"Äkta"/"oäkta" boggie?

F

Farouk

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är?
Har hört uttrycken 2 gånger på 2 dagar nu, men fattar inte vad det innebär :p
 
Sv: "Äkta"/"oäkta" boggie?

boggie så rör sig axlarna oberoende av varann, den falska boggien är tvåaxlad så hjulen är alltid på samma nivå eller vad man ska säga. Hade för mig att det stog nått om det på umes hemsida
 
Sv: "Äkta"/"oäkta" boggie?

Äkta boggie: Rör sej alla 4 hjulen oberoende av varandra.

Oäkta boggei: Det är 2 enkelaxlar som sitter tillsammans, alltså samma effekt väg-mässigt som ett enkelaxlat släp men du kan last mer vikt i släpet då vikten är fördelat på 2 axlar.
 
Sv: "Äkta"/"oäkta" boggie?

palle skrev:
Äkta boggie: Rör sej alla 4 hjulen oberoende av varandra.

Oäkta boggei: Det är 2 enkelaxlar som sitter tillsammans, alltså samma effekt väg-mässigt som ett enkelaxlat släp men du kan last mer vikt i släpet då vikten är fördelat på 2 axlar.

Skulle detta innebära att tvåaxlat (p g a detta) har högre lastkapacitet än boggie? Det är nog i s f det enda argument jag INTE hört i det stora racet med projekt "byta transport"...
 
Sv: "Äkta"/"oäkta" boggie?

Det med vikten stämmer, för en "äkta" boggi kan ju ha en axel men fyra hjul och den "oäkta" två axlar, så då blir ju även hållbarheten för golvet bättre. Det många inte tänker på när de pratar om att man kan lasta mer i dessa släp är att maxvikten på transporten oftast är den samma fortfarande, så summan av kardemumman så att säga, är att du inte kan köra två hästar i ett boggisläp och köra lagligt, även om du har ett BE eller CE kort!
 
Sv: "Äkta"/"oäkta" boggie?

en äkta boggie är bra om man kör mkt på gropiga vägar tex,
"ojämnheterna kompenseras av axlarnas fölsamhet." Däcken är mer följsamma efter vägen. Rör sej oberoende av varandra som nån skrev.

Det andra alternativet av boggie, en sk "tandemboggie" ger bra stabilitet på bra vägar och om man får punka på ett däck märks det knappt.

Enligt Bojs katalog.
 
Sv: "Äkta"/"oäkta" boggie?

Hur ser man vad man har då? Jag har ett gammalt Valeryd från 81 som det är två axlar på. Individuell stötdämpning etc, men hur vet jag om det är äkta eller oäkta boggi?
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 581
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 290
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 935
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp