Äldre häst med dålig mage

hanny

Trådstartare
Hej!
Skulle behöva tips för att hjälpa min häst med dålig mage. Har testat probihorse, vetekli, bajs från frisk häst, Quick fix. Vad kan jag mer testa? Med Quick fix blev magen bra några dagar, men blir ganska snabbt dålig igen.

Vad kan jag mer testa? Vad kan veterinär kolla upp inom rimliga gränser? Hon är 28 och jätteomfattande undersökningar är därför lite uteslutet, men jag vill ju att hon ska må bra.

tacksam för hjälp!
 
Hej!
Skulle behöva tips för att hjälpa min häst med dålig mage. Har testat probihorse, vetekli, bajs från frisk häst, Quick fix. Vad kan jag mer testa? Med Quick fix blev magen bra några dagar, men blir ganska snabbt dålig igen.

Vad kan jag mer testa? Vad kan veterinär kolla upp inom rimliga gränser? Hon är 28 och jätteomfattande undersökningar är därför lite uteslutet, men jag vill ju att hon ska må bra.

tacksam för hjälp!
Kanske prova loppfrö? Många hästar pillar i sig jord och sand nu på hösten.
 
Får den hö eller hösilage. Hö kan vara snällare mot magen. Finns även höpellets. Dom känner jag inte till men kan vara ett alternativ.
 
Hej!
Skulle behöva tips för att hjälpa min häst med dålig mage. Har testat probihorse, vetekli, bajs från frisk häst, Quick fix. Vad kan jag mer testa? Med Quick fix blev magen bra några dagar, men blir ganska snabbt dålig igen.

Vad kan jag mer testa? Vad kan veterinär kolla upp inom rimliga gränser? Hon är 28 och jätteomfattande undersökningar är därför lite uteslutet, men jag vill ju att hon ska må bra.

tacksam för hjälp!
Hur dåligt är dålig i magen? Spontant skulle jag diskutera med en veterinär innan du börjar mixtra för mycket med fodret.
 
Först prova att ge vanlig blå bakjäst. Billigt och bra för alla hästar.
Sedan kolla upp hennes foder, vatten strö och bete. Hur är den hygieniska kvalitén på det? Där finns den vanligaste orsaken till dålig mage hos häst.
Sedan tänderna. Dom kan ju vara väldigt dåliga på en så gammal häst. Har hon svårt att tugga i sig sitt foder kan hon får för lite torrsubstans för att magen ska fungera.
Dåliga tänder behöver inte vara slutet för hästen men man kan få tänka om helt när det gäller foder. Det kan vara att ge grovfoder i form av uppblötta gräs/lusern pellets och betfor istället för hö och ensilage. Kostar en del men är hästen frisk för övrigt går det utmärkt att få den att må bra på sådant foder.
 
Hej!
Skulle behöva tips för att hjälpa min häst med dålig mage. Har testat probihorse, vetekli, bajs från frisk häst, Quick fix. Vad kan jag mer testa? Med Quick fix blev magen bra några dagar, men blir ganska snabbt dålig igen.

Vad kan jag mer testa? Vad kan veterinär kolla upp inom rimliga gränser? Hon är 28 och jätteomfattande undersökningar är därför lite uteslutet, men jag vill ju att hon ska må bra.

tacksam för hjälp!
Vad äter hästen idag? Hö, hösilage, vad r kraftfoder?
Har du provat att byta till ett annat parti/typ av grovfoder?
Torrhö brukar vara att föredra för hästar med magproblem.
Är den träckprovad nyligen?
Hur är hullet?

Jag hade i alla fall velat låta en vet ta blodprov om det verkar långdraget.
provsvaren brukar ju kunna ge lite ledning till vad som kan vara fel.
Och så hade jag ju tagit träckprov om det inte gjorts ändå. Parasiter kan ju sätta magen ur balans om det blir stora mängder.
 
På vilket sätt är hon dålig i magen? På en äldre häst kan man misstänka att tänderna blivit dåliga och att hästen därför inte kan tugga tillräckligt och det ställer då till med problem. Då hjälper inga tillskott i världen utan om tänderna inte går att få ordning på är det att byta ut hö/ensilage mot mer lättuggat grovfoder som lucern, betfiber eller höpellets (eller en blandning av dem) som alla räknas som grovfoder som kan hjälpa.

Är tänderna bra kollar man grovfodrets kvalité. Hästar är olika känsliga så även om övriga är bra i magen bör man ändå kolla att grovfodret håller bra kvalité och att hästen får tillräckligt mycket fibrer och att den hygieniska kvalitén är god. Att hästen har tillgång till foder tillräckligt ofta är också viktigt och detsamma gäller såklart vattnet. Vattnet ska vara av livsmedelskvalité. Dricker hästen dåligt vatten kan det skapa magproblem.

Man bör om man har en häst som går och pillar i grus/jord ge en kur loppfrö höst och vår för att hjälpa hästen att bli av med det som har hamnat i mage-tarm. Man ska dock bara ge i just två veckor eftersom loppfrö kan hindra upptaget av mineraler.

Man bör också ta träckprov så att man får veta parasitstatusen och om det behövs avmaska utefter provsvaret.

Sedan kan man börja kolla på tillskott. Det enda som har bevisad effekt är yea-sacc. Finns att köpa svindyrt med häst på förpackningen men också till bra mycket humanare pris till gris och nöt. Innehållet är exakt detsamma.
 
Har du testat att kontrollera tarmfloran genom ett uttökat träckprov? Det kan ge en bättre bild om vad som orsakat obalansen i magen än att testa sig fram genom behandlingar.
 
Hej!
Skulle behöva tips för att hjälpa min häst med dålig mage. Har testat probihorse, vetekli, bajs från frisk häst, Quick fix. Vad kan jag mer testa? Med Quick fix blev magen bra några dagar, men blir ganska snabbt dålig igen.

Vad kan jag mer testa? Vad kan veterinär kolla upp inom rimliga gränser? Hon är 28 och jätteomfattande undersökningar är därför lite uteslutet, men jag vill ju att hon ska må bra.

tacksam för hjälp!
Vi ger vår Vimital Gut Balance och upplever honom väldigt mycket bättre.
Sen när stallet öppnar en ny silagebal kan han bli lite lösare igen, men det brukar räta upp sig efter ett par dagar.
Han äter både torrhö och silage 50/50. Bara silage går inte vad vi än ger för tillskott.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·
Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 732
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp