Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Visst stallmiljöbyte kan vara en orsak också




Det "dåliga" i denna affär är att man inte tar hästen till veterinär om den inte gått upp i vikt efter 7v, utan tar ut en homeopat!!



Just därför skall man vetbes och vara med vid den




Tar man hand om ett djur så anser jag att det är ens skyldighet att ta den till veterinär när den är sjuk. Hon kan beställa vet men skriva ägaren på journalen, ganska lätt faktiskt!!



Detta vet man ju inet förens en veterinär undersökt hästen



Självfallet inte men fortfarande så väljer hon att ta ut en alternativare istället för en veterinär när hon inser att hästen inte mår bra. Vad jag vet så kostar sådana pengar med.



Tyvärr är det ju inte andras problem eftersom hon tagit emot hästen



Nej det skulle inte jag, däremot så har jag tagit hem häst som inte skötts på rätt sätt från just en fodervärd. Och ja jag kräver att fodervärden står för dessa kostnader, men nu fick de iof en frisk häst och jag hämtade den inte förens efter nästan 6månader.

Nej jag skulle inte smita från mitt ansvar i ovanstående fall, men det är ju inte det som är frågan, utan om hästen skall lida vidare och inte må bra för att det uppkommit en tvist!!



Detta beror helt på hur kontraktet är skrivet, rent juridiskt så är det fodervärden som är ansvarig för hästen under fodervärdstiden



Vem har sagt det??? att man inte vill rida?? Men har man tagit emot en häst som dessutom ändrat skicket sedan provridningen så har man fått problem. Hennes problem ligger i att hon tog emot hästen. I de flesta kontrakt står det att det är ägarens ansvar tills fodervärden tagit över hästen så ddet fanns ju tid för henne att säga denna häst motsvarar inte det vi provred.

Hennes största problem är just nu att hon tog emot hästen och rent juridiskt så är det tyvärr till nackdel för henne. och det spelar ingen roll om hästägaren i detta fallet gör fel.

jag tycker inte heller att det är rätt av hästägaren att göra såhär, jag skulle aldrig gjort så men just nu måste man hålla sig till vad som gäller rent juridiskt och därför är det ju bättre att se till att häste tex kommer till en veterinär för vad skulle hända om nu hästen går och dör hos henne?? Risken finns ju då att hästägaren ställer skadestånd på henne eftersom h*n verkar rätt så oseriös i mina ögon!



Vad har detta med sakfrågan att göra?? Och hur vet du att de som skrivit här inte gör det??

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

...Homepaten/fysioterapeauten konsulterade jag själv då jag anser att det är en mycket mer komplett undersökning än vad en vanlig veterinärbesikting ger. OCH det är väl inte så märkligt att en häst kan ha ont i hela kroppen pga av undernäring då människor och hundar kan det...:idea: :

Helt galet. Veterinär SKALL undersöka och behandla när hästen mår dåligt. Punkt. Alternativare kan man ta ut som komplement till veterinärbehandling, med veterinärens tillstånd såklart. En alternativare kan aldrig ersätta en veterinär - att agera så gränsar till djurplågeri. Hårda ord - men min åsikt som jag står för till fullo.

Du ska genast ringa veterinär och boka tid för undersökning. Sedan ska du bekosta ev medicin och följa ordination. SEN kan du kontakta ägaren och bråka om pengar.

Jag förstår att det är en tråkig sits du hamnat i. Jag förstår att du mår dåligt och vill komma ur den. Men nu har du en häst i din vård och du får bita i det sura äpplet.

Jag måste ärligt säga att jag tycker att ni inte har "gjort allt för hästen". Tvärtom - i det här läget tycker jag inte att ni tar ert ansvar.

Norrland
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Du ska genast ringa veterinär och boka tid för undersökning. Sedan ska du bekosta ev medicin och följa ordination. SEN kan du kontakta ägaren och bråka om pengar.

Iom att ägaren har gått med på att betala veterinärkostnader så skall fodervärden be om faktura från veterinären samt skriva fakturan i hästägarens namn.

Fodervärden skall inte alls betala vet. och medecin själv. Det är bara dumt. Hästägaren kommer troligast i slutändan att aldrig betala för det.
Been there done that.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

kl
Om man gjort misstaget att inte göra en grundlig besiktning bör ändå inte hästen behandlas annorlunda för det. Om den behöver en veterinär undersökning och behandling så ska den få det. Det är inte hästens fel att den "faller mellan stolarna". Att inte anlita veterinär till ett djur som kräver veterinärvård är oförenligt med god djuhållning.

Intyg och besiktning är väldigt viktigt för att man ska slippa dessa situationer, och då har den besiktande veterinären ett ansvar för att intyget blir riktigt. Ansvaret gäller också behandlingar som veterinären utför, och allt kan prövas i ansvarsnämden. Alternativare som homeopater har inget sådant ansvar, utan det åligger helt djurägaren att ta konsekvenserna av tex en felbehandling. Alltså måste du återigen "lita på folk" när du tar ut en alternativare när hästen bör ha veterinärvård, och du ser ju hur bra det gick.

En alternativare kan inte genomföra en grundligare undersökning än en veterinär, dock kan de utföra en komplementär undersökning till den veterinära undersökningen.

Det är okej att strunta i sin egen läkarvård om man så önskar och använda tex homeopati i stället. Det är inte okej att göra likadant med sina djur, då homeopati inte har någon vetenskapligt bevisad effekt.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

...Vad underbart det måste vara att kunna ALLT! Jag avundas er!
OCH om jag hade anat att det skulle begäras av mig att jag borde ha juristexamen och helst vara fullbordad veterinär så hade jag, med dagens vetskap, aldrig gett mig in i detta att hålla sig med hästar!
...Det var bara det att ingen talade om det för mig, tvärtom så pushades jag på och uppmuntrades att våga ta det stora steget att skaffa eget och förmodligen var jag väl naiv även då när jag trodde att mina 15-20 år med hästhantering, ridning, "sommarhästar" och umgänge med "hästfolk" skulle räcka för att min dotter, som då ridit i 7 år skulle klara av att inneha en egen häst. Det faktum att den hästen och fodershettisen har klarat av vår behnadling verkar ju nu vara rena undret av tillfälligheter...

Ja, kanske jag förtjänar att hamna inför denna hårda domstol och inför en domstol är det ju tänkt att försvara sig vilket jag gör nu, en gång för alla men därefter blir det tyst, då jag har nog med min egen självransakning och sorg över hästen.

Det påpekas vid ett flertal tillfällen hur viktigt det är att man skriver ett korrekt kontrakt: Hästägaren som har hållt på med hästuthyrning under många år har ett färdigt kontrakt som jag tyckte såg korrekt ut och överenstämde med de fodervärdskontrakt jag tidigare skrivit under. Detta kontrakt skrev jag under först efter att ägaren hade tagit med sig hästen till en veterinär och fått tänderna raspade. Jag hade då även bett honom om att veterinären skulle undersöka hästen för att utesluta att det var något fel på hästen, som orsakat avmagringen. Detta hade han "glömt bort" och därav gjordes ett tillägg i kontraktet att han tog sig på ansvaret för just denna "åkomma".
...Jag bekänner att jag dessutom gått på hans svada och att hans omsorg om hästen kändes äkta, då han förbannade sig själv för att inte ha lämnat hästarna i andras vård under betestiden, då hästens avmagring hade skett.
...Jag bekänner också att jag tänkte att: Faan att han "missade" att låta undersöka hästen. Det var säkert för att komma undan utgiften... mensamtidigt, vilken veterinär hade lämnat en sjuk häst ifrån sig. De har ju dessutom anmälningsplikt.
...Jag bekänner att jag kände mig rätt säker, ägaren tog ju på sig ansvaret för just det som felade hästen och sen hade jag aldrig kunnat drömma om att han anser att alla sjukdomar är psykologiska och skall behandlas därefter, dvs med psykologi...Detta kom aldrig fram i kotraktskrivningen.

Ansvar:I kontraktet framkommer det att jag skall ta hand om hästen på ett korrekt sätt, dvs hålla den i ett gott hull och kondition, samt kontakta ägaren om något tillstöter, som sjukdom, skada eller olater.
Andra dagen hästen var hos oss lät jag verka och sko hästen av en legitimerad hovslagare.
Då det var rätt uppenbart att hästen inte fått något som helst tillskottsfoder under de senaste veckorna fick jag börja med att ge smakportioner av hö. Detta ökade jag succesivt på och nu erbjuds den sammanlagt 12kg hö/dygn, men han lämnar nästan alltid något kg.Varav den får hälften av det under dagtid, då vi skiljer hästarna åt för att vår ponny inte skall äta upp den andra hästens mat. Han får förutom detta sammanlagt 2kg kraftfoder bestående av lucern och fet havre, samt näringstillskott, som jag givetvis också har ökat påsuccesivt. Denna fodergiva har jag resonerat mig fram till, med expertis. Han får kraftfodret ljummet för att hålla värmen och elliminera riskerna för kolik.
Utöver detta så har han fri tillgång på friskt vatte och en stor kuperad hage med vinskydd. Nu när han inte rids går vi en promenad med honom dagligen.
när han uppvisat någon form av förändring i sitt beteende och/eller tecken som kan vara tecken på försämrad hälsa har jag meddelat ägaren detta. Jag har även talat om vad mina farhågor är och under senare veckor så har jag även ifrågasatt ägarens metoder och att han inte tar hästen till en veterinär.
Då ägaren tycker att jag överreagerar kallar jag dit den person som så ofta har hjälpt mig med mina hästar då något felat dom, homepoaten/fysioterapeauten. Det hon säger instämmer med mina antaganden och jag informerar ägaren om detta. Hon råder mig att övertala ägaren att ta hästen till en veterinär, då de även gör andra undersökningar och att en vetrinärs ord väger tyngre om det blir en tvistefråga.
...Jag anser att jag har gjort så gott jag kunnat ,men då jag döms för att inte ha tillräckligt med kunsakper för att inneha häst är det väl det faktum som gör att har jag har svårt att se och erkänna bristerna i mitt ansvarstagande.

Sen har det kommit kommentarer om att jag borde söka mig tillbaka till ridskolan...Tyvärr har jag svårt att rida nu för tiden, då ett trasigt knä inte tillåter det. Dessutom har jag inte nämnt mina ridkunskaper och kan således inte dömas för att dessa är bristande.
Däremot var det meningen att min dotter skulle rida hästen och hon är med sina 10 år på ridskolor och privatinstruktörer en kompetent ryttare och hanterar hästarna på ett sätt som visar på både mogenhet och erfarenhet...Nu inser jag att ni anser att jag inte är kompetent att bedömma detta ,så orden jag tagit är således ord som kommit från de instruktörer hon ridit för.

...Innan ni nu ger den slutgiltliga domen vill jag också tillägga att jag sedan sist har varit i kontakt med djurskyddsombudet för att förhöra mig om ägaren, samt rådfråga vad jag skall göra. Jag informerade om allt och i fråga om mitt ansvarstagande så hon säger hon att jag har skött mig korrekt och rådde mig i framtiden att skriva juridiskt korrekta avtal.
Vad vi mer kom fram till nämner jag inte här men jag kan även tillägga att det framkom att ägaren har/ eller har haft, ett förbud att inneha hovdjur. Ägaren har begärt att det skulle upphävas men hon hittade inte info. om att det blivit så och sökte då länsveterinären. Denna kände väl till ägaren men visste inte heller om ägaren fått förbudet upphävt. De skulle luska vidare i det hos länsstyreslen och jag har ännu inte fått något besked om hur det ligger till.

Hej och tack för mig!:confused:
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Men, som du beskriver hästens kondition och avmagrande så är det väl konstigt om vi skulle reagera på annat sätt? Klart att hästen ska till veterinär! Sen era (ägaren och dina) förehavanden är ju ointressanta för hästen men tragiskt för er att ni inte kommer överens.

Men om hästen inte är fullt så dålig som du fått oss att förstå av din beskrivning så kan du ju invänta ägarens besked och fortsätta med det du gör vad gäller ägarens bakgrund.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Ja, nu är ju läget som det är. Alla kan göra fel, och ingen kan allt. Och man lär sig av misstagen. Vad jag ville med mitt inlägg var att förklara skillnaden ansvarsmässigt och behandlingsmässigt mellan en homeopat och en veterinär. Om hästen fortfarande är i dålig kondition skulle jag fortfarande ge dig rådet att ta ut en veterinär.
Hoppas allt går bra med hästen.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Jag ifrågasätter inte alls din och din dotters förmåga att ha foderhäst alt äga häst. Jag tror att ni är nog så bra som alla andra som har hästar.

Många fler än er har tagit foderhäst utan besiktning, och många har fått skadade hästar. Ni har haft dels otur, dels lite slarv/varit naiva. Jag hoppas att situationen löser sig, och att ni till slut får tag i en häst som ni trivs med.

Det jag däremot reagerar starkt emot är just det att du hellre tar ut homeopat till hästen som inte mår bra än veterinär, med motivationen att "homeopaten gör en mycket mer grundläggande undersökning än vet". En alternativare kan ALDRIG ersätta en veterinär! Att göra så gränsar till djurplågeri, om det inte kan kallas djurplågeri. Så stor risk att hästen far illa! Däremot kan en alternativare vara ett komplement till veterinärbehandling.

Norrland
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Måste bara kommentera det sista du skrev om att ägaren har haft eller har djurförbud. Dessa människor är ofta mycket duktiga på att manipulera andra människor och ljuga. De jag har träffat är oftast mer eller mindre psykiskt sjuka, de ljuger t o m så mycket att de till slut tror på sånt de ljuger om själva. De är också ofta mycket duktiga på att utnyttja andra människor och spela på deras känslor. Jag drar inte alla över en kam, men jag har träffat en del människor som har/har haft djurförbud, och alla de har stämt in på min beskrivning. Ofta lever de också själva i någon form av social misär och orkar inte ta hand om sig själva som de ska, än mindre ett djur.

Hoppas att situationen reder ut sig till det bästa för både hästen och dig.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Vissa saker gör man helt enkelt fel med och man lär sej av sina misstag. Jag själv har inte hamnat i den sitsen dock köpte jag själv en 4åring obesiktigad då jag hade haft och känt henne hela tiden och hanterat henne sedan 6månaders ålder. Hade det varit en annan häst hade jag nog tagit dit en veterinär. Dock är det magkänslan som styr väldigt mycket för min del. (nej, jag är ingen expert på hästar men det finns de hästar som jag mött som jag tror extremt mycket på)

Du har redan fått rådet att ta ut en veterinär. Gör det för dennes ord slår högre än homopater (eller vad du tog ut). Jag själv hade säkerligen gjort samma som du men om hon inte hade lyckats hade jag tagit ut verinären oavsett vad ägaren sa. Som sagt, magkänslan styr väldigt mycket för min del.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Det är jätte svårt att ge råd och tycka saker när man inte har sett hästen ifråga. Vi känner inte till alla turer kring hästen och ägaren. Men du måste också förstå att folk reagerar när du målar upp ett senario med en näst intill utmärglad häst som inte bahandlas av vet utan av alternativare. Det är ju bara för att alla på detta forum vill våra hästar väl och blir upprörda när något djur inte mår bra. Försök hitta en lösning i kontraket/med ägaren och konsultera iaf en vet. De flesta har gratis rådgivning på telefon om du inte vill ta ut vet pga av kostanden. Sen om det har blivit förvrängningar i historien eller missförstånd är ju lätt hänt eftersom man så här i skrivna ord kan tolka olika.
Tråkigt att det har blivit som det blivit med hästen.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Måste erkänna att jag är väldigt nyfiken på vad som står i detta kontrakt. Var är hästen ifrån? Känner nämligen igen detta från två tidigare fall, där jag själv varit inblandad men som det löste sig bra.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

*kl*
Jag tror att jag hade gjort i princip samma sak som TS i detta fallet! Har i stallet flertalet gånger diskuterat hur blåögda vi alla är alltför ofta! Hur många här, med handen på hjärtat, kan säga att ni alltid gjort rätt vid alla tillfällen med hästar, att ni alltid valt rätt häst, att ni alltid haft perfekt skrivna kontrakt, att ni alltid tagit ut veterinär precis i rättan tid, att ni aldrig litat på någon annans ord om hästen utan då krävt kontrakt mm mm... det tror jag inte att någon här kan göra! Det enda man kan hoppas på är att vi alla lär oss av våra misstag och hoppas att ingen, varken häst eller människa, får lida för mycket på vägen... vi kan inte alla vara fullfjädrade veterinärer, jurister, hästskötare på en gång, det är därför vi väljer olika vägar. Vi är människor som försöker använda vårt sunda förnuft och vår goda tro på människor.. tyvärr finns det folk som utnyttjar detta! Jag håller tummarna för att det denna gången löser sig till det bästa både för hästen och TS!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 624
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 013
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 971
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 858
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp