Ägaren till avlivade hästar trodde inte på veterinärer

Ägaren till de tre hästar som avlivades i förra veckan litade inte på veterinärens besked att en av hästarna hade fång. Dessutom lät ägaren fånghästen gå på frodigt bete, skriver Södermanlands Nyheter.
 
Jo, men man blir alltså utkastad om man säger att de ska söka veterinär. Även där ägaren inte har haft en tanke på veterinär än, och där det är väldigt viktigt att hästen kommer till veterinär.
Villkoren för gruppen är att inte diskutera veterinärvård. Ja det är lite bakvänt till synes, men skriver du om veterinärer där det uttalat är oönskat så får du finna dig i att bli utslängd.
 
Villkoren för gruppen är att inte diskutera veterinärvård. Ja det är lite bakvänt till synes, men skriver du om veterinärer där det uttalat är oönskat så får du finna dig i att bli utslängd.
Jo, men jag tycker ändå att det är konstigt när man bara vill uppmana någon att följa gällande lagstiftning. Men givetvis får den som har startat gruppen göra som han vill med den. Det betyder inte att jag måste hålla med.

Men jag skriver inte i den gruppen längre, jag är bara åskådare till spektaklet.
 
Ja, jag vet inte hur många gånger jag läst trådar om ifall man törs vaccinera och varje gång svarar ett antal personer att deras hästar fått fång direkt av vaccinet. 🙄
Det är risker med det mesta, och att himla med ögonen för att folk informerar om en biverkning lär inte få någon att vaccinera. Man får alltid väga fördelar mot nackdelar och det är väl utmärkt om ägaren till en fångkänslig häst får reda på att det kan vara ett problem så de kan söka fakta. OBS jag har ingen koll på om det stämmer eller inte med fång av vaccin.
 
Jo, men jag tycker ändå att det är konstigt när man bara vill uppmana någon att följa gällande lagstiftning. Men givetvis får den som har startat gruppen göra som han vill med den. Det betyder inte att jag måste hålla med.

Men jag skriver inte i den gruppen längre, jag är bara åskådare till spektaklet.
Fast det är inget krav på att inte söka veterinärvård för man är med i gruppen. Orsaken är säkert att de vill ha ett forum för att diskutera alternativvård utan pekpinnar om veterinärvård. Det blir liksom konstigt när man beklagar sig över att man måste följa gruppens regler. Gillar man inte dem kan man gå ur.

Jag är mest med av samma anledning som du men där finns också mycket kunskap i gruppen, förutom tokigheterna.
 
Som sagt de finns mycket hokus pokus här i världen men man kommer inte ifrån att den dagen hästen behöver veterinären vård då är de så. Läste i någon av de där grupperna att man ska inte ge fånghästar smärtstillande och de här var moderatorn i gruppen som sa. Jag blev en aning fundersam, har en hemma nu som står med fång inte min häst men den bor i stallet så att säga så ser den varje dag. När de bröt ut på riktigt så stog hästen på höga doser smärtstillande för hade hästen lagt sig ned hade vi aldrig fått upp den igen i de skicket den var i. Att inte ge hästen medicin i de läget vore rena djurplågeriet. Jag är öppen för olika förslag här i världen och veterinärer löser inte allt jämt, de vet jag av erfarenhet men jag vänder mig alltid till dem först för att utesluta medicinska orsaker innan jag går vidare och börjar titta på annat. Blev helt paff när en skrev i en grupp att hästen troligtvis hade saltbrist de var därför den nästan alltid snubblande omkull vid ridning och nej hen vill inte söka veterinären för de här. Jag har alltid och kommer alltid vaccinera mina hästar mot allt så länge jag har hästar som reser runt Sverige. De är för riskabelt att ha hästarna ovaccinerade oavsett fång eller inte pga av tävlingshästarna drar med sig smittor hem. Travet slutade under en period vaccinera mot hästinflunsa men De fick införa de igen pga av de spreds som löpeld och många hästar blev sjuka. Man ville inte vaccinera för att de satte ned hästarna då men nu vaccineras de flesta travhästar i större stallar 2 gånger om året.
 
Fast det är inget krav på att inte söka veterinärvård för man är med i gruppen. Orsaken är säkert att de vill ha ett forum för att diskutera alternativvård utan pekpinnar om veterinärvård. Det blir liksom konstigt när man beklagar sig över att man måste följa gruppens regler. Gillar man inte dem kan man gå ur.

Jag är mest med av samma anledning som du men där finns också mycket kunskap i gruppen, förutom tokigheterna.
Nu behandlar du mig som att jag är 3. Jag vet att det inte är ett krav att man inte ska söka veterinärvård i gruppen. Men jag anser ändå att det i vissa fall blir problem när man inte får säga till dem som inte förstår att de måste åka till veterinär när hästen är i behov av akut vård.

Jag förstår att de inte vill ha det rådet med småsaker eller icke akuta saker, absolut. Men när vi pratar akut sjuka djur så anser jag att regeln är otroligt dum. Du får tycka att det är konstigt av mig att tycka det, det bryr jag mig liksom inte om, för det är inte min poäng.
 
Jag f
Det är risker med det mesta, och att himla med ögonen för att folk informerar om en biverkning lär inte få någon att vaccinera. Man får alltid väga fördelar mot nackdelar och det är väl utmärkt om ägaren till en fångkänslig häst får reda på att det kan vara ett problem så de kan söka fakta. OBS jag har ingen koll på om det stämmer eller inte med fång av vaccin.
rågade veterinärer (flera) om det och de säger att man ska inte vaccinera en sjuk höst men en häst med utfläkt fång riskerar inte fång av vaccin.
Avmaskning är tydligen en större risk. Det kan störa tarmflora så att en känslig häst kan få foderfång.
Folk får väl göra som de vill men jag tycker det är fel att sprida massa ”anti-vaxx”-propaganda till andra som redan har panik över sjuka hästar. Så jag himlar visst med ögonen åt det. Folk förordar massa naturliga avmaskningar också som enligt veterinärer jag tillfrågat är verkningslösa.
 
Jag f

rågade veterinärer (flera) om det och de säger att man ska inte vaccinera en sjuk höst men en häst med utfläkt fång riskerar inte fång av vaccin.
Avmaskning är tydligen en större risk. Det kan störa tarmflora så att en känslig häst kan få foderfång.
Folk får väl göra som de vill men jag tycker det är fel att sprida massa ”anti-vaxx”-propaganda till andra som redan har panik över sjuka hästar. Så jag himlar visst med ögonen åt det. Folk förordar massa naturliga avmaskningar också som enligt veterinärer jag tillfrågat är verkningslösa.
medan andra har frågat andra veterinärer och fått ett annat svar. Har dina veterinärer rätt eller den andras veterinärer fel då? Eller tvärtom?
 
Det är väl inget konstigt att ha en grupp inriktad på naturmedicin, själva förklaringen av gruppen har inget med seriös eller inte att göra och för att man söker råd om natur medicin innebär det inte per automatik inte söker veterinärvård också. Det är lite som att ha en grupp inriktad på handsömnad då vill man inte ha tips på vilken maskin som kan göra arbetet. Det handlar om renodling.

Sen finns det många tomtar där onekligen och en hel del farliga råd. Jag gick mest med för att se vad de diskuterade. En del är vettigt, en del upplever jag som nonsens och en del är mycket tveksamt.

I vissa lägen är det direkt oetiskt att tipsa om naturmedicin och olagligt för djurägaren att använda sig av något annat än veterinärmedicinsk behandling; det enda rätta är att råda ägaren att ta sitt djur till veterinär. Alltså tycker jag att det är galet att ha ett förbud mot detta. Det står nämligen inget i reglerna om att man inte får fråga om akuta tillstånd, epizootier/zoonoser osv.
 
I vissa lägen är det direkt oetiskt att tipsa om naturmedicin och olagligt för djurägaren att använda sig av något annat än veterinärmedicinsk behandling; det enda rätta är att råda ägaren att ta sitt djur till veterinär. Alltså tycker jag att det är galet att ha ett förbud mot detta. Det står nämligen inget i reglerna om att man inte får fråga om akuta tillstånd, epizootier/zoonoser osv.
Om du tycker det är oetiskt med grupper där man bestämt att diskussionen enbart ska handla om naturmedel tycker jag du ska anmäla gruppen. Jag tror knappast du kommer någon vart.
 
Om man är med i en fb grupp och det är tydligt att hästen behöver veterinärvård, låt säg att benet är av, begår man då "ett brott" om man säger att sätt på ett grodblad på det bruta benet? Hur fungerar det?
 
Jag f

rågade veterinärer (flera) om det och de säger att man ska inte vaccinera en sjuk höst men en häst med utfläkt fång riskerar inte fång av vaccin.
Avmaskning är tydligen en större risk. Det kan störa tarmflora så att en känslig häst kan få foderfång.
Folk får väl göra som de vill men jag tycker det är fel att sprida massa ”anti-vaxx”-propaganda till andra som redan har panik över sjuka hästar. Så jag himlar visst med ögonen åt det. Folk förordar massa naturliga avmaskningar också som enligt veterinärer jag tillfrågat är verkningslösa.
Anser du att Sverige ska begränsa yttrandefriheten. Det går i linje med att anse att vissa diskussioner är fel att ha.

Vilka ämnen ska då beröras, något mer som är fel att delge sin åsikt om?
 
Om man är med i en fb grupp och det är tydligt att hästen behöver veterinärvård, låt säg att benet är av, begår man då "ett brott" om man säger att sätt på ett grodblad på det bruta benet? Hur fungerar det?

Du får sprida recept på bomber så varför inte hur man behandlar brutna ben?

Sen kanske dit exempel är orealistiskt, jag har inte sett något i den stilen i gruppen.

Jag har för övrigt sett en föreslå veterinärvård i gruppen utan att bli bannad. Mest verkar de diskutera håranalys ochandra ganska harmlösa saker.
 
Om man är med i en fb grupp och det är tydligt att hästen behöver veterinärvård, låt säg att benet är av, begår man då "ett brott" om man säger att sätt på ett grodblad på det bruta benet? Hur fungerar det?
Nej men ägaren kan ju anmälas för att denne inte skött sitt djur enligt djurskyddslagen.
 
Kom in i gruppen, så farlig tyckte jag inte den var.
Hittade några där tipset var att ringa vet och ser inte ut som dom som rekommenderat det i dom fallen blivit banade, hen som tipsade om att rida fånghäst svettig blev emot sagd, sedan var det någon som undrade om tips för att hindrar från att få strålröta, någon som undrade om bästa tipset att torka örter, någon som undrade om det fanns något mer att göra för att minska mask utöver avmaskning och liknade.
 
Om du tycker det är oetiskt med grupper där man bestämt att diskussionen enbart ska handla om naturmedel tycker jag du ska anmäla gruppen. Jag tror knappast du kommer någon vart.

Det finns andra facebookgrupper som jag tycker är oetiska men som jag inte skulle få för mig att anmäla ändå eftersom de inte bryter mot facebooks användarvillkor. Jag kan kritisera företeelser även om de är tillåtna enligt facebooks regler.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
737
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 394
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var i förra veckan som länsstyrelsen i Kronoberg fick in en orosanmälan om att hästar for illa. Väl på plats konstaterades det att...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 923
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp