Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Det beror ju på hästen.
Denna häst gillar uppenbarligen inte att man rör vid den. Och den är farlig för dottern.
Därmed så är det i hästens egna ögon troligast bättre att den blir ifredlämnad. Givetvis utan att låta hovarna bli dåliga.

Jag tror citatet syftar på att man inte behöver hålla på med hästen mer än nödvändigt. Dvs. krattsa hovarna om det behövs.

Men en häst som går utan skor, på bra underlag, på lösdrift brukar det inte finnas så mkt att kratsa hos.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Och jag tolkade det som att endast skulle se till att hästen överlevde :p
Citatet var också allmänt (tror jag), därför svarade jag allmänt, alltså inte om hästen i tråden. I fodervärdsavtal står det också oftast att hästen skall lämnas tillbaka i samma skick. Handlar det då om en "normal" ridhäst är det väl inte direkt fördelaktigt att låta den stå i tre månader.
Vad det gäller hovarna håller jag med om det är bra underlag. Men jag, precis som jag vet många andra har, har det ganska blött och lerigt i hagarna. Lera- mjuka hovar + småsten = stor risk för sprickor.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Att säga att dottern vill rida och ni inte kan stå med en oridbar häst, tycker jag är lågt av er... Nu har ni "valt" denna hästen så får ni stå ert kast å ha den tiden ut.
Låt oss säga att ni får hem den andra hästen, och den blir halt? Lämmnas den åter då??

Det är du som agerar lågt iom ditt uttalande.
Det här är inte bara en oridbar häst, det är en häst som är en allvarlig fara för människor. Klart man inte vill betala för en sådan häst när den inte verkar svara på "psykologisk behandling" heller.
Och att du skriva det sista du gör är riktigt elakt. :mad:
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Tack för en massa svar!
Visst är jag ung och naiv... 40 år och dessutom godtrogen och tvivlar på mig själv.:cool:
Nu förbannar jag dessutom mig själv för att jag lät känslorna gå före vettet när jag ingick ett avtal med denna hästskojjare. :o

Ja, jag har fodervärdskontrakt men pga av att hästen inte inte var i samma skick som han var när vi kollade upp honom så har vi gjort ett undantag där ägaren skall ta på sig ev veterinärvård/alternativ behnadling som rör just dessa förändringar....MEN då han nu vägrar att acceptera att det faktiskt är nåt fel på hästen så har han heller inte medgivit veterinärkonsultation. :mad:

...Homepaten/fysioterapeauten konsulterade jag själv då jag anser att det är en mycket mer komplett undersökning än vad en vanlig veterinärbesikting ger. OCH det är väl inte så märkligt att en häst kan ha ont i hela kroppen pga av undernäring då människor och hundar kan det...:idea:

Jag talade noga om för ägaren vilken typ av häst vi sökte efter, hur den skulle ridas och att den mestadels skulle stå på lösdrift. Det här är inte en ridbar häst och den bör stå uppstallad och med ett samtal med konsumentrådgivaren så innebär detta att "varan":eek: ...det var hans som sa det! inte uppfyller de villkor som avtalet gällde och därmed har jag lagen på min sida.
Att jag sen skulle stå mitt kast och ta ansvar för hästen ändå är lite hårt då jag redan från början har varit osäker men litat på och förhört mig med ägaren som utgett sig från att vara något av expert och en sann hästvän....:o

Inget säger att man som hästägare eller fodervärd skall kunna ALLT.:confused: Jag är ytterst medveten om att jag inte kan ALLT men tar hjälp av andra så fort det är något som inte känns klart....Likaväl som jag gör med våra barn när jag inte förstår varför de beter sig konstigt, får märkliga prickar eller kissar på sig om nätterna...;)

Jag vet att jag givetvis borde ha gjort en veterinärbesiktning och mycket annat också men jag gjorde det där misstaget som man bara inte får göra...Jag litade på en annan människa...:eek:
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Det är du som agerar lågt iom ditt uttalande.
Det här är inte bara en oridbar häst, det är en häst som är en allvarlig fara för människor. Klart man inte vill betala för en sådan häst när den inte verkar svara på "psykologisk behandling" heller.
Och att du skriva det sista du gör är riktigt elakt. :mad:

Tycker jag med! Mycket elakt t.om!:mad: Tror du verkligen att jag hade behållt hästen så länge om jag inte hade brytt mig om den!?
Samtliga av mina "hästvänner" har rått mig att bara skicka tillbaka den till hästskojaren men vi har ändå försökt!
Nästa häst som kommer till oss skall veterinärbesiktigas samma dag den lämnas hos oss och ägaren avskriver självklart de ev. "fel" som upptäcks då och därefter tar jag givetvis på mig de ev. fel som uppstår under fodertiden. GIVETVIS!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Varför har inte en veterinär konsulterats ? Homeopati ska ju endast vara ett komplement. Sedan har jag aldrig hört att djur blir ömma i kroppen pga undernäring. Jag skulle tagit ut veterinären eller åkt in på klinik och gått igenom hästen grundligt.

Håller fullständigt med!

Och att hästen skulle bli så undernärd och tappa så mycket muskler på bara 3 veckor att han får ont vid beröring verkar lite märkligt.

Som någon annan skrev: Är ni säkra på att det är samma häst?

Och är det det så borde han ju definitivt vara sjuk om han inte svarar för normal utfodring under de 7 veckor han varit hos er.

Alltså: Låt en veterinär snarast gå igenom hästen och skicka räkningen till ägaren!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Glömde att säga att jag tycker verkligen synd om dig och din dotter som sitter i denna fälla.

Men man måste ju reda ut VARFÖR hästen har magrat så och beter sig som han gör och inte bara konstatera symtomen. kanske den kan bli normal igen och i så fall har ni ju den häst ni ursprungligen tog på foder.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Ja, jag har fodervärdskontrakt men pga av att hästen inte inte var i samma skick som han var när vi kollade upp honom så har vi gjort ett undantag där ägaren skall ta på sig ev veterinärvård/alternativ behnadling som rör just dessa förändringar....MEN då han nu vägrar att acceptera att det faktiskt är nåt fel på hästen så har han heller inte medgivit veterinärkonsultation. :mad:

Tänk på att hästen är ansedd att vara i det skicket vid avlämnandet enligt de flesta kontrakt. Dvs man kan inte ange att den var vid ett speciellt skick en tid innan den dagen man skriver kontraktet, men ni kanske skrev kontraktet 3 veckor innan avlämnandet?

...Homepaten/fysioterapeauten konsulterade jag själv då jag anser att det är en mycket mer komplett undersökning än vad en vanlig veterinärbesikting ger. OCH det är väl inte så märkligt att en häst kan ha ont i hela kroppen pga av undernäring då människor och hundar kan det...:idea:

Nu är du ute på väldigt farlig mark. Enligt djurskyddslagen så är INTE en alternativare godkänd på samma sätt som en veterinär i fall som detta.

En alternativare kan dessutom inte ta reda på allt som en veterinär kan dvs blodprov etc.

Tycker at du har brustit rätt mkt i din skyldighet att sköta hästen här. Eftersom du haft den så länge som 7veckor och den fortfarande är lika smal så skulle du ur djurskyddssynpunkt åkt med hästen till en veterinär för utredning. Det spelar ingen roll om ägaren skall stå för kostnaderna enl kontraktet. Då får du stå för kostanderna och sedan debitera ägaren.

För att bara skita i att åka med den för en riktig undersökning med provtagning tycker jag är ganska samvetslöst.

Jag talade noga om för ägaren vilken typ av häst vi sökte efter, hur den skulle ridas och att den mestadels skulle stå på lösdrift. Det här är inte en ridbar häst och den bör stå uppstallad

Mestadesl på lösdrift vad menar du med det?? Att den ena veckan skall vara ute andra inne??

Vad jag kunde läsa av ditt första inlägg så var ni nöjda vid provridning så visst gick hästen att rida då!

Att jag sen skulle stå mitt kast och ta ansvar för hästen ändå är lite hårt då jag redan från början har varit osäker men litat på och förhört mig med ägaren som utgett sig från att vara något av expert och en sann hästvän....:o

Återigen ni provred hästen så visst borde ni ha borstat och testat hästen då?!!

Inget säger att man som hästägare eller fodervärd skall kunna ALLT.:confused: Jag är ytterst medveten om att jag inte kan ALLT men tar hjälp av andra så fort det är något som inte känns klart....Likaväl som jag gör med våra barn när jag inte förstår varför de beter sig konstigt, får märkliga prickar eller kissar på sig om nätterna...;)

Har man häst så anser jag att man i allra första skedet borde vara fullt medveten om att man skall ta hästen till en veterinär om den är dålig som akn ge den det den behöver och göra de undersökningar man borde göra. En homeopat kan inte göra det utan det är mer ett komplement till veterinär. Och jo jag tycker att man borde veta rätt mkt innan man skaffar sig häst

Jag vet att jag givetvis borde ha gjort en veterinärbesiktning och mycket annat också men jag gjorde det där misstaget som man bara inte får göra...Jag litade på en annan människa...:eek:

Tyvärr är detta ditt största misstag och om du gjort det så hade denna jobbiga situation kanske aldrig uppstått. Man lär så länge man lever.

Ett gått råd är att nästa häst bes i samband med hämtningen hos veterinär, ta dessutom ett blodprov för att kolla så den inte har ngt smärtlindrande.

Hoppas att det löser sig för hästens skull
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Jag har varit i en liknande situation. Tog hem ett varmblod på prov som min första egna häst. Jag hade provridit henne och skulle få låna henne för att se om vi passade ihop, ta den tid du behöver sa de. Människorna verkade snälla o seriösa och vi bestämde muntligen att hon skulle besiktas vid eventuellt köp, inget kontrakt skrevs. Jag ordnade så att transportör kom med henne hem till mig (20mils resväg och jag saknade bil o transport). Allt var frid och fröjd tills hon började visa prov på sitt labila temprament. Jag sade då till att jag inte ville ha henne, att hon inte var någon bra första häst. Jag sade till att de skulle hämta henne eller skicka transportör. De sa att de hade ont om tid och skulle ordna en transportör. Vi höll regelbunden kontakt och när det gått 3 veckor och de inte ordnat med transportör blev jag misstänksam. Sen blev hästen skadad. Jag tillkallade veterinär och betalade denna, jag ringde ägarna och sa vad som hade hänt och sa att jag betalar veterinärkostnaden och medicin, fast hon för länge sedan skulle ha varit hemma hos dem, och att jag vårdar henne med bästa omsorg men att de får fixa en transportör sanrast och får själva betala för den så blir vi kvitt (hästen som var varmblod var ju registrerad i deras namn o inga papper fanns så om jag vetal hade jag kunnat ställa ut henne i skogen och hon hade varit deras avsvar, så det var det minsta de kunde göra. Då sa de att då kan jag lika gärna avliva hästen. Då blev jag rädd, skulle jag bli fast med denna labila märr??? När hon var frisk (utom ett antal sårskorpor) ringde jag upp och sa att jag fixar transport och ringer när hon kommer. Och så blev det, som oerfaren ensamstående 19 åring var jag dum, men jag betalade transporten, veterinären och medicinen och blev tack och lov av med hästen. Gissa om jag var förbannad!! Men vad skulle jag göra?

om inte annat får man erfarenheter från sådanna situationer, nu vill jag ha papper på ALLT. Skulle jag för en månad sedan till att köpa häst och en av förmedlarna som tar hem hästar från tyskland. Hon blev förbannad och förvånad att jag backade ur köpet eftersom jag inte fick se varken kontrakt eller papper på hästen och den sades ha en hovböld som man skulle bahandla med penicilin i en vecka och sedan göra ombesiktning. Nope! Jag skulle inte tro det! Jag ska inte låta mig luras igen!

Mitt råd är till trådskaparen är: Ta reda på om du är betalningskylldig för hästens uppehåll.
Svar:

Om du juridiskt inte kan komma undan ansvaret för hästen under perioden: Gör/begär en veterinärbesiktning. Sätt in det som krävs för att hästen ska bli frisk. Ha den på lösdriften och sen på sommarbete fram tills den ska tillbaka, låt den bara finnas till och få mat och regebunden verkning. Alt. Köp loss hästen för en billig penning och lämna den till slakt eller till svenska hästars värn eller vad de nu heter.

Om du juridiskt kan komma undan betalningsskylldigheten: Ge ägaren 1 v på sig att skaffa stallplats, annars åk och lämna hästen på samma ställe där ni provred eller på människans gård. Eller erbjud en liten summa pengar och ge den till svh eller avliva. Det viktigaste är att ni inte svävar i ovisshet och att något görs snabbt, både för er och för hästens skull.

Lycka till!!!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Telefonsamtal 1. Veterinär. Hästen är i din vård, far illa och ska se en veterinär omgående bums. Om du blir stående med den kostnaden - se det som lärpengar, men oavsett hur människor agerar låter man inte djur lida! Fy skäms! (Den är också i din vård så om den far illa är det med stor sannolikhet du som är juridiskt ansvarig.)

Telefonsamtal 2. Advokat (telenr brukar finnas i Ridsport). Vad får du göra? Vad måste du göra? Vad innebär det att du har hästen i din besittning? Hur ska ert avtal tolkas? Inte agera utifrån "goda råd" på en internetsajt. Vi har inte sett ert avtal. Vi vet inte hur du kan styrka hästens skick när du hämtade den (=godtog den) och att den inte farit illa hos dig. Rent juridiskt kan du således sitta sämre till än vad konsumentvägledaren i din kommun säger - du hade möjlighet att besiktiga "varan". Hästen var ridbar hos ägaren (ni provred själva). Det kan i värsta fall tolkas som om du de facto fick hem rätt "vara" och sedan förstört hästen själva. Du behöver proffessionell hjälp för att undvika fallgroparna.

Telefonsamtal 3. Ridskola eller någon som vill ha en delfodervärd/medryttare. Man måste kunna enormt mycket för att ta ansvar för en häst.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Telefonsamtal 3. Ridskola eller någon som vill ha en delfodervärd/medryttare. Man måste kunna enormt mycket för att ta ansvar för en häst.

Men hallåååå, ryttare till.... Det vore väl det sista en undernärd häst behöver.....
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

"BornAgain" menar att TS bör rida på ridskola eller vara delfodervärd i stället för att ha egen (foder)häst.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Det är goda råd du får av BornAgain.

Ett problem med hästaffärer som går snett är att det är just en (eller flera) hästar inblandade. Man kan ha hur mycket juridiskt rätt som helst som köpare/fodervärd/annan part, men så länge man står där med hästen måste hästen få omvårdnad - till skillnad från t.ex. en bil som kan stå i ett garage utan att kosta pengar under tiden man processar.

Det jag försöker säga är: När det kommer till hästaffärer är det oftast dyrare att bråka om uppkomna kostnader, kontraktsklausuler m.m., än att helt enkelt bita i det sura äpplet och stå för kostnaderna själv. I det här fallet skulle jag själv betalat för en veterinärundersökning av hästen, även om det är ägaren som "borde" betala. Det verkar ju vara något fel på hästen, och vem vet, kanske kan en veterinär åtgärda detta så ni får en ridbar häst?
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Tycker jag med! Mycket elakt t.om!:mad: Tror du verkligen att jag hade behållt hästen så länge om jag inte hade brytt mig om den!?
Samtliga av mina "hästvänner" har rått mig att bara skicka tillbaka den till hästskojaren men vi har ändå försökt!
Nästa häst som kommer till oss skall veterinärbesiktigas samma dag den lämnas hos oss och ägaren avskriver självklart de ev. "fel" som upptäcks då och därefter tar jag givetvis på mig de ev. fel som uppstår under fodertiden. GIVETVIS!

Jag tycker inte att det är elakt, vet så många som skrivit här på buke... jag kan ju inte ha kvar foderhästen om den är halt, jag vill ju rida... eller slutar på medryttar hästen, den får ju bara skrittas en tid och det vill inte jag.
Att vara fodervärd betyder ju att du har lika stort ansvar för hästen som om den va din, enda skillnaden är ju att du inte köpt den.

Och av vad du skriver så kan du ju inte lämna tillbaka hästen... Och om hästen var så bra och trevlig när ni tittade på den så låter det i mina öron märkligt om den skulle bli så farlig å ilsken på tre v att en 16 åring inte skulle klara den.

Vad skulle du ha gjort om du köpt denna häst?? Skulle du "missat" besiktningen då?
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Jag kan inte förstå varför du inte har anlitat en veterinär än!

Du har haft flera dagar på dig att göra det efter de råd du har fått här, så nu är det svårt att skylla på okunnighet/oförstånd längre!

Om hästen skulle få en akut skada, skulle du även då vänta med att kontakta veterinär tills du har fått tag i ägaren och frågat om lov? Fast jag fattade det som att ägaren var med på att göra den besiktningen du ville ha i samband med tandraspningen, men glömde (huruvida det var med flit vet vi inte), då har ju ägaren accepterat det för flera veckor sedan!

Ledsen om du tycker att det är hårda ord, men jag skulle inte lämna ansvaret för en häst till dig.

Det finns anledning till att det t.ex. är lag på att man är skyldig att anmäla om man har kört på ett vilt djur, för att djuret ska slippa lida om det är skadat.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

*delvis knapplån*


Somliga anser att hästen inte kan gå från totalt snäll till galning.

Det är mycket lätt fixat.

Hästen kan vara drogad, hästen kan ha blivit ordenltigt riden timmarna innan och vara utmattad, hästen kan ha varit utan mat och eller vatten en eller flera dagar, vad säger att det är samma häst? Det kan lika gärna vara ett hel eller halvsyskon, eller en häst som liknar den. Mmm...


Jag ser inte någonstanns det dåliga i det som TS har gjort.
Om någon av er som är så snabb att dömma henne skulle ha köpt denna häst, och varit med om liknande, oavsett om hästen varit besiktad eller inte (lätt att droga hästen), skulle ni fortfarande anse att ni själva skulle fått bita i det sura äpplet?

TS är inte ansvarig för att hon blivit lurad.
ven den bästa kan bli lurad och en veterinärundersökning, speciellt där veterinären känner hästägaren, är definitivt inte en garanti på en frisk häst.


TS kunde inte veta att hästen skulle ändra personlighet totalt.
TS kan visserligen ta ut en veterinär som kollar upp hästen, och skicka räkningen till hästägaren. Men utan skriftlgt kontrakt så kan hästägaren hävda att h*n aldrig gått med på att betala veterinär, och TS blir ansvarig för tat betala veterinärkostnader eftersom det är hon som beställt veterinären.

Sedan är ju frågan om hästen har ont på så sätt att den förknippar människor med smärta, och att den mår bra så länge den får vara ifred, eller om den har ont bara av att gå i hagen.


Bara för att en person inte klarar av att hanetra en specifik häst, gör inte denna person till en dålig fodervärd eller okunnig hästmänniska.
TS försöker inte smita undan från sitt ansvar, hade hästen varit frisk från början hade TS troligast varit beredd att ta konsekvenserna om hästen blev sjuk under tiden hos TS.

Det finns gott om hästar som enbart ett få antal hästmänniskor klarar av, och som ryttare med snälla hästar skulle få stora problem med. Därmed inte sagt att hästägarna med de snälla hästarna är okunniga eller oseriösa.



Stoppa undan attityden att TS skulle vara en dålig hästmänniska eller en dålig person bara för att hon inte vill ta hand om andras problem.
Var klämmer skon egentligen? Skulle ni själva låna ut en häst som var skadad, eller sjuk? Och sedan begära att fodervärden stog för alla kostnader för nu hade ju denna hästen.
Skulle ni smita ifrån ert ansvar?

Det yttersta ansvaret ligger hos hästägaren, och fodervärden har all rätt att säga upp kontraktet om hästen är sjuk när den kommer till fodervärden.



Det är definnitivt inte roligt att behöva ta hand om andras problem och sedan behöva ge tillbaka hästen efter att man behandlat den och lagt ner tid, pengar och möda på hästen.
Som hästen beskrivs låter det som om den knappast blir bra på ett halvår.




Jag skulle ha gjort precis som TS och begärt att få lämna tillbaka hästen. Jag vill inte ta hand om någons problem och städa upp efter någon, iallafall inte utan att få betalt.

Det gör mig inte till en sämre människa, utan en människa som har vett att se frammåt och inse vad jag egentligen ger mig in på när jag har rosa drömmar om att rädda en häst som är ngon annans.... jobb in i h*lvete.

Det är lätt för en som inte är intressrad av att rida att tycka att man kan rädda alla hästar.
Men med eran attityd, så vill jag hävda att ni är dåliga människor för att ni inte lägger ner tid på att stoppa hästmarknader, inte är livstidsmedlem och ger donationer till svenska hästars vän, samt att ni inte egnagerar er i alla misskötta hsätar i eran kommun.
 
Senast ändrad:
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Vad jag tror att vi "elaka" menar är att hästen borde veterinärundersökts i stället för att bli genomgången av en homeopat.
Det är väl inte heller helt gratis?

Har jag hand om en häst som helt uppenbart är sjuk på något sätt kontaktar jag veterinär och betalar eller ber att veterinären skickar räkning till ägaren.

FÖR HÄSTENS BÄSTA!!

Har en liten känsla av att det kanske också är en fråga om prestige. Har ägaren lovat att stå för veterinärkostnader så ska han göra det också!
Så det så!

Sen är det väl ganska sjävklart att man vill lämna tllbaka en häst som helt uppenbart inte motsvarar de kriterier man ugått ifrån. Men det âr en annan sak.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

"Jag talade noga om för ägaren vilken typ av häst vi sökte efter, hur den skulle ridas och att den mestadels skulle stå på lösdrift. Det här är inte en ridbar häst och den bör stå uppstallad och med ett samtal med konsumentrådgivaren så innebär detta att "varan" ...det var hans som sa det! inte uppfyller de villkor som avtalet gällde och därmed har jag lagen på min sida."

Tyvärr tror jag inte du har fått rätt uppgifter. Verkar som om konsumentrådgivaren inte är införstådd med vad det innebär att vara fodervärd. Det som du fått svar om handlar om köplagstiftningen och kan möjligtvis vara gällande när det gäller att vara fodervärd för en hund. Det är ju inte samma sak som med häst utan där kommer ägarskapet att övergå på fodervärden efter att en del vilkor är uppfyllda. Kan vara sådant som att en tik ska ha X antal kullar valpar. Så är det ju inte när det gäller hästar utan där tar man ju "bara" över ansvaret för hästen utan att bli ägare till den. Vad jag förstår så har det aldrig varit aktuellt i er fall att ni skulle överta ägarskapet på hästen.

Sead när det gäller avtalet så om du ska kunna komma undan enligt ovan så måste det stå i det skriftliga avtalet att hästen ska gå på lösdrift och gå att rida. Det ni pratat om innan kommer automatiskt att upphöra när ni gör ett "nytt" avtal. Ni har då omförhandlat vilkoren och i och med att ni tog emot hästen så har ni acepterat det avtalet.

Vill ha verkligt klart över vad som gäller så kontakta LRF:s jurister istället som kunniga i den här typen av lagstiftning och har vana av det. De behärskar både djurskyddslagstiftningen och den övriga juridiska biten med avtalsrätt m m.
 
Senast ändrad:
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Mitt inlägg blev onödigt vasst - men jag blir arg på folk som inte tar hand om djur som de övertagit ansvaret för. Tyvärr handlar det inte om att ha rätt eller om att vara en god människa, duktig på hästar etc. Det handlar om ett djur och det handlar om juridik. Knivig, kepig och ibland orättvis juridik, som inte tar hänsyn till vad någon av oss TYCKER.

Som många här, som har inackorderingar, kan vittna om, har man långt gående JURIDISKTansvar om man har ett djur i sin vård. Detta helt oavsett om det finns en ägare som egentligen skulle ta hand om djuret. Trådskaparen har hästen i sin vård och är ansvarig för att den får rätt omsorg inklusive nödvändig veterinärvård. Och hon beskriver en häst som KRÄVER veterinärvård.

Det trådskaparen måste göra är att kontakta någon juridiskt kunnig som kan klargöra hur långt detta ansvar sträcker sig och som kan tolka det aktuella avtalet. Är avtalet skrivet på ett år utan klausul för hur det ska avbrytas i förtid, kan trådskaparen vara skyldig att hålla hästen och ta väl hand om den under hela kontraktstiden oavsett om den äter barn. Dessutom tolkas lagar och avtal efter "varans natur" - en häst är ett levande väsen och detta innebär en lite annorlunda tolkning än om du t.ex. köper en TV.

Om hästägaren är den förslagna skurk, som framställs i ditt inlägg, är allt detta ännu viktigare! Det är oftast inte så lönsamt att ha en häst ute på foder att man lurar på människor foderhästar. Om det är ett bedrägeri i botten - vad är hästägarens motiv? Vad står hästägaren att vinna? Trådskaparen måste skaffa hjälp att skydda sig - juridisk sakkunskap och människor som kan intyga att hästen sköts om på bästa sätt under den tid den varit i familjens vård.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

*delvis knapplån*


Somliga anser att hästen inte kan gå från totalt snäll till galning.

Det är mycket lätt fixat.

Visst stallmiljöbyte kan vara en orsak också


Jag ser inte någonstanns det dåliga i det som TS har gjort.
Om någon av er som är så snabb att dömma henne skulle ha köpt denna häst, och varit med om liknande, oavsett om hästen varit besiktad eller inte (lätt att droga hästen), skulle ni fortfarande anse att ni själva skulle fått bita i det sura äpplet?

Det "dåliga" i denna affär är att man inte tar hästen till veterinär om den inte gått upp i vikt efter 7v, utan tar ut en homeopat!!

TS är inte ansvarig för att hon blivit lurad.
ven den bästa kan bli lurad och en veterinärundersökning, speciellt där veterinären känner hästägaren, är definitivt inte en garanti på en frisk häst.

Just därför skall man vetbes och vara med vid den


TS kunde inte veta att hästen skulle ändra personlighet totalt.
TS kan visserligen ta ut en veterinär som kollar upp hästen, och skicka räkningen till hästägaren. Men utan skriftlgt kontrakt så kan hästägaren hävda att h*n aldrig gått med på att betala veterinär, och TS blir ansvarig för tat betala veterinärkostnader eftersom det är hon som beställt veterinären.

Tar man hand om ett djur så anser jag att det är ens skyldighet att ta den till veterinär när den är sjuk. Hon kan beställa vet men skriva ägaren på journalen, ganska lätt faktiskt!!

Sedan är ju frågan om hästen har ont på så sätt att den förknippar människor med smärta, och att den mår bra så länge den får vara ifred, eller om den har ont bara av att gå i hagen.

Detta vet man ju inet förens en veterinär undersökt hästen

Bara för att en person inte klarar av att hanetra en specifik häst, gör inte denna person till en dålig fodervärd eller okunnig hästmänniska.
TS försöker inte smita undan från sitt ansvar, hade hästen varit frisk från början hade TS troligast varit beredd att ta konsekvenserna om hästen blev sjuk under tiden hos TS.

Självfallet inte men fortfarande så väljer hon att ta ut en alternativare istället för en veterinär när hon inser att hästen inte mår bra. Vad jag vet så kostar sådana pengar med.

Stoppa undan attityden att TS skulle vara en dålig hästmänniska eller en dålig person bara för att hon inte vill ta hand om andras problem.

Tyvärr är det ju inte andras problem eftersom hon tagit emot hästen

Var klämmer skon egentligen? Skulle ni själva låna ut en häst som var skadad, eller sjuk? Och sedan begära att fodervärden stog för alla kostnader för nu hade ju denna hästen.
Skulle ni smita ifrån ert ansvar?

Nej det skulle inte jag, däremot så har jag tagit hem häst som inte skötts på rätt sätt från just en fodervärd. Och ja jag kräver att fodervärden står för dessa kostnader, men nu fick de iof en frisk häst och jag hämtade den inte förens efter nästan 6månader.

Nej jag skulle inte smita från mitt ansvar i ovanstående fall, men det är ju inte det som är frågan, utan om hästen skall lida vidare och inte må bra för att det uppkommit en tvist!!

Det yttersta ansvaret ligger hos hästägaren, och fodervärden har all rätt att säga upp kontraktet om hästen är sjuk när den kommer till fodervärden.

Detta beror helt på hur kontraktet är skrivet, rent juridiskt så är det fodervärden som är ansvarig för hästen under fodervärdstiden

Det är lätt för en som inte är intressrad av att rida att tycka att man kan rädda alla hästar.

Vem har sagt det??? att man inte vill rida?? Men har man tagit emot en häst som dessutom ändrat skicket sedan provridningen så har man fått problem. Hennes problem ligger i att hon tog emot hästen. I de flesta kontrakt står det att det är ägarens ansvar tills fodervärden tagit över hästen så ddet fanns ju tid för henne att säga denna häst motsvarar inte det vi provred.

Hennes största problem är just nu att hon tog emot hästen och rent juridiskt så är det tyvärr till nackdel för henne. och det spelar ingen roll om hästägaren i detta fallet gör fel.

jag tycker inte heller att det är rätt av hästägaren att göra såhär, jag skulle aldrig gjort så men just nu måste man hålla sig till vad som gäller rent juridiskt och därför är det ju bättre att se till att häste tex kommer till en veterinär för vad skulle hända om nu hästen går och dör hos henne?? Risken finns ju då att hästägaren ställer skadestånd på henne eftersom h*n verkar rätt så oseriös i mina ögon!

Men med eran attityd, så vill jag hävda att ni är dåliga människor för att ni inte lägger ner tid på att stoppa hästmarknader, inte är livstidsmedlem och ger donationer till svenska hästars vän, samt att ni inte egnagerar er i alla misskötta hsätar i eran kommun.

Vad har detta med sakfrågan att göra?? Och hur vet du att de som skrivit här inte gör det??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 598
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 002
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 843
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp