Ägaren till avlivade hästar trodde inte på veterinärer

Ägaren till de tre hästar som avlivades i förra veckan litade inte på veterinärens besked att en av hästarna hade fång. Dessutom lät ägaren fånghästen gå på frodigt bete, skriver Södermanlands Nyheter.
 
De är ju så här att i den stora fånggruppen på FB skriv också en massa om alternativa vägar när hästarna har fång .. De har gått till överdrift många gånger och de skrämmer upp folk så de inte vågar ens ge stelkrampsvaccin till hästarna för att de påstår att de utlöser fång.
 
Den dagen de kan ta fram forskning på att vaccin eller avmaskning skapar fång den dagen kan jag gå med på att man kan avstå sådant. Men varje gång jag efterfrågat de så har ingen svar .. Och ja jag har ägt en fång häst i 12 år jag vet vad de innebär och vilket jobb men hon vaccinerades mot allt och avmaskades när hon hade mask.
 
Den dagen de kan ta fram forskning på att vaccin eller avmaskning skapar fång den dagen kan jag gå med på att man kan avstå sådant. Men varje gång jag efterfrågat de så har ingen svar .. Och ja jag har ägt en fång häst i 12 år jag vet vad de innebär och vilket jobb men hon vaccinerades mot allt och avmaskades när hon hade mask.
Fast fång kan ju utlösas av väldigt mycket olika saker så ett vaccin kan säkerligen om oturen finns utlösa någonting som i sej sen kan orsaka fång. Dock ingen anledning till att inte vaccinera men vad jag förstått det kan fång ha otroligt många olika utlösande faktorer.

Så innan man egentligen kan veta exakt vad som utlöser ett fånganfall så kan man heller inte säga vad som inte utlöser det. Fång är ju ett symptom av någonting som hänt i kroppen.
 
Fast fång kan ju utlösas av väldigt mycket olika saker så ett vaccin kan säkerligen om oturen finns utlösa någonting som i sej sen kan orsaka fång. Dock ingen anledning till att inte vaccinera men vad jag förstått det kan fång ha otroligt många olika utlösande faktorer.

Så innan man egentligen kan veta exakt vad som utlöser ett fånganfall så kan man heller inte säga vad som inte utlöser det. Fång är ju ett symptom av någonting som hänt i kroppen.
Absolut men de är värre för en häst att dö i stelkramp en att ge den en spruta helt enkelt. Jag anser att den dagen de kan ge mig forskning runt de här köper jag de men tills nej. Att låta hästen lida för att folk skrämmer upp andra människor de är otroligt dumt. Se på den här fallet tex, hästen hade troligtvis kunnat iallafall blivit bättre om ägaren faktiskt lyssnat på veterinären. Jag drar åt mig öronen när folk kommer med hokus pokus.
 
Absolut men de är värre för en häst att dö i stelkramp en att ge den en spruta helt enkelt. Jag anser att den dagen de kan ge mig forskning runt de här köper jag de men tills nej. Att låta hästen lida för att folk skrämmer upp andra människor de är otroligt dumt. Se på den här fallet tex, hästen hade troligtvis kunnat iallafall blivit bättre om ägaren faktiskt lyssnat på veterinären. Jag drar åt mig öronen när folk kommer med hokus pokus.
Som jag skrev, det är ingen anledning till att inte vaccinera men man kan inte utesluta att vaccination kan orsaka en reaktion som kan leda till fång.

När det gäller hästar kan man ju bli hur uppskrämd som helst av allt. Och jag kan ju säga att även om det skulle komma forskning på att vaccinationer kan utlösa fång så hade jag ändå vaccinerat. Om det inte helt plötsligt blir hysteriskt vanligt med fånganfall utlösta av vaccinationer.
 
Vi har faktiskt en häst i stallet som blir väldigt dålig av vaccin. Efter varje vaccin så är hästen riktigt dålig i 3-4 veckor. Stel, låg, orkade knappt röra sig i hagen, orkeslös i blicken. Skitläskigt. De övriga hästarna påverkas inget. Nu i år var det väldigt läskigt att se eftersom vi befarade att det skulle ske, men vi var inte säkra. Nu vet vi att just denna häst påverkas mycket negativt av vaccinet. Vi upplever att det blir värre för varje år som går. Hästen är äldst i stallet, runt 20år. Ägaren tar hjälp av veterinären om bedömning om situationen, i stället för Facebook.
 
Absolut men de är värre för en häst att dö i stelkramp en att ge den en spruta helt enkelt. Jag anser att den dagen de kan ge mig forskning runt de här köper jag de men tills nej. Att låta hästen lida för att folk skrämmer upp andra människor de är otroligt dumt. Se på den här fallet tex, hästen hade troligtvis kunnat iallafall blivit bättre om ägaren faktiskt lyssnat på veterinären. Jag drar åt mig öronen när folk kommer med hokus pokus.

Hokus pokus-folket kommer oavsett vad forskning visar att fortsätta med sitt hokus pokus. Det ligger i sakens natur. Att fång blir allt vanligare, trots att vi både avmaskar och vaccinerar mer sällan borde för varje normalt funtad människa innebära att man söker förklaringen till fång någon annanstans. Men en sådan förklaring passar inte in i hokus pokus-människornas världsbild.

Lite OT så kollade jag på den omnämnda sidans administratörs profil och det var ju en parodi på anti-etablissemanget. Det gick att bocka av alla punkter inom loppet av en minut.
 
Hokus pokus-folket kommer oavsett vad forskning visar att fortsätta med sitt hokus pokus. Det ligger i sakens natur. Att fång blir allt vanligare, trots att vi både avmaskar och vaccinerar mer sällan borde för varje normalt funtad människa innebära att man söker förklaringen till fång någon annanstans. Men en sådan förklaring passar inte in i hokus pokus-människornas världsbild.

Lite OT så kollade jag på den omnämnda sidans administratörs profil och det var ju en parodi på anti-etablissemanget. Det gick att bocka av alla punkter inom loppet av en minut.
Fast att vara s kategorisk gynnar ingen. Tyvärr kommer sådana personer som han alltid tas upp som någon mall på folk som även erbjuder alternativa behandlingar och så är det ju inte. Han är ju som en sekt-ledare. Sådana finns överallt, i alla ämnen.

Vaccinering kan få skålen att rinna över. Precis som avmaskning o allt annat. Fång är skitsvårt och det kommer ut nya idéer väldigt ofta, även från forskningsvärlden.
 
Hokus pokus-folket kommer oavsett vad forskning visar att fortsätta med sitt hokus pokus. Det ligger i sakens natur. Att fång blir allt vanligare, trots att vi både avmaskar och vaccinerar mer sällan borde för varje normalt funtad människa innebära att man söker förklaringen till fång någon annanstans. Men en sådan förklaring passar inte in i hokus pokus-människornas världsbild.

Lite OT så kollade jag på den omnämnda sidans administratörs profil och det var ju en parodi på anti-etablissemanget. Det gick att bocka av alla punkter inom loppet av en minut.

Var tvungen att kolla jag också, känns som en parodi på de som inte tror på vetenskap.
 
Vi har faktiskt en häst i stallet som blir väldigt dålig av vaccin. Efter varje vaccin så är hästen riktigt dålig i 3-4 veckor. Stel, låg, orkade knappt röra sig i hagen, orkeslös i blicken. Skitläskigt. De övriga hästarna påverkas inget. Nu i år var det väldigt läskigt att se eftersom vi befarade att det skulle ske, men vi var inte säkra. Nu vet vi att just denna häst påverkas mycket negativt av vaccinet. Vi upplever att det blir värre för varje år som går. Hästen är äldst i stallet, runt 20år. Ägaren tar hjälp av veterinären om bedömning om situationen, i stället för Facebook.

Det var väl influensa-vaccin, inte stelkramp?
 
Absolut men de är värre för en häst att dö i stelkramp en att ge den en spruta helt enkelt. Jag anser att den dagen de kan ge mig forskning runt de här köper jag de men tills nej. Att låta hästen lida för att folk skrämmer upp andra människor de är otroligt dumt. Se på den här fallet tex, hästen hade troligtvis kunnat iallafall blivit bättre om ägaren faktiskt lyssnat på veterinären. Jag drar åt mig öronen när folk kommer med hokus pokus.
Det är lätt att efterfråga forskning men hur har du tänkt att sådan forskning skulle genomföras på ett etiskt sätt?

Medicin inom både humanvård och djur vilar på både vetenskap och beprövad erfarenhet. Mycket av det som vi idag anser som självklart inom vården har sin utgångspunkt i beprövad erfarenhet så den kunskapen är inte att förakta.

Det är inte svart eller vitt. Jag har en häst och en ponny, ponnyn hade fång för några år sedan men har inga svårigheter med att leva ett normalt liv om jag håller efter hull, håller koll på socker i fodret och främst motionerar den. Jag har valt att inte vaccinera min ponny för hästinfluensa, jag har ett eget stall och ponnyn åker inte ut på träningar etc. Jag anser däremot att stelkramp är självklart att vaccinera mot. Min häst däremot är fullt vaccinerad eftersom jag åker ut på lite träningar. Risken finns att min häst kan dra med ngn smitta till ponnyn men jag har bedömt risken som låg då jag inte tävlar och är med på kurser vintertid och de då hålls inomhus, skulle förutsättningarna ändra sig så får jag göra en ny bedömning.
 
Den heter tydligen "Hästhälsa på naturligt vis". I beskrivningen står "Förslag om veterinär eller veterinärmedicin är inte vad gruppens medlemmar frågar om och har inget med gruppens syfte att göra. Därför skall inga sådana förslag läggas upp." Låter ju oerhört seriöst. :cautious:
Det är väl inget konstigt att ha en grupp inriktad på naturmedicin, själva förklaringen av gruppen har inget med seriös eller inte att göra och för att man söker råd om natur medicin innebär det inte per automatik inte söker veterinärvård också. Det är lite som att ha en grupp inriktad på handsömnad då vill man inte ha tips på vilken maskin som kan göra arbetet. Det handlar om renodling.

Sen finns det många tomtar där onekligen och en hel del farliga råd. Jag gick mest med för att se vad de diskuterade. En del är vettigt, en del upplever jag som nonsens och en del är mycket tveksamt.
 
Det är väl inget konstigt att ha en grupp inriktad på naturmedicin, själva förklaringen av gruppen har inget med seriös eller inte att göra och för att man söker råd om natur medicin innebär det inte per automatik inte söker veterinärvård också. Det är lite som att ha en grupp inriktad på handsömnad då vill man inte ha tips på vilken maskin som kan göra arbetet. Det handlar om renodling.

Sen finns det många tomtar där onekligen och en hel del farliga råd. Jag gick mest med för att se vad de diskuterade. En del är vettigt, en del upplever jag som nonsens och en del är mycket tveksamt.
Jo, men man blir alltså utkastad om man säger att de ska söka veterinär. Även där ägaren inte har haft en tanke på veterinär än, och där det är väldigt viktigt att hästen kommer till veterinär.
 
De är ju så här att i den stora fånggruppen på FB skriv också en massa om alternativa vägar när hästarna har fång .. De har gått till överdrift många gånger och de skrämmer upp folk så de inte vågar ens ge stelkrampsvaccin till hästarna för att de påstår att de utlöser fång.
Ja, jag vet inte hur många gånger jag läst trådar om ifall man törs vaccinera och varje gång svarar ett antal personer att deras hästar fått fång direkt av vaccinet. 🙄
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
739
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 452
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var i förra veckan som länsstyrelsen i Kronoberg fick in en orosanmälan om att hästar for illa. Väl på plats konstaterades det att...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp