Ägaren till avlivade hästar trodde inte på veterinärer

Ägaren till de tre hästar som avlivades i förra veckan litade inte på veterinärens besked att en av hästarna hade fång. Dessutom lät ägaren fånghästen gå på frodigt bete, skriver Södermanlands Nyheter.
 
Nu undrar ju jag vad det är för tomtiga grupper som har medlemmar som rekommenderar bete till fånghästar....?
Reagerade också på det där.

"Bland annat finns rekommendationen i en av dessa grupper att fånghästar ska ha fri tillgång till naturligt gräs."

Vill man att hästen ska bli sämre så är det nog bästa metoden, men inget att rekommendera, de får fång av en anledning, bättre å försöka hjälpa istället för att stjälpa...
 
Jo att antivaxxers finns i alla möjliga former känns inte så förvånande för mig. Men att rekommendera gräs till fånghästar... Skulle vilja veta vilken grupp bara för att se hur det formulerats.
Det verkar rätt poppis att säga att ens häst troligtvis har belastningsfång i stället för foderfång - trots att belastningsfång är ovanligt. Och då är ju gräset ingen fara.....
 
Det verkar rätt poppis att säga att ens häst troligtvis har belastningsfång i stället för foderfång - trots att belastningsfång är ovanligt. Och då är ju gräset ingen fara.....
Har haft en häst med belastningsfång, och skötte henne ändå som om det var vanlig fång... Varför chansa liksom? Nu slutade det olyckligt då hon var dräktig och därmed blev tyngre, men aldrig att jag skulle ta risken.
 
Nu undrar ju jag vad det är för tomtiga grupper som har medlemmar som rekommenderar bete till fånghästar....?

Den heter tydligen "Hästhälsa på naturligt vis". I beskrivningen står "Förslag om veterinär eller veterinärmedicin är inte vad gruppens medlemmar frågar om och har inget med gruppens syfte att göra. Därför skall inga sådana förslag läggas upp." Låter ju oerhört seriöst. :cautious:
 
Min förra häst fick fång mitt i vintern. Blev frisk men det tog nästan ett år innan han fick sättas igång.
Initiallt skede, 5 veckor på smärtstillande, fick inte lämna boxen, tjock bädd och skumgummisulor på hovarna.
Att motinera en häst som inte kan röra sig är helt hål i huvudet.
Då har man ingen aning om själva förloppet.
 
Finns de alternativbehandlare som rekommenderar motion samt att verka ned hovarna ordentligt så att det blir naturlig cirkulation i hovarna. En sån historia slutade med polisanmälan samt avlivning. Ägaren fattade ingenting då hästen fick ju behandling !!!!

Läste ganska nyligen i Hästhälsa på naturligt vis att en tipsade om mycket motion för att svetta ur gifterna om hästen hade symtom på fång. "kommer kännas stelt och konstigt i början, men tro mig det släpper"
 
Läste ganska nyligen i Hästhälsa på naturligt vis att en tipsade om mycket motion för att svetta ur gifterna om hästen hade symtom på fång. "kommer kännas stelt och konstigt i början, men tro mig det släpper"

Varför är DU ens med i den gruppen 🙄
 
Fy fan för folk... Var finns ödmjukheten??? Var finns omtanken om djuret??? Hur kan man sätta sig över vetenskap och yrkeskunnande på djurets bekostnad p g a några befängda idéer och principer??!! Hoppas de får ligga där och lida ordentligt själva en dag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
737
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 388
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var i förra veckan som länsstyrelsen i Kronoberg fick in en orosanmälan om att hästar for illa. Väl på plats konstaterades det att...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 923
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp