Äldre häst med slitna bakben

Krans

Trådstartare
Hej! Hur ofta skulle ni ( promenad)rida en äldre häst med slitna bakknän? Hästen älskar att gå på tur och lever verkligen upp då. Dock märker man att även små uppförsbackar är lite jobbiga.Så hur hitta "lagom "? Hen rör sig mkt och gärna i hagen, men mest i skritt.
 
Litar på hästens ägare som är hästveterinär och som säger att den håller för promenadridning.Kom till mig för att bli semi-pensionär efter ett aktivt liv.Hästen rör sig som sagt gärna men backar är jobbiga.Är glad, pigg och nyfiken annars.
 
Litar på hästens ägare som är hästveterinär och som säger att den håller för promenadridning.Kom till mig för att bli semi-pensionär efter ett aktivt liv.Hästen rör sig som sagt gärna men backar är jobbiga.Är glad, pigg och nyfiken annars.
Vad menar du med att hästen tycker det är "jobbigt" med backar? Har hästen svårt rent fysiskt att ta sig upp för backar, även små backar, så hade jag nog ifrågasatt litegrann om hästen verkligen ska ridas alls.

Tyvärr så är det inte så att det är en garanti att hästen är fräsch pga att ägaren är veterinär, det kan vara svårt att inse att ens häst faktiskt inte längre håller för lättare arbete ens.

Det är alltid jobbigt när man kommer till stadiet att hästen vill mera än vad den klarar av.
 
Senast ändrad:
Litar på hästens ägare som är hästveterinär och som säger att den håller för promenadridning.Kom till mig för att bli semi-pensionär efter ett aktivt liv.Hästen rör sig som sagt gärna men backar är jobbiga.Är glad, pigg och nyfiken annars.
Hur visst hästen att den har jobbigt med backar? Får den något ledtillskott?
 
Hej! Hur ofta skulle ni ( promenad)rida en äldre häst med slitna bakknän? Hästen älskar att gå på tur och lever verkligen upp då. Dock märker man att även små uppförsbackar är lite jobbiga.Så hur hitta "lagom "? Hen rör sig mkt och gärna i hagen, men mest i skritt.
ta med hästen som handhäst så den får komma ut och röra sig utan belastning.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 835
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 217
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp