag att hästen inte kan tugga ordentligt och konsulterar ägaren även i detta. Nu har hästen börjat visa sig lite mer vänligt sinnand mot oss, han kommer till oss i hagen, har öronen framåt och småpratar på ett lustigt sätt...fast så fort vi börjar peta på honom så hugger han och sparkar för det vilda. Jag tar även upp detta med ägaren och undrar om det ändå inte är nåt fel på honom. Ägaren kommer men säger att det bara handlar om tid och att vi möter upp hästen på rätt sätt. Jag talar om hur vi gör och vi får godkännt. Han kollar även tänderna och bestämmer sig för att ta hästen till sin kompis, som är veterinär, för att kolla upp tänderna. Jag ber honom då att även låta veterinären känna igenom hästen för att utesluta nåt fel på honom. Hästen kommer tillbaka med raspade tänder men besiktningen hade han glömt av att säga till om...
Ja, så här har det fortsatt. Hästen visar på alla sätt att nåt är fel, jag ringer ägaren men inget nytt tillkommer. Nu har det gått 7 veckor och jag sa upp hästen för 3 veckor sedan. Han har anfallit oss vid ett flertal tillfällen i hagen och det är för farligt med en sån häst när det är barn inblandade. Dottern är visserligen nästan 16 och hanterar allt på ett mycket moget sätt men tösen som har vår ponny är bara 11 och tanken är att hon tillsammans med föräldrarna skall kunna släppa in och ut hästarna själva, vilket inte alls funkar nu då de är rädda för den nya hästen.
Ägaren tycker att vi är fruktansvärt oansvariga som bara släpper hästen och menar på att vi borde lösa problemet. Jag är nu helt övertygad om att hästen inte mår bra och han säger fortfarande att det handlar om psykologi och då är det ju som att köra huvudet i en vägg...
Han accepterade iallafall till slut och veckan efter berättade han att hästen skulle få komma till en tjej som är homepoat. Kanonbra! Precis rätt för den stackarn! Vi hade nya hästar på gång, detta talade jag om för ägaren och förra helgen hittade vi rätt! En underbar häst med en jätteseriös ägare som vi har frågat ALLT om och som vi är helt överrens med, att hästen skall besiktigas på leveransdagen...Man lär så länge man lever...
Nu skulle man tro att allt var frid och fröjd...Nä, så lätt skall det inte gå! Ägaren skällde ut mig efter noter för att jag inte hade hört av mig tidigare...en och en halv vecka sen sist...Han trodde nu att problemen med hästen hade löst sig och att vi bestämt oss för att ha honom kvar! Dessutom hade homepoattjejen tagit en av hans andra hästar...som säkert behövde henne lika väl som "vår". Här får jag också reda på att han inte har något eget stall som han kan ta hem hästen till och enda sättet är att sätta ut ny annons...
Jag känner mig helt maktlös och tar nu kontakt med min homepoat/fysioterapeaut och ber henne komma och gå igenom hästen. Detta har jag av princip inte gjort tidigare då vi kom överrens, vid kontraktskrivningen, att han skulle ta alla ev. vetrinär o likn. kostnader som rörde just de problem som han hade när han kom till oss...Jag ångrar och skäms för att jag lät mina principer gå före hästens väl och ve men...Ja, jag var en dumskalle!
Jag grät när homepoaten gick igenom hästen och tårarna svämmar över nu med...Hon kunde överhuvudtaget inte massera honom för han var så öm i kroppen pga av undernäring...och då har han ändå lagt på sig lite sen han kom till oss...Jag grät och fasade över hur vi behandlat hästen och förbannade mig själv för att jag inte litar på mina egna kunskaper och att jag lät ägarens svada styra mina handlingar. Dottern grät lika mycket och även hon fattade direkt hur fel vi behandlat hästen och grät ännu mer över det.
Hästen har fått ridförbud och ägaren har blivit uppringd av homepoaten, som säger att hon aldrig har sett nåt liknande och är fly förbannad. Dels för att hästen har blivit vanvårdad men också för att ägaren övehuvudtaget har lämnat hästen på foder och har för avsikt att göra det igen.
Hon får till svar att han inte alls visste att hästen var mager, då den hade haft täcke på sig varje gång han besökt oss...vilket inte stämmer och han säger även att hästen måste ha blivit sån hos oss och att han faktiskt trodde att vi skulle ta väl hand om hästen...
Homepoaten tog då oss i försvar men sa också om vi nu inte behandlade hästen väl, borde han väl hämta den på stört!? Men det kan han ju inte då han inte har nått stall...och då är det ju bara slakt som gäller...
Ja, här är vi nu och jag har inte en aning om vad som kommer att hända. Jag känner mig helt maktlös och hur jag än vänder och vrider på det så ser jag ingen bra lösning. Jag har själv inte plats för tre hästar och att inte ha en ridhäst är helt otänkbart då det är hela dotterns liv just nu. Det känns även hemskt att hästen skall tillbaka till ägaren som helt klart visat att han är klart olämplig som hästägare. Vi har ringt runt till alla "hästvänner" vi har för att frörfråga oss över om nån vill ta hand om hästen för gott och så får vi ge ägaren det som ett erbjudande...med vissa påtryckningar.
Annars vet jag inte vad jag skall göra!?
...Någon, som har orkat läsa hela min "roman", som har varit med om nåt liknande eller som har tips om en lösning för hästen?
Tack för att du "lyssnade"!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

JTycker synd om er och hästen. När en kompis råkde ut för ngt liknande visade det sig att hästen hade cancer- därför föll den ur såfort och ägaren blev hemmablind.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

har tyvärr inget råd men tycker ni inte behöver ha dåligt samvete. vad jag fick ut av historien så har ni tagit väl hand om hästen. tycker så synd om både er å hästen:cry:
hoppas det ordnar sig för er.

borde vara skottpengar på sådana som den hästens ägare:devil:
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Varför har inte en veterinär konsulterats ? Homeopati ska ju endast vara ett komplement. Sedan har jag aldrig hört att djur blir ömma i kroppen pga undernäring. Jag skulle tagit ut veterinären eller åkt in på klinik och gått igenom hästen grundligt.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Hemskt hemskt hemskt.. Blir så förbannad på dessa känslokalla människor dom ska inte ha hästar överhuvudtaget!
En bekant till mig har varit med om ganska liknande sitation, hästen var halt på alla fyra, ryggbesvär och extremt undernärd när den kom dock hade hästen 1 månad innan sett RELATIVT fräsh ut. När hästen kom till dem, åkte ägaren direkt & sa snabbt att kontraktskrivning kunde ske dagen därpå eftersom kvinnan som ägde hästen hade fullt upp! Min vän tvekade självklart och försökte protestera samt hade gjort det om inte bara kvinnan hade slängt igen bildörren & åkt därifrån samt lämnat transport kvar, min vän hade beslutit sig för att lämna tillbaka hästen dagen därpå när kvinnan skulle skriva kontrakt dock fick hon inte tag på henne & nu har det gått 1½ år och min vän har fortfarande inte fått tag på denna kvinna!
Min vän har beslutat sig för att behålla den häst, oavsett fast kvinnan skulle höra av sig nån gång i framtiden kommer hon hålla hårt om hästen. För sånna människor ska inte ha häst!!!

Förstå vilka människor det finns, nästan skrämmande. Jag tycker du ska ta kontakt med SHV eller djurskyddet och anmäla denna person, för han ska inte ha häst den saken är rakt på sak väldigt säker!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Fy fan vad hemskt rent ut sagt! :mad: Såklart hästen analler och har sig om han har ont/är rädd, det borde väl till och med ägaren fatta. Tycker riktigt synd om er!!! :(

Som någon skrev, tycker jag absolut ni ska kontakt med komunen och anmäla detta. Fotografera hästen och be homopaten skriva ihop något.

Hoppas allt löser sig och det bästa är nog om hästen får gå vidare till trapalanda.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

mrn usch...fyfan....

tycker inte du ska känna dig skyldig överhuvudtaget...du har ju gjort ditt bästa sen du fick dit hästen.. hur gammal är den förresten?

sådana ägare ska inte ha häst. punkt slut. synd att det ska gå ut över dig och dottern :S
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Jag håller med A. Varför har inte veterinär konsulterats och gjordes ingen besiktning av hästen innan ni tog den? En homeopat är väl den siste man tar ut till en dålig häst? :confused:
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Jag får ont i magen när jag läser att det finns hästägare som beteer sig på ett sånt här sätt! Ni som tagit över hästen har gjort allt som står i er makt för att hjälpa hästen. Jag funderar på om man kanske kan rådfråga någon av häst-advokaterna som det står annonser om i tidningar som Hästfynd mm. Har själv anv mig av en sån när det gällde ett sadelköp som var katastrof. Som du själv säger man lär så länge man lever. En anna grej jag kan tänka mig är att ta kontakt mer Svenska Hästars Värn. Jag vet inte hur prosiduren går till men dom har en hemsida på nätet och man kanske kan kolla med dom hur man går till väga. För där kommer hästen att få det bra. Stötte på en familj för några år sen som hade hästar just från SHV och dom blev kontrollerade med jämna/ojämna mellanrum och det var supernoga hur hästarna mådde, vad man fick anv hästarna till och noga uppföljn av kontrakt. Hoppas att ni löser det både för er och för hästen. (Kanske göra en anmälan av hästägaren för att förhindra att han/hon någonsin kan få göra det här igen mot någon annan häst i framtiden? Har dom hjärta att ljuga och behandla hästar illa kommer dom ALLTID att göra det, detta är ingen engångsföreteelse.)
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Frågan är om man kan anmäla någon för vanvård, när det handlar om tre veckor? Du säger ju själv att vid provridningen var den pigg och framåt, något omusklad men inte mager så att revbenen syntes. Gamla hästar faller lätt ur fort, framförallt när uppstallningsperioden kommer. Som jag förstår det har hästen varit hos veterinär för att få tänderna raspade, efter den kommit till er. Om den vore undernärd borde väl veterinären reagerat på allmäntillståndet då? Tråkig historia, både för er och ägaren i vilket fall som helst.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Om ägaren överhuvudtaget behöver ta tillbaka hästen beror på vad som står i avtalet.Det värsta som kan hända, beroende på vad som ni har avtalat är: Ägaren hämtar hästen och stallarupp den nåfonstans och ni får betala för det tills det första avtalet går ut. Just det här med att ägaren inte har stall själv är anledningen till att man brukar ha ganska lång uppsägningstid på fodervärdesavtal. Så att ägaren hinner ordna det för hästen. Fodervärden är då juridiskt ansvarig för hästen under hela uppsägningstiden, även om den blir flyttad.
Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Men det var ju ägarens veterinär!! som raspade och besiktning glömdes bort.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Fyy fan vissa borde inte ha häst.. men jag hade lastat in hästen åkt till ägaren och lastat ur hästen och ställt den i en box och sagt här har du din häst!
Givetvis efter att uppsägningstiden är ute=)
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Fyy fan vissa borde inte ha häst.. men jag hade lastat in hästen åkt till ägaren och lastat ur hästen och ställt den i en box och sagt här har du din häst!
Givetvis efter att uppsägningstiden är ute=)

Det finns ju ingen box och inget stall att ställa den i.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Det där låter ju inte så trevligt...
Jag tycker oxå att det låter konstigt att ni låter en så´n knepig ägare, som uppenbart inte klarar av att se om hästen mår dåligt eller inte ta den till "sin" vet. Vore jag i eran sits skulle jag åkt till kliniken direkt å kollat vart felet satt. Och samtidigt gödit upp hästen ordentligt.

Att säga att dottern vill rida och ni inte kan stå med en oridbar häst, tycker jag är lågt av er... Nu har ni "valt" denna hästen så får ni stå ert kast å ha den tiden ut.
Låt oss säga att ni får hem den andra hästen, och den blir halt? Lämmnas den åter då??


det framgår inte av det du skriver hur länge ska ni ha hästen? är det ett år? Har ni skrivit något kontrakt??
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Jag skulle aldrig klarat av att lämna tillbaka den, det skulle kännas som världens svek.. :crazy:

Kan ni inte försöka få den "på benen" igen??
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Vad står det i ert avtal? Har ni avtalat om en uppsägningstid eller har ni skrivit på att ni ska ha hästen under hela året?

Om jag förstår saken rätt har ni kontrakt på att ägaren står för veterinärkostnader som rör de problem hästen hade när den kom till er. Varför inte ta ut en veterinär för besiktning och konsultation?

Även om det var "ägarens" veterinär som anlitader för tandraspning kan man hoppas att denna veterinär skulle ha reagerat på om hästen var undernärd. Så mycket tilltro bör man ändå ha till veterinärkåren.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Är det samma häst som ni var och provred?:crazy:

Kan en häst verkligen förändras så på tre veckor?

I sådana fall, var den under behandling med ngt smärtstillande medel när ni provred den?

Oseriösa männiksor finns det aldelles för många...
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Med tanke på att han har en kompis som är veterinär är det inte omöjligt att han fått tag på smärtstillande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 013
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 860
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp