Äldre dragbil ala Volvo 740/940 ?

Liten

Trådstartare
Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag ägare till en Volvo 740 (745), -89, som nu börjar bli till åren. Den fick ett rejält lyft i somras då bromsarna byttes, kamremmen byttes, tändningssystemet byttes. Lite småfix. Och den är förbaskat trevlig att köra - verkligen! - utan släp. Men nu går det inte att blunda för att dess glansdagar som dragbil helt klart lider mot sitt slut. Den orkar helt enkelt inte längre. Dels orkar den inte accelerera, dels har den ett tag haft lite jobb med att ligga i 80km/h med hästen bak (har inte varit något problem iom vägarna jag kört på senare i vilket fall). Häromdagen var jag ut en vända med släpet tomt - "övningskörning" alena iom att det var ett tag sen jag drog - och upplevde bilen som "trött" även med tomt släp. Dessutom verkade bensinförbrukningen dra iväg mer än den någonsin gjort med lastat släp. Släpet ifråga är ett enkelaxlat Kylinge, så det är inget med en skyhög tjänstevikt.. Det kommer inte att funka. Och bilen fick påpekanden vid besiktning i januari (rost på undersidan - för mycket för att det ska vara lönt att åtgärda) som innebär en risk för att den i vilket fall blir reservdelar vid nästa besiktning. Det börjar bli dags att leta "nytt", helt enkelt.

Ekonomin var inte förberedd på bilbyte riktigt ännu, så att köpa dragbilen jag skulle vilja ha är bara att glömma. Examen till hösten och därefter en osäker ekonomi (i dagsläget: arbetslös) - inte läge att lägga bufferten på en "ny" bil. Tanken är som det ser ut nu att leta upp en fräsch Volvo 940. Just de äldre Volvo (740/940) har mor en bekant/kollega som meckar och hen gör det bra. Har fixat till både min nuvarande och mors föregående. Så det är klart en fördel, förutom att jag trivs bra med bilen som sådan.
Men jag har som ingen hejjarkoll på bilar i allmänhet, förutom några som jag skulle vilja ha men kräver en fetare plånbok. Finns det något som liknar de äldre Volvo, som skulle kunna vara ett alternativ? I ungefär samma prisklass.

Krav/önskemål:
*Kombi (eller åtminstone bra med lastutrymme) - en förutsättning för både mitt jobb och det jag har bilen till i allmänhet. "Skokartonger" går bort.
*Allra helst bakhjulsdrift (framför framhjulsdrift).
*Dragkrok är en grundförutsättning. Stabil och trevlig att dra med. Behöver inte vara nån värsting, men min nuvarande var himla trevlig tidigare. Önskar också att nästa bil har en snarlik dragvikt (nuvarande får lagligt dra 1580kg på B, 1600kg på BE), men något under skulle i praktiken fungera då släpets totalvikt är 1300kg. 1500kg skulle kännas helt ok, t.ex.
*Nuvarande drar runt 0,8l/mil utan släp, kan ligga på runt 0,9l/mil i kallt vinterväder med dubbdäck. Mycket högre bensinförbrukning än så har jag inte råd med i dagsläget.
*Någorlunda lättmeckad: en modell där delarna i regel finns att finna på skroten och där man inte behöver plocka ner halva fronten för att byta en lampa.
 
Vi äger en 945-a från 95. Det är en ltt, dvs lätttryckare (turbo) samt att den är trimmad så den har 205 hästar. Visserligen har vi inte den som bruksbil egentligen men den har dragit normalstort släp tvåaxlat utsn minsta problem. Känns inte att släpet är baktill ens med häst.

Dock är ju otroligt många gammvolvo sönderkörda av ungdomar (jag är en fd sån haha) så var noga med vem du köper ifrån, typ en gammal gubbe. Köp en ltt eller ftt så kommer du bli nöjd, gärna chippad, stor skillnad mot en gammal slö40. ;) våran drar 1,1 med släp, 1liter vinterkörning men då kör vi allt annat än eco drivning. Är lätt nere på 0,8 för en person som kör skapligt normalt! Chippade drar lite mindre än inte chippade!
 
En 945? De sista gjordes -98. Finns säkert fina ex att få tag på.

Ja, dem har jag också i åtanke. Min mor har haft ett par, inkl den nuvarande, och den förra var bra att dra med. Lite lätt i bak pga turbon, men stabilare med släp. Och de får ju dra ungefär lika mycket som min nuvarande.

Har faktiskt hittat en 945 -98 idag - nyskattad, nybesiktigad och fräsch. Säljs av firma. Låter kalasbra. Satans långt bort bara, den hinner säkert gå innan jag hinner dit :cautious: .

@Elisha Tack för alla tips! :) Helt med på att vara petig med vad jag köper, just för att många är sönderkörda och kanske framför allt för att det trots allt är lite äldre bilar ( = jag lägger viss vikt vid att ägaren helst ska ha koll på vad som gjorts/bytts/fixats de senaste åren). Morsans förra 945 ( -96 ?) drog runt litern utan släp, men de perioder jag lånade den kunde jag få ner den på runt 0,9l. Vilket känns helt ok.
 
Nu körde jag in det tomma släpet till service idag, med alla däck (6st - bil + släp) i bakluckan på bilen, och den drog inte mer än annars. Misstänker starkt att det kan ha varit något hyss från bensinpumpens sida sist (då den plötsligt såg ut att ha dragit 2l/mil med tomt släp..hrm..) :cautious: .
Oh well. Faktum är ju dock att den går mot sitt livs slut i vilket fall, och behöver jag nu byta ut släpet (bitterhet i annan tråd - vägde det idag med snäppet för hög tjänstevikt som resultat) behöver jag ju ändå byta bil inom en överskådlig framtid. Och budgeten är inte hög (verkligen inte hög...) i vilket fall, iom läget isf.

En bekant trycker hårt för en v70, men nje...
 
Mamma har dragit med 745, funkat bra under ponnyåren. Jag har dragit 1500 kg med 960 och märkte knappt av att jag hade något bakom. Den drar inte så våldsamt mycket heller, ungefär som andra volvomodeller om man kör med lite eftertanke.
 
Var och provkörde den 945 ltt (-96) idag. Lite rost och så, men i övrigt fräsch och med få ägare bakom sig. Serviceboken väl ifylld, ren på besiktningen i december senast. Inga konstigheter hos Transportstyrelsen (ringt och frågat). Avställd sen inte så många dagar pga den inte körs, men det går ju att ställa på i samband med ägarbytet. Ska provdra med min transport (tom iofs, men det ger väl en uppfattning om känslan iaf) imorn. Känns det bra och vi kommer överens om resten av affären så kan det nog bli så att det blir den.

En dubbelkoll av besiktningspappren för min nuvarande bekräftade att den helt klart har sett sina dagar som dragbil. Rostangrepp vid kulkopplingens infästning i ramen under "bra att veta", tillsammans med en del annan rost. Äsch :(
 
Jag drar en Boj 2hästars med sambons 765a automat. Det är en superbra dragbil. Kanske något törstig men den drar transporten med 2 hästar i utan problem. Känns knappt att det är en transport bak på kroken. Lätt att laga och billiga delar.

Den är absolut bättre att dra med än min v70 -99 200hk turbo.

Hittar du en volvo 745/954 som inte är sönderkörd och utan rost så är det riktigt bra bilar.

Lycka till med bilköpet!
 
Den är absolut bättre att dra med än min v70 -99 200hk turbo.

AHA - I knew it! :D
(Lite skämtsamt, men min bekant hävdar envist att v70 är bättre att dra med, vilket jag inte köper. Men så trivs jag bättre med bakhjulsdrift överlag. Hade det varit frågan om en "riktig" dragbil hade det varit en annan sak, där kan jag tänka mig framhjulsdrift med ikopplingsbar 4wd t.ex., men då är det ju en helt annan dragkapacitet i bilen.)
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 764
Senast: super
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 849
Senast: Larka
·
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
890
Senast: Estivuz
·
Utrustning Jag köpte en Volvo S60 -04 i somras och är supernöjd. Den får dra 1500 (eller om det är 1550, skitsamma)... Mitt släp är ett enkelaxlat...
2
Svar
27
· Visningar
5 767
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp